Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 februari 2013, 17:07   #21
Roderik
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Blijkbaar hebben we een hoge achting voor het Luxemburgse ras

Eerste staatsbezoeken:
o Koningin Wilhelmina: Duitsland
o Koningin Juliana: Frankrijk
o Koningin Beatrix: Luxemburg
o Koning Willem Alexander I: ?
Willem Alexander gaat voor een eerste staatsbezoek naar Belgie
Roderik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2013, 17:32   #22
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De Benelux is dood ...

Leve de Nederlands-Vlaamse Unie!
Mijn droom is het zeker!
Oud 20 februari 2013, 18:29   #23
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Jammer ik kan hem niet bekijken..
Hij geeft dat er een error is..

Jeff
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2013, 20:18   #24
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Als we nu al eens de legers samensmelten en afslanken...
Fout plan. We hebben een leger nodig om de Ollanders buiten te bonjouren moesten ze het weer eens in hun hoofd halen onrechtmatig ons grondgebied te bezetten.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2013, 20:39   #25
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Fout plan. We hebben een leger nodig om de Ollanders buiten te bonjouren moesten ze het weer eens in hun hoofd halen onrechtmatig ons grondgebied te bezetten.
We zijn al lang bezig u hebt het niet eens in de gaten.
En dat op een hele subtiele manier.
Huwen van Vlamingen met Nederlanders, opkopen van elkaars bedrijven, opkopen huizen in elkaars land.
Voorbeeld: Bart de Wever is getrouwd met een Nederlandse.

En niemand, neen niemand kan dit tegenhouden!
En zeker niet de Walen of het "er-uitbonjour-volk" in Luik!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 5 maart 2013 om 20:43.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2013, 20:50   #26
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Fout plan. Het Nederlandse leger staat strategisch een pak verder dan dat van ons.

De vorige keer hebben de Fransen dat trouwens voor ons opgeknapt, want de "Ollanders" stonden bij Leuven.

Laatst gewijzigd door lombas : 5 maart 2013 om 20:50.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2013, 21:00   #27
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Niet dat het met het Nederlandse Leger er bar goed voorstaat, maar gezien hoe het Belgische Leger er aan toe is .... geen Tiendaagse, maar een Vijfdaagse Veldtocht (max.)
In ons hoofd halen? Maak je maar geen illusie, die plannen hebben we niet meer gehad sinds jullie onafhankelijk werden.

Hoewel, in 1922 had men een plan op tafel liggen om binnen te vallen, mocht het ervan komen dat België, NL gebied zou willen annexeren (2e maal); Aanval is de beste verdediging.
Wij hebben meer te vrezen gehad van België, dan omgekeerd als het om grondgebied bezetten gaat.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2013, 21:20   #28
Adrian M

Standaard

Citaat:
Fout plan. Het Nederlandse leger staat strategisch een pak verder dan dat van ons.

De vorige keer hebben de Fransen dat trouwens voor ons opgeknapt, want de "Ollanders" stonden bij Leuven.
Het Belgische Leger is zeer zeker niet slecht .... uitstekende militairen.
Het grote probleem is dat er teveel geld aan personeelskosten opgaat en er nauwelijks geld overblijft om in materieel te investeren.

Voor ons is het al een groot probleem, maar voor het Belgische Leger lijkt het nauwelijks mogelijk, gezien het investeringsbuidget, om bijvoorbeeld
een F16 te vervangen, als wel andere grote projecten welke eraan gaan komen.

Kunt ervan op aan beide defensies nog verder zullen krimpen
De lamme en de blinde die elkaar leiden
Het NL Leger heeft in ieder geval nog het voordeel dat het ruwweg 80 á 90% meer aan geld kan investeren in materiaal en vervanging.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 5 maart 2013 om 21:22.
Oud 5 maart 2013, 22:28   #29
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Huwen van Vlamingen met Nederlanders, opkopen van elkaars bedrijven, opkopen huizen in elkaars land.

Dit is een heel nuchtere vaststelling, die voor onze vriend uit Luik met zijn verkokerde, negentiende-eeuwse visie te hoog gegrepen is.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2013, 22:39   #30
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Dit is een heel nuchtere vaststelling, die voor onze vriend uit Luik met zijn verkokerde, negentiende-eeuwse visie te hoog gegrepen is.
Je ziet het goed: de verstengeling van Vlaanderen en Nederland gaat verder en verder. En helemaal niemand houdt dit tegen!
Oud 5 maart 2013, 23:02   #31
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht

Dat lijkt me een foute inschatting. Huwelijken met Nederlanders? Ik ken er zo niet te veel. Het aantal Belgen die met een Thaise of Oost-Europese huwen lijkt me veel groter dan die met een Nederlandse trouwen. Nochtans woon ik maar een paar kilometer van de Ned. grens. Over het opkopen van elkaars bedrijven heb ik niet zo een goed beeld. Maar dat lijkt me ook niet echt een noemenswaardig groot aantal te zijn. Wat betreft het opkopen van elkaars huizen: het aantal Nederlanders die dat hier doen is de laatste jaren ook sterk afgenomen sinds de wetgeving veranderde. En de Belgen die in Nederland huizen kopen zijn op één hand te tellen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2013, 23:29   #32
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat lijkt me een foute inschatting. Huwelijken met Nederlanders? Ik ken er zo niet te veel. Het aantal Belgen die met een Thaise of Oost-Europese huwen lijkt me veel groter dan die met een Nederlandse trouwen. Nochtans woon ik maar een paar kilometer van de Ned. grens. Over het opkopen van elkaars bedrijven heb ik niet zo een goed beeld. Maar dat lijkt me ook niet echt een noemenswaardig groot aantal te zijn. Wat betreft het opkopen van elkaars huizen: het aantal Nederlanders die dat hier doen is de laatste jaren ook sterk afgenomen sinds de wetgeving veranderde. En de Belgen die in Nederland huizen kopen zijn op één hand te tellen.
Dat laatste vraag ik me af. In Zeeland worden er nogal wat huizen aan Belgen verkocht daar de huizen er goedkoper zijn.

Niet elke Belg mag overigens trouwen met een Nederlandse, er rust wettelijk een verbod op voor sommige Belgen

Prins Gabriël van België en prinses Amalia van Nederland mogen van de Belgische wetgever nooit met elkaar trouwen.
Decreet nr. 5 van 24 november 1830 betreffende de eeuwige uitsluiting van de familie Oranje-Nassau van enige macht in België + Artikel 60 grondwet.
http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=G5DPDMKD

Best wel grappig, elke Turk of Marokkaan kan verliefd worden op een Belgische en mee trouwen.
Behalve een Belgische Prins met een Nederlandse Oranje. Zelfs al is ze geen lid van het koninklijk huis, of slechts in de verte nog familie van het koninklijk huis.
Oud 6 maart 2013, 07:11   #33
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dan is er wel erg veel veranderd sinds de Nederlanders hun averij-vliegdekschip gedwongen van de hand deden. Met dat schip maakten ze zich wel grenzeloos belachelijk.

http://www.geschiedenis24.nl/andere-...l-Doorman.html

Laatst gewijzigd door Henri1 : 6 maart 2013 om 07:17.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2013, 09:40   #34
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Dat laatste vraag ik me af. In Zeeland worden er nogal wat huizen aan Belgen verkocht daar de huizen er goedkoper zijn.
Ik heb natuurlijk enkel een zicht op de situatie in Limburg. Met de daling van de huizenprijzen in NED Limburg zou het kunnen dat Belgen ook rapper de stap zullen wagen om daar een woning te kopen.
Maar ik zie NED Limburgers niet meer zo erg naar eenheid met België verlangen dan in het verleden. Zoals ge zelf stelde heeft het feit dat de Limburgse taal erkend werd er toe geleid dat Limburgers zich meer Nederlander zijn gaan voelen. Dat is trouwens bevestigd door een wetenschappelijk onderzoek waarnaar ik enkel maanden geleden hier een link geplaatst heb. Maar die ik niet direct terugvind ik meen me te herinneren dat het een doctoraatsthesis betrof.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2013, 10:33   #35
Adrian M

Standaard

Citaat:
Dan is er wel erg veel veranderd sinds de Nederlanders hun averij-vliegdekschip gedwongen van de hand deden. Met dat schip maakten ze zich wel grenzeloos belachelijk.

Enig idee waar het schip het grootste deel van z'n bestaan voor gediend heeft? Onderzeeboot bestrijding.
In die tijd had het schip in Natoverband een flinke toegevoegde waarde, vanwege het aantal onderzeebootbestrijdingsvliegtuigen, om tegen
Russische onderzeeboten op te kunnen treden. De handelsweg open houden met de US.

Het schip werd tijdens z'n bestaan één keer ingezet onder oorlogsomstandigheden om een aanval uit te voeren.
Falklands 1982: een aanval op de Britse vloot. Daarna werd het schip teruggetrokken, na het tot zinken brengen van de Belgrano.

Of de Hollanders zich er belachelijk mee maakten? Dat kun je in dat geval evengoed aangeven over Canada en Australië. Deze landen bezaten
ongeveer gelijke typen hulpvliegkanpschepen.

Mij lijkt meer belachelijk, zoals de Britten, twee vliegkampschepen bestellen en er slechts één aanhouden.
Verplicht een tweede laten bouwen, omdat afbestellen te duur is. En bij indienst treden van het eerste schip zonder vliegtuigen zitten.
En als die vliegtuigen binnen zijn gaat het nog jaren duren voordat ze operationeel ingezet kunnen worden.

Waar het in Nederland, als ook Canada en Australië, vooral om draaide was de bemanning.
De Karel Doorman had een bemanning van plusminus 1500 man, plus men had ook nog eens twee kruisers met elk rond 1000 man in dienst

Een smaldeel met een Karel Doorman, 1 Kruiser, 6 onderzeebootjagers, 1 of 2 duikboten en een bevoorradingsschip was niet meer te
bemannen, te bekostigen. Ook niet voor Canada en Australië.
(Eskader: Duikboten en bevoorradingsschip niet meegerekend, 4600 man op zee. Moet je ze ook nog kunnen vervangen)

Klopt, Defensie is inderdaad een schaduw van wat het geweest is, maar het materieel is modern en is/dan wel wordt vervangen door nieuw materieel.
In België is het daarentegen nauwelijks mogelijk om voldoende geld daarvoor uit te trekken. Het investeringsbudget is te laag om nog werkelijk grote projecten te bekostigen.
In NL is dit ook een probleem, maar men is nog in staat om te vervangen, al zal erin gesneden moeten worden (en vrijwel zeker opnieuw afgeslankt)

Tijdens Uruzgan deed men, op bataljons niveau, het overigens nog niet zo slecht. Beter gezegd, maar weinig landen konden in de breedte inzetten wat
Nederland inbracht destijds (eerste jaren): 6 F16's, 6 Apaches, 6 Chinooks, Tankervliegtuig, Transportvliegtuig, Verkenningsdrones, Pantserhouwitzers,
Mortieren, YPR pantserrupsvoertuig. Genie: Leopard. Pantserwiel: Patria, Bushmaster, Fennek. Plus gehuurde tansportvliegen en een Russische heli.

(Dat die vier jaar inzet de krijgsmacht zowat gesloopt heeft is een ander verhaal)
Oud 6 maart 2013, 11:00   #36
Adrian M

Standaard

Citaat:
Ik heb natuurlijk enkel een zicht op de situatie in Limburg. Met de daling van de huizenprijzen in NED Limburg zou het kunnen dat Belgen ook rapper de stap zullen wagen om daar een woning te kopen.
Maar ik zie NED Limburgers niet meer zo erg naar eenheid met België verlangen dan in het verleden. Zoals ge zelf stelde heeft het feit dat de Limburgse taal erkend werd er toe geleid dat Limburgers zich meer Nederlander zijn gaan voelen. Dat is trouwens bevestigd door een wetenschappelijk onderzoek waarnaar ik enkel maanden geleden hier een link geplaatst heb. Maar die ik niet direct terugvind ik meen me te herinneren dat het een doctoraatsthesis betrof.
Mijn indruk is zeker wel dat erkenning daarin meespeelt. Het gaat er daarin nog niet eens om of men de taal wel -/of niet nog spreekt.
Kijk maar eens naar omringende landen zoals Schotland bijvoorbeeld, nauwelijks 1% van de Schotten spreekt nog Schots.
Los van de taal wil men vooral zich bewust zijn van een eigen indentiteit. (Een eventuele onafhankelijkheid daargelaten, staat er buiten)

Je ziet dit ook terug bij de Friezen, zelfs al spreken Friezen geen Fries meer, men wil zich vooral Fries voelen. Anderzijds voelen ze zich ook Nederlander.
De taalproblematiek is in België wel zo groot en ingewikkeld dat erkenning van het Limburgs politiek gezien vermoedelijk bijna niet te doen is.
Oud 6 maart 2013, 11:44   #37
Adrian M

Standaard

Citaat:
Dan is er wel erg veel veranderd sinds de Nederlanders hun averij-vliegdekschip gedwongen van de hand deden.....

Overigens Henri kunnen jullie een leuke order verwachten vanuit Nederland (€50-€100 miljoen)
Zit er wel in, lijkt mij toe, ook al zijn er concurrenten, dat het FN zal gaan worden.
Voor de NH90 zijn FN punt 50’s aangeschaft, zou vreemd zijn als men voor de overige wapens bij een andere fa. zou bestellen.

Vervanging MAG 7.62 mm: 2014-2017 (vervanging)
o Aantal: 2100
o Snelrichtkijkers: 955
o Nachtkijkers: 280

Vervanging Browning M2 QCB /.50 inch / 12.7 mm: 2014-2017 (vervanging)
o Aantal: 840
o Snelrichtkijkers: 248
o Nachtkijker: 575

Gemiddeld per mitrailleur: €17.000 á €34.000
Voor €34.000 kocht je vlak voor WOII bijkans één of twee jachtvliegtuigen

De FN minimi 5,56 mm lichte mitrailleurs werden overigens al vervangen door 2000 nieuwe FN minimi’s.
In Uruzgan werden ze dermate intensief gebruikt dat ze kas versleten raakten.
Uiteindelijk moest men ze zelfs weghalen bij de Nationale Reserve bataljons.
Ondanks dat ze snel slijten, in oorlogstijd, blijken ze zo goed dat men ze vervangen heeft door weer nieuwe minimi’s

Totaal, inclusief minimi, bijna 5000 wapens, geen slechte zaak voor de Belgische industrie

Ondanks dat het standaard wapen Colt C7/C8NLD 5,56 mm en het Licht Ondersteunend Automatisch Wapen (Colt LOAWNLD) afgelopen
jaren voor een bak geld aangepast zijn, moeten deze wapens over een aantal jaren vervangen worden

Vrees echter voor België dat wat dit wapen betreft er geen FN aankoop, dan wel standaardisatie met het Belgisch Leger zal volgen.
Bij de SF’s - KCT, Mariniers en Marechaussee - heeft men namelijk de Duitse HK416 ingevoerd,
Tamelijk onwaarschijnlijk dat men een ander wapen voor het overige deel van defensie aan zal schaffen.
Slechte zaak wat standaardisatie betreft, maar economisch gezien nauwelijks anders mogelijk.
Het NL Leger lijkt zich vermoedelijk al min of meer vastgelegd te hebben, voor het Belgische Leger zijn in principe vrijwel alleen FN aankopen mogelijk,

Laatst gewijzigd door Adrian M : 6 maart 2013 om 11:56.
Oud 6 maart 2013, 12:26   #38
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat lijkt me een foute inschatting. Huwelijken met Nederlanders? Ik ken er zo niet te veel. Het aantal Belgen die met een Thaise of Oost-Europese huwen lijkt me veel groter dan die met een Nederlandse trouwen. Nochtans woon ik maar een paar kilometer van de Ned. grens.
Ik heb ooit ergens gelezen dat er jaarlijks meer Vlamingen zijn die met Nederlanders trouwen dan dat er Vlamingen zijn die met Walen trouwen. Helaas kan ik het artikel niet meer vinden, maar destijds vond ik het een geloofwaardig verhaal. Taal kan immers een grotere barrière zijn dan landsgrenzen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2013, 12:58   #39
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Ik heb ooit ergens gelezen dat er jaarlijks meer Vlamingen zijn die met Nederlanders trouwen dan dat er Vlamingen zijn die met Walen trouwen. Helaas kan ik het artikel niet meer vinden, maar destijds vond ik het een geloofwaardig verhaal. Taal kan immers een grotere barrière zijn dan landsgrenzen.
Blijkbaar valt het dan toch goed mee met die "haat" van Vlamingen t.o.v. Nederlanders waar je het steeds over hebt. Of is het een haat-liefde verhouding?

Ik geef toe dat ik in mijn adolescentie ook wat vooroordelen had over Nederlanders - vooral op basis van bepaalde programma's zoals "Mevrouw ten Kate" op de Nederlandse tv - maar het moet gezegd: ik heb alleen maar positieve ervaringen met Nederlanders, vooral in de professionele context. Ik heb hun aanleg voor het zoeken naar consensus en samenhang en hun duidelijke, open communicatie steeds kunnen waarderen.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2013, 13:00   #40
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Als je tegen het meertalige België bent, moet je ook niet voor de meertalige Benelux of de multi-meertalige Europese Unie zijn.
Ik ben tegen het Belgische separatisme, precies omdat ik voor meertaligheid ben. België werd opgericht om eentaligheid naar Frans model op te dringen aan onze contreien: "la Belgique sera latine ou ne sera pas".

Vandaag is het tijd om terug te keren naar het Verenigd Koninkrijk - of wat mij betreft: de Verenigde Republiek - der Nederlanden.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be