Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 februari 2013, 14:09   #21
Francientje
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
De Palestijnen gaan een vredesplan voorstellen aan Obama bij zijn komend bezoek aan Palestina, om de dialoog met Israël terug op te nemen. Gevraagd wordt o.a dat Israël de illegale constructies op Palestijns gebied zou stoppen. De Palestijnen stellen voor de grenzen van 1967 te respecteren maar op zo'n wijze dat 65 % van de kolonisten toch in hun nederzettingen zouden kunnen blijven wonen.

Ik vrees dat geen enkel vredesvoorstel genoeg zal zijn voor Israël, behalve iets wat leidt tot de volledige inname van Palestijns grondgebied op termijn. Tijd rekken en blijven land afpakken...dat is het enigste plan van Israël. Een leefbare onafhankelijke Palestijnse staat onmogelijk maken. Dat is het plan van Israël. Ik hoop dat ik me vergis. Ik vrees van niet. De Palestijnen staan er zo goed als alleen voor. Een schandvlek voor de mensheid dit onrecht te laten geschieden.
Bedoel je dat de Palestijnen zich officieel bereid verklaren zélf zorg voor
hun zogenaamde 'vluchtelingen' (lees afstammelingen van mensen die in
1948 het grondgebied van wat nu Israel is verlieten) te dragen inplaats van
te proberen ze Israel in de maag te schuiven?
Graag een 'ja' of 'nee.'
Francientje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2013, 14:17   #22
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De Palestijnen gaan een vredesplan voorstellen aan Obama bij zijn komend bezoek aan Palestina, om de dialoog met Israël terug op te nemen. Gevraagd wordt o.a dat Israël de illegale constructies op Palestijns gebied zou stoppen. De Palestijnen stellen voor de grenzen van 1967 te respecteren maar op zo'n wijze dat 65 % van de kolonisten toch in hun nederzettingen zouden kunnen blijven wonen.

Ik vrees dat geen enkel vredesvoorstel genoeg zal zijn voor Israël, behalve iets wat leidt tot de volledige inname van Palestijns grondgebied op termijn. Tijd rekken en blijven land afpakken...dat is het enigste plan van Israël. Een leefbare onafhankelijke Palestijnse staat onmogelijk maken. Dat is het plan van Israël. Ik hoop dat ik me vergis. Ik vrees van niet. De Palestijnen staan er zo goed als alleen voor. Een schandvlek voor de mensheid dit onrecht te laten geschieden.

Ik denk dat je de doelstelling van Israel hier zeer juist beschrijft. Volgens mij bekijkt Israel zijn huidige grenzen als definitief en zullen ze nooit terugkeren naar de '67 grenzen.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2013, 14:18   #23
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Francientje Bekijk bericht
Bedoel je dat de Palestijnen zich officieel bereid verklaren zélf zorg voor
hun zogenaamde 'vluchtelingen' (lees afstammelingen van mensen die in
1948 het grondgebied van wat nu Israel is verlieten) te dragen inplaats van
te proberen ze Israel in de maag te schuiven?
Graag een 'ja' of 'nee.'
Ik ken het Palestijns standpunt niet mbt dit probleem in dit voorstel wat men nu gaat presenteren. Daarbij gaan ook dit hoogstens schijnonderhandelingen worden m.i. Wat maakt het uit?

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 februari 2013 om 14:42.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2013, 14:22   #24
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Volgens mij bekijkt Israel zijn huidige grenzen als definitief ...
Eens het Palestijns probleem 'van de kaart' zie ik Israël lonken naar stukken van andere landen. Die 'bufferzone' in Syrië...wat is dat denk je? Israël voert een expansionistisch beleid op lange termijn. Tot vrede zal dat niet vlug leiden.

Wat Israël nodig heeft, en dat is niet onrespectvol bedoeld, is therapie. Vanuit hun standpunt is een messianistisch complex te begrijpen. Alleen is dit voor niemand bevorderlijk.

WOII heeft een grote stempel achter gelaten in de psyche van de Israeliërs. Alzo is het te begrijpen dat men de eigen misdaden moeilijk kan inzien, want de misdaad hen aangedaan in het verleden zal steeds een groter gewicht in de schaal leggen. Men had heel Gaza van de kaart kunnen vegen, maar deed het niet, en DUS is men 'goed'...want 60 jaar geleden poogde iemand hen WEL helemaal van de kaart te vegen. De naoorlogse generatie vergelijkt met het VN charter, met de mensenrechten, maar Israël vergelijkt met de misdaad tegen de Joden tijdens WOII en zal alzo zelfs tijdens het plegen van groffe mensenrechtenschendingen zich steeds zélf het slachtoffer voelen.

Is het mogelijk het inzicht te bevorderen dat deze logica verkeerd en zelfs gevaarlijk is? Het is alsof Noord Korea een atoombom zou gooien op Seoul en dan zou zeggen dat ze genadig handelden want de VS gooiden TWEE bommen en zij maar ÉÉN. In dit (niet perfecte) voorbeeld is de absurditeit van dit soort van logica begrijpbaar. Waarom niet elders?

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 februari 2013 om 14:41.
Oud 14 februari 2013, 15:19   #25
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Eens het Palestijns probleem 'van de kaart' zie ik Israël lonken naar stukken van andere landen. Die 'bufferzone' in Syrië...wat is dat denk je? Israël voert een expansionistisch beleid op lange termijn. Tot vrede zal dat niet vlug leiden.

Wat Israël nodig heeft, en dat is niet onrespectvol bedoeld, is therapie. Vanuit hun standpunt is een messianistisch complex te begrijpen. Alleen is dit voor niemand bevorderlijk.

WOII heeft een grote stempel achter gelaten in de psyche van de Israeliërs. Alzo is het te begrijpen dat men de eigen misdaden moeilijk kan inzien, want de misdaad hen aangedaan in het verleden zal steeds een groter gewicht in de schaal leggen. Men had heel Gaza van de kaart kunnen vegen, maar deed het niet, en DUS is men 'goed'...want 60 jaar geleden poogde iemand hen WEL helemaal van de kaart te vegen. De naoorlogse generatie vergelijkt met het VN charter, met de mensenrechten, maar Israël vergelijkt met de misdaad tegen de Joden tijdens WOII en zal alzo zelfs tijdens het plegen van groffe mensenrechtenschendingen zich steeds zélf het slachtoffer voelen.

Is het mogelijk het inzicht te bevorderen dat deze logica verkeerd en zelfs gevaarlijk is? Het is alsof Noord Korea een atoombom zou gooien op Seoul en dan zou zeggen dat ze genadig handelden want de VS gooiden TWEE bommen en zij maar ÉÉN. In dit (niet perfecte) voorbeeld is de absurditeit van dit soort van logica begrijpbaar. Waarom niet elders?

Ik denk niet dat dit met ratio noch met morele beschouwingen zal kunnen bijsturing krijgen... Er zullen nog vele besprrekingen volgen, overleg, conferenties enz. Volgens mij zien zij vrede als heel gemakkelijk te bekomen : simpelweg dat de palestijnen geen raketten meer afvuren vanuit gaza en op de wesbank de joden gerust laten. Dus : een 100% egocentrische kijk op het probleem en op de situatie. Persoonlijk geloof ik nooit dat ze bv zouden genoegen nemen met een teruggave van grondgebied in ruil voor een permanent verblijfsrecht van hun aanwezige kolonisten. Zij gaan de rol willen omdraaien : het blijft van Israel en de aanwezige palestijnen mogen blijven. Met andere woorden : er komt nooit een oplossing voor.
Er zijn vergelijkbare latente conflicten in de wereld die ook nooit zullen opgelost geraken : de grens tussen pakistan en india bv of Kosovo.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2013, 15:36   #26
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Midden-Oosten & Syrië, Het Eindspel: New American Century, Yinon Plan & A Clean Break

Stephen Sizer - Israel's Longstanding Middle East Plan

Steve Lendman has written an important article about Israel's Longstanding Middle East Plan. It helps explain why successive Israeli leaders have insisted on recognition of Israel as a Jewish state while refusing to declare what they consider its borders to be.

In 1982, Israeli Ministry of Foreign Affairs senior advisor Oded Yinon published a revealing document for regional conquest and dominance. Still relevant today, it's titled "A Strategy for Israel in the 1980s, translated, edited, and retitled "The Zionist Plan for the Middle East" by distinguished Professor Israel Shahak (1933 - 2001), longtime activist, analyst, and outspoken Israeli critic.

Its publisher, the Association of Arab-American University Graduates called it "the most explicit, detailed and unambiguous statement to date of the Zionist strategy in the Middle East....Its importance....lies not in its historical value but in the nightmare which it represents," what thereafter continued to unfold.

Its two essential premises include:

-- to survive, Israel must dominate the region and become a world power, and

-- succeeding requires dividing Arab nations into small states - Balkanizing them along ethnic and sectarian lines as Israeli satellites, controllable satraps, the idea modeled after the Ottoman Empire's Millet (or nation) system under which local authorities governed confessional communities with separate ethnic identities.

...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Lees ook : The Sunday Times - Israel plans defence buffer inside Syria
4 februari 2013 - ISRAEL is considering creating a buffer zone reaching up to 10 miles inside Syria to protect itself from fundamentalist rebels on the other side of the border. The proposal, which has been drawn up by the military and presented to Binyamin Netanyahu, the prime minister, is intended to secure the 47-mile border against a growing Islamist threat if President Bashar al-Assad’s embattled regime loses control of the area.

HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2013, 22:53   #27
atmosphere
Secretaris-Generaal VN

atmosphere's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat je de doelstelling van Israel hier zeer juist beschrijft. Volgens mij bekijkt Israel zijn huidige grenzen als definitief en zullen ze nooit terugkeren naar de '67 grenzen.
Is dat inclusief of exclusief de bezette gebieden?
atmosphere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2013, 22:59   #28
atmosphere
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welk land daar kan volgens jou Israel een kopje kleiner maken ? het land heeft al drie oorlogen tegen zijn buren gewonnen, en dat was in een periode dat hun leger nog lang niet op het punt was waar het nu is.
Het gaat niet om landen in de regio want dat zijn al voornamelijk vijanden. Het gaat om landen buiten die regio waar Israël handel mee drijft en van afhankelijk is voor de import(welke groter is dan hun export).
Landen die in staat zijn om Israël op economisch vlak een kopje kleiner te maken.
Oud 14 februari 2013, 23:18   #29
atmosphere
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helias Bekijk bericht
Israel doet het enige wat het kan doen in de gegeven omstandigheden: terugslaan wanneer het wordt aangevallen. Het viseert daarbij zo weinig mogelijk de burgers, maar wanneer terroristen zich steeds weer verstoppen in burgerwijken zijn burgersslachtoffers het noodzakelijk gevolg.
Persoonlijk vind ik inderdaad dat Israel het MINIMALE doet. Ga maar eens de doden tellen in Zuid-Soedan, Tsjetsjenië of Sri Lanka om te weten hoe staten normaal omgaan met gewapend verzet.

Het argument dat Israel bewust burgerdoelwitten zou treffen is aburd omdat het dan gemakkelijk op veel grotere schaal zou doen.

Tussen haakjes: die zogenaamde brave en onschuldige burgers zouden trouwens wat meer hun verantwoordelijkheid moeten nemen en geen hulp of onderdak meer bieden aan deze terroristen. En er liefts ook niet voor stemmen bij de verkiezingen. Als ik morgen voor een partij stem die zegt dat ze van plan is om terreur te plegen tegen Frankrijk - bv door het stiekem afvuren van raketten vanuit mijn achtertuin - tot die Frans-Vlaanderen aan ons teruggeven, dan zal ik ook niet verbaasd mogen zijn dat er later obussen rond mijn oren vliegen.
Israël als het zogenaamde slachtoffer van de Palestijnen.
De blokkade , de bezetting enz.. , laten we dan maar even weg natuurlijk.

Kunt u mij eens uitleggen waarom Israël structureel witte fosfor granaten boven Gaza dropte ?
Wel degelijk om bewust burgers te treffen , maar wel met de nodige beperking
omdat een massa slachting niet als zelfverdediging te verkopen is aan de rest van de wereld.

Verder Israël schiet gewoon op de doelen waar mogelijk een vijandige strijder zit, of daar nu burgers bij omkomen of niet . Gebeurd dat wel dan zeggen ze gewoon weer dat Hamas human shields gebruikte.
Ik heb weinig waardering voor een luchtaanval op dichtbevolkt gebied , een gebied zonder luchtafweergeschut met weerloze burgers , wat een helden zijn het toch!

En volgens u zijn de burgers die stemmen op een partij mede verantwoordelijk voor het beleid dat die partij voert?
Oud 14 februari 2013, 23:18   #30
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welk land daar kan volgens jou Israel een kopje kleiner maken ? het land heeft al drie oorlogen tegen zijn buren gewonnen, en dat was in een periode dat hun leger nog lang niet op het punt was waar het nu is.
misschien Iran als het kernwapens bezit gelukkig zal het niet zo ver komen
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2013, 11:19   #31
Francientje
Minister

Standaard

Citaat:
Ik ken het Palestijns standpunt niet mbt dit probleem in dit voorstel wat men nu gaat presenteren. Daarbij gaan ook dit hoogstens schijnonderhandelingen worden m.i. Wat maakt het uit?
Gossie, waarover praat jij dan eigenlijk? Of wil je gewoon wat antisemitisme
�* la links en wind zaaien?
Dat probleem en de Arabische eisen ter zake zijn namelijk de KERN van de
hele zaak.
Al de rest is gewoon wat gepraat kwestie van het conflict in gang te houden.
Israel heeft indertijd 100 procent van de zogenaamde betwiste/bezette gebieden (met uitzondering van de Tempelmuur) aangeboden in ruil voor
een in ijzer gegoten vrede.
En kreeg de deur op zijn neus want de Palestijnen blijven eisen drommen
zogenaamde afstammelingen van vluchtelingen binnen Israels grenzen te
mogen vestigen.
Nu weet ik dat jullie van links dit prima vinden. Hoe sneller een goed lopend
land de keel wordt afgesneden, hoe beter, niet. JUllie ideale samenleving
ziet er nog steeds uit als de sovjet-Unie jaren vijftig.
Maar schei uit zo verdomd schijnheilig te doen!

Laatst gewijzigd door Francientje : 15 februari 2013 om 11:37.
Oud 15 februari 2013, 11:32   #32
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
hele zaak.
U bent daadwerkelijk een antisemiet 1ste klas Mevr. Francientje.

Stop deze onzin AUB, dit in voordeel van de echte Joden die leed hebben ervaren. Dank U wel !

Plan Yinon & A Clear Break (deze voor velen onbekende strategie is de KERN van de hele zaak) ?

Eerlijk zijn duurt het langst, niet?

Als niet-zelfhatende weet U natuurlijk beter niet ?

GO 4 IT!
HIER

Laatst gewijzigd door zonbron : 15 februari 2013 om 11:53.
Oud 15 februari 2013, 12:02   #33
Francientje
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
U bent daadwerkelijk een antisemiet 1ste klas Mevr. Francientje.

Stop deze onzin AUB, dit in voordeel van de echte Joden die leed hebben ervaren. Dank U wel !

Plan Yinon & A Clear Break (deze voor velen onbekende strategie is de KERN van de hele zaak) ?

Eerlijk zijn duurt het langst, niet?

Als niet-zelfhatende weet U natuurlijk beter niet ?

GO 4 IT!
Waar heb jij het eigenlijk over? Welke schimmige samenzwering heb je nu
weer in je vizier?
Nobody really cares. Sorry.

Laatst gewijzigd door Francientje : 15 februari 2013 om 12:04.
Oud 15 februari 2013, 12:10   #34
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar heb jij het eigenlijk over? Welke schimmige samenzwering heb je nu
weer in je vizier?
Nobody really cares. Sorry.
(vervolg @Francientje)

edit: Buiten het getrol van de waardeloze HASBARA-klanten heb ik Uw persoonlijke mening in vele 'on topic'-draden niet kunnen waarnemen.

Dat op zich is toch veelzeggend niet.? Maar zonder twijfel kan U beter., dat verwacht ik, toch enigszins, onverhoopt. Ruzie lost niets op, integendeel.

SHINE!
HIER
Oud 15 februari 2013, 12:13   #35
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zeur maar over samenzweringen @Franci, de uitgestrekte hand is vanuit alle hoeken zichtbaar. Take a chan(ce)ge!
HIER

Laatst gewijzigd door zonbron : 15 februari 2013 om 12:19.
Oud 15 februari 2013, 12:29   #36
Helias
Gouverneur

Helias's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Kunt u mij eens uitleggen waarom Israël structureel witte fosfor granaten boven Gaza dropte ?
Witte fosfor mag gebruikt worden voor rookschermen in militaire operaties. Het mag echter niet gebruikt worden in dichtbebouwde zones wegens het gevaar voor burgers. Israel probeert dit dan ook te vermijden. Wanneer officieren het toch deden werden ze gestraft:
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=P12LMJMT
Dit zijn dingen die gebeuren in oorlog. Het opvallende is hoe weinig ze gebeuren in dit conflict. En hoe Israel de schuldigen straft. Ik zie het bij Hamas nog niet gebeuren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
En volgens u zijn de burgers die stemmen op een partij mede verantwoordelijk voor het beleid dat die partij voert?
Indien die partij alleen uitvoert (i.e. terrorisme), wat ze op voorhand duidelijk heeft aangekondigd? Ja, verdorie.
Helias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2013, 12:34   #37
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Naar mijn menng sluit U toch gewillig een oogje hoor, beste @Helias.

Maar goed, so be it. Ik zal U nooit kunnen beinvloeden/van gedachte veranderen veronderstel ik, ondanks alles.

Maar nogmaals goed, goed weekeinde, zie U later.
HIER

Laatst gewijzigd door zonbron : 15 februari 2013 om 12:41.
Oud 15 februari 2013, 12:35   #38
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
hele zaak.
Al de rest is gewoon wat gepraat kwestie van het conflict in gang te houden.
Israel heeft indertijd 100 procent van de zogenaamde betwiste/bezette gebieden (met uitzondering van de Tempelmuur) aangeboden in ruil voor
een in ijzer gegoten vrede.
En kreeg de deur op zijn neus want de Palestijnen blijven eisen drommen
zogenaamde afstammelingen van vluchtelingen binnen Israels grenzen te
mogen vestigen.
Nu weet ik dat jullie van links dit prima vinden. Hoe sneller een goed lopend
land de keel wordt afgesneden, hoe beter, niet. JUllie ideale samenleving
ziet er nog steeds uit als de sovjet-Unie jaren vijftig.
Maar schei uit zo verdomd schijnheilig te doen!
Ja zeg, ken men nu echt niets doen behalve ja knikken zonder dat beledigende verwijt van 'anti semiet' te krijgen? Ik denk dat heel wat Israëliers mijn mening delen ivm die schijnonderhandelingen zonder echt de bedoeling grond terug te geven. Waarom zou een ander dat dan niet hardop mogen zeggen?

Website
Oud 15 februari 2013, 13:08   #39
Francientje
Minister

Standaard

Citaat:
Ja zeg, ken men nu echt niets doen behalve ja knikken zonder dat beledigende verwijt van 'anti semiet' te krijgen? Ik denk dat heel wat Israëliers mijn mening delen ivm die schijnonderhandelingen zonder echt de bedoeling grond terug te geven. Waarom zou een ander dat dan niet hardop mogen zeggen?
Ik zou zo zeggen: je kunt vermijden triomfantelijk anti-Israel threads te starten over onderwerpen waar je niet eens degelijk over door gedacht hebt.
(Ethiopische Joden, weet je wel?)
Maar goed: je krijgt het voordeel van de twijfel toegeschoven. Ik heb nog
altijd niet kunnen beslissen of je standpunten het gewone huis-tuin-en-keuken-antisemitisme vertolken (gelakt met een exotisch-alternatief tintje) of een uiting zijn van verwende Westerse I-love-Pol-Pot-idiotie, wéér gelakt met een exotisch-alternatief tintje.
Oud 15 februari 2013, 13:12   #40
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou zo zeggen: je kunt vermijden triomfantelijk anti-Israel threads te starten over onderwerpen waar je niet eens degelijk over door gedacht hebt.
(Ethiopische Joden, weet je wel?)
Nee. Ik weet niet wat u bedoelt.

Citaat:
Maar goed: je krijgt het voordeel van de twijfel toegeschoven. Ik heb nog
altijd niet kunnen beslissen of je standpunten het gewone huis-tuin-en-keuken-antisemitisme vertolken (gelakt met een exotisch-alternatief tintje) of een uiting zijn van verwende Westerse I-love-Pol-Pot-idiotie, wéér gelakt met een exotisch-alternatief tintje.
Geen van beide. Ik ben namelijk geen anti-semiet en nooit geweest. En ik ben ook geen verdediger van massamoordenaars.

Mijn 'probleem' is eerder empathie. In WOII zouden er joden op mijn zolder gezeten hebben moest ik toen geleefd hebben.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 15 februari 2013 om 13:22.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be