Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juli 2004, 13:58   #21
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
hoedat? door te collaboreren met de vijand die vlaanderen binnenvalt? interessante gedachte
Dat hangt af van hoe u het bekijkt. Volgens hen waren ze aan het collaboreren met de bevrijders van Vlaanderen
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2004, 14:01   #22
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Amnestie voor de BUBbers, wat denken jullie daar van?
Oud 27 juli 2004, 14:03   #23
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Ik beweer ook niet dat die Vlamigen (en andere collaborateurs) geen landverraders waren. Ik beweer alleen dat we vanuit het heden daar naar kijken en oordelen en dat België als 'winnaar' oordeelt. Moest Duitsland de gebieden veroverd hebben, dan waren anderen de verraders...
Niet dat ik Duitsland had willen zien winnen, beware me daar van.

Net zoals de toekomst, en de 'winnaar' zal oordelen over de huidige 'strijd' tussen federaal-gezinden, liefhebbers van een confederatie, separatisten etc. Tot nu toe hebben de federalen het gelijk aan hun kant, maar het kan verkeren zei Bredero.

Nogmaals, het verleden vergoeilijkt het heden niet hé. Een Vlaams-nationalist kan de collaboratie niet aangrijpen als steunpunt. Maar evenmin kan een unitarist de separatisten zomaar afdoen als landverraders zolang die democratisch werken. De toekomst zal 'onze' tijd in de geschiedenis schrijven.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2004, 14:07   #24
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Dat hangt af van hoe u het bekijkt. Volgens hen waren ze aan het collaboreren met de bevrijders van Vlaanderen
vlaanderen was en is geen land

en dat ze de duitsers zagen als bevrijders van vlaanderen, dat geloof je zelf niet
de duitsers hadden het al heel vroeg duidelijk gemaakt dat een onafhankelijk vlaanderen er niet in zat
Oud 27 juli 2004, 14:09   #25
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry
Ik beweer ook niet dat die Vlamigen (en andere collaborateurs) geen landverraders waren. Ik beweer alleen dat we vanuit het heden daar naar kijken en oordelen en dat België als 'winnaar' oordeelt. Moest Duitsland de gebieden veroverd hebben, dan waren anderen de verraders...
Niet dat ik Duitsland had willen zien winnen, beware me daar van.

Net zoals de toekomst, en de 'winnaar' zal oordelen over de huidige 'strijd' tussen federaal-gezinden, liefhebbers van een confederatie, separatisten etc. Tot nu toe hebben de federalen het gelijk aan hun kant, maar het kan verkeren zei Bredero.

Nogmaals, het verleden vergoeilijkt het heden niet hé. Een Vlaams-nationalist kan de collaboratie niet aangrijpen als steunpunt. Maar evenmin kan een unitarist de separatisten zomaar afdoen als landverraders zolang die democratisch werken. De toekomst zal 'onze' tijd in de geschiedenis schrijven.
daar heb je het
de collaborateurs waren niet democratisch (allesbehalve)

is geert bourgeois een landsverrader? NEEN

Laatst gewijzigd door gm10 : 27 juli 2004 om 14:09.
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2004, 14:17   #26
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Ik heb nooit niks anders bedoeld hoor

Wat niet wegneemt dat je met democratisch moet oppassen. was de Belgische revolutie democratisch?? Ik dacht niet dat het hof akkoord ging met de afscheuring, terwijl er toch een meerderheid van de adel aan het hof Zuid-Nederlands was...
De 'Belgen' hadden evenveel vertegenwoordigers in de kamer dan de Noord-Nederlanders. Hadden ze een democratische meerderheid om zich af te scheuren?

Zelfs met die term democratisch blijft het credo: de 'winnaar' schrijft de geschiedenis. Geschiedenis is zeer moeilijk zuiver objectief te voeren als je betrokken partij bent (en zowel winnaar als verliezers zijn betrokken). En nu moet ik oppassen wat ik schrijf over geschiedenis
Oud 27 juli 2004, 14:19   #27
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Nogmaals, ik zal zeker niet beweren dat de activisten democratisch waren, ook niet dat die allemaal naïef waren en geloofden in de Duitse 'bevrijding'.

De geschiedenis maakt ze nu landverraders; de geschiedenis zoals ze nu geschreven is. Heden zal overmorgen geschreven worden door de winnaars van morgen. En mogelijks schrijven zij de geschiedenis van eergisteren opnieuw.

Dus: we acteren in het heden, met de huidige terminologie.
Oud 27 juli 2004, 14:24   #28
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb nooit niks anders bedoeld hoor

Wat niet wegneemt dat je met democratisch moet oppassen. was de Belgische revolutie democratisch?? Ik dacht niet dat het hof akkoord ging met de afscheuring, terwijl er toch een meerderheid van de adel aan het hof Zuid-Nederlands was...
De 'Belgen' hadden evenveel vertegenwoordigers in de kamer dan de Noord-Nederlanders. Hadden ze een democratische meerderheid om zich af te scheuren?

Zelfs met die term democratisch blijft het credo: de 'winnaar' schrijft de geschiedenis. Geschiedenis is zeer moeilijk zuiver objectief te voeren als je betrokken partij bent (en zowel winnaar als verliezers zijn betrokken). En nu moet ik oppassen wat ik schrijf over geschiedenis
de belgen moesten de democratie niet respecteren want er was geen
er was geen enkele vertegenwoordiging van belgie in nederland
Oud 27 juli 2004, 14:26   #29
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nogmaals, ik zal zeker niet beweren dat de activisten democratisch waren, ook niet dat die allemaal naïef waren en geloofden in de Duitse 'bevrijding'.

De geschiedenis maakt ze nu landverraders; de geschiedenis zoals ze nu geschreven is. Heden zal overmorgen geschreven worden door de winnaars van morgen. En mogelijks schrijven zij de geschiedenis van eergisteren opnieuw.

Dus: we acteren in het heden, met de huidige terminologie.
ja, maar de feiten vonden plaats in het raamwerk waarin ze plaatsvonden
en in dat raamwerk waren de collaborateurs landsverraders

ook al wordt vlaanderen ooit onafhankelijk, het waren landverraders
Oud 27 juli 2004, 14:30   #30
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
de belgen moesten de democratie niet respecteren want er was geen
er was geen enkele vertegenwoordiging van belgie in nederland
Wel, dan moet je de lijn doortrekken en zeggen dat die collaborateurs ook geen anti-democraten konden zijn, want Belgie was ook geen democratie als je dat beschouwt als louter en alleen algemene, enkelvoudige verkiezingen.

De Zuidelijke Nederlanden hadden hun vertegenwoordigers in de kamer in het Verenigd Koninkrijk, onder de toen en daar geldende democratie.
Toont mooi aan dat het de huidige Belgen zijn die de geschiedenis schrijven en oordelen dat het VK der Nederlanden geen democratie was en revolutie gerechtigd...

Uw conclusie doortrekken? Vlaanderen kan haar meerderheid niet gebruiken omdat de minderheid haar kan blokkeren? België is geen democratie dus? Dan hoeven we die dus ook niet de respecteren?
Oud 27 juli 2004, 14:40   #31
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, dan moet je de lijn doortrekken en zeggen dat die collaborateurs ook geen anti-democraten konden zijn, want Belgie was ook geen democratie als je dat beschouwt als louter en alleen algemene, enkelvoudige verkiezingen.

De Zuidelijke Nederlanden hadden hun vertegenwoordigers in de kamer in het Verenigd Koninkrijk, onder de toen en daar geldende democratie.
Toont mooi aan dat het de huidige Belgen zijn die de geschiedenis schrijven en oordelen dat het VK der Nederlanden geen democratie was en revolutie gerechtigd...

Uw conclusie doortrekken? Vlaanderen kan haar meerderheid niet gebruiken omdat de minderheid haar kan blokkeren? België is geen democratie dus? Dan hoeven we die dus ook niet de respecteren?
belgie is sinds 1830 een democratie (3de oudste continue democratie ter wereld trouwens)
democratie is een veel ruimer begrip dan enkelvoudig stemrecht (hoewel dit natuurlijk wel het meest tastbare is aan een moderne democratie)

in de verenigde nederlanden was er allesbehalve een democratie, en een de facto gebrek aan inspraak voor belgie
dat is helemaal niet het geval voor vlaanderen, integendeel
de meeste walen zullen je trouwens een waslijst aan argumenten presenteren om aan te tonen dat de vlamingen het land regeren

en waarom is belgie geen democratie? omdat een bepaalde groep mensen niet altijd zijn zin kan krijgen? dat is net wat democratie moet zijn
Oud 27 juli 2004, 14:45   #32
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

In een normaal functionerende democratie blijft meerderheid wel meerderheid. Een minderheid kan geen veto hebben. Veto's is iets voor supranationale organisaties als de VN, EU... Waar ze dan vaak niet blij zijn dat ze met veto's blijven werken.

Idiote debat, jij bent overtuigd van uw huidige 'winnaars' visie. Ik denk niet dat in internationale context je de Belgische revolutie kan beschouden als een democratisch streven. Maar jij houdt er een andere mening op na. Net wat ik bedoel: die mening fluctueert in tijd en persoon.

Het eindoordeel is dus niet gevallen en zolang er geen einde is, dus geen definitief oordeel.

Laatst gewijzigd door Burry : 27 juli 2004 om 14:53.
Oud 27 juli 2004, 14:50   #33
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Een voorbeeld: Tibet is bezet door China, dus het is geen land maar 50 jaar geleden was het dat wel. Tibetanen zijn een apart volk volgens de Tibetanen; Tibetanen zijn gewoon Chinezen, net als de rest, vinden de Chinezen.
Stel nu voor dat de, ik zeg maar wat, de Amerikanen, Tibet van het Chinese juk helpen. Voor de Tibetanen zijn de Amerikanen bevrijders, voor de Chinezen vijanden. China valt Tibet weer binnen en verdrijft de Amerikanen. Zijn de Tibetanen die de Amerikanen hielpen colaborateurs? U ziet, het is hoe je het bekijkt.
Trouwens vele vlamingen werden misleid met het verhaal van een onafhankelijk Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 27 juli 2004 om 15:00.
Oud 27 juli 2004, 14:55   #34
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In een normaal functionerende democratie blijft meerderheid wel meerderheid. Een minderheid kan geen veto hebben. Veto's is iets voor supranationale organisaties als de VN, EU... Waar ze dan vaak niet blij zijn dat ze met veto's blijven werken.
idd
en de flaminganten hebben geen meerderheid, verre van zelfs

Citaat:
Idiote debat, jij bent overtuigd van uw huidige 'winnaars' visie. Ik denk niet dat in internationale context je de Belgische revolutie kan beschouden als een democratisch streven. Maar jij houdt er een andere mening op na. Net wat ik bedoel: die mening fluctueert in tijd en persoon.

Het eindoordeel is dus niet geval en zolang er geen einde is, dus geen definitief oordeel.
de winnaar heeft altijd gelijk
Oud 27 juli 2004, 14:59   #35
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
weer een typische distel-reactie: mieren neuken mijlen ver weg van de relevantie
Mijn reactie was anders wel relevant genoeg. Blijkbaar is dit het beste antwoord dat je kan verzinnen?
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2004, 15:00   #36
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Zeg Distel, slimme, voor zover ik weet zijn die landverraders al 60 jaar veroordeeld hoor!
We hadden het intussen hierover, slimme:

Citaat:
Landverraad..........voor Vlaamsnationalisten die België geen bestaanrecht geven zeker

* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 27 juli 2004, 15:01   #37
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Mijn reactie was anders wel relevant genoeg. Blijkbaar is dit het beste antwoord dat je kan verzinnen?
jep, je sleurt me mee de dieperik in
Oud 27 juli 2004, 15:03   #38
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Als het aan de meerderheid had gelegen dan was er geen België, er was evenmin een meerderheid onder de 'Belgen' die toen afscheuring wou. Maar een relatief kleine groep heeft haar plannen kunnen doordrukken.

De Zuid-Nederlanders waren in de tweede kamer met evenveel als de Noord-Nederlanders tijden het VK, en in de eerste kamer hadden ze meer leden dan de Noorderlingen. De Nederlanders hadden evenveel of zelfs minder te zeggen dan wij. De Koning had de macht ok, maar wat is nu een democratisch streven? Afscheuring?

En de winnaar... Tja, als een kleine groep, net zoals in 1830, nu België zou omvormen tot een confederatie of Vlaanderen onafhankelijk, dan bent u winnaar af...

Nu heeft u het grote gelijk, en kan u collaborateur noemen wie u wenst. Dat zal waarschijnlijk niet veranderen. Maar niet iedereen deelt uw visie, ook zij staven zich op de geschiedenis met een andere visie en na ons komen anderen.
Oud 27 juli 2004, 15:07   #39
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
jep, je sleurt me mee de dieperik in
Veel geblaat en weinig wol dus.
Oud 27 juli 2004, 15:09   #40
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als het aan de meerderheid had gelegen dan was er geen België, er was evenmin een meerderheid onder de 'Belgen' die toen afscheuring wou. Maar een relatief kleine groep heeft haar plannen kunnen doordrukken.

De Zuid-Nederlanders waren in de tweede kamer met evenveel als de Noord-Nederlanders tijden het VK, en in de eerste kamer hadden ze meer leden dan de Noorderlingen. De Nederlanders hadden evenveel of zelfs minder te zeggen dan wij. De Koning had de macht ok, maar wat is nu een democratisch streven? Afscheuring?

En de winnaar... Tja, als een kleine groep, net zoals in 1830, nu België zou omvormen tot een confederatie of Vlaanderen onafhankelijk, dan bent u winnaar af...

Nu heeft u het grote gelijk, en kan u collaborateur noemen wie u wenst. Dat zal waarschijnlijk niet veranderen. Maar niet iedereen deelt uw visie, ook zij staven zich op de geschiedenis met een andere visie en na ons komen anderen.
neen, vlaanderen beschikt over democratische middelelen om onafhankelijkheid te verkrijgen als het dat wil
enige probleem is hiervoor een meerderheid versieren op federaal vlak, waarvoor (schat ik) 80% van de vlamingen voor onafhankelijkheid moeten stemmen
veel geluk daarmee

de winnaar was trouwens geen kleine groep
of beweer je dat de collaborateurs in de meerderheid waren?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be