Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijfora > sp.a spirit
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

sp.a spirit Enkel sympathisanten van sp.a spirit, die bovendien lid zijn van de gebruikersgroep 'sp.a spirit' kunnen in dit onderdeel reageren. Je kan jezelf als groepslid voordragen via je control panel.

Discussietools
Oud 21 juli 2004, 17:05   #21
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NVG
Waarom voelt u zich steeds zo vlug aangevallen
Dat is maar schijn hoor, ik zal proberen opnieuw een beetje vriendelijker over te komen in de toekomst.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline  
Oud 21 juli 2004, 17:46   #22
Groot-Links
Provinciaal Statenlid

Groot-Links's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Dat is natuurlijk het meest stompzinnige argument dat er maar te bedenken valt om voor of tegen de stemplicht te zijn. Of een bepaalde politieke partij meer of minder succesrijk zou zijn indien er al dan niet stemplicht zou bestaan, is natuurlijk absoluut geen argument voor het ene of voor het andere. Dergelijke pragmatiek leidt tot afbreuk aan de democratische principes.

Het zou (in Vlaanderen) overigens geen invloed hebben op de kiesuitslag of er al dan niet opkomstplicht dan wel stemrecht zou bestaan.
Bovenstaande was niet echt mijn boodschap. Het gaat me er vooral om dat stemplicht nu een grote groep ongemotiveerde kiezers mobiliseert die vooral "tegen" zijn en een stem als een wraakinstrument zien voor alles dat er maar kan mislopen in hun omgeving.

Kan dit dan wel volgens uw democratische principes ?

Ik ben van mening dat stemrecht er voor zou zorgen dat vooral gemotiveerde mensen zouden gaan kiezen, en als dat voor het Blok is dan heb ik er geen probleem mee want dan gebeurt dit omdat men voor het Blok is en niet zozeer tegen de rest van de partijen.

En wat al die zieke, bedlegerige, werkloze mensen betreft.
Misschien zorgt de mobilisatienood van stemrecht wel voor een nieuwe impuls van het middenveld en de partijen, een nieuwe opdracht als het ware voor de mutualiteiten, vakbonden, ...
Groot-Links is offline  
Oud 21 juli 2004, 18:12   #23
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot-Links
Bovenstaande was niet echt mijn boodschap. Het gaat me er vooral om dat stemplicht nu een grote groep ongemotiveerde kiezers mobiliseert die vooral "tegen" zijn en een stem als een wraakinstrument zien voor alles dat er maar kan mislopen in hun omgeving.

Kan dit dan wel volgens uw democratische principes ?
Eén van de essentiële punten van democratische besluitvorming is dat ieders stem evenveel waarde heeft, het waarom van die stem is dan ook van geen enkel belang. Louter vanuit democratisch oogpunt heb ik er dan ook geen enkel probleem mee dat mensen op een welbepaalde partij stemmen omdat ze van oordeel zijn dat de zon te weinig dagen per jaar schijnt.

Ik ben overigens tegen de opkomstplicht hoor.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be