Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 januari 2013, 13:08   #21
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Mijn vrouw heeft een tijdje (als bijverdienste) gepoetst met dienstencheques.

Om kort te gaan; niks dan miserie heb je ermee.

Ze heeft 2 jaar op twee verschillende plaatsen gepoetst, de ene week op plek A (4u) de andere week op plek B (4u). Nooit heeft er iemand gezegd dat dat eigenlijk te weinig was.
Tot ze om allerlei redenen plek B opzegde (het eigen huishouden moet immers ook nog gerund worden). Toen kwam haar werkgever plots met de 'minstens 10u per week'-maatregel af....
Soit, ze kon op die manier niet blijven werken met dienstencheques dus ze mocht haar ontslagbrief komen halen. Geen probleem want ze heeft vast part-time werk maar toen ik haar ontslagbrief even bekeek bleek dat ze geen ontslag gekregen had maar er in onderlinge toestemming akkoord mee was gegaan. Tuurlijk is dat ook haar eigen fout maar het was gewoon smerig dat de werkgever daar niks van zei toen ze kwam tekenen.

Verdere miserie; de mensen waar ze gaat poetsen bellen op de laatste moment af. (kinderen zijn aan't studeren, er wordt een nieuwe badkamer geplaatst,...). Paar keer gebeurd waarna er op haar loonbrief nadien plots verlofdagen ingevuld werden. Ik vind dat op zijn minst gezegd raar. Als mijn baas geen werk voor me heeft moet ik toch geen verlof pakken?

Nog? Ok! Toen mijn vrouw poetsplaats B opzegde kreeg ze van haar werkgever te horen dat zij moest zorgen voor vervanging daar. Omdat dat helemaal van de pot gerukt is heeft ze dat niet gedaan. Probleem was dat haar werkgever dat ook tegen de klant gezegd had. Jarenlange goeie relatie ei zo na verkloot omdat de klant dacht dat mijn vrouw hen zo maar liet stikken. Als ik ontslag neem moet ik dan zelf zorgen voor een vervanger?

Nog een gaatje over? Here we go. Toen ze begon te werken met dienstencheques tekende ze bij een bedrijf hier in de buurt. De voorwaarden waren volgens hen overal dezelfde want dienstencheques zijn immers wettelijk geregeld. Tot bij haar eerste loonbrief bleek dat ze geen maaltijdcheques kreeg. Dat was raar want bij een ander bedrijf hier in de buurt stond er in't groot op de raam dat je daar wel dienstencheques kreeg. Bleek dat het bedrijf waar ze getekend had pas dienstencheques gaf na 3 (drie!!) jaar dienst. Op zich geen probleem maar dan moeten ze niet in haar oor blazen dat de voorwaarden overal dezelfde zijn.

Dessertje? De al eerder aangehaalde problemen met betaling. Cheques liggen niet klaar. Elektronische cheques doorbellen werkte niet waarna ze thuis nog een halve namiddag moest liggen te bellen om dat in orde te krijgen. En later op haar loonbrief merkte dat die uren blijkbaar toch niet aangegeven waren...

Kortom; wil je wat bijverdienen? Prima, maar als je het met je klant geregeld kan krijgen doe het dan gewoon in't zwart. Veeeel minder miserie.
Werken? Jot! Maar betalen...

In heb een tijd met interim gewerkt omdat ik op die moment niet echt compatibel was met een vast ritme. Daar zaten ook wel heel wat klootzakken tussen. Ook was het vaak zever over de betaling.
Als ik al interim werk doe dan wil dat zeggen dat ik geen maand kan wachten op de centen, dat schijnen er velen niet te beseffen.

Maar als je werkt met dienstencheques heb je zelf echt geen enkel drukkingsmiddel en dat is vrij frustrerend.

Als interimmer kan je nog: een clark afbreken in de vriescel, een camion verstoppen, of als bediende hun erp pakket kapot maken.
Oud 5 januari 2013, 14:36   #22
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Mijn vrouw heeft een tijdje (als bijverdienste) gepoetst met dienstencheques.

Om kort te gaan; niks dan miserie heb je ermee.

Ze heeft 2 jaar op twee verschillende plaatsen gepoetst, de ene week op plek A (4u) de andere week op plek B (4u). Nooit heeft er iemand gezegd dat dat eigenlijk te weinig was.
Tot ze om allerlei redenen plek B opzegde (het eigen huishouden moet immers ook nog gerund worden). Toen kwam haar werkgever plots met de 'minstens 10u per week'-maatregel af....
Soit, ze kon op die manier niet blijven werken met dienstencheques dus ze mocht haar ontslagbrief komen halen. Geen probleem want ze heeft vast part-time werk maar toen ik haar ontslagbrief even bekeek bleek dat ze geen ontslag gekregen had maar er in onderlinge toestemming akkoord mee was gegaan. Tuurlijk is dat ook haar eigen fout maar het was gewoon smerig dat de werkgever daar niks van zei toen ze kwam tekenen.

Verdere miserie; de mensen waar ze gaat poetsen bellen op de laatste moment af. (kinderen zijn aan't studeren, er wordt een nieuwe badkamer geplaatst,...). Paar keer gebeurd waarna er op haar loonbrief nadien plots verlofdagen ingevuld werden. Ik vind dat op zijn minst gezegd raar. Als mijn baas geen werk voor me heeft moet ik toch geen verlof pakken?

Nog? Ok! Toen mijn vrouw poetsplaats B opzegde kreeg ze van haar werkgever te horen dat zij moest zorgen voor vervanging daar. Omdat dat helemaal van de pot gerukt is heeft ze dat niet gedaan. Probleem was dat haar werkgever dat ook tegen de klant gezegd had. Jarenlange goeie relatie ei zo na verkloot omdat de klant dacht dat mijn vrouw hen zo maar liet stikken. Als ik ontslag neem moet ik dan zelf zorgen voor een vervanger?

Nog een gaatje over? Here we go. Toen ze begon te werken met dienstencheques tekende ze bij een bedrijf hier in de buurt. De voorwaarden waren volgens hen overal dezelfde want dienstencheques zijn immers wettelijk geregeld. Tot bij haar eerste loonbrief bleek dat ze geen maaltijdcheques kreeg. Dat was raar want bij een ander bedrijf hier in de buurt stond er in't groot op de raam dat je daar wel dienstencheques kreeg. Bleek dat het bedrijf waar ze getekend had pas dienstencheques gaf na 3 (drie!!) jaar dienst. Op zich geen probleem maar dan moeten ze niet in haar oor blazen dat de voorwaarden overal dezelfde zijn.

Dessertje? De al eerder aangehaalde problemen met betaling. Cheques liggen niet klaar. Elektronische cheques doorbellen werkte niet waarna ze thuis nog een halve namiddag moest liggen te bellen om dat in orde te krijgen. En later op haar loonbrief merkte dat die uren blijkbaar toch niet aangegeven waren...

Kortom; wil je wat bijverdienen? Prima, maar als je het met je klant geregeld kan krijgen doe het dan gewoon in't zwart. Veeeel minder miserie.
Maaltijdcheques
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2013, 14:40   #23
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Schrijnend verhaal met toch een paar kanttekeningen.

Citaat:
Je loon hangt af van je uren en je contract
Je loon is afhankelijk van het aantal uren dat in je contract is opgenomen. Hoewel jij zelf kunt bepalen hoeveel uren per week je wenst te werken, zegt de wet dat je als dienstencheque werknemer een contract van minstens 10 uur per week moet hebben.
Geniet je naast je loon ook van een uitkering van de RVA, een leefloon of sociale hulp van het OCMW, dan moet je contract minstens 13 uren tellen.

http://www.tempo-team.be/nl/diensten...eel-verdien-ik

Heeft die vrouw daarnaast nog een uitkering ?
Voor zover ik hoorde van een kennis-dienstenchequewerker is het mogelijk je RVA-uitkering (of leefloon) aan te vullen met dienstenchequewerk.

Dat schijnt dus waar te zijn
Oud 5 januari 2013, 14:41   #24
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je gehuwd bent ben je met ziekteverzekering en pensioen in orde.
Als je echter scheidt sta je er wel wat minder voor na een loopbaan in het zwart.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2013, 14:43   #25
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Als je echter scheidt sta je er wel wat minder voor na een loopbaan in het zwart.
Doe dan 1 dag interim werk dan heb je recht op het minimum pensioen.
Oud 5 januari 2013, 14:44   #26
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Dienstenchequewerkers verenigt U ! Eis menselijke werkomstandigheden !
Een minimumloon overal in Europa, dus ook in Duitsland !

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2013, 14:45   #27
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen Bekijk bericht
Doe dan 1 dag interim werk dan heb je recht op het minimum pensioen.
Iedereen heeft recht op het minimum pensioen

IGO

Momenteel 1050€
Oud 5 januari 2013, 15:05   #28
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk heeft zwartwerk ook wel nadelen maar in ons geval zou het voor minder miserie hebben gezorgd.
Mijn vrouw had natuurlijk wel steeds haar vaste job nog.

In andere gevallen zal het idd misschien niet zo interessant zijn.
Oud 5 januari 2013, 15:12   #29
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht

IGO

Momenteel 1050€
1050? Waarom hoor ik dan dat zelfstandigen soms maar 800 euro hebben?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 5 januari 2013, 15:58   #30
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht

IGO

Momenteel 1050€
Als alleenstaande 1050 anders is het iets van een 800. Als ik alleen was zou ik daar vlotjes mee rondkomen.
Oud 5 januari 2013, 15:58   #31
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is een andere regeling, nog een andere als voor ambtenaren of privaat werknemers.
Oud 5 januari 2013, 16:20   #32
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als alleenstaande 1050 anders is het iets van een 800. Als ik alleen was zou ik daar vlotjes mee rondkomen.
Als alleenstaande zonder eigendom dus met huishuur?
Vergeet het!
Oud 5 januari 2013, 16:34   #33
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Vergeet het!
Ik kwam rond met 850€ per maand in 2010
Oud 5 januari 2013, 16:35   #34
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Ze zijn nog maar pas gelijkgeschakeld in 2012

Laatst gewijzigd door eno2 : 5 januari 2013 om 16:36.
Oud 5 januari 2013, 17:03   #35
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Vergeet het!
Jamaar daar haddek het niet over he

Laatst gewijzigd door From_Vlaanderen : 5 januari 2013 om 17:04.
From_Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2013, 17:52   #36
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jamaar daar haddek het niet over he
ha je bedoelt:

- ik erfde het huis van mijn bomma
- ik kreeg mijn auto van mijne papa
- mijn mama betaalt de naft
- mijnen bompa betaalt de energiekosten

en ik kan echt gerust toekomen met 800 euro per maand hoor.

Oud 5 januari 2013, 18:04   #37
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ha je bedoelt:

- ik erfde het huis van mijn bomma
- ik kreeg mijn auto van mijne papa
- mijn mama betaalt de naft
- mijnen bompa betaalt de energiekosten

en ik kan echt gerust toekomen met 800 euro per maand hoor.
Nee want als ge op pensioen zijt zijn die mensen allemaal al dood.
Ik veronderstel dat er nog wel meer mensen met een eigen huis zijn.
Oud 5 januari 2013, 19:37   #38
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee want als ge op pensioen zijt zijn die mensen allemaal al dood.
Ik veronderstel dat er nog wel meer mensen met een eigen huis zijn.
En ik veronderstel dat er heel veel mensen zonder eigen huis zijn!
Na een echtscheiding bv moeten veel mensen die vroeger een eigen huis hadden, gaan huren. Of als ze jong scheiden dan staan ze er ineens alleen voor en weten op voorhand dat ze geen hypotheekafbetalingen aan kunnen (ze hebben niet allemaal zo'n goeie bomma of rijke papa, hé ). Zo zijn er nog gevallen. Als die mensen de chance hebben een fatsoenlijke job te krijgen, geen onoverkomelijk probleem. Als ze echter in de werkloosheid terechtkomen (niet denkbeeldig, zie de vele bedrijfssluitingen), dan mogen ze het wel vergeten! Hoeveel is de dop na een jaar werkloosheid? Genoeg om 500 € huur en 100 € energiekosten te betalen? Ik vrees van niet. Vergeet de aanschaf van een eigen wagen maar - en daarmee ook de mogelijkheid om bepaalde industriezones te bereiken, dus weer grotere problemen om aan werk te geraken. Een kapotte fiets, aankoop van medicijnen is ook een kleine ramp. Kabel, internet, een avondje uit ... het wordt al gauw allemaal een luxe!
Wat blijft er over ? Om niet in het zwart te moeten gaan werken, inderdaad werken met dienstencheques, dus geen kansen om een job met promotiemogelijkheden te vinden en alle administratieve miserie met de dienstencheques zoals hierboven vermeld erbij.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be