![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Lingala zou trouwens interessant kunnen zijn, om meerdere reden, maar het is niet de enigste taal in Congo, je kan zelf stellen dat het voor de meeste Congolezen een opgelegde taal is, zoals het Frans was in Vlaanderen....
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Van een Nederlandstalige school zou ik eerder een eindexamenvak Lingala verwachten dan van een Franstalige. Dát zou pas hard zijn. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Ik vind het eigenlijk verbazend dat op Belgische scholen, naar ik begrijp, niet zowel Vlaams als Frans verplicht is. Ik begrijp dat dat gevoelig ligt, maar puur vanuit praktisch oogpunt lijkt het me een logische stap.
Nee, dan Finland. Maar 5.4% van de bevolking spreekt daar als moedertaal Zweeds, maar het hele land is officieel tweetalig en Zweeds is verplicht voor eenieder die ook maar een hogere opleiding wil volgen. En naar ik begrijp willen die Zweeds sprekende Finnen ook in de winkel in hun eigen taal geholpen worden. Belachelijke situatie, natuurlijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Of gaan de Franstaligen dan ook echt op werkbaar niveau een taal erbij leren? En als ze dat dan kennelijk kunnen, waarom doen ze dat nu dan niet al met de belangrijkste landstaal?
![]() |
![]() |
#29 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ze willen het niet altijd, dat is iets anders. Vooral als het die ene taal betreft. Citaat:
Iedereen is verplicht het te leren. Iedereen spreekt het (soms heel matig , maar toch) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
In Duitsland wint het Nederlands als keuzevak terrein ten koste van het Frans, dit is een hele goede ontwikkeling. Bovendien is het voor onze Duitse vrienden veel aantrekkelijker om zich op Vlaanderen en Nederland te richten dan op de Fransen in verband met de taalverwantschap. Heb begrepen dat de docenten Frans in Duitsland daar niet zo gelukkig mee zijn.. Lekker belangrijk zou ik zeggen.. ![]() Spaans is in de wereld vééél belangrijker trouwens als die gekke nasale taal! Had ook veel liever Spaans gehad als Frans.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 24 maart 2013 om 23:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
|
![]() beetje opletten graag...
![]() |
#33 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
VBreemdelingen spreken wat ze willen maar ze hebben geen onderwijs waar hun moedertaal de voertaal is. Op termijn zullen ze allemaal gedoemd zijn tot assimilatie. De opgang van het Arabisch zie ik dan ook als een tijdelijk fenomeen. Tenzij de gevoerde taalpolitiek wijzigt. Citaat:
Citaat:
Het ijzer (de intense vraag naar NL-onderwijs) is heet maar men weigert van het te smeden. http://forum.politics.be/showthread.php?t=173954
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 maart 2013 om 22:40. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
|
![]() Citaat:
SUKKELS !!!!!
![]() |
![]() |
#35 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat vind ik nu eens van geen enkel belang gelet op de bestuurlijke ééntaligheid van Vlaanderen en Wallonië en de assimilatie die het gevolg is van die taalpolitiek!
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik zal daartoe dan echter zelf moeten een partij oprichten: het FDN.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Waar is immers hetgeen de BUB wil werkelijkheid? Ik geloof er niet in dat het ooit kan: één taal zal altijd de overhand halen. Het is alsof er een soort linguïstisch darwinisme bestaat.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 maart 2013 om 22:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
|
![]() hierbij een handige link (samenvatting van de taalbarometer 3) in het kader van deze discussie:
http://www.briobrussel.be/assets/ond...ussel_2013.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=ohv1HGkluFw Laatst gewijzigd door Hollander : 25 maart 2013 om 22:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 maart 2013 om 23:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
|
![]() het zal in Vlaanderen en Brussel het Nederlands zijn.