Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Werkloosheidsuitkeringen zijn noodzakelijk?
ja 6 54,55%
neen 3 27,27%
anders (verklaar) 2 18,18%
Aantal stemmers: 11. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 8 maart 2013, 11:33   #21
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ik denk dat dit een simplistische uitspraak is, niet het kapitalisme, maar ieder economisch systeem kent werkloosheid. Soit, het gaat dus over uitkeringen.
Moet je die uitkeringen afschaffen? Nee. Wie geen werk heeft, heeft daar recht op en voor afgedragen. Je zou beter veel meer werk maken van die begeleiding naar werk, dat lijkt nergens op!
Maak een persoonlijk plan van aanpak voor iedere werkloze, en ga iedere maand na waar iemand staat, wat nodig is om die persoon uit de werkloosheid te halen, vergroot de sociale economie, dat is veel goedkoper dan de uitkeringen, en eens nadenken voor de toestroom van mensen die veel te weinig bagage hebben voor onze arbeidsmarkt zou ook niet slecht zijn. We blijven armoede importeren, terwijl het geld om dit op te vangen er niet is.
Dat wordt nu al gedaan. VDAB werkt samen met tenders om de personen die moeilijk aan nieuw werk geraken individueel en intensief te begeleiden. Intensief mag je letterlijk nemen: werkloze stuurt dagelijks per mail een update naar de begeleider over de stappen die hij zet of belt de begeleider op, volgt cursussen, begeleider geeft individuele tips over specifieke sollicitaties,... De arbeidsmarkt moet dan natuurlijk wel een beetje meewerken. Je kan solliciteren tot je een ons weegt, als niemand "ja" zegt blijf je werkloos. En hoe langer je werkloos bent, hoe moeilijker het wordt.
Oud 8 maart 2013, 12:08   #22
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ik denk dat dit een simplistische uitspraak is, niet het kapitalisme, maar ieder economisch systeem kent werkloosheid. Soit, het gaat dus over uitkeringen.
Moet je die uitkeringen afschaffen? Nee. Wie geen werk heeft, heeft daar recht op en voor afgedragen. Je zou beter veel meer werk maken van die begeleiding naar werk, dat lijkt nergens op!
Maak een persoonlijk plan van aanpak voor iedere werkloze, en ga iedere maand na waar iemand staat, wat nodig is om die persoon uit de werkloosheid te halen, vergroot de sociale economie, dat is veel goedkoper dan de uitkeringen, en eens nadenken voor de toestroom van mensen die veel te weinig bagage hebben voor onze arbeidsmarkt zou ook niet slecht zijn. We blijven armoede importeren, terwijl het geld om dit op te vangen er niet is.
Akkoord voor de vergroting van de sociale economie. Maar dat is iets van links. Rechts wil daar niet aan.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2013, 12:52   #23
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
In aanmerking komen voor de dop = bijdragen.

Het leefloon is voor iedereen die geen inkomsten noch bezit heeft

Alleen heeft men het verschil tussen de twee minimaal gemaakt.

Allebei onder de armoedegrens, wat een groot schandaal is.
Het is inderdaad schandalig dat mensen die moeten stempelen een deel van hun pot moeten afdragen aan mensen die een leefloon ontvangen. Echter zijn er ook mensen die nu een leefloon ontvangen omdat ze ongeschikt zijn om verder te werken, kan daar een onderscheid in gemaakt worden ?
Oud 8 maart 2013, 13:12   #24
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Het is inderdaad schandalig dat mensen die moeten stempelen een deel van hun pot moeten afdragen aan mensen die een leefloon ontvangen.
Hoezo?

Citaat:
Echter zijn er ook mensen die nu een leefloon ontvangen omdat ze ongeschikt zijn om verder te werken, kan daar een onderscheid in gemaakt worden ?
Dat is aan de ziekenbond, dat is nog iets anders
Oud 8 maart 2013, 13:31   #25
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Neen, stop gewoon met die geldverspilling.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2013, 13:38   #26
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoezo?

Dat is aan de ziekenbond, dat is nog iets anders
Bijlange niet ik ken een paar mensen die om fysiologische redenen niet meer kunnen werken en die krijgen een leefloon.
Oud 8 maart 2013, 18:12   #27
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Dat wordt nu al gedaan. VDAB werkt samen met tenders om de personen die moeilijk aan nieuw werk geraken individueel en intensief te begeleiden. Intensief mag je letterlijk nemen: werkloze stuurt dagelijks per mail een update naar de begeleider over de stappen die hij zet of belt de begeleider op, volgt cursussen, begeleider geeft individuele tips over specifieke sollicitaties,... De arbeidsmarkt moet dan natuurlijk wel een beetje meewerken. Je kan solliciteren tot je een ons weegt, als niemand "ja" zegt blijf je werkloos. En hoe langer je werkloos bent, hoe moeilijker het wordt.
Nou, ik zie er anders genoeg die helemaal niet begeleid worden!
Ook niet door die VDAB..misschien afhankelijk van streek?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2013, 18:39   #28
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Neen, stop gewoon met die geldverspilling.
Te beginnen bij de rijkjes, die hebben dat toch niet nodig.
Oud 8 maart 2013, 22:56   #29
-Jo-
Banneling

Standaard

Moeilijk punt. Wie een radicale en liefst zo snel mogelijke breuk met de bestaande toestand en het bestaande systeem wil, kan maar beter voorstander zijn van de afschaffing van de volledige sociale zekerheid. En in die zin zegt het me ook wel iets.

Maar, gelet op de ongelijkheid der mensen en het feit dat we niet van allen een gedreven inzet voor verandering kunnen verwachten, kies ik er voor een stevige sociale zekerheid te behouden of uit te bouwen en juist diegenen die het aanvallen te laten criminaliseren en bestempelen als ongedierte in menselijk gedaante dat ten allen prijze met gelijk welk middel kan, mag en moet bestreden worden.

Daarom dat ik een volledig faïllissement van de complete bankwereld wel zie zitten, waarbij zowat 90%van de bevolking in een mum van tijd alles verliest of hun eigendomsrecht erover onzeker wordt. Dan pas, kunnen de kogels in het rond vliegen en liefst tussen de twee ogen van al wat kleinburgerlijk is en verantwoordelijkheid draagt. Een vernieling van de sociale zekerheid zou grote gedeelten van de bevolking die strijdvaardig kunnen zijn (grotendeels) ongemoeid laten.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2013, 00:18   #30
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Werkloosheidsuitkeringen die, mits goede begeleiding, een begrenzing en een eventuele "feodale" wederdienst, worden uitgekeerd, impliceren volgens mij een verbetering van de sociale welvaart en het algemeen welzijn en kunnen in die zin als "noodzakelijk" beschouwd worden.
Oud 9 maart 2013, 00:28   #31
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Werkloosheidsuitkeringen die, mits goede begeleiding, een begrenzing en een eventuele "feodale" wederdienst, worden uitgekeerd, impliceren volgens mij een verbetering van de sociale welvaart en het algemeen welzijn en kunnen in die zin als "noodzakelijk" beschouwd worden.
Oud 9 maart 2013, 00:36   #32
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een paar uur per week gras afdoen langs de autostradeberm met machetes, bijvoorbeeld, zoals in Cuba.

Zeer verrijkende bezigheid. Versterkt sociabiliteit, fysiek en levenslust. De ideale omstandigheid om vlotter de zaken op orde te stellen.
Oud 9 maart 2013, 00:40   #33
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Een paar uur per week gras afdoen langs de autostradeberm met machetes, bijvoorbeeld, zoals in Cuba.

Zeer verrijkende bezigheid. Versterkt sociabiliteit, fysiek en levenslust. De ideale omstandigheid om vlotter de zaken op orde te stellen.
Daar is dan ook geen kapitalisme te bespeuren dat roet in het eten gooit.

Bij ons wel, en dus blijft slavenwerk ongrondwettelijk

Laatst gewijzigd door eno2 : 9 maart 2013 om 00:41.
Oud 9 maart 2013, 00:48   #34
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar is dan ook geen kapitalisme te bespeuren dat roet in het eten gooit.

Bij ons wel, en dus blijft slavenwerk ongrondwettelijk
De meeste mensen voeren "slavenwerk" uit, en werkloosheidsuitkeringen passen niet meteen in een kapitalistisch model.
Oud 9 maart 2013, 00:56   #35
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
De meeste mensen voeren "slavenwerk" uit
Bron?

Citaat:
, en werkloosheidsuitkeringen passen niet meteen in een kapitalistisch model.
In onze kapitalistische samenlevingen is er overal (grote) werkloosheid met de bijhorende (kleine) uitkeringen

Laatst gewijzigd door eno2 : 9 maart 2013 om 00:58.
Oud 9 maart 2013, 01:53   #36
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als ik zie dat ik als zelfstandige telkens 22% afdraag aan één of andere "sociaal secretariaat" (lees verdoken belasting op inkomsten) en dan vroeg of laat moet vaststellen dat al mijn bijdragen er enkel zijn geweest voor één of andere hond zijn stront op te kuisen maakt me dat kwaad.
Vroeg of laat kan ik er ook op terugvallen. Niemand heeft een glazen bol en iedereen kan zonder werk komen te staan, ook zelfstandigen.
Wanneer het zover is wil ik aanspraak kunnen maken op de fortuinen die ik doorgestort heb inmiddels.
Is dat niet het geval dan wil ik ze ook niet meer betalen.
4 maand of wat langer kan ik van mijn eigen geld ook uitzingen.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be