Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 maart 2013, 09:49   #21
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Je moet heel praktisch blijven , en je daarom niet al te veel aantrekken van het objectieve en wetenschappelijke criteria bij het vastleggen van taalkeuzes.

Dat Frans en Engels worden aangeboden (maar nooit verplicht) spreekt vanzelf. Voor de rest kunnen er heel goed strategische keuzes worden gemaakt. Een onderwijs curriculum is altijd politiek geladen. Gebruik dat dan ook zonder complexen.
Laat de verschillende NL scholen in Brussel maar ieder verschillende speerpunt-talen nemen. Met Spaans, Portugees, Turks, Chinees, Hindi, Pools, Arabisch, Duits, enzv, zodat niet het hele pallet hoeft te worden aangeboden door elke school.

Hoe hard zou de klap zijn als juist een Nederlandstalige school in Brussel morgen Lingala als eind-examen-vak zou aanbieden?

Hard, denk ik...
²
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2013, 10:08   #22
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je moet heel praktisch blijven , en je daarom niet al te veel aantrekken van het objectieve en wetenschappelijke criteria bij het vastleggen van taalkeuzes.

Dat Frans en Engels worden aangeboden (maar nooit verplicht) spreekt vanzelf. Voor de rest kunnen er heel goed strategische keuzes worden gemaakt. Een onderwijs curriculum is altijd politiek geladen. Gebruik dat dan ook zonder complexen.
Laat de verschillende NL scholen in Brussel maar ieder verschillende speerpunt-talen nemen. Met Spaans, Portugees, Turks, Chinees, Hindi, Pools, Arabisch, Duits, enzv, zodat niet het hele pallet hoeft te worden aangeboden door elke school.

Hoe hard zou de klap zijn als juist een Nederlandstalige school in Brussel morgen Lingala als eind-examen-vak zou aanbieden?

Hard, denk ik...
het aanleren van een taal moet weg van de politieke sfeef gehaald worden en meer gebaseerd zijn wetenschappelijk en pedagogisch onderzoek.

Lingala zou trouwens interessant kunnen zijn, om meerdere reden, maar het is niet de enigste taal in Congo, je kan zelf stellen dat het voor de meeste Congolezen een opgelegde taal is, zoals het Frans was in Vlaanderen....
Oud 22 maart 2013, 10:49   #23
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hard, denk ik...
Je moet praktisch blijven ...

Van een Nederlandstalige school zou ik eerder een eindexamenvak Lingala verwachten dan van een Franstalige. Dát zou pas hard zijn.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2013, 12:08   #24
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als België ooit zou worden opgesplitst, dan zien de Brusselaars geen heil in een Waals-Brusselse toekomst en al helemaal niet in een Vlaams-Brussels scenario. Bijna zeven op de tien inwoners van de hoofdstad opteren in dat geval voor Brusselse onafhankelijkheid. Dat blijkt uit een peiling door het onderzoeksbureau Ipsos in opdracht van De Morgen en VTM.
Bron: De Morgen
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2013, 01:19   #25
Cloggie
Lokaal Raadslid

Cloggie's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het eigenlijk verbazend dat op Belgische scholen, naar ik begrijp, niet zowel Vlaams als Frans verplicht is. Ik begrijp dat dat gevoelig ligt, maar puur vanuit praktisch oogpunt lijkt het me een logische stap.

Nee, dan Finland. Maar 5.4% van de bevolking spreekt daar als moedertaal Zweeds, maar het hele land is officieel tweetalig en Zweeds is verplicht voor eenieder die ook maar een hogere opleiding wil volgen. En naar ik begrijp willen die Zweeds sprekende Finnen ook in de winkel in hun eigen taal geholpen worden. Belachelijke situatie, natuurlijk.
Cloggie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2013, 10:14   #26
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloggie Bekijk bericht
Ik vind het eigenlijk verbazend dat op Belgische scholen, naar ik begrijp, niet zowel Vlaams als Frans verplicht is. Ik begrijp dat dat gevoelig ligt, maar puur vanuit praktisch oogpunt lijkt het me een logische stap.

Nee, dan Finland. Maar 5.4% van de bevolking spreekt daar als moedertaal Zweeds, maar het hele land is officieel tweetalig en Zweeds is verplicht voor eenieder die ook maar een hogere opleiding wil volgen. En naar ik begrijp willen die Zweeds sprekende Finnen ook in de winkel in hun eigen taal geholpen worden. Belachelijke situatie, natuurlijk.
het moment dat ze in 1 Vlaamse school het Vlaams verplicht maken, verhuis ik. Laat ons het houden op het Nederlands.
Oud 24 maart 2013, 20:54   #27
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Wat ik eruit afleid, is dat wij absoluut het klassieke denkpatroon moeten vertellen, alsof Brussel een tweetalige stad zou zijn.

Brussel is steeds meer een smeltkroes van talen en culturen, en het is tijd dat men zich daarover bezint, ook naar onderwijs toe. Er zijn fantastische opportuniteiten, maar men moet ze ook grijpen... Ik hoop alleen dat de Brusselse politici (als eersten, de anderen moeten daarna volgen) daar eindelijke eens hun tijd en energie in steken, en niet meer in de communautaire spelletjes (ook binnen Brussel, laat dat duidelijk zijn).
Het is niet omdat er een smeltkroes van talen binnen de samenleving bestaat dat daarom het politieke bestuur al die talen ook moet officieel erkennen. Iedereen spreekt privé de taal die hij of zij wil maar dat geldt niet bij contacten met de overheid. Pleiten voor Engels als derde officiële taal in Brussel zou ik echter wel kunnen begrijpen.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2013, 21:00   #28
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Het is niet omdat er een smeltkroes van talen binnen de samenleving bestaat dat daarom het politieke bestuur al die talen ook moet officieel erkennen. Iedereen spreekt privé de taal die hij of zij wil maar dat geldt niet bij contacten met de overheid. Pleiten voor Engels als derde officiële taal in Brussel zou ik echter wel kunnen begrijpen.
Betekent dat dan concreet dat de Franstalige Brusselaars ééntalig blijven, en de flamand-de-service de Engelstalige vragen gaat beantwoorden?

Of gaan de Franstaligen dan ook echt op werkbaar niveau een taal erbij leren? En als ze dat dan kennelijk kunnen, waarom doen ze dat nu dan niet al met de belangrijkste landstaal?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2013, 22:18   #29
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Betekent dat dan concreet dat de Franstalige Brusselaars ééntalig blijven...
De meeste Franstalige Brusselaars spreken meerdere talen.
Ze willen het niet altijd, dat is iets anders. Vooral als het die ene taal betreft.

Citaat:
....waarom doen ze dat nu dan niet al met de belangrijkste landstaal?
De belangrijkste taal in Belgie is Frans.

Iedereen is verplicht het te leren. Iedereen spreekt het (soms heel matig , maar toch)
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2013, 23:20   #30
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze willen het niet altijd, dat is iets anders. Vooral als het die ene taal betreft.

Iedereen is verplicht het te leren. Iedereen spreekt het (soms heel matig , maar toch)
In Nederland wordt ook lesgegeven in het voorgezet onderwijs vanaf VMBO-t niveau in de Franse taal. Heb zelf een aantal jaren Frans gehad. De Engelse taal is in Europa nu de belangrijkste taal. Frans is leuk voor in een duur restaurant misschien, dit zowel in Frankrijk, België en Nederland. Voor de rest is het gewoon flauwekul.

In Duitsland wint het Nederlands als keuzevak terrein ten koste van het Frans, dit is een hele goede ontwikkeling. Bovendien is het voor onze Duitse vrienden veel aantrekkelijker om zich op Vlaanderen en Nederland te richten dan op de Fransen in verband met de taalverwantschap. Heb begrepen dat de docenten Frans in Duitsland daar niet zo gelukkig mee zijn..
Lekker belangrijk zou ik zeggen..

Spaans is in de wereld vééél belangrijker trouwens als die gekke nasale taal!
Had ook veel liever Spaans gehad als Frans.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 24 maart 2013 om 23:22.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2013, 19:53   #31
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:

Verdomme,Eberhard,Nu heb je al in verschillende draden een doordacht antwoord gegeven.Scheelt er iets met je?Ben je een beetje ziek?Of was je rapper,domme praat-imago slechts schijn?
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2013, 20:04   #32
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Verdomme,Eberhard,Nu heb je al in verschillende draden een doordacht antwoord gegeven.Scheelt er iets met je?Ben je een beetje ziek?Of was je rapper,domme praat-imago slechts schijn?
beetje opletten graag...
Oud 25 maart 2013, 22:37   #33
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat ik eruit afleid, is dat wij absoluut het klassieke denkpatroon moeten vertellen, alsof Brussel een tweetalige stad zou zijn.
En toch, andere talen dan Frans en Nederlands kunnen op termijn niet gedijen in Brussel omdat dat geen bestuurstalen zijn.
VBreemdelingen spreken wat ze willen maar ze hebben geen onderwijs waar hun moedertaal de voertaal is.

Op termijn zullen ze allemaal gedoemd zijn tot assimilatie. De opgang van het Arabisch zie ik dan ook als een tijdelijk fenomeen. Tenzij de gevoerde taalpolitiek wijzigt.

Citaat:
Brussel is steeds meer een smeltkroes van talen en culturen, en het is tijd dat men zich daarover bezint, ook naar onderwijs toe.
Een smeltkroes die uiteindelijk uitgegoten wordt op het aanbeeld van de Francité waar alsnog kleine frankofoontjes gesmeed worden. Het zou echter anders kunnen zijn....

Citaat:
Er zijn fantastische opportuniteiten, maar men moet ze ook grijpen... Ik hoop alleen dat de Brusselse politici (als eersten, de anderen moeten daarna volgen) daar eindelijke eens hun tijd en energie in steken, en niet meer in de communautaire spelletjes (ook binnen Brussel, laat dat duidelijk zijn).
Er zijn zeker fantastische opportuniteiten maar de Vlaamse beleidsmakers grijpen ze niet aan om de Kulturele Reconquista te volktrekken.
Het ijzer (de intense vraag naar NL-onderwijs) is heet maar men weigert van het te smeden.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=173954

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 maart 2013 om 22:40.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2013, 22:39   #34
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Er zijn zeker fantastische oppotuniteiten maar de Vlaamse beleidsmakers grijpen ze niet aan om de Kulturele Reconquista te volktrekken.
Het ijzer (de intense vraag naar NL-onderwijs) is heet maar men weigert van het te smeden.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=173954
Ik zou een uitgebreid betoog kunnen componeren, maar het komt neer op het volgende:

SUKKELS !!!!!
Oud 25 maart 2013, 22:43   #35
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R.Verhiest Bekijk bericht
Wie heeft er de cijfers voor gans België ?
Dat vind ik nu eens van geen enkel belang gelet op de bestuurlijke ééntaligheid van Vlaanderen en Wallonië en de assimilatie die het gevolg is van die taalpolitiek!
Oud 25 maart 2013, 22:48   #36
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en hoe zie jij dat? hoe moet pakweg het Nederlandstalig onderwijs in Brussel evolueren volgens jou?
In september het aantal plaatsen doodnuchter verdubbelen en daarvan een beleidsprioriteit maken.En dat is dan nog maar een minimumprogramma!

Ik zal daartoe dan echter zelf moeten een partij oprichten: het FDN.
Oud 25 maart 2013, 22:49   #37
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Brussel is helemaal geen tweetalige stad. Het is echte wel zo dat de OVERHEID in Brussel zich van twee talen dient te kunnen bedienen richting hun burgers, en dan in de voorkeurstaal van de burger.
Inderdaad, zoals België ook geen tweetalig land is. Welk land is dat trouwens wél...?
Waar is immers hetgeen de BUB wil werkelijkheid?
Ik geloof er niet in dat het ooit kan: één taal zal altijd de overhand halen. Het is alsof er een soort linguïstisch darwinisme bestaat.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 maart 2013 om 22:53.
Oud 25 maart 2013, 22:56   #38
Hollander

Standaard

hierbij een handige link (samenvatting van de taalbarometer 3) in het kader van deze discussie:

http://www.briobrussel.be/assets/ond...ussel_2013.pdf

Laatst gewijzigd door Hollander : 25 maart 2013 om 22:56.
Oud 25 maart 2013, 22:57   #39
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
allé allé, doe eens een poging.

concreet:
wat met de regel om kinderen van Nederlandstalige ouders voorrang te geven?
Tegen. Hoe meer kinderen hoe beter.
moeten we leerkrachten naar Brussel lokken met hogere premies?
Ja!
moeten we ouders die minder goed of slecht Nederlands spreken, begeleiden?
Ja.
moeten we kinderen die slecht Nederlands spreken, beter begeleiden?
Dat vooral.
moeten we Arabische lessen geven?
Neen.
Dat gaat echter allemaal veel geld kosten en het Nederlands is dat blijkbaar de NVA niet waard.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 maart 2013 om 23:00.
Oud 25 maart 2013, 22:57   #40
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik geloof er niet in dat het ooit kan: één taal zal altijd de overhand halen. Het is alsof er een soort linguïstisch darwinisme bestaat.
het zal in Vlaanderen en Brussel het Nederlands zijn.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be