Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 juli 2004, 10:42   #21
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion

Ik ben belgicist noch flamingant, maar dit artikel bewijst mijn stelling dat de Vlaamse miljarden in Wallonië verspild worden.
In mijn ogen is er maar één échte oplossing en dat is een verregaand investeringsplan, dat bindend is; als er van afgeweken wordt, krijgen ze hun geld niet, voil�*. Alleen zo zal Wallonië er op termijn in slagen een degelijk financieel beheer uit te bouwen, dat noodzakelijk is voor een stevige economie.
Dat zeggen wij al jaren. Maar ja, als een N-VA'er zoiets zegt dan is hij een egoïst, een bekrompen navelstaarder die niet solidair wil zijn.

Het is net die instelling (het niet w�*llen praten over de transfers, de struisvogelpolitiek waar o.a. de BUB zo goed in is) die Wallonie nog dieper in de put duwt. Ik WIL solidair zijn met Wallonie, zolang er met dat geld maar RESULTATEN worden geboekt. Of is dat te veel gevraagd? Mag ik dat misschien niet zeggen om de lieve Belgische vrede te bewaren? Is dat niet politiek correct genoeg misschien?

Laatst gewijzigd door Zeno! : 24 juli 2004 om 12:45.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2004, 11:19   #22
Henry
Burgemeester

Standaard

Trouwens, ik kreeg onlangs weer de koude rillingen over de rug toen ik in Het Nieuwsblad de reactie van de PS las op de Vlaamse vraag tot splitsing van B-H-V. Voor de PS is dat niet onbespreekbaar, maar er moet wel wat tegenover staan. En toen citeerde het Nieuwsblad de woordvoerster van Di Rupo: "Het kan toch niet zijn dat de één zijn gedacht krijgt, terwijl de ander niks krijgt."

10.000.000.000 euro per jaar = niks.
Oud 24 juli 2004, 11:27   #23
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door korvo

Economen van de UCL vroegen de gegevens van Hannes op, en reageerden nadien nooit meer, noch om zijn bevindingen te bestrijden, noch om ze te nuanceren. Waar komt bijvoorbeeld de hoge Belgische staatsschuld vandaan? Een flink deel ontstond doordat de doodsstrijd van steenkool en staal zo lang werd gerekt. "40% van de huidige staatsschuld is zo ontstaan, en 75% daarvan stroomde naar Wallonië. Toen die kraan werd dichtgedraaid, was het gedaan met onze grote holdings," weet Hannes. Hij begrijpt de Waalse angst. "Het feit dat de Vlamingen nu een eenheidstaal spreken, dat ze nu rechten opeisen, wordt gezien als een bedreiging voor Wallonië. Niemand kan daar trouwens een Vlaamse krant lezen, stel je voor wat dat is. Wallonië is een heel gesloten milieu. De Franstalige kranten bulken van de desinformatie."
Niet te geloven eigenlijk hé? En dan schildert men de meertalige Vlamingen af als "gesloten", terwijl men in Wallonie pas in een gesloten -100% Franstalige- maatschappij leeft...

Zoals Eppink het in De Standaard al zei: laten we volgend jaar het 175jarig bestaan van deze (on)staat maar vieren, want de kans is groot dat la Belgique de 200 niet meer haalt.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2004, 11:49   #24
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philips Inc.
Blij dat Vivant de juiste conclusie trekt!
voor correct cijferwerk zijn we bij Vivant altijd wel te vinden

wat ik zeg is niet het officiële Vivantstandpunt hé, het partijstandpunt is dat we geen standpunt hebben en dat het iedereen vrij staat een bindend referendum op volksinitiatief aan te vragen.

Laatst gewijzigd door Percalion : 24 juli 2004 om 11:53.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2004, 14:37   #25
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Het is bedroevend hoe weinig men hierover spreekt in de media ... onder het mon van 'de vlaming moet solidair zijn zijn' perst Wallonië ons maar uit ...

En de links-progressieve wannebe's artiesten en mediafiguren trappen in de val ...
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2004, 16:16   #26
Percalion

Standaard

even overlopen dus.
1. Zijn er transfers?
- Jazeker
2. Hoeveel bedragen ze?
- ik heb al veel verschillende bedragen gehoord. Kan iemand eens een realistisch cijfer op die transfers plakken?
3. Hoe lopen de transfers?
- Van Vlaanderen naar Wallonië.
4. Is het ooit omgekeerd geweest?
- neen, zo blijkt.
5. Wordt er eigenlijk iets gedaan met die centen?
- neen, zo blijkt. De werkloosheid in het zuiden blijft hoog, ondanks het cliëntelisme van de PS die sinterklaas speelt met de vlaamse miljarden.

nog vragen en antwoorden altijd welkom; bovendien zoek ik nog naar een antwoord op de vraag hoeveel de transfers bedragen.

(de laatste vraag is dan: "Wat is de oplossing?" Sommigen zullen zeggen: secessie. Anderen zullen zeggen: nog meer geld erin pompen. En nog anderen zullen zeggen: een businessplan misschien. Enfin, daar kunnen we dan eens een aparte discussie over beginnen hé.)
Oud 24 juli 2004, 19:45   #27
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door korvo
Dat is dan ook een eigen interpretatie van de auteur van het artikel. Voor de volledige studie van professor Hannes klik je best de link naar het pdf artikel aan.
Trouwens, wanneer gaat een artikel of studie objectief genoeg zijn voor jullie? Wanneer er niet negatief gesproken wordt over de Belgische constructie?
Het is heel simpel. Als een artikel gepubliceerd is in een wetenschappelijk tijdschrift, dan is de inhoud van het artikel volledig nagecheckt. Ik kan een artikel schrijven, ik ben ook (bijna) doctor, maar als niemand dit publiceert, dan is dit niet meer dan wat woorden en formules. Het is niet omdat het in een pdf'je staat dat het "de waarheid" is.

Toon mij waar dit "onderzoek" werd gepubliceerd (in een wetenschappelijk tijdschrift) en ik trek mijn woorden terug.

Laatst gewijzigd door gm10 : 24 juli 2004 om 21:04.
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2004, 20:19   #28
verten
Burger

verten's schermafbeelding

Standaard

Misschien zou er ook eens iemand de miljardentransfer van Wallonië naar Vlaanderen moeten berekenen, want dat is nog nooit gebeurd!

Een voorbeeld: Mobiliteit. Onze drie zeehavens (Antwerpen, Zeebrugge en Gent) bevinden zich op Vlaams grondgebied, terwijl heel wat Waalse bedrijven met behulp van deze havens hun producten uitvoeren. Ook onze nationale luchthaven bevindt zich op Vlaams grondgebied. Zo stroomt er geld van Wallonië naar Vlaanderen.

Een ander voorbeeld: Toerisme. Er gaan veel meer Walen op vakantie aan de Vlaamse Kust dan dat er Vlamingen in de Ardennen hun vakantie doorbrengen. Ook zo stroomt er veel geld van Wallonië naar Vlaanderen.

Dus alle Walen als profiteurs voorstellen - wat het Vlaams Blok doet - en alle Vlamingen als de sukkelaars die beroofd worden voorstellen, lijkt mij eerder kortzichtig. Ik ontken niet dat er heel wat geld vloeit van Vlaanderen naar Wallonië, maar ook het omgekeerde gebeurt.
verten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2004, 20:49   #29
kempenaar
Provinciaal Statenlid

kempenaar's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar kempenaar
Standaard

sommigen hebben het toch moeilijk om toe te geven...

kempenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2004, 21:07   #30
verten
Burger

verten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kempenaar
sommigen hebben het toch moeilijk om toe te geven...
En sommigen hebben het moeilijk mijn reactie volledig te lezen: ik ontken niet dat er geld van Vlaanderen naar Wallonië vloeit!
verten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2004, 21:31   #31
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door verten
En sommigen hebben het moeilijk mijn reactie volledig te lezen: ik ontken niet dat er geld van Vlaanderen naar Wallonië vloeit!
de meeste flamiganten hebben het altijd moeilijk met nuance als het over belgie gaat
Oud 24 juli 2004, 22:35   #32
Percalion

Standaard

Laten we niet vitten over opmerkingen in de marge, mensen.

Wat verten's bericht betreft: de havens van vlaanderen hebben een handelsactiviteit dankzij wallonië, dat klopt in zekere zin. De Belgische export is echter voor 88% niet-Waals (vlaanderen+brussel).
Bovendien zou wallonië zonder de vlaamse havens ook nergens staan.
Je kunt wat de havens betreft volgens mij geen miljardenstromen berekenen; zonder de vlaamse havens zouden waalse bedrijven nooit hun goederen kunnen uitvoeren.
Idem voor de luchthaven en zo verder.

Als bovendien blijkt dat Vlaanderen al altijd meer betaald heeft dan Wallonië, dan is de nationale luchthaven grotendeels met Vlaamse centen betaald.
--

geen idee in welk wetenschappelijk tijdschrift dit zou kunnen verschijnen.
Ik zie het nog niet meteen in een tijdschrift voor biologen opduiken?

--

kan iemand eens een concreet bedrag plakken op de transfers?
liefst onderbouwd natuurlijk
Oud 24 juli 2004, 22:45   #33
predator
Parlementslid

predator's schermafbeelding

Standaard

Gm10 schreef :

Citaat:
Het is heel simpel. Als een artikel gepubliceerd is in een wetenschappelijk tijdschrift, dan is de inhoud van het artikel volledig nagecheckt. Ik kan een artikel schrijven, ik ben ook (bijna) doctor, maar als niemand dit publiceert, dan is dit niet meer dan wat woorden en formules. Het is niet omdat het in een pdf'je staat dat het "de waarheid" is.

Toon mij waar dit "onderzoek" werd gepubliceerd (in een wetenschappelijk tijdschrift) en ik trek mijn woorden terug.
Beste (bijna) collega :

Inderdaad, gm10, ik ben al enkele decennia doctor; zélfs méér dan één keer doctor. Vermits je bijna een collega bent, denk ik je sterk te moeten overtuigen van één feit !

Je schreef :

Citaat:
Als een artikel gepubliceerd is in een wetenschappelijk tijdschrift, dan is de inhoud van het artikel volledig nagecheckt.
én daar kan ik veelal, alleen maar mee lachen.

Sorry gm10, en hopelijk werkt het niet ontmoedigend, maar veel "wetenschappelijke artikelen" worden geproduceerd ... aan de lopende meter. Denk b.v. maar aan ál die academische wetenschappelijke artikelen over ... hoe was het nu weer ... ah ja : de miskleun, het "Vreemdelingenstemrecht".

Mocht het je interesseren, bijna collega, geef een seintje en ik vertel je het vermakelijk verhaal van mijn medewerking, nog als student, aan ja, mijn eerste wetenschappelijk artikel. Dat verhaal kan je leren hoe je academisch kunt ... niet bedrogen worden ... maar verkeerde resultaten en conclusies kunt bekomen.

Gelukkig zijn er ook uitzonderingen !

Én vooral : véél succes en de beste groeten.
Oud 24 juli 2004, 23:01   #34
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door predator
Gm10 schreef :

Beste (bijna) collega :

Inderdaad, gm10, ik ben al enkele decennia doctor; zélfs méér dan één keer doctor. Vermits je bijna een collega bent, denk ik je sterk te moeten overtuigen van één feit !

Je schreef :

én daar kan ik veelal, alleen maar mee lachen.

Sorry gm10, en hopelijk werkt het niet ontmoedigend, maar veel "wetenschappelijke artikelen" worden geproduceerd ... aan de lopende meter. Denk b.v. maar aan ál die academische wetenschappelijke artikelen over ... hoe was het nu weer ... ah ja : de miskleun, het "Vreemdelingenstemrecht".

Mocht het je interesseren, bijna collega, geef een seintje en ik vertel je het vermakelijk verhaal van mijn medewerking, nog als student, aan ja, mijn eerste wetenschappelijk artikel. Dat verhaal kan je leren hoe je academisch kunt ... niet bedrogen worden ... maar verkeerde resultaten en conclusies kunt bekomen.

Gelukkig zijn er ook uitzonderingen !

Én vooral : véél succes en de beste groeten.
Wel mijn beste, als het zo makkelijk is om rotzooi te publiceren bij bepaalde vlaamse (veronderstel ik?) universiteiten, dan moet het echt wel een fluitje van een cent geweest zijn voor Hannes. Dus waar en wanneer werd dit gepubliceerd?

Ik kijk er naar uit om je verhaal te vernemen.

Kan je me ook eens enkele (academische) referenties geven ivm het gemeentelijk stemrecht?
Oud 25 juli 2004, 00:54   #35
kempenaar
Provinciaal Statenlid

kempenaar's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar kempenaar
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door verten
Ik heb het niet over jou hoor .
maar als jij je aangesproken voelt...

Laatst gewijzigd door kempenaar : 25 juli 2004 om 00:55.
kempenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2004, 09:54   #36
Percalion

Standaard

juist ja

hoeveel bedraagt de miljardenstroom? en waar situeert zich die stroom? RSZ? Staatsschuld? ... ?
Oud 25 juli 2004, 10:06   #37
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

't Is moeilijk om de waarheid te durven zien ...
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2004, 15:22   #38
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Wel mijn beste, als het zo makkelijk is om rotzooi te publiceren bij bepaalde vlaamse (veronderstel ik?) universiteiten, dan moet het echt wel een fluitje van een cent geweest zijn voor Hannes. Dus waar en wanneer werd dit gepubliceerd?

Ik kijk er naar uit om je verhaal te vernemen.

Kan je me ook eens enkele (academische) referenties geven ivm het gemeentelijk stemrecht?
Hij beweerde niet dat er in Vlaanderen massaal onzin gepubliceerd wordt. het punt is dat jouw bewering van: wat gepubliceerd werd gecontroleerd is en waar.
Wat in een tijdschrift komt wordt zeker niet gecontroleerd op inhoud, misschien wel op de manier waarop het onderzoek zou gedaan zijn. Je kan iets wat nieuw is, niet gaan checken elders tenzij je alles opnieuw overdoet... En dat gaat een uitgever niet doen.
En er zijn genoeg publicaties bekend die doorgelaten zijn terwijl later aan het licht kwam dat de onderzoeker gewoon grafieken uit z'n duim zoog.
En niet alles wordt gepubliceerd. In eerste instantie bevoorbeeld wordt een eindwerk nooit gepubliceerd. Het kan wel achteraf opduiken als deel van een doctoraatsthesis of 'vulgariserend' in een boekje komen.

Jij twijfelt hier gewoon aan de cijfers omdat ze niet zeggen wat je wil horen. Maar er staat duidelijk aangegeven waar hij van vertrekt, wat z'n bronnen zijn. Dus: begin er aan en trek maar na dan waar hij fout zou zijn. De UCL zou het wel gedaan hebben moesten ze eindelijk op een positieve manier kunnen aantonen dat Wallonië ooit betaald heeft aan/voor Vlaanderen.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2004, 16:37   #39
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Zulke teksten met Vlaams-nationale signatuur kaderen natuurlijk mooi in de nationalistische propaganda. Ze zijn echter irrelevant want transfers zijn er al twee eeuwen van de steden naar het platteland, van rijk naar arm, tussen de Belgische provincies, van Oost- naar West-Duitsland en van Noord- naar Zuid-Italië. Geen haan die daarnaar kraait.

Bovendie is deze stelling onjuist, minstens zeer subjectief, want in de 19de eeuw kwam de rijkdom van het zuiden van het land. Vandaag komt ze grotendeels uit de provincies Brabant, Oost-Vlaanderen en Antwerpen, maar is ze dikwijls van buitenlandse en Belgische oorsprong, gelet op de bedrijfsbelasting (bedrijven zijn dikwijls actief in heel het land, maar gevestigd in het noorden).

Voor mij is deze prof dus een Vlaams-nationalist en dus zeer subjectief. Ik merk in zijn tekst een grote frustratie die het gevolg is van het grote succes dat 21 juli telkens weer is voor België en de nationale eenheid, dat in schril contrast met de miezerige 11-juli-vieringen. Flaminganten kan je dus ook sfeerverpesters noemen en dat zijn ze ook. Die winnen toch nooit.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2004, 16:38   #40
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry
Hij beweerde niet dat er in Vlaanderen massaal onzin gepubliceerd wordt. het punt is dat jouw bewering van: wat gepubliceerd werd gecontroleerd is en waar.
Wat in een tijdschrift komt wordt zeker niet gecontroleerd op inhoud, misschien wel op de manier waarop het onderzoek zou gedaan zijn. Je kan iets wat nieuw is, niet gaan checken elders tenzij je alles opnieuw overdoet... En dat gaat een uitgever niet doen.
uitgever die nacheckt? hieruit blijkt dat je niks weet over wetenschappelijke publicaties

Citaat:
En er zijn genoeg publicaties bekend die doorgelaten zijn terwijl later aan het licht kwam dat de onderzoeker gewoon grafieken uit z'n duim zoog.
En niet alles wordt gepubliceerd. In eerste instantie bevoorbeeld wordt een eindwerk nooit gepubliceerd. Het kan wel achteraf opduiken als deel van een doctoraatsthesis of 'vulgariserend' in een boekje komen.
komt dit dan uit een eindwerk? indien zo, dan is het wel erg gesteld met de vlaamse bewijzen van de transfers

Citaat:
Jij twijfelt hier gewoon aan de cijfers omdat ze niet zeggen wat je wil horen. Maar er staat duidelijk aangegeven waar hij van vertrekt, wat z'n bronnen zijn. Dus: begin er aan en trek maar na dan waar hij fout zou zijn. De UCL zou het wel gedaan hebben moesten ze eindelijk op een positieve manier kunnen aantonen dat Wallonië ooit betaald heeft aan/voor Vlaanderen.
?
ik ontken niks
ik stel enkel vast dat niemand mij kan refereren naar het wetenschappelijk tijdschrift waar dit werd gepubliceerd
zolang dit niet gebeurt, kan je moeilijk verwachten dat ik dit aanvaard als "objectief onderzoek"

Laatst gewijzigd door gm10 : 25 juli 2004 om 16:39.
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be