Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juli 2004, 16:42   #21
skaldis
Banneling

Standaard

Ik ben arbeider en wil gerust omscholen naar een knelpunt beroep. Ben al twee maal de vdab binnengestapt. Maar daar helpen ze blijkbaar alleen werklozen verder.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2004, 17:06   #22
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad, wie werkt wordt hier gestraft.

Probeer maar eens een job aan te nemen om niet te moeten gaan doppen. Nadien krijg je van de VDAB geen hulp meer.

Trouwens is het zo dat de VDAB verdient aan een werkloze, dus die gaan proberen om er zoveel mogelijk te hebben.

Dat heb ik een paar jaar geleden ook uit goede bron vernomen.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2004, 17:09   #23
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop
Ik ken verschillende ondernemingen die Fransen en Polen in dienst hebben , en dat zijn geen hooggeschoolden(in de bouw, grote werven)

De reden is in dit geval dat de meeste werklozen niet WILLEN werken en zich genesteld hebben in het luilekkerleventje van de dop.

En dat die bedrijven zouden weigeren van allochtonen aan te nemen , is dus wel een fabeltje he, want als ze WiLLEN werken kunnen ze even goed aangenomen worden als buitenlanders.
maar natuurlijk.
de vlamingen, en de westeuropeanen in het algemeen, zijn inderdaad doorgaans redelijk lui, zoals blijkt uit de werkloosheidscijfers. die werkloosheidscijfers dat is immers niets anders dan een graadmeter voor de luiheid van een volk.
het wordt hoog tijd dat we nog meer negers, pakistanen, turken, marokanen en andere sterke volkeren die bekend staan om hun ondernemingszin en harde werklust naar hier halen.
misschien kunnen zijn ons leren hoe een volk welvarend kan worden door harde arbeid en creativiteit.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 26 juli 2004 om 17:11.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2004, 17:27   #24
Spolpoel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
De mensen die er zijn zullen gewoon langer moeten werken,
de werklozen die te laag opgeleid zijn zullen bijscholing moeten volgen
de hoogopgeleide werklozen zullen dus heel snel allemaal een job vinden want aangezien dat slimme mensen zouden moeten zijn, zouden die geen probleem mogen hebben met wat bijscholing he.

Het enige wat de werkgevers willen is meer werklozen hebben zodat de werkende mens niet te veel kan verdienen omdat hij weet dat er achter zijne rug staan te wachten om zijn job over te nemen.

Hetgeen de vakbonden willen is veel werklozen want misschien wel de grootste bron van inkomsten halen de vakbonden uit het geld dat ze van de staat krijgen om werklozen uit te betalen.

Niks invoeren voordat er geen een werkloze meer is in dit land.
Volledig mee eens.
Bovendien vind ik dat onze overheid importrechten zou moeten eisen op alle allochtone werknemers die hier binnenkomen en reeds zijn. Uiteindelijk versluizen de meeste magrebijnse werknemers een deel van hun inkomen én vervangingsinkomens naar hun moederland om er een huis te bouwen of hun familie te onderhouden. Daarmee wordt hun economie gestut, niet de onze. Rekening houdend met 25 miljard uitkeringen die ze jaarlijks uit onze SZ opsouperen (zonder er evenredig toe bij te dragen), komt het erop neer dat het voornamelijk de Belg is die met zijn belastingscenten en sociale bijdragen eigenlijk het sociaal zekerheidsstelsel van bepaalde landen en regio's financiert. Marokko is daar een goed voorbeeld van. Deze onrechtvaardigheid zou recht gezet moeten worden met een importtaks per ingevoerde allochtoon. 8)
Spolpoel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2004, 17:31   #25
Tiger777
Burgemeester

Tiger777's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Tiger777
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Niks invoeren voordat er geen een werkloze meer is in dit land.
Dat dacht ik ook...
Tiger777 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2004, 18:14   #26
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tzuvar Raemborr
Ja, we hebben dringend gastarbeiders nodig want iedereen hier werkt fulltime, de werkloosheid bedraagt nul procent, en nóg hebben de bedrijven mensen tekort.
Ik heb een chronisch tekort aan goede vliegtuigmechaniekers. Ex sabeniens mag ik niet aannemen, want ze mogen de VS niet binnen om te komen werken. Maar allez, 't komt allemaal in orde, want Tzuvar zal wel belastingen betalen om die mannen te onderhouden.
Oud 26 juli 2004, 19:23   #27
skaldis
Banneling

Standaard

Binnenkort naar het schijnt vliegtuigtechniekers teveel in Brussel. Ze gaan de boel daar nu ook sluiten naar ik heb gehoord. Kunnen ze dus met de greencardlotery mee doen.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2004, 19:35   #28
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Het probleem is niet een tekort aan werkkrachten, wel dat er binnenkort minder wernemers op de markt zijn, waardoor de lonen zllen stijgen (vraag-aanbod).

Door immigratie proberen de werkgevers de markt kunstmatig te vergroten wardoor de lonen gelijk kunnen blijven ...
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2004, 20:25   #29
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philips Inc.
Het probleem is niet een tekort aan werkkrachten, wel dat er binnenkort minder wernemers op de markt zijn, waardoor de lonen zllen stijgen (vraag-aanbod).

Door immigratie proberen de werkgevers de markt kunstmatig te vergroten wardoor de lonen gelijk kunnen blijven ...
Immigratie kan enkel uitermate selectief. Enkel een blinde ziet niet in dat er al samenlevingsprobleem genoeg zijn met de huidige aanwezige migranten. Er nog meer gaan bijhalen vooraleer de huidige problemen zijn opgelost is waanzinnig.

Er zijn al samenlevingsproblemen genoeg, onze economie gaat sowieso al kreunen onder de vergrijzing en dan worden de poorten nog eens wagenwijd opengezet voor eender wie.

Als er in bepaalde beroepen een enorm tekort zou zijn kan de overheid eventueel tijdelijk verblijfsvergunningen uitrijken voor mensen die dat beroep kunnen uitoefenen. Na een periode van minimum 5 jaar 'opgebracht' te hebben kan een immigrant dan - indien hij/zij - ook ingeburgerd is de belgische/vlaamse nationaliteit krijgen.

Als de werkgevers zo graag nog meer migranten willen zouden ze dan beter eens niet eerst de huidige pool van werklozen migranten aanspreken? Die is namelijk enorm... (net zoals de algemene pool)
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2004, 20:30   #30
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Ik heb een chronisch tekort aan goede vliegtuigmechaniekers. Ex sabeniens mag ik niet aannemen, want ze mogen de VS niet binnen om te komen werken. Maar allez, 't komt allemaal in orde, want Tzuvar zal wel belastingen betalen om die mannen te onderhouden.

De werkloosheidssituatie ligt hier toch wat anders dan in de VS me dunkt.
En btw als je genoeg betaalt zal je vast wel je mechaniekers bij een ander kunnen wegkopen. Nog nooit aan gedacht?
Oud 26 juli 2004, 20:39   #31
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Als de werkgevers zo graag nog meer migranten willen zouden ze dan beter eens niet eerst de huidige pool van werklozen migranten aanspreken? Die is namelijk enorm... (net zoals de algemene pool)
Als ik een advertentie plaats, zorg ik er heus niet voor dat die slechts door bepaalde mensen gelezen wordt. Bij gebrek aan kandidaten die zich aanbieden, denk ik dat ik meer kandidaten nodig heb.

Dat er mensen zijn die liever niet werken, kan ik me voorstellen, maar dat is niet een probleem dat ik moet oplossen. Je kan dat bvb oplossen door hun uitkeringen af te schaffen, alsook het minimumloon.
Oud 26 juli 2004, 20:45   #32
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De werkloosheidssituatie ligt hier toch wat anders dan in de VS me dunkt.
En btw als je genoeg betaalt zal je vast wel je mechaniekers bij een ander kunnen wegkopen. Nog nooit aan gedacht?
Inderdaad, toch straf he, dat de werkeloosheid in de VS lager ligt terwijl hun migratiewetgeving veel soepelder is.

Een mechanieker die niet trouw is aan zijn baas en voor $1000 per jaar naar een ander trekt, die valt niet onder de 'goede mechaniekers.'. Occasioneel zal ik iemand weghalen bij iemand anders, maar dan is dat mee gebaseerd op een vriendschap en persoonlijke ervaringen met de competentie van de persoon.
Oud 26 juli 2004, 20:48   #33
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als ik een advertentie plaats, zorg ik er heus niet voor dat die slechts door bepaalde mensen gelezen wordt. Bij gebrek aan kandidaten die zich aanbieden, denk ik dat ik meer kandidaten nodig heb.

Dat er mensen zijn die liever niet werken, kan ik me voorstellen, maar dat is niet een probleem dat ik moet oplossen. Je kan dat bvb oplossen door hun uitkeringen af te schaffen, alsook het minimumloon.
Dat kan toch veel eenvoudiger? Gewoon eisen dat ze minstens 5 jaar gewerkt hebben en opgebracht aan de belgische staat vooraleer men in aanmerking komt voor enige vorm van sociale zekerheid. Dan zal je al heel wat meer gemotiveerde en bekwame mensen aantrekken.
Oud 26 juli 2004, 20:52   #34
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Dit kon je horen in het nieuws deze middag.....

België moet veel meer gastarbeiders aantrekken"ma 26/07/04 -

Ons land heeft veel meer gastarbeiders nodig. VOKA, het netwerk van Vlaamse ondernemingen, zegt dat de komende twintig jaar 45 procent meer migranten de weg naar België moeten vinden. Het bericht komt uit Het Nieuwsblad.

Niet alleen de bedrijfswereld maar ook Europa zegt dat België meer gastarbeiders moet aantrekken. Enerzijds om onze arbeidsmarkt in leven te houden, anderzijds om de welvaart op hetzelfde peil te houden. Het gaat daarbij zowel om hoogopgeleiden als om geschoolde arbeiders.

De Belgische bevolking wordt almaar ouder en dat betekent dat er minder mensen op hetzelfde moment actief zijn. Tegelijk stijgen de kosten voor pensioenen en gezondheidszorg. Op termijn blijft dat systeem niet houdbaar. Daarom heeft de arbeidsmarkt nieuwe krachten nodig en die komen noodzakelijkerwijs uit het buitenland.

De Vlaamse bedrijfswereld doet daarom een oproep om de migratieregels te versoepelen. "We pleiten voor een selectieve opheffing van de migratiestop. Die dateert al van de jaren zeventig en is absoluut niet meer actueel. Onze bedrijven lijden eronder", zegt Marc Andries van VOKA in Het Nieuwsblad. Hij stelt voor om een systeem in te voeren met arbeidskaarten, zoals dat bijvoorbeeld in Nederland en Duitsland al het geval is.

Maar deze keer dan wel gastarbeiders uit de Europese landen zoals Italië en Griekenland.
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2004, 20:54   #35
neruda
Banneling

neruda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Dit kon je horen in het nieuws deze middag.....

België moet veel meer gastarbeiders aantrekken"ma 26/07/04 -

Ons land heeft veel meer gastarbeiders nodig. VOKA, het netwerk van Vlaamse ondernemingen, zegt dat de komende twintig jaar 45 procent meer migranten de weg naar België moeten vinden. Het bericht komt uit Het Nieuwsblad.

Niet alleen de bedrijfswereld maar ook Europa zegt dat België meer gastarbeiders moet aantrekken. Enerzijds om onze arbeidsmarkt in leven te houden, anderzijds om de welvaart op hetzelfde peil te houden. Het gaat daarbij zowel om hoogopgeleiden als om geschoolde arbeiders.

De Belgische bevolking wordt almaar ouder en dat betekent dat er minder mensen op hetzelfde moment actief zijn. Tegelijk stijgen de kosten voor pensioenen en gezondheidszorg. Op termijn blijft dat systeem niet houdbaar. Daarom heeft de arbeidsmarkt nieuwe krachten nodig en die komen noodzakelijkerwijs uit het buitenland.

De Vlaamse bedrijfswereld doet daarom een oproep om de migratieregels te versoepelen. "We pleiten voor een selectieve opheffing van de migratiestop. Die dateert al van de jaren zeventig en is absoluut niet meer actueel. Onze bedrijven lijden eronder", zegt Marc Andries van VOKA in Het Nieuwsblad. Hij stelt voor om een systeem in te voeren met arbeidskaarten, zoals dat bijvoorbeeld in Nederland en Duitsland al het geval is.

Dit was te verwachten...heb ooit eens beweerd dat we als Vlamingen op handen en voeten gaan smeken om terug gastarbeiders te promoten in dit landje.
De migratiestop heeft ons gewoon de das omgedaan daar iemand ooit eens de factuur moet betalen...als we het niet alleen kunnen moeten we gastarbeiders met open armen ontvangen...Velen hebben dit niet graag maar het is de waarheid...
neruda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2004, 20:58   #36
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Een mechanieker die niet trouw is aan zijn baas en voor $1000 per jaar naar een ander trekt, die valt niet onder de 'goede mechaniekers.'. Occasioneel zal ik iemand weghalen bij iemand anders, maar dan is dat mee gebaseerd op een vriendschap en persoonlijke ervaringen met de competentie van de persoon.
Ik vind dat een heel vreemde redenering, u zegt hier dus eigenlijk dat u enkel werklozen aanneemt? En daarenboven dat een werknemer niet van job mag veranderen omwille van financiële redenen? Sorry, maar ik vind het niet meer dan het goed recht van een persoon om omwille van financiële redenen van job te veranderen. Hallucinant dat een neo-liberaal als u hier met zo'n argument komt aandraven. Of geld het liberalisme enkel wanneer het in het belang van de werkgever is? :rolleyes:
Oud 26 juli 2004, 21:11   #37
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind dat een heel vreemde redenering, u zegt hier dus eigenlijk dat u enkel werklozen aanneemt? En daarenboven dat een werknemer niet van job mag veranderen omwille van financiële redenen? Sorry, maar ik vind het niet meer dan het goed recht van een persoon om omwille van financiële redenen van job te veranderen. Hallucinant dat een neo-liberaal als u hier met zo'n argument komt aandraven. Of geld het liberalisme enkel wanneer het in het belang van de werkgever is? :rolleyes:
Wat ik zeg is dat ik slechts zeer zelden recruteer bij mensen die zelf niet op zoek zijn naar werk. Dat houdt helemaal niet in dat ik enkel werkelozen aanneem.
Oud 26 juli 2004, 21:31   #38
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

We moeten eerst meer mensen aan het werk krijgen, bedrijven in België laten investeren in plaats van ze te laten sluiten, we moeten nieuwe bedrijven aantrekken, de economie moet groeien en het geld moet terug rollen...
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2004, 22:44   #39
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door neruda
Dit was te verwachten...heb ooit eens beweerd dat we als Vlamingen op handen en voeten gaan smeken om terug gastarbeiders te promoten in dit landje.
De migratiestop heeft ons gewoon de das omgedaan daar iemand ooit eens de factuur moet betalen...als we het niet alleen kunnen moeten we gastarbeiders met open armen ontvangen...Velen hebben dit niet graag maar het is de waarheid...
De waarheid is wel iets anders. De hoge lonen hier zijn enkel te verrechtvaardigen met hooggeschoolde arbeiders. En het probleem is dat niet enkel de hooggeschoolde migranten het vertikken van te komen (hoeveel Indiers werken er in hun thuisland voor Belgische bedrijven ?) doch dat ook de hooggeschoolde Belgen het land verlaten.
Blijven wel komen de laaggeschoolde migranten onder het stelstel van al of niet gedwongen huwelijken, asielzoekers..., die hier dan in de werkloosheid terechtkomen.
Willen we werkelijk dat de migranten bijbrengen tot de Belgische economie, dan zal er zeer selectief moeten tewerk gegaan worden. En het eindresultaat zal zijn minder migranten, doch betere. Doch denk dat dit politiek (nog) niet haalbaar is.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2004, 00:15   #40
Fezz
Vreemdeling

Standaard

Kan iemand mij vertellen, in welke sectoren arbeidstekorten zijn? die indien nodig moeten weggewerkt worden met een "nieuwe imigratiestroom", is er op dit moment niet een groot werkloosheidpercentage bij de huidige migranten.... Waarom er nieuwe aantrekke? om nog meer werkloosheid te veroorzaken, het gat is de sociale zekerheid is op dit moment al vrij diep...
Fezz is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be