Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 december 2012, 14:25   #21
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Alleen als de boer/loonwerker die investering heeft gedaan.

Oh, cool, global climate change zorgt voor teveel aardappelen.

Bof, we kunnen het weer al met enige zekerheid voorspellen voor een weekje ofzo.

Dat kan wel, en werd hier tot voor een paar decennia geleden standaard gedaan. In leuke landen zoals China en Indië, waar mankracht het probleem niet is, is het nog steeds standaard.

Het is alleen niet meer kosten/baten positief te noemen. Tenzij de mankracht gratis of kwasie-gratis is.

Je reply is zo nietszeggend dat het de moeite niet is om er op in te gaan.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2012, 16:19   #22
Pin en Puk
Banneling

Standaard

Mocht het nu oorlog zijn, er was geen aardappel meer te bespeuren.
Wij leven in zo een luxe, dat niemand zich kan voorstellen wat honger is.

Waar zitten al die vzw's die een gans jaar liggen te roepen dat er hongersnood is aan de andere kant van de wereldbol ?

Waarom nemen zij nu geen initiatief ?
Doen zij enkel werk indien er subsidies aan zijn verbonden ?

onbegrijpelijk - 350 miljoen kg aan eten gaan ze laten verotten
Pin en Puk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2012, 16:32   #23
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk Bekijk bericht
Mocht het nu oorlog zijn, er was geen aardappel meer te bespeuren.
Wij leven in zo een luxe, dat niemand zich kan voorstellen wat honger is.

Waar zitten al die vzw's die een gans jaar liggen te roepen dat er hongersnood is aan de andere kant van de wereldbol ?

Waarom nemen zij nu geen initiatief ?
Doen zij enkel werk indien er subsidies aan zijn verbonden ?

onbegrijpelijk - 350 miljoen kg aan eten gaan ze laten verotten
Dat is nauwelijks te rooien manueel. Je bent straks meer energie kwijt door de in de modder te wroeten dan dat die patatten opleveren....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2012, 16:36   #24
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dat is nauwelijks te rooien manueel. Je bent straks meer energie kwijt door de in de modder te wroeten dan dat die patatten opleveren....
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Het is alleen niet meer kosten/baten positief te noemen. Tenzij de mankracht gratis of kwasie-gratis is.
Ter verduidelijking.
Het gebruik van landbouwmachines is gewoon een deel van de energie-omzetting van fossiele brandstof naar voedsel.
Oud 10 december 2012, 18:27   #25
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ze mij zeggen dat ik mijn aardappelen mag gaan halen, dan doe ik dat direct, al ben ik niet meer van de jongsten ( of misschien net daardoor).

Je ziet maar hoe verwend de mensen zijn als ze het zelfs te veel moeite vinden om aardappelen manueel te rooien.

In mijn kindertijd was dat gewoon en de schoolkinderen hielpen graag mee.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2012, 19:04   #26
Goudbever
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Ik eet liever spaghetti
Goudbever is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2012, 22:49   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Je denkt dat je een expert bent omdat je op het platteland woont?
Neen, wel omdat ik sedert mijn kindertijd met de wereld van de landbouwer vertrouwd ben. Van heel nabij.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2012, 22:50   #28
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ter verduidelijking.
Het gebruik van landbouwmachines is gewoon een deel van de energie-omzetting van fossiele brandstof naar voedsel.
Natuurlijk heb je gelijk.
Oud 10 december 2012, 22:51   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu is het inderdaad te laat. Een paar weken geleden niet.
Oud 10 december 2012, 23:21   #30
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De grond ligt nog niet bevroren, of een heel klein beetje hier en daar misschien. Het ligt wat natjes dat wel. Maar die machines kunnen daar zonder moeite door.
't is weer zo een subsidie spelletje waarschijnlijk, iets uit de euro pot graaien en dan de patatjes in het zwart verkopen.
Ik woon tussen de boeren min of meer en zie dus nooit een boer nog op zijn veld. Een paar keer per jaar rijden ze er met een machine op en dat is het.
De boerestiel hard labeur? t' zal nu niet meer zijn.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2012, 23:23   #31
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Ze zullen wel op subsidies hopen!!!

Waarom laten ze de mensen niet zelf aardappelen rapen tegen een kleine vergoeding??
Ik herinner mij dat een 10-15 jaar geleden een groot veld wortelen, bestemd voor conservenfabriek, ook niet kon geoogst worden. Toen werd publiek gemaakt dat de mensen gratis mochten komen oogsten. Het veld was op een minimum van tijd leeg!!

Waarom dus niet andere mensen laten genieten???

Daarom veronderstel ik dus dat die boeren op schadevergoeding azen, en dan moeten ze dus de schade kunnen bewijzen.
Omdat die mensen geen aardappelen meer gaan kopen.
Als er aardappel schaarste is gaan de prijzen omhoog.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 00:11   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De grond ligt nog niet bevroren, of een heel klein beetje hier en daar misschien. Het ligt wat natjes dat wel. Maar die machines kunnen daar zonder moeite door.
Neen, hoor. Ik kan hier in de buurt meerdere velden aanwijzen waar geen enkele loonwerker nog zijn materieel zou willen opsturen.
Oud 11 december 2012, 00:31   #33
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, hoor. Ik kan hier in de buurt meerdere velden aanwijzen waar geen enkele loonwerker nog zijn materieel zou willen opsturen.
Bij ons zou dat wel lukken.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 00:33   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij ons zou dat wel lukken.
Ik ken de situatie bij u niet.

Bijkomend probleem is trouwens dat bij modder de uitsortering van de aardappel in de machine heel bemoeilijkt wordt.
Oud 11 december 2012, 02:36   #35
Pin en Puk
Banneling

Standaard

Ik denk dat velen hier mijn stelling niet begrijpen
Dat de opbrengst voor de boer voorbij is met zijn patatten, kan ik inkomen, alhoewel een goede boer dit op voorhand ziet aankomen en maatregelen treft.

Maar tussen al die aardappelen zullen er toch nog enkele tonnen goed zijn zekers ?
Laat gezinnen/mensen die het zelfs moeilijk hebben om aardappelen te kopen deze gratis laten rooien voor eigen gebruik.

Zoals er hier reeds enkelen gezegd hebben - het gaat hem over subsidies die ze waarschijnlijk gaan claimen.

Soit, ik vind het een schande
Oud 11 december 2012, 12:27   #36
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk Bekijk bericht
Ik denk dat velen hier mijn stelling niet begrijpen
Dat de opbrengst voor de boer voorbij is met zijn patatten, kan ik inkomen, alhoewel een goede boer dit op voorhand ziet aankomen en maatregelen treft.
De beste stuurlui staan nu eenmaal aan de wal.
Citaat:
Maar tussen al die aardappelen zullen er toch nog enkele tonnen goed zijn zekers ?
Laat gezinnen/mensen die het zelfs moeilijk hebben om aardappelen te kopen deze gratis laten rooien voor eigen gebruik.
Maar dat brengt weinig op voor de boer.
Citaat:
Zoals er hier reeds enkelen gezegd hebben - het gaat hem over subsidies die ze waarschijnlijk gaan claimen.
Inderdaad, en om dat te vermijden kan men ze beter laten rooien.
Oud 11 december 2012, 12:46   #37
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

Begin de jaren 70 gingen de studenten nog helpen. Wij gingen met onze hele groep (de mannen) aardappelen rapen, die met een paard en een klein machientje uitgereden werden. We ledigden onze manden in karren, die ook met paardekracht van het modderveld werden gereden. We hebben ook mais met de hand gekapt, bergop op onze rug van de akker gedragen, naar de maalmachine die op de steenweg stond. Alles tegen vergoeding van een middagmaal en een drankje. De 3 meisjes uit de groep bakten wafels of pannekoeken tegen 's avonds, dan hielden we een feestje in gent, zo lang we niet in slaap vielen van vermoeidheid.
Toen was er nog verplichte legerdienst, en boerezonen kregen dan vrijstelling van dienst om thuis te helpen.
Toen werd er minder gediscussieerd over solidariteit en wie daar recht op had, het werd gewoon gedaan, als iemand hulp nodig had.
spherelike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 12:57   #38
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
Begin de jaren 70 gingen de studenten nog helpen. Wij gingen met onze hele groep (de mannen) aardappelen rapen, die met een paard en een klein machientje uitgereden werden. We ledigden onze manden in karren, die ook met paardekracht van het modderveld werden gereden. We hebben ook mais met de hand gekapt, bergop op onze rug van de akker gedragen, naar de maalmachine die op de steenweg stond. Alles tegen vergoeding van een middagmaal en een drankje. De 3 meisjes uit de groep bakten wafels of pannekoeken tegen 's avonds, dan hielden we een feestje in gent, zo lang we niet in slaap vielen van vermoeidheid.
Toen was er nog verplichte legerdienst, en boerezonen kregen dan vrijstelling van dienst om thuis te helpen.
Toen werd er minder gediscussieerd over solidariteit en wie daar recht op had, het werd gewoon gedaan, als iemand hulp nodig had.
Toen waren er ook maar weinig werklozen die dachten dat solidariteit eenrichtingsverkeer is.
Oud 11 december 2012, 14:01   #39
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
't is weer zo een subsidie spelletje waarschijnlijk, iets uit de euro pot graaien en dan de patatjes in het zwart verkopen.
Ik woon tussen de boeren min of meer en zie dus nooit een boer nog op zijn veld. Een paar keer per jaar rijden ze er met een machine op en dat is het.
De boerestiel hard labeur? t' zal nu niet meer zijn.
Achter mij in de velden ligt een boerderij. Die boer heb ik toch al meermaals op zaterdag avond/nacht weten oogsten. Ook al op de vreemdste momenten weten ploegen. Die mensen hebben de luxe niet om te werken als ze zin hebben: als het weer goed is, moeten ze hun land op. Of dat nu snachts, sochtends of door de dag is....

Zo heeft zijn mais er heel lang opgestaan. Het was veel te nat. Toen was het op een zondag avond droog. Heeft die boer de hele nacht doorgewerkt om het binnen te halen voor zijn vee te kunnen voeren. Ok dat was wel wat geluidsoverlast, maar 100 % begrijpelijk en we dachter er niet aan om te klagen.
Oud 11 december 2012, 16:43   #40
Pin en Puk
Banneling

Standaard

Citaat:
Achter mij in de velden ligt een boerderij. Die boer heb ik toch al meermaals op zaterdag avond/nacht weten oogsten. Ook al op de vreemdste momenten weten ploegen. Die mensen hebben de luxe niet om te werken als ze zin hebben: als het weer goed is, moeten ze hun land op. Of dat nu snachts, sochtends of door de dag is....

Zo heeft zijn mais er heel lang opgestaan. Het was veel te nat. Toen was het op een zondag avond droog. Heeft die boer de hele nacht doorgewerkt om het binnen te halen voor zijn vee te kunnen voeren. Ok dat was wel wat geluidsoverlast, maar 100 % begrijpelijk en we dachter er niet aan om te klagen.
Akkoord
Maar in de bouw is dat toch ook
Laat het maar eens 3 maanden vriezen - bouw ligt plat
Dat zijn toch de risicos van je beroep ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be