![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als iedereen gewoon de Bijbel leest voor ze geïndoctrineerd worden zouden ze toch op z'n minst vraagtekens plaatsen bij die passages in kwestie. Ik heb in mijn tijd als katholiek echter duizend-en-één smoesjes erin gestampt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Europees Commissaris
|
![]() Ik vind niet meteen een voorbeeld op internet. Dit is echter de wet en die moet bij mijn weten nog steeds nageleefd worden;
Aanzetting tot een misdaad wordt geregeld door artikel 1 al. 1 van de wet van 25 maart 1891. Hij die, hetzij door woorden in openbare bijeenkomsten of plaatsen gesproken, hetzij door enigerlei geschrift, drukwerk, prent of zinnebeeld, aangeplakt, rondgedeeld of verkocht, te koop geboden of openlijk tentoongesteld, rechtstreeks en kwaadwillig, doch zonder gevolg, aanzet tot het plegen van een feit dat door de wet misdaad wordt genoemd, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie jaar en met geldboete van vijftig [euro] tot drieduizend [euro]. Aanzetting tot om het even welke misdaad (die zonder gevolg is gebleven) wordt strafbaar gesteld. Een voorbeeld. Iemand zet in een vergadering aan tot moord. De aanzetting blijft zonder gevolg. De aanzetter is strafbaar met gevangenisstraf van drie jaar en met geldboete van drieduizend euro (te vermeerderen met de opdecimes op de strafrechtelijke geldboeten). Citaat:
Akkoord, maar het gaat mij hier vooral om het principe.
![]() |
![]() |
#23 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik vind het een belangrijker principe om geen boeken te verbieden. Toegang beperken, oké. Maar verboden dingen worden echter gewoonweg aantrekkelijker, mensen krijgen daar vaak een kick van. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waar haalt u het vandaan dat godsdienstvrijheid inhoudt dat "ideologieën waarbij in een opperwezen gelooft word meer rechten mogen hebben" (ik citeer zoals u het schrijft)?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat 'moet er dan wel kunnen'? Mag ik u vragen op basis van welke Belgische wetgeving u tot het besluit komt dat gelovigen in naam van hun godsdienst mensen mogen doden en dat de seculiere Belgische wetgeving dit toelaat?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Europees Commissaris
|
![]() Op basis van de Belgische wetgeving mag er niet worden opgeroepen tot geweld. In het geval van religies wordt er blijkbaar een uitzondering gemaakt (op basis van godsdienstvrijheid?). Deze spreidstand probeer ik aan te klagen.
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het gaat om handelen niet om gedachten. Je mag denken dat ongelovigen rond u naar de hel zullen gaan en minderwaardige wezens zijn. Het grenst aan het racisme misschien, daar niet van. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 5 november 2012 om 23:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nogmaals, waar in de wetgevind wordt die uitzondering bepaald?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat mag dan in koran staan, naar de Belgische wetgeving is dat niet toegelaten. Ook niet binnen de godsdienstvrijheid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Europees Commissaris
|
![]() Doodsbedreigingen zijn ook niet toegelaten volgens de Belgische wetgeving.
![]() |
#33 |
Europees Commissaris
|
![]() Nergens, dus moeten ze consequent zijn en het verbieden.
![]() |
#34 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Europees Commissaris
|
![]() Ofwel alles verbieden, ofwel niets. Zolang het maar consequent is. Geen andere behandeling voor godsdienstige teksten. Ik mag hier in mijn teksten ook niet oproepen tot geweld, waarom mag dat in religieuze teksten wel?
![]() |
#36 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb het dan over uitdrukkelijk racistische opmerkingen of illegaliteiten bijvoorbeeld zoals deze Citaat:
Dit voorbeeld toont eveneens dat het probleem zich niet alleen bij moslims situeert. Ook in de bijbel vinden we zaken terug die een aantasting zijn van de rechten van homosexuelen en vrouwen, of die slavernij en genocide goedpraten of normaal vinden. Ik vind het niet te veel gevraagd dat religies openlijk afstand zouden doen van delen van hun heilige boeken die in tegenspraak zijn met de rechtstaat en de mensenrechten. Dit om een gemeenschappelijke vreedzame basis te creëren in de samenleving. Dit zou een democratische wens kunnen zijn van een meerderheid van de bevolking. Zaken die als 'hate speech' zouden omschreven worden moeten geduid worden voor de gelovigen als zijnde 'iets van vroeger' en niet een universele waarheid. Het is een taak van de gemeenschap erover te waken dat dit ook effectief gebeurt op een open en ondubbelzinnige wijze. Als hiervoor rechtszaken nodig zijn dan is het maar zo. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 5 november 2012 om 23:33. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Een ander precedent van die ongelijkwaardige behandeling heeft Johan hierboven geplaatst, wel niet van oproepen tot geweld maar racisme. Het Vlaams Blok is ervoor veroordeeld, maar voor de Talmud is er blijkbaar weer geen probleem.
![]() |
![]() |
#40 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik heb er geen probleem mee dat de religieuze leiders aangeklaagd worden, enkel dat je die boeken verbieden wilt. |
||
![]() |
![]() |