Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 augustus 2004, 17:16   #21
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

QUOTE]
Toch even een beetje reageren op de onwaarheden die door ons stalinistje verkondigd werden
Wanneer was het de laatste keer dat jij nog een Brusselse winkel binnengestapt bent? Vindt u nog verkopers die u in het Nederlands te woord kunnen staan? Ik al 5 jaar niet meer! Een Vlaming gaat naar Brussel en die spreekt -uit noodzaak- Frans, een Waal die naar Vlaanderen gaat ook. Weet u welk gebied nu tweetalig is? De Vlaamse rand rond Brussel.
Waarom zouden de Franstalige Brusselaars moeite doen om Nederlands te leren? Brussel is immers een franstalige regio!
[/quote]
De laatste keer was gisteren...
Niet alle winkeliers maar de meeste doen wel hun best om je in het Nederlands te woord te staan, zelfs meer en meer buitenlanders in Brussel spreken Nederlands. In Brussel is Frans inderdaad de overwegende taal, dat is een feit, maar Nederlands maakt opgang in Brussel, vooral ook omdat het een noodzaak is op de arbeidsmarkt in Brussel.
Frans is nu eenmaal een internationale taal en nederlands niet, als je naar Catalonië gaat zullen ze u ook aanspreken in het Spaans als ze merken dat je niet van de streek bent. Get over it!

Citaat:
Officieel zijn de instanties in Brussel tweetalig... maar in de realiteit?
Men heeft respect voor de taal van de meerderheid? Ja zeker en vast, kijk maar naar de faciliteitengemeenten waar de taal van de meerderheid jaar na jaar verdrongen wordt door de taal van de minderheid. Respect?
de faciliteitengemeenten zijn in realiteit tweetalig, ook daar kun je weinig aan doen tenzij je natuurlijk een Bosnisch scenario overweegt...
Trouwens ik ben onlangs naar Rhode-St. Génèse (grapje) geweest en alle winkeliers die ik ontmoette spraken perfect Nederlands.

Citaat:
Nonsens! Vlaanderen en Wallonië groeien cultureel uit elkaar!
een beetje wel, da's voornamelijk de schuld van onze politici die alles gescheiden hebben.

Citaat:
Hier ga ik voor een stuk mee akkoord. De Vlaamse onafhankelijkheid is niet helemaal ge te vergelijken met het uiteenvallen van dictatoriale regio's waar armoede en geloofsconflicten de orde van de dag zijn.
inderdaad

Citaat:
Maar Brussel vergelijken met Sarajevo? Dat gaat me toch iets te ver hoor. Hoe komt het denk je dat mensen hun mede-mensen zo bekampen? Omwille van het geloof? Bijlange niet, da's maar een excuus! Armoede is de steekvlam die een gevaarlijke cocktail van bevolkingsgroepen doet ontvlammen. Brussel is nu geen verpauperde regio he...
Sarajevo was ook geen verpauperde stad en welvarend, en in Bosnië speelt religie een ondergeschikte rol. Nee, mensen die vroeger vrienden waren werden opgehitst door politici die hun waarschuwden tegen de "Bosniakken" "de ServiËrs " etc., hetzelfde wat Vlaams-nationalisten (met veel minder succes) bij ons proberen te doen.
Maar ik vrees geen joegoslavische toestanden daarvoor zijn de Belgen te nuchter. De meeste Vlaamse Brusselaars schakelen zonder probleem over op het Frans en weten dat ze een minderheid zijn maar hebben daar geen probleem mee, in een stad waar 80% van de bevolking frans spreekt is het nu eenmaal een noodzaak Frans te kennen.
ik geef U wel gelijk dat het schandalig is dat sommige Franstaligen in de rand weigeren Nederlands te spreken of te leren, maar volgens mij is dat slechts een minderheid.

Citaat:
Ja hans, daarom dat de vlaams nationalistische partij'en samen 100 keer meer stemmen halen dan de BUB (bij benadering 30% van de Vlamingen)
[/quote]
De NVA zou zonder de C, Den V nooit boven de kiesdrempen zijn uitgekomen, en dat is de enige partij die Vlaamsnationalisme als belangrijkste standpunt heeft. U weet evengoed als ik dat de gemiddelde Vlaams-Blok kiezer wegens volledig andere redenen voor het Blok stemt.
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2004, 18:38   #22
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

"Op politiek, cultureel en economisch vlak zijn de verschillen tussen Vlamingen en Walen te groot geworden", dat schrijven Guido Moons en Jan Van de Casteele in een vrije tribune van De Standaard.

Dat vind ik al zo'n grappig citaat. België bestaat bijna 175 jaar en plots zouden de verschillen zo groot zijn geworden dat samenleven niet meer mogelijk is.

Maar:

1) welke verschillen: de politieke? Weld die hebben de flaminganten juist gewild door hun splitsingen. De culturele? De Nederlandstalige en Franstalige cultuur zijn nooit verder van elkaar weggegroeid, integendeel, ze komen naar elkaar toe onder de noemers "westerse cultuur", "veramerikanisering" en "europeanisering". Economische: de kloof tussen noord en zuid is niet groter dan pakweg 10 jaar geleden, integendeel, de Zuid-Belgen beginnen de pensioenen van de Noord-Belgen te betalen en het verschil in werkloosheid tussen Oost- en West-Duitsland is groter dan tussen Noord- en Zuid-België. Vele economische verschillen worden in stand gehouden door de splitsingen, die gewild zijn door de flaminganten.

2) Wanneer worden die verschillen ondraaglijk? Waarom nu ?

3) is dit de mening van de Vlaams-nationalisten of van de meerderheid van de Belgen?

Laatst gewijzigd door Hans1 : 12 augustus 2004 om 18:40.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2004, 18:53   #23
muishond
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
"Op politiek, cultureel en economisch vlak zijn de verschillen tussen Vlamingen en Walen te groot geworden", dat schrijven Guido Moons en Jan Van de Casteele in een vrije tribune van De Standaard.

Dat vind ik al zo'n grappig citaat. België bestaat bijna 175 jaar en plots zouden de verschillen zo groot zijn geworden dat samenleven niet meer mogelijk is.

Maar:

1) welke verschillen: de politieke? Weld die hebben de flaminganten juist gewild door hun splitsingen. De culturele? De Nederlandstalige en Franstalige cultuur zijn nooit verder van elkaar weggegroeid, integendeel, ze komen naar elkaar toe onder de noemers "westerse cultuur", "veramerikanisering" en "europeanisering". Economische: de kloof tussen noord en zuid is niet groter dan pakweg 10 jaar geleden, integendeel, de Zuid-Belgen beginnen de pensioenen van de Noord-Belgen te betalen en het verschil in werkloosheid tussen Oost- en West-Duitsland is groter dan tussen Noord- en Zuid-België. Vele economische verschillen worden in stand gehouden door de splitsingen, die gewild zijn door de flaminganten.

2) Wanneer worden die verschillen ondraaglijk? Waarom nu ?

3) is dit de mening van de Vlaams-nationalisten of van de meerderheid van de Belgen?
Neen niet van de Belgen maar wel van de Vlamingen.

De nationalisten beginnen zo stilletjes aan de grote meerderheid in Vlaanderen te zijn.
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.

Willem Elsschot (In Bormsgedicht)
muishond is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2004, 19:34   #24
Broz
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Even ernstig blijven!

"Kunnen de laatste belgicisten en de Franstaligen even uitleggen welke dreiging er uitging of uitgaat van het gesplitste Noorwegen-Zweden, van de scheiding van Tsjechië en Slovakije, van de afsplitsing van de Baltische staten uit de 'uniforme' Sovjet-unie van weleer, of van Slovenië of Macedonië? Allemaal jonge staten, met minder of nauwelijks meer inwoners dan Vlaanderen, die niet bepaald een gevaar vormen voor de wereldvrede."
Euhm is na de afscheuring van Slovenië in het parlement, het offensief van het Joegoslavische leger niet begonnen? Met uiteindelijk gevolg, de burgeroorlog in Joegoslavië. Schitterend gewoonweg dat die dat als argument gebruiken.

Laatst gewijzigd door Broz : 14 augustus 2004 om 01:32.
Broz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2004, 08:15   #25
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Broz
Euhm is na de afscheuring van Slovenië in het parlement, het offensief van het Joegoslavische leger niet begonnen? Met uiteindelijk gevolg, de burgeroorlog in Joegoslavië. Schitterend gewoonweg dat die dat als argument gebruiken.
Dus u argument is dat wie niet de steun van het leger heeft zijn mond moet houden?
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2004, 08:17   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
... de Zuid-Belgen beginnen de pensioenen van de Noord-Belgen te betalen ...
Gelooft u die onzin zelf? Is het al zo erg met het belgicisme gekomen dat ze de reinste verzinsels als waarheid de wereld insturen?

Of heeft u misschien cijfermateriaal dat uw stelling kan bewijzen? Dat betwijfel ik echter. Kortom, de Opperbubbel kletst uit z'n nek!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2004, 08:49   #27
Clio
Partijlid

Standaard

Moons en Van de Casteele hebben overschot van gelijk. De Vlaamse staatsvorming is geen utopie meer.

De Europese integratie hebben we alvast aan onze kant. De toekomst van Vlaanderen ligt in lidmaatschap van de Europese Unie. Net als Slovenen, Tsjechen, Slovaken,... zullen we op een dag als Vlaamse staat kunnen deelnemen aan de Europese samenwerking. In dit scenario wordt België als supra-nationaal niveau overbodig en vervangen door de EU. Zoiets heet vooruitgang.
Oud 18 augustus 2004, 22:43   #28
Broz
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Dus u argument is dat wie niet de steun van het leger heeft zijn mond moet houden?
Ze stelden het wel voor alsof de onafhankelijkheid van Slovenië zonder slag of stoot bekomen zou zijn. Het is gewoon daarop waarop ik gealludeerde. Ze stelden de onafhankelijkheid van Slovenië op de zelfde hoogte als de onafhankelijkheid van Tsjechië en Slovakije, iets wat inderdaad zonder bloedvergieten bekomen werd. Ik vond het gewoon weinig kosjer om dat als voorbeeld te gebruiken. Als ze voorbeelden willen kiezen moeten ze dat wel een beetje goed doen. Ze stelden dat al die voorbeelden van het bekomen van onafhankelijkheid, allemaal voorbeelden waren die geen bedreiging van de wereldvrede inhielden.

Laatst gewijzigd door Broz : 18 augustus 2004 om 22:47.
Broz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2004, 23:22   #29
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

De meerderheid van de Vlamingen is (nog) geen voorstander van een onafhankelijk Vlaanderen. Goed zo. Er is nog werk aan de winkel

En dan luidt de topictitel: België is versleten...

Hoeveel werk ga je nog aan die winkel hebben als ik vragen mag? Hij zou wel stillaan af mogen zijn, na al die jaaaaren en jaaaaren frustratie en verzuring.
Oud 18 augustus 2004, 23:26   #30
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Die gaat in men onderschrift.

Wat een optimisme bij de Vlamingganten.

Laatst gewijzigd door Yann : 18 augustus 2004 om 23:27.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2004, 01:56   #31
ZwerG
Vreemdeling

Standaard

Denk niet dat je dat zou schrijven als je vond dat vlaanderen versleten is, het is een uitdaging die vlaanderen de komende jaren tot een goed einde zal brengen.
ZwerG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2004, 08:51   #32
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiger777
Toch even een beetje reageren op de onwaarheden die door ons stalinistje verkondigd werden
Wanneer was het de laatste keer dat jij nog een Brusselse winkel binnengestapt bent? Vindt u nog verkopers die u in het Nederlands te woord kunnen staan? Ik al 5 jaar niet meer! Een Vlaming gaat naar Brussel en die spreekt -uit noodzaak- Frans, een Waal die naar Vlaanderen gaat ook. Weet u welk gebied nu tweetalig is? De Vlaamse rand rond Brussel.
Waarom zouden de Franstalige Brusselaars moeite doen om Nederlands te leren? Brussel is immers een franstalige regio!
er zijn HEEL veel winkels waar er minstens iemand NL spreekt
wat een hypocrisie toch, men wil dat men er NL spreekt, maar men weigert er te wonen (hoewel er een loon verdienen blijkbaar wel best kan)
waarom zouden de brusselaars een inspanning doen als de vlamingen toch in grote getale wegblijven?

Citaat:
Officieel zijn de instanties in Brussel tweetalig... maar in de realiteit?
Men heeft respect voor de taal van de meerderheid? Ja zeker en vast, kijk maar naar de faciliteitengemeenten waar de taal van de meerderheid jaar na jaar verdrongen wordt door de taal van de minderheid. Respect?
in Brussel is elke communicatie met de overheid steeds in het NL verlopen
geen enkel probleem

Citaat:
Nonsens! Vlaanderen en Wallonië groeien cultureel uit elkaar!
dat denk ik niet
ik zie eerder een bestendiging van lokale verschillen zoals je die in elk land ziet

Citaat:
Ja hans, daarom dat de vlaams nationalistische partij'en samen 100 keer meer stemmen halen dan de BUB (bij benadering 30% van de Vlamingen)
dat heeft meer te maken met migranten dan met vlaamsche onafhankelijkheid
Oud 19 augustus 2004, 14:34   #33
El Cid
Gouverneur

El Cid's schermafbeelding

Standaard

België is niet versleten, irritant mannetje! Mocht u daar aan twijfelen, dan zullen we u graag eens duidelijk maken, idioot!
Oud 19 augustus 2004, 14:38   #34
Piet Hein
Minister

Standaard

België hangt nog maar met een paar vezels vast het wordt hoogtijd om die ook door te knippen.
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2004, 21:00   #35
ZwerG
Vreemdeling

Standaard

LoL CID
ZwerG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2004, 21:01   #36
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door axel nort
België hangt nog maar met een paar vezels vast het wordt hoogtijd om die ook door te knippen.
Als het nog maar een kwestie van knippen is, waarom kan Vlaanderen dan morgen al niet onafhankelijk zijn?
Oud 19 augustus 2004, 22:45   #37
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

De schaar is gesplitst...
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2004, 07:50   #38
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Laatst gewijzigd door Yann : 20 augustus 2004 om 07:51.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2004, 08:04   #39
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

België is versleten en dat weet iedereen. BUBbers zelfs nog beter dan de rest want anders bestond hun partij niet eens.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2004, 09:47   #40
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
België is versleten en dat weet iedereen. BUBbers zelfs nog beter dan de rest want anders bestond hun partij niet eens.
wat zijn je argumenten, behalve dat "iedereen het weet", hiervoor?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be