Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juli 2004, 10:16   #21
Patje
Lokaal Raadslid

Patje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Blijkbaar heeft men heel wat moeite om de Vlaamse regering te vormen. Staat men er bij stil dat er in een unitair België geen Vlaamse regering meer zal zijn en dat dus al die tijd, energie en dat geld in iets anders kunnen gestopt worden zoals in het aanzwengelen van de economie?
Hans1 Uw redenering klopt. Wanneer men idd naar uw België gaat. Naar mijn bescheiden mening is er op dit ogenblik wel geen enkel groot teken ( integendeel) dat dit in de nabije toekomst zal gebeuren. Tot dan is een Vlaamse regering nodig. M.a.w. ze zal niet rap verdwijnen.

Laatst gewijzigd door Patje : 18 juli 2004 om 10:23.
Patje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2004, 10:29   #22
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patje
Hans1 Uw redenering klopt. Wanneer men idd naar uw België gaat. Naar mijn bescheiden mening is er op dit ogenblik wel geen enkel groot teken ( integendeel) dat dit in de nabije toekomst zal gebeuren. Tot dan is een Vlaamse regering nodig. M.a.w. ze zal niet rap verdwijnen.
We werken eraan, en we hopen dat binnen niet al te afzienbare tijd ook de media zullen inzien dat partijen als de onze een echt alternatief vormen, en dat ze dan ook eens ons onze uitleg zullen laten doen.

We pleiten dan ook niet voor de Big Bang, integendeel, een Vlaamse gemeenschap moet zelfs blijven bestaan. De staatshervorming is in stappen opgebouwd, we willen ze dan ook in stappen terug afbouwen en tegelijkertijd de politici bijbrengen dat ze de gemeentebelangen, provinciebelangen, regiobelangen eens achterwege moeten laten in hun particratisch cliëntelistische politiek, maar eens moeten doen waarvoor ze verkozen zijn: alle Belgen vertegenwoordigen.

We zouden alvast eens kunnen beginnen met milieu. De regelgeving daarvoor is veelal Europees, het Vlaams Ecologisch Netwerk (VEN) heeft ons miljoenen gekost en is geflopt, en een nachtegaal in Wallonië heeft geen ander beleid nodig dan een nachtegaal in Vlaanderen. Waarom is dat dan gesplitst?

Idem met Sport, Buitenlandse Handel...
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!

Laatst gewijzigd door Foundation : 18 juli 2004 om 10:29.
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2004, 10:41   #23
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Ah? Als Wallonië onafhankelijk wordt krijgt het geen regering ofwa?
Wat de Walen doen kan mij niets schelen. Zie je, ik respecteer andere volkeren, al is dat in dit land niet wederzijds.

Maar als ze er niet zouden in slagen hun eigen regering op te zetten, kunnen ze altijd een bezettingsregering krijgen en worden ze bestuurd vanuit Gent ofzo
Oud 18 juli 2004, 10:55   #24
Patje
Lokaal Raadslid

Patje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
We werken eraan, en we hopen dat binnen niet al te afzienbare tijd ook de media zullen inzien dat partijen als de onze een echt alternatief vormen, en dat ze dan ook eens ons onze uitleg zullen laten doen.

We pleiten dan ook niet voor de Big Bang, integendeel, een Vlaamse gemeenschap moet zelfs blijven bestaan. De staatshervorming is in stappen opgebouwd, we willen ze dan ook in stappen terug afbouwen en tegelijkertijd de politici bijbrengen dat ze de gemeentebelangen, provinciebelangen, regiobelangen eens achterwege moeten laten in hun particratisch cliëntelistische politiek, maar eens moeten doen waarvoor ze verkozen zijn: alle Belgen vertegenwoordigen.

We zouden alvast eens kunnen beginnen met milieu. De regelgeving daarvoor is veelal Europees, het Vlaams Ecologisch Netwerk (VEN) heeft ons miljoenen gekost en is geflopt, en een nachtegaal in Wallonië heeft geen ander beleid nodig dan een nachtegaal in Vlaanderen. Waarom is dat dan gesplitst?

Idem met Sport, Buitenlandse Handel...
Ik vrees dat je dan nog veel werk zult hebben. Ik denk dat het verloren moeite is. Waarom alles terugschroeven? Als we uw redenering volgen heeft een "Belgische" nachtegaal geen ander beleid nodig dan in Nederland, Frankrijk of gelijk welk ander land. Persoonlijk voel ik er niet veel voor om alles terug federaal te brengen.
Oud 18 juli 2004, 11:04   #25
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Ik weet het. Ze zijn mij voor geweest, maar heuh....

SPLITSEN DUS MAAR! Dan valt al die Waalse & Belgische nest weg.
en dan beginnen de 70 percent bewoners van de NL-talige regio van België weer aktie te voeren voor dat onnozel onafhankelijk klein prullenstaatje af te schaffen...
dan begint alle flauwe kul weer van voor af aan...

och laat die "Vlaamse" separatisten hier maar hun frustraties afreageren...
dat schaadt minder dan onze bevolking in een katatrofaal avontuur te storten...

want... niettegenstaande alle zever over transfers en noch van die zever kan de NL-talige regio van België niet apart functioneren... zeker niet met zeveraars als Dewinter en co en zelfs azijnpisser Bourgeois...
want als die hun zinneke niet krijgen, hoe onnozel ook, dan splitsen ze weer eens af... en de rest van de bevolking blijft met de gebroken potten zitten...
dus....

Europa, met op elkaar aangewezen regionale smenwerking en voor degenen die cultuur belangrijk vinden, een alliantieke op kultuurgebied of onderwijs...

zo hebben die hunplezierke en laten de rest gerust...
Oud 18 juli 2004, 11:09   #26
Patje
Lokaal Raadslid

Patje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
want... niettegenstaande alle zever over transfers en noch van die zever kan de NL-talige regio van België niet apart functioneren...
Idd. Zoals op de dag van vandaag kan dit niet. Wanneer er echter verder splitsingen zouden doorgevoerd worden ben ik daar niet meer zo zeker van.
Oud 18 juli 2004, 11:10   #27
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en dan beginnen de 70 percent bewoners van de NL-talige regio van België weer aktie te voeren voor dat onnozel onafhankelijk klein prullenstaatje af te schaffen...

och laat die "Vlaamse" separatisten hier maar hun frustraties afreageren...
dat schaadt minder dan onze bevolking in een katatrofaal avontuur te storten...

want... niettegenstaande alle zever over transfers en noch van die zever kan de NL-talige regio van België niet apart functioneren... zeker niet met zeveraars als Dewinter en co en zelfs azijnpisser Bourgeois...
want als die hun zinneke niet krijgen, hoe onnozel ook, dan splitsen ze weer eens af... en de rest van de bevolking blijft met de gebroken potten zitten...
dus....

Europa, met op elkaar aangewezen regionale smenwerking en voor degenen die cultuur belangrijk vinden, een alliantieke op kultuurgebied of onderwijs...

zo hebben die hunplezierke en laten de rest gerust...

Waar haalt u die 70 percent vandaan? Waar haalt u die "kan de NL-talige regio van België niet apart functioneren" vandaan? Uit uw duim?
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2004, 11:13   #28
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patje
Ik vrees dat je dan nog veel werk zult hebben. Ik denk dat het verloren moeite is. Waarom alles terugschroeven? Als we uw redenering volgen heeft een "Belgische" nachtegaal geen ander beleid nodig dan in Nederland, Frankrijk of gelijk welk ander land. Persoonlijk voel ik er niet veel voor om alles terug federaal te brengen.
Dit is de misvatting die maar al te vaak terugkomt. Laat het duidelijk zijn: wij wensen niets terug te schroeven. De Belgische staat vroeger was slecht ingevuld, hanteerde basissen van ongelijkheden, was verzuild,... Wij willen verder gaan, naar een nieuwe Belgische staat die een voorbeeld kan zijn voor de rest van de wereld, zoals Zuid-Afrika een voorbeeld is voor Afrika.

Wij wensen een vernieuwd België op basis van burgerzin, democratie, gelijkheid en algemeen belang.

Over Europa: wij zijn de enige partij die de Europese vlag in haar logo voert. Duidelijker kan haast niet...
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!

Laatst gewijzigd door Foundation : 18 juli 2004 om 11:14.
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2004, 11:23   #29
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Dit is de misvatting die maar al te vaak terugkomt. Laat het duidelijk zijn: wij wensen niets terug te schroeven. De Belgische staat vroeger was slecht ingevuld, hanteerde basissen van ongelijkheden, was verzuild,... Wij willen verder gaan, naar een nieuwe Belgische staat die een voorbeeld kan zijn voor de rest van de wereld, zoals Zuid-Afrika een voorbeeld is voor Afrika.

Wij wensen een vernieuwd België op basis van burgerzin, democratie, gelijkheid en algemeen belang.

Over Europa: wij zijn de enige partij die de Europese vlag in haar logo voert. Duidelijker kan haast niet...
Dringend jullie programma aanpassen dan. Daarin wordt immers gepleit tègen democratie, gelijkheid en algemeen belang.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 18 juli 2004, 11:42   #30
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rock Against Communism

Trouwens, een onafhankelijk Vlaanderen zal evengoed een democratie hebben, zelfs democratischer als de onze nu, want de macht ligt dan écht bij het volk, zonder een Waalse NON die alles blokkeert wat Vlaanderen wil uitvoeren voor eigen goed. Ook de immense bureaucratie, die mede veroorzaakt wordt door het vele aantal parlementen, regeringen, etc etc. waar de gemiddelde belg toch niet aan uit kan, zal verdwijnen.
Naïeveling!
Geloof jij nu echt dat je in het onafhankelijke Vlaanderen ooit iets in de pap te brokken gaat hebben? Ja, een keer om de vier jaar om het parlement en de president te kiezen.
Voor de rest mooi slikken wat de coalities beslissen, net zoals in het huidige België.

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2004, 11:55   #31
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Blijkbaar heeft men heel wat moeite om de Vlaamse regering te vormen. Staat men er bij stil dat er in een unitair België geen Vlaamse regering meer zal zijn en dat dus al die tijd, energie en dat geld in iets anders kunnen gestopt worden zoals in het aanzwengelen van de economie?
Juist ja. Misschien heeft België van de eerste keer ook geen regering nodig maar een führer en dan hoeft er helemaal geen energie meer in die vervelende democratie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2004, 11:56   #32
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen
Naïeveling!
Geloof jij nu echt dat je in het onafhankelijke Vlaanderen ooit iets in de pap te brokken gaat hebben? Ja, een keer om de vier jaar om het parlement en de president te kiezen.
Voor de rest mooi slikken wat de coalities beslissen, net zoals in het huidige België.
Alleen hebben die coalities dan wel de Vlaamse stem te vrezen en niet de Waalse. Het schijnt dat dat democratie heet te zijn.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 18 juli 2004, 11:59   #33
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
Alleen hebben die coalities dan wel de Vlaamse stem te vrezen en niet de Waalse. Het schijnt dat dat democratie heet te zijn.
Net alsof die Vlaamse stem anders bekeken gaat worden door de politici dan een Belgische...
Echt, jullie geloven in een droombeeld, dat snel een nachtmerrie zal blijken te zijn!

Oud 18 juli 2004, 12:02   #34
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

want als die hun zinneke niet krijgen, hoe onnozel ook,
De vleesgeworden verdraagzaamheid heeft gesproken.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 18 juli 2004, 12:04   #35
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Net alsof die Vlaamse stem anders bekeken gaat worden door de politici dan een Belgische...
Echt, jullie geloven in een droombeeld, dat snel een nachtmerrie zal blijken te zijn!
Sorry hoor. Ik geloof in niets en ik weet dat dit geen droomdemocratie is. Ik weet wel dat we zonder Wallonië bv. geen migrantenstemrecht hadden gehad. Dat bedoel ik juist met de vlaamse stem tov. van de waalse. Ge zult veel zegelkes mogen sparen voor ge dat kunt tegenspreken.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 18 juli 2004, 12:09   #36
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
Sorry hoor. Ik geloof in niets en ik weet dat dit geen droomdemocratie is. Ik weet wel dat we zonder Wallonië bv. geen migrantenstemrecht hadden gehad. Dat bedoel ik juist met de vlaamse stem tov. van de waalse. Ge zult veel zegelkes mogen sparen voor ge dat kunt tegenspreken.
Met andere woorden, U hoopt op een onafhankelijk Vlaanderen, maar gelooft er niet in? "Ik geloof in niets.."
U zal snel merken dat de Vlaamse staat net zo vierkant zal draaien als de Belgische.

U zou beter REALISTISCH denken over manieren om België te doen werken en over manieren om het leven van de Belgen beter te maken!

Dan ben je met de juiste prioriteiten bezig.
De Vlaamse onafhankelijkheid is namelijk hoegenaamd geen prioriteit.
De strijd tegen de islamisering van onze maatschappij, onder invloed van de linkse politici, daarentegen is des te meer een prioriteit!

Tijd voor de Belgen om de handen in mekaar te slaan om gezamelijk een strijd daar tegen aan te gaan!

Oud 18 juli 2004, 12:11   #37
PAJOT
Banneling

Standaard

Citaat:
Akkoord, maar welke hervormingen van de democratie wilt u dan doorgevoerd zien?
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2004, 12:17   #38
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door radicaal
Akkoord, maar welke hervormingen van de democratie wilt u dan doorgevoerd zien?
De belangrijkste hervormingen, volgens mij zijn de volgende:

1) Afschaffing van de zogenaamde grendelmeerderheden: Elke stem is evenveel waard en als Vlaanderen meer inwoners heeft, dan lijkt het me normaal dat ze ook sterker zijn in het parlement.

2) Invoering van bindend referendum om volksinitiatief.

3) Afschaffing van de verschillende gewestelijke staatsapparaten en de opwaardering van de provincieraden, als middel om de politiek dichter bij de bevolking te brengen.

Dat zijn er maar een paar die het leven in Belgie een pak democratischer maken!

Oud 18 juli 2004, 12:29   #39
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U zou beter REALISTISCH denken over manieren om België te doen werken
Mooie contradictio in terminis.
Oud 18 juli 2004, 12:30   #40
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De belangrijkste hervormingen, volgens mij zijn de volgende:

1) Afschaffing van de zogenaamde grendelmeerderheden: Elke stem is evenveel waard en als Vlaanderen meer inwoners heeft, dan lijkt het me normaal dat ze ook sterker zijn in het parlement.

2) Invoering van bindend referendum om volksinitiatief.

3) Afschaffing van de verschillende gewestelijke staatsapparaten en de opwaardering van de provincieraden, als middel om de politiek dichter bij de bevolking te brengen.

Dat zijn er maar een paar die het leven in Belgie een pak democratischer maken!
En wat zijn dan de realistische voorstellen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be