Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Bekijk resultaten enquête: De Coyote.
Ik ben in bezit van een Coyote. 7 17,95%
Ik ben niet in bezit van een Coyote. 11 28,21%
Ik ben voor de Coyote. 13 33,33%
Ik ben tegen de Coyote. 8 20,51%
Aantal stemmers: 39. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 januari 2013, 18:58   #21
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Elke auto komt geheel gratis met een apparaatje dat perfect helpt tegen te snel rijden: De snelheidsmeter.
Meer heb je niet nodig.
Verkeersboetes zijn een soort van belasting op domheid. In principe mogen die dus nog flink hoger.
Domheid van?

Van tijd tot tijd rijdt men op een weg die is ontworpen en vormgegeven waardoor men comfortabel én veilig 90 km/u kan rijden. De maximum toegelaten snelheid bedraagt echter 50 km/h of minder en om deze snelheid af te dwingen worden camera’s geplaatst of wordt er geflitst. Natuurlijk trekt de wegbeheerder uiteindelijk aan het langste eind, maar men kan zich afvragen wie bij een snelheidsovertreding de ‘schuldige’ is:
- de weggebruiker die op grond van het wegbeeld dat hem/haar wordt aangeboden een veilige snelheid kiest?
- de wegbeheerder die een wegbeeld heeft geconstrueerd dat qua vormgeving volledig afwijkt van de functie die de weg vervult en de bijbehorende toegestane snelheid?

Wat denkt u dat de max snelheid hier is? (Geen zijstraten)
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  50.jpg‎
Bekeken: 201
Grootte:  220,4 KB
ID: 89083  

Laatst gewijzigd door Gun : 23 januari 2013 om 19:12.
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2013, 19:13   #22
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Ze zeggen dat het aantal verkeersongevallen toeneemt ...

Van tijd tot tijd rijdt men op een weg die is ontworpen en vormgegeven waardoor men comfortabel én veilig 90 km/u kan rijden. De maximum toegelaten snelheid bedraagt echter 50 km/h of minder en om deze snelheid af te dwingen worden camera’s geplaatst of wordt er geflitst. Natuurlijk trekt de wegbeheerder uiteindelijk aan het langste eind, maar men kan zich afvragen wie bij een snelheidsovertreding de ‘schuldige’ is:
- de weggebruiker die op grond van het wegbeeld dat hem/haar wordt aangeboden een veilige snelheid kiest?
- de wegbeheerder die een wegbeeld heeft geconstrueerd dat qua vormgeving volledig afwijkt van de functie die de weg vervult en de bijbehorende toegestane snelheid?

Eigenlijk wordt de weggebruiker misleid door de wegbeheerder. Vaak is inconsistentie tussen vormgeving en functie van de weg de oorzaak van veel misverstanden bij weggebruikers, hierdoor ook van verlies aan capaciteit en van een toename van de verkeersonveiligheid, ongevallen.

Onderzoek heeft uitgewezen dat wanneer de maximum toegelaten snelheid te sterk afwijkt van de snelheid waar de weg toe uitnodigt leidt tot mindere concentratie, gebrek aan oplettendheid, waardoor het aantal ongevallen toeneemt. Een snelheidsbeperking consistent aan de vorm en het wegbeeld noopt elke bestuurder tot concentratie.

Een weinig geloofwaardige snelheidsbeperking zorgt er ook voor dat de gemiddelde automobilist de limiet niet aanvaardt en niet naleeft wat heel gevaarlijk kan zijn indien andere weggebruikers als zijnde fietsers en voetgangers er van uit gaan dat deze limiet wel wordt nageleefd.

Zones waar het algemeen aanvaard wordt om de snelheid op bepaalde tijdstippen tijdens de dag, de week, het jaar, ... sterk te reduceren omwille van scholen, wandelzones, ... verdrinken vandaag de dag dikwijls in super grote zones 30. Hierdoor verdwijnt de originele funtie waar deze zones werden voor gecreëerd, het aanduiden van een school bijvoorbeeld.

Zeker op het regionale wegennet is er sprake van een allegaartje van wegen, met verschillende vormgeving en menging van functies.

Elke weg hoort te voldoen aan volgende drie eigenschappen:

Homogeen: over de ganse lengte van dezelfde weg eenzelfde snelheidslimiet nastreven

Consistent: snelheidslimiet moet overeenstemmen met ontwerpsnelheid, vormgeving én functie van de weg, het zgn. wegbeeld.

Geloofwaardig: is het verschil tussen ontwerpsnelheid en snelheidslimiet te groot, zit je ofwel met een bijzonder onveilige situatie (v-limiet >> v-ontwerp), ofwel met een ongeloofwaardige verkeerssituatie (v-limiet << v-ontwerp) waar een meerderheid van automobilisten de limiet niet aanvaardt en niet naleeft.

Ze zeggen dat het aantal verkeersongevallen toeneemt ...
Oud 23 januari 2013, 19:43   #23
schietboog
Minister

schietboog's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb geen auto, dus rijd ik voortdurend met gehuurde of geleende wagens. Wagens waar ik altijd even aan moet wennen. En toch is het voor mij nooit een probleem om puur op het gehoor een constante snelheid te handhaven. Ik hoef dus niet eens telkens te kijken. En als je niet zeker bent welke snelheid je mag, dan rijd je gewoon wat trager.
Knap.
Dat jij kan horen of je 50 of 51 rijdt, ik doe het je niet na.
schietboog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2013, 20:12   #24
Johnny Blaze
Minister

Johnny Blaze's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht

Ik zou zeggen 120 (2 rijvakken met afgesloten middenberm)
Johnny Blaze is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2013, 22:12   #25
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Tja, als je op een weg bent waar 50 mag, en je rijdt plots bijv 58 dan wordt je beboet. Men is daarvoor geen pipo, en ik denk dat gewoon alle autobestuurders pipo's zouden zijn. Je moet je blik concentreren op de baan, niet op je km-teller.
Dat is ook wel waar. Maar er zijn marges. Je hebt de afwijking van je kilometerteller die meer aangeeft dan je rijdt en je hebt ook nog eens een foutcorrectie die wordt toegepast. Ik denk ook wel dat er sowieso een marge gehanteerd wordt bij het instellen van de flitser.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2013, 22:45   #26
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Blaze Bekijk bericht
Ik zou zeggen 120 (2 rijvakken met afgesloten middenberm)
50 km/h, 'bebouwde' kom in Anderlecht

2 maal geflitst op dezelfde dag, één maal 68, één maal 72, ...

Zwitser zijn domheid ten top ...
Oud 23 januari 2013, 22:52   #27
Jarno
Parlementsvoorzitter

Jarno's schermafbeelding

Standaard

Afhalen voor Android via Blackmart en het kost me niets. Best een handig ding, ook wat verkeersinformatie betreft.
Oud 23 januari 2013, 23:02   #28
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Elke auto komt geheel gratis met een apparaatje dat perfect helpt tegen te snel rijden: De snelheidsmeter.
Meer heb je niet nodig.
Verkeersboetes zijn een soort van belasting op domheid. In principe mogen die dus nog flink hoger.
Maar die waarschuwt niet al je te snel rijdt.
Ik neem aan dat ge niet doorlopend op dat metertje zit te kijken.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 00:58   #29
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Tja, als je op een weg bent waar 50 mag, en je rijdt plots bijv 58 dan wordt je beboet. Men is daarvoor geen pipo, en ik denk dat gewoon alle autobestuurders pipo's zouden zijn. Je moet je blik concentreren op de baan, niet op je km-teller.
Jongens, laten we mekaar geen mietje noemen. Iedereen rijdt wel eens sneller omdat het gewoon KAN, omdat de omstandigheden HET TOELATEN.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 06:23   #30
Zwitser

Standaard

Citaat:
Dat hang er van af. Zonder te weten welke verkeersborden er voorafgaand aan deze foto staan kan ik dat dus niet zeggen.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 06:23   #31
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Maar die waarschuwt niet al je te snel rijdt.
Ik neem aan dat ge niet doorlopend op dat metertje zit te kijken.
Ik zit niet doorlopend naar dat metertje te kijken. Maar dat hoeft ook niet. Een constante snelheid houden doe ik op het gehoor.
... repeat ...
Oud 24 januari 2013, 06:24   #32
Zwitser

Standaard

Citaat:

Als je weet dat je daar maar 50 mag rijden, dan is 72 rijden inderdaad dom.
... repeat ...
Oud 24 januari 2013, 06:28   #33
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schietboog Bekijk bericht
Knap.
Dat jij kan horen of je 50 of 51 rijdt, ik doe het je niet na.
Ik hoor niet hoe snel ik rijd. Daarvoor kijk ik op de snelheidsmeter. Maar wat ik wel op gehoor doe is mijn snelheid constant houden. Dat lukt aardig, behalve als ik met een elektrische auto onderweg ben, dan moet ik behoorlijk opletten, dat is wel zo.
Overigens, er is niks op tegen om gewoon een beetje onder de maximum snelheid te blijven.
In sommige autos heb je overigens de mogelijkheid om een maximum snelheid in te stellen. Daar maak ik ook gebruik van.
... repeat ...
Oud 24 januari 2013, 08:55   #34
schietboog
Minister

schietboog's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik hoor niet hoe snel ik rijd. Daarvoor kijk ik op de snelheidsmeter. Maar wat ik wel op gehoor doe is mijn snelheid constant houden. Dat lukt aardig, behalve als ik met een elektrische auto onderweg ben, dan moet ik behoorlijk opletten, dat is wel zo.
Overigens, er is niks op tegen om gewoon een beetje onder de maximum snelheid te blijven.
In sommige autos heb je overigens de mogelijkheid om een maximum snelheid in te stellen. Daar maak ik ook gebruik van.
Nogmaals, hoe kan jij horen of je 50 of 52 rijdt ?
Ik wil je ook wel eens de maximum snelheid zien instellen wanneer je niet op de autosnelweg zit : in België verandert de maximum toegelaten snelheid constant. Als jij dit werkelijk doet, kan je nog onmogelijk aandacht hebben voor het verkeer.
schietboog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 09:11   #35
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Zwijgen en slikken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Jongens, laten we mekaar geen mietje noemen. Iedereen rijdt wel eens sneller omdat het gewoon KAN, omdat de omstandigheden HET TOELATEN.
Dat is uw zaak niet, de wegbeheerder bepaalt hoe snel er mag gereden worden. De wegcode is éénduidig en niet voor subjectieve interpretatie vatbaar. Mensen zijn intellectueel nogal beperkt en zijn dus niet in staat om te bepalen hoe snel ergens gereden kan worden. Dat zien we elke dag opnieuw wanneer degenen met hun winterbanden ergens in de sloot belanden.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 24 januari 2013 om 09:29.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 09:50   #36
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Ik heb geen Coyote. Meestal hou ik mij behoorlijk aan de toegelaten snelheid of ik kijk goed uit mijn doppen of ik gebruik een gratis applicatie op mijn smartphone.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 09:56   #37
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je weet dat je daar maar 50 mag rijden, dan is 72 rijden inderdaad dom.
Die snelheidsbeperking is dom ja!
Oud 24 januari 2013, 09:58   #38
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Zwijgen en slikken.

Dat is uw zaak niet, de wegbeheerder bepaalt hoe snel er mag gereden worden. De wegcode is éénduidig en niet voor subjectieve interpretatie vatbaar. Mensen zijn intellectueel nogal beperkt en zijn dus niet in staat om te bepalen hoe snel ergens gereden kan worden. Dat zien we elke dag opnieuw wanneer degenen met hun winterbanden ergens in de sloot belanden.

Typisch een groene betweter... U bevestigt mijn stelling dat groenen een groter gevaar zijn voor de democratie dan het Vlaams Belang.
Oud 24 januari 2013, 10:20   #39
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schietboog Bekijk bericht
Nogmaals, hoe kan jij horen of je 50 of 52 rijdt ?
Ik beweer niet dat ik "hoor" dat ik 50 rijd. Wat ik hoor is of mijn snelheid wel of niet verandert. Ik kijk op de meter, en zie daar bijv 50 staan, en dan let ik op de weg, en op het gehoor blijk ik ongeveer 50 rijden. Mischien dat het de ene keer wel 52 en da andere keer 48 is, maar zoveel scheelt het niet, en met 52 op je snelheidsmeer ga je niet geflitst worden.
(Als je geflitst wordt "aan 58" dan zal er waarschijnlijk wel 65 op je snelheidsmeter gestaan hebben).

Citaat:
Ik wil je ook wel eens de maximum snelheid zien instellen wanneer je niet op de autosnelweg zit : in België verandert de maximum toegelaten snelheid constant. Als jij dit werkelijk doet, kan je nog onmogelijk aandacht hebben voor het verkeer.
In een Renault is dat nochtans eenvoudig. Gewoon een keer op de "+/set" knop van de cruise control (in begrenzer modus) drukken op het moment dat je de juiste snelheid rijd.
Maar inderdaad, als de snelheidsbeperkingen continu veranderen dan is het gewoon een kwestie van opletten. Ik heb er geen moeite mee.
Het is vooral een kwestie van instelling, van niet altijd en overal zo hard mogelijk te willen rijden. Als je niet zeker bent of je 60 of 70 mag, dan rijd je gewoon 60.

Nu, het zou leuker zijn moest men het eenvoudiger maken. Misschien doen zoals in Japan: 100 bij gescheiden rijbanen, 60, elders, 40 in de bebouwde kom.
... repeat ...
Oud 24 januari 2013, 10:20   #40
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Die snelheidsbeperking is dom ja!
Wie ben jij om dat te weten?
... repeat ...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be