![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik heb eerder de indruk dat mensen zichzelf populair willen maken - vooral politici - op basis van een gecreëerd en zelfs niet altijd de waarheid-dekkend probleem ... Trouwens, zoals u weet krijgt iedereen met een leefloon ook zeer veel andere hulp, in de praktijk vaak zelfs nogmaals een equivalent leefloon, wat dus al 1000 euro maakt ... En als je dan beseft dat vele van deze alleenstaanden nep-alleenstaanden zijn die ergens een domicilie hebben gehuurd of die zelfs gewoon een vals huurcontract doorgeven wat het ocmw onvoldoende controleert, en ze eigenlijk met twee leefloners samenleven (of meer ![]() In mijn voorbeeld spreken we zo al over een 4000 euro per maand, netto, wat er kan worden binnengereven... En je moet niet zeggen dat het niet gebeurt, het gebeurt maar al te vaak. Anders zou men er geen artikel over schrijven. Bovendien leven uw leefloners meestal in sociale woningen of krijgen ze huurtoelagen, of sociale leningen dus zo dramatisch als u het schetst is het echt niet... :-/ Bovendien krijgen ze ook kortingen op nutsvoorzieningen (electriciteit, water, ...), ze hoeven uiteraard geen belastingen te betalen en sommige ocmw's delen zelfs gsm-belkaarten uit ... Ondergetekende arme heeft overigens blijkbaar geen recht op ontspanning. Vindt u het terecht dat ik dat niet mag en uitgesloten wordt van allerlei sociale activiteiten waardoor ik veel vrienden verlies of verloren heb daar ik altijd neen moet zeggen? Denkt u dat ik me niet doodschaam als ik er "subtiel" voor moet zorgen dat we niet "ergens" afspreken (en dus iets moeten drinken - of ik neen moet zeggen als de ober vraagt wat we voor het 2e,3e,4e, ... rondje moeten drinken ![]() Dat ik allerlei stressklachten heb omdat de boog zo gespannen moet staan en ik mezelf niks kan gunnen van ontspanning ... enfin, je mag altijd geld opsturen ipv het erg te vinden en je zelf zo interessant te maken op de kap van zogenaamde armen (die eigenlijk onze sociale zekerheidskassen leegvreten, terwijl je de echte armen links laat liggen. ![]()
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 3 november 2012 om 22:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
|
![]() Citaat:
De zwaksten in onze samenleving, laten we een kat een kat noemen, vaak de minder intelligenten onder ons of degenen die door problemen op de sukkel zijn geraakt en daardoor ook geen tijd of middelen meer gehad hebben om te investeren in zelfontplooiing, hebben daar heel wat meer moeite mee. Tal van deurwaarders zullen het kunnen beamen: mensen met schulden waar ze moeten gaan, daar valt meestal heel veel te rapen: de nieuwste plasma-tv's, alle apple-spullen, designmeubels, de gekste hebbedingen en zowat alles waar ooit reclame voor gemaakt is .... Dat inkomen is niet te laag. En zoals ik schreef is dat inkomen naargelang je technieken en de toegeeflijkheid van het ocmw zeer rekbaar. Het probleem is dat er mensen zijn die geen 'neen' kunnen zeggen tegen sommige dingen, die vinden dat zij alles moeten hebben, net zoals hun buren en die hun zelfwaarde afhankelijk is van het aantal materiële dingen in hun huis. Deze mensen bouwen schulden op ... Probleem is dat die ooit moeten terugbetaald worden ... (en zo begon de monetaire crisis). Met 1000 euro kan je niet in een villa leven en alles hebben ... maar er zijn mensen die dat niet kunnen aanvaarden. Dat is het probleem ...
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Amen mogen zeker ontspannen, maar dat moet geen honderden euro's per maand kosten. In de natuur gaan ontspannen is bij mijn weten gratis, een lidkaartje bij een bib kost meestal 5 euro, tal van gratis evenementen, ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Voordien heb ik 20 jaar gewerkt Laatst gewijzigd door eno2 : 3 november 2012 om 22:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik geef een concreet voorbeeld dat ik zelf heb meegemaakt: Vier interims onderwijs terzelfdertijd: vier verschillende scholen, vier verschillende aantal uren, vier verschillende aanvangsdata en vier verschilliende einddata's van de interims. Die vier intermims overlapten elkaar. Ik wilde gewoon een full-time hebben en hoe ik het voor elkaar gekregen heb met het openbaar vervoer (trein tram en bus) weet ik niet meer. Ik weet alleen nog dat mijn moeder thuis insliep. En op woensdagnamiddag kroop ik mijn bed in om 's avonds mijn lesvoorbereidingen te kunnen maken en donderdag en vrijdag te kunnen halen. Ouderavonden, kaas- en wijnavonden had ik maal vier tenzij ze samenvielen. Hoe werd ik beloond? Ze hebben mijn kindergeld ingetrokken omdat ze niet aan die interims aan uit konden. Om dat recht te zetten heb ik weer wat administratie mogen doen. Nu kom ik op 2012: Welgestelde mensen hebben tuinhulp nodig maar wensen iemand die gedetailleerd te werk gaat: met de hand onkruid verwijderen. Iemand die vertrouwen wekt,dus iemand die op z'n minst hun taal verstaat. Zij kunnen beroep doen op PWA (Plaatselijk WerkterwerkstellingsAgentschap) dat zeer goedkoop is en gesubsidueerd door de staat maar dan heb je vaak de ene na de andere die komt, en vaak iemand die de taal niet voldoende beheerst, en de werkgevers wensen één en dezelfde persoon. Geen full-time, geen half-time, maar volgens het weer en volgens de groei van de planten (lijkt me zeer logisch). Voor die tewerkstelling bestaat er geen wettelijke infrastructuur, noch voor de werkgever, noch voor de werknemer. En zo is het met veel dingen. Vele mensen willen helemaal niet afhankelijk zijn van de staat. Vele mensen zouden voor een belangrijk deel voor hun eigen inkomen kunnen instaan door te werken, maar als het niet gebeurt volgens de klassieke manier, dan zijn er geen mogelijkheden. De tewerkstellings infrastructuur is geëvolueerd op het gebied van aansporen tot werk, maar niet op het vlak van de eigenlijke tewerkstellings |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
En wat betreft eten kopen: ik ben er van overtuigd dat je met een leefloon best goed en gezond kan eten. Het is een kwestie van creatief zijn, niet per se elke dag vlees willen eten, en op de aanbiedingen letten.
![]() |
![]() |
#28 |
|
![]() Ik geef nog steeds relatief weinig uit, ik heb geen auto, en de meeste ontspanning is bij mij ook nog steeds gratis. Je kan inderdaad veel doen dat weinig kost. Als neveneffect bouw je zo aardig wat spaargeld, wat me toegelaten heeft om in Augustus gewoon mijn job op te zeggen en wat te gaan reizen (en reizen kan best goedkoop als je niet gehaast bent...)
![]() |
#29 |
|
![]() Als de ene pint na de andere binnen kappen voor jou vrienden ontspanning is, dan heb je dringend andere vrienden nodig...
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ken je situatie niet en zal er dus ook niet over oordelen. Maar ik zit iedere dag tegenover die " zogenaamde armen " die " vanalles krijgen" en dat zijn WERKENDE mensen. Wat jij zegt is gewoon niet waar, je " krijgt" helemaal niet " vanalles" integendeel, vaak moet er echt wel uit de kast gekomen worden om mensen die rechten te geven die er voor hen zijn. Zijn er profiteurs? Zeker en daar valt echt wel iets aan te doen, maar daarvoor is vooral onder ambtenaren een mentaliteitsverandering nodig. Daarmee wil ik niet iedere ambtenaar over dezelfde kam scheren, af en toe kom je er geweldige en hardwerkende mensen tegen. Je hebt in ieder geval een computer en internetverbinding! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stel je bent alleenstaand en hebt ene leefloon van pakweg 750 euro. Je huur met vaste lasten ( gas, water en elekrticiteit en verzekeringen) bedraagt 550 euro. Dan hou jij dus 200 euro over, daarvan moet je spullen kopen voor persoonlijke hygiene, schoonmaak, onderhoud appartement. Dan hou je nog een 180 euro over voor een hele maand. Gezond eten is duurder dan goedkoop en ongezond, niet vlees maar vooral fruit en groenten, bruin brood en beleg, koffie en openbaar vervoer of zelf onderhoud fiets zijn duur. Ik hoor het u en anderen graag vertellen maar dat zijn meestal niet de mensen die het moeten doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wanneer je een behoorlijk flatje met één slaapkomer betrekt betaal je la vlug 550 € , Tel en internet , water , Gas , Electriciteit en brandverzekering alles samen nog eens 250 € per maand is 800 € woonkost . Er zijn veel alleenstaande die gaan werken voor 1200 € netto ja dat is heel krap . Maar je kan U ook afvragen of alleen wonen dan ook heel verantwoord is , Ok het is een trent . Maar in wereldsteden delen vele jonge mensen een flat met 2 ,3 of 4 mensen . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Vb Ik ben jong en heb 1000 € werkloosheidsvergoeding of ik heb 1200 € inkomen en een flatje kost aal in 800 € . Van 13 tot 15 €kan je in weze niet doodvalen van den honger ,maar in luxe boutique's zal je niet moeten gaan om kleren te kopen en veel restaurantjes doen ook niet . Maar de hamvraag is , is het de taak van de overheid om meer te geven dan een overlevingsloon ? De hamvraag moet bijgevolg niet in de schoenen van de overheid gelegt worden , maar bij de jongeren zelf , en willen ze harder werken voor meer geld en inspanningen leveren voor een beter betaalde job . Nu ja , die lamp branden en die gaswandketel verbruikt precies even veel voor twee personen dan voor één . Is het niet een geweldige luxe en wat onrealistisch , dat er zoveel mensen alleen willen wonen . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Minister
|
![]() Het is heel simpel : vroeger ( enkele tientallen jaren geleden ) kon een koppel tweeverdieners een huis afbetalen, geregeld een nieuwe auto kopen, op vakantie gaan elk jaar, hun kinderen naar den unief sturen...Vandaag zijn ze al tevreden als ze aan het eind van de maand komen, en al hun rekeningen kunnen betalen. En velen slagen zelfs d�*�*r niet in.
En zogauw als er eens een extra uitgave is ( den ouwen bak is in panne, het wasmachien is versleten...) dan zitten ze in de problemen. Over degenen die hun job kwijt zijn heb ik het niet eens...kunnen hun krediet(en) niet meer afbetalen, en dan gaat het rap bergaf...
Nee, er is geen geld in Europa... http://www.challenges.fr/classements/fortune/http://www.inegalites.fr/spip.php?article1294 Laatst gewijzigd door Aligator : 4 november 2012 om 01:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Ik heb het geluk dat ik mijn computers zelf in elkaar steek en ben dus enkel afhankelijk van de onderdelen. Als ik soms eens kijk naar de prijzen van complete systemen, dan kan ik mij daar behoorlijk in opwinden. Vooral ook wanneer je kijkt wat voor brol daarin zit. Om nog maar te zwijgen van de nutteloze software die ze daarbij zetten. Als je dan eens een probleem hebt (bv. een virus) en je hebt zelf niet voldoende kennis om jezelf te behelpen, dan is een PC inderdaad een kostelijke zaak. Moest ik mijn laatst zelf samengestelde PC gekocht hebben, zou ik minstens 1.500 Euro betaald hebben. Nu heb ik een kleine 500 Euro betaald waarvan mijn voeding en processor de duurste onderdelen waren, respectievelijk 130 Euro voor de voeding en 125 Euro voor de processor. Ik draai geen virusscanner en surf met IE 8 onder Windows 7 zonder updates. Nutteloze services staan uitgeschakelt. Heb in geen jaren last gehad van virussen. Wat ik wil zeggen: die branche van winkels zijn grote dieven. Een korte anekdote: een vriend van mij had een internetprobleem. (Er was geen driver voor zijn netwerkkaart geïnstalleerd, bleek later). Weet je hoeveel hij moest betalen in de winkel, juist voor die driver te installeren? 75 Euro. Eigenlijk kost dat 0 Euro. Voor mij is dat bedrog en het uitbuiten van onwetendheid van anderen. Zelf heb ik de laatste 3 jaren meer dan 400 mensen kosteloos geholpen, omdat het mijn hobby is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#39 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#40 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Als je zuinig bent kan je zelfs nog sparen , want met 5 euro heb je al een flinke hoop brood hé. Zoveel heb je in feite niet nodig. ![]() Voor je amusement kan je gewoon naar de voorbijkomende mensen en auto's kijken, zien wat die allemaal doen , horen wat ze zeggen, dat vervangt dan je TV en bioscoop... ![]()
![]() |