Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 maart 2013, 01:07   #21
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Beste Eniotna,

Ik geef toe dat ik slecht op de hoogte ben van alle verwikkelingen in de Balkan. Maar dat de EU-imneging geen vreugdevolle was heeft Szbrenicza wel geleerd. Een trauma dat dagelijks nog de revue passeert.
Mijn broer heeft een werknemer die het vanaf het begin van de NL deelname heeft meegemaakt, dus als ik wil, kan ik hier een hele hoop zaken kwijt die de overheid absoluut niet wil weten.

Er waren in het vm Joegoslavië een hoop Nazi-collaborateurs en een hoop partizanen van veelal communistische signatuur. Uiteindelijk is Josip Broz daaruit voortgekomen.

Wat betreft trol neem ik mijn woorden terug, niet vanwege je ancienniteit maar op de nette manier waarop je me antwoordde.
Oud 4 maart 2013, 01:55   #22
eniotna
Provinciaal Statenlid

Standaard

Zou Srebrenica dan niet zijn gebeurd waren de Nederlanders er niet bijgeweest, denkt U? Het doel van die VN-vredesmissies was om zo'n dingen te voorkomen. Ze hebben hun doel wel compleet gemist, de blauwhelmen kregen ook niet de middelen om zich te verdedigen (laat staan de plaatselijke bevolking). De VN deed trouwens dezelfde blunder in Rwanda in diezelfde periode. Dat die missie een mislukking was, zal niemand kunnen ontkennen. Maar dat neemt niet weg dat we, mijn inziens, moesten ingrijpen. Waarschijnlijk op een andere manier, maar we moesten iets doen.

Als u het verhaal van uw broer's werknemer kwijt wilt, ga ik dat zeker lezen.
eniotna is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2013, 02:25   #23
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Mr. Milosevic responded with video tapes and descriptions of Serbs being persecuted in Bosnia and Croatia, blaming the "fascist Croats" and "fundamentalist Muslims" for killing Serbs. Moreover, he said, the United States, Germany, the Vatican and others had caused the fighting because they had wanted to break up Yugoslavia.

Bron : http://paz-digital.org/new/index.php...355&Itemid=127

en Syrie? ONCE AGAIN!
HIER

Laatst gewijzigd door zonbron : 4 maart 2013 om 02:27.
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2013, 07:34   #24
HannahPres
Vreemdeling

Standaard

Ik vraag me af hoe de bewoners van de Balkan genetisch gespoord dan wel ontspoord zijn.
Oud 4 maart 2013, 12:04   #25
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eniotna Bekijk bericht
Nieuwe landen met zo'n grenzen zijn gewoon onleefbaar.
Nogmaals bron? De natte vinger?
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2013, 12:20   #26
R.Verhiest
Gouverneur

R.Verhiest's schermafbeelding

Standaard

De "joegoslavische ellende" is een zeer oud zeer; met de diverse splitsingen is de geest uit de fles gekomen met als voornaamste les dat politiek op zich niet doorslaggevend is om welvaart te scheppen. De gedachte dat men door politieke benoemingen en het scheppen van van onproduktieve overheidsbanen welvaart schept is een hersenschim.

Het allereerste slachtoffer in de kortstondige Joegoslavisch/Sloveense oorlog was een milicien van het federale leger van Sloveense subnationaliteit - toen reeds had men moeten inzien op welke heilloze weg men ingeslagen was.

Wat mij bijzonder treft in conversaties met Slovenen, Kroaten en Serviërs is het feit dat de mensen uiterst fatalistisch zijn wat betreft het recnte verleden : niemand voelt enige animositeit tegenover de "anderen" , maar in groep ondergaat men gewoon de fataliteit van het wij/zij gevoelen.

het doet enigszins denken aan een bericht tijdens de "troubles" in Noord Ierland.
protestantse en katholieke kindjes kwamen "op verlof" in Nederland, waar het verschil P/K gewoon geen punt is & ze pasten zich aan onderling kwamen ook de ierse P/K's uitstekend overeen... zolang ze in vakantie in Nederland waren. Eens terug in Ierland
bekogelden ze elkaar opnieuw met stenen.

Overigens : alle ex Joegoslavische staten en staatjes staan vol ongeduld te trappelen om lid te worden van de EU en de grenzen tussen hun staatjes in het grotere verband te slechten... Montenegro heeft de Euro reeds lang passief ingevoerd.
R.Verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2013, 12:41   #27
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
De Serviërs hebben eeuwenlang heldhaftig weerstand geboden tegen het mohammedanengespuis en de intriges van de katholieke kerk. Maar als eeuw na eeuw je beste zonen ten prooi vallen aan de Osmaanse bloedbelasting (devtsjirme), als je eeuw na eeuw sluw moet zijn om te overleven, je voortdurend schrap moet zetten om niet te worden vermoord zoals de Grieken en Armeniërs in Anatolië, dan laat dat sporen na. Spanje was ook geen land van engeltjes na de reconquista, anders was de conquista van Zuid- en Midden-Amerika wel anders verlopen. Het was dat of ten onder gaan. Het zou ons Europeanen eens tot nadenken mogen stemmen over de mohammedanerij die wij hier als godsdienst officieel erkennen. Een schande en een misdaad tegen de menselijkheid is die erkenning!

Nu ja, de Oostenrijkers en daarna de nazi's, hebben, soms met vaticaanse steun, ook een vuile rol gespeeld in dat gebied. Maar Europa is de Serviërs dankbaarheid verschuldigd. Zij hebben ons net zoals de Spanjaarden en de Russen tegen de grootste culturele en menselijke ramp uit de wereldgeschiedenis behoed: de islamisering van Europa.
Sorry, maar de Serviërs hebben tijdens de Joegoslavisch oorlog van de jaren negentig hun ware gelaat getoond. En dat was niet mooi. Gedurende vele maanden een weerloze stad zoals Sarajevo met artillerie en met snipers dag in dag uit beschieten, gevangenen in concentratiekampen (Omarska!) mishandelen waarbij de mannen werden uitgehongerd en de vrouwen systematisch verkracht, de Kroatische stad Vukovar met de grond gelijk maken, duizenden moslims in Screbenitza koudweg uitgemoord, overal waar ze met hun moordenaarsbenden en verkrachters binnenvielen systematisch ethnic cleansing toepassen... Kortom ze hebben zich geuit als fascistische bastaards. Hun slogan was overigens: Servië is daar waar Serviërs wonen(1) . Met alle gevolgen vandien.

(1) In dat opzicht passen de Belgische Franstaligen overigens dezelfde redenering toe t.a.v. Vlaams Brabant.

Laatst gewijzigd door quercus : 4 maart 2013 om 12:42.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2013, 13:29   #28
eniotna
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Nogmaals bron? De natte vinger?
Citaat:
het is gewoon mijn mening.
Daarom ook :

Citaat:
Ik denk trouwens niet dat Bosnië zal splitsen. Nieuwe landen met zo'n grenzen zijn gewoon onleefbaar.
Aan wie zou het district van Brčko toebehoren? Als de RS Brčko niet heeft wordt hun grondgebied in twee delen gesplitst. Momenteel wordt het district gezamelijk door de twee deelstaten bestuurd. Hoe gaat men dat oplossen?

Bovendien zijn die grenzen het gevolg van de oorlog en de ethnische zuiveringen. Een splitsing van Bosnië zou die zuiveringen legitimeren, en dus niet op veel steun van de internationale gemeenschap kunnen rekenen.
eniotna is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2013, 13:58   #29
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Het lijkt wel Brussel!

Ik bedoel maar dat in het verleden heel wat eigenaardige staatsvormen en landenvormen hebben bestaan, waaronder het condominium. En wat vormen betreft, Gambia lijkt me wel het toppunt.
Oud 4 maart 2013, 16:46   #30
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Sorry, maar de Serviërs hebben tijdens de Joegoslavisch oorlog van de jaren negentig hun ware gelaat getoond. En dat was niet mooi.
Ik meen hieruit te mogen opmaken dat deze lieden ook nog over een onwaar gelaat beschikken, hetwelk vermoedelijk wél mooi is. Goed, volgens deze redenering hebben de Duitsers in Auschwitz hun ware gelaat getoond. De heren Quercus en K. Kodo ontkomen hiermee nog veel vermoedelijker aan de verdenking dat in e.e.a een onverkwikkelijk aspect van 's mensen snode natuur tot uiting is gekomen.

Lijkt me, voor mij persoonlijk, wel een aanlokkelijke voorstelling van de loop der wereldgeschiedenis, en ik zal overname van dit gunstige zelfbeeld ernstig in overweging nemen.

Citaat:
Gedurende vele maanden een weerloze stad zoals Sarajevo met artillerie en met snipers dag in dag uit beschieten, gevangenen in concentratiekampen (Omarska!) mishandelen waarbij de mannen werden uitgehongerd en de vrouwen systematisch verkracht, de Kroatische stad Vukovar met de grond gelijk maken, duizenden moslims in Screbenitza koudweg uitgemoord, overal waar ze met hun moordenaarsbenden en verkrachters binnenvielen systematisch ethnic cleansing toepassen... Kortom ze hebben zich geuit als fascistische bastaards. Hun slogan was overigens: Servië is daar waar Serviërs wonen(1) . Met alle gevolgen vandien.
Mijn probleem is niet dat we deze kant van het verhaal wél vernomen hebben.

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 4 maart 2013 om 16:49.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2013, 17:39   #31
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Ik meen hieruit te mogen opmaken dat deze lieden ook nog over een onwaar gelaat beschikken, hetwelk vermoedelijk wél mooi is. Goed, volgens deze redenering hebben de Duitsers in Auschwitz hun ware gelaat getoond. De heren Quercus en K. Kodo ontkomen hiermee nog veel vermoedelijker aan de verdenking dat in e.e.a een onverkwikkelijk aspect van 's mensen snode natuur tot uiting is gekomen.

Lijkt me, voor mij persoonlijk, wel een aanlokkelijke voorstelling van de loop der wereldgeschiedenis, en ik zal overname van dit gunstige zelfbeeld ernstig in overweging nemen.

Mijn probleem is niet dat we deze kant van het verhaal wél vernomen hebben.
Wat mij betreft, uw boodschap vormt geen antwoord . Het is doodeenvoudig gewauwel en gelul zonder betekenis.
Oud 4 maart 2013, 17:49   #32
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat mij betreft, uw boodschap vormt geen antwoord . Het is doodeenvoudig gewauwel en gelul zonder betekenis.
De boodschap is dat U de berichtgeving van de MSM als zoete koek geslikt hebt, maar de �*ndere kant van 't verhaaal niet kent, m.a.w. U bent 'gedesinformeerd'.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2013, 18:20   #33
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
De boodschap is dat U de berichtgeving van de MSM als zoete koek geslikt hebt, maar de �*ndere kant van 't verhaaal niet kent, m.a.w. U bent 'gedesinformeerd'.
Vertel me liever eerst eens waar MSM voor staat. Ik heb er geen flauw benul van. Het enige waar ik (tegen mijn zin) soms van hoor is het hamburger radiostation MNM.
Oud 4 maart 2013, 18:30   #34
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Ik herinner me nog goed hoe verontwaardigd ik was over de verdrijving van de Kosovaren door Serviërs, hoe ik volledig opging in het verhaal dat de massamedia / mainstream media (MSM) daarover brachten en 100% met het 'bevrijdingsleger' en de NAVO-interventie sympathiseerde. Natuurlijk wás e.e.a. schrijnend en schandalig, maar nu ik de andere kant van dat verhaal gehoord heb, besef ik dat ik toen gedesinformeerd was en gemanipuleerd werd.

Later heb ikzelf contacten met de media gehad, en ik ken inmiddels de voorwaarden om daarin aan bod te komen. Hetgeen mijn besef erg versterkt heeft. We leven al meer dan half in de dictatuur, en nog ziet bijna niemand dat de keizer geen kleren aan heeft.
Oud 4 maart 2013, 19:33   #35
Dennis
Banneling

Standaard

Volgens mij is een opsplitsing van Bosnië, ongeveer langs de lijnen van de huidige federatie en republiek, het beste om dat gelul en gezever in de balkan eindelijk op te laten houden. De Kroaten bij Kroatië, de Serven bij Servië en de Bosniakken op zichzelf.
Dan is ieder bij hun 'eigen' volk en kunnen ze daar lekker navelstaren.
Dat hele 'etniciteitsgedoe' is trouwens onzin, welk etniciteitsverschil bestaat er nu tussen een Sloveen en een Kroaat? Of tussen een Serv en een Montenegrijn? Nada!

Laatst gewijzigd door Dennis : 4 maart 2013 om 19:33.
Dennis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2013, 20:09   #36
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Bekijk bericht
Volgens mij is een opsplitsing van Bosnië, ongeveer langs de lijnen van de huidige federatie en republiek, het beste om dat gelul en gezever in de balkan eindelijk op te laten houden. De Kroaten bij Kroatië, de Serven bij Servië en de Bosniakken op zichzelf.
Dan is ieder bij hun 'eigen' volk en kunnen ze daar lekker navelstaren.
Dat hele 'etniciteitsgedoe' is trouwens onzin, welk etniciteitsverschil bestaat er nu tussen een Sloveen en een Kroaat? Of tussen een Serv en een Montenegrijn? Nada!
Feit is dat, door zowel de wraakgevoelens vanwege de Fransen als door het naieve idealisme van de toenmalige Amerikaanse president Woodrow Wilson, het uiteenscheuren van de Oostenrijks-Hongaarse entiteit in 1919 aanleiding heeft gegeven tot het bijeenpersen van volken in volstrekt artificiële staten. Vele decennia later wordt daar dan de prijs voor betaald, soms vreedzaam (Tsjecho-Slowakije), soms zéér bloedig (Joegoslavië). Hetzelfde staat te gebeuren voor la Belgique. Vreedzaam mag ik hopen ...
Oud 4 maart 2013, 20:43   #37
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Dat heeft feitelijk in heel Europa, M-O en Afrika plaatsgevonden.

Doorgedrukt door politici die nooit iets begrepen hebben en oorzaak dat een groot deel van de wereld een potje ellende is.

Welnu, de achterlijke idioten van de EU doen anno 2013 exact hetzelfde.

Wakker worden en trap Barroso & co terug in hun holen.
Oud 9 maart 2013, 00:41   #38
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Bekijk bericht
Blijkbaar toch genoeg om er een genocide voor te plegen aldus sommigen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be