![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Boete. En waarom zou een mens 'boete' moeten doen? Ook het begrip 'zondigen' is me niet duidelijk. Dat men, als men zijn medemens schaadt, gestraft wordt, kan ik begrijpen. Maar denken dat men God 'beledigt' omdat men zijn ouders beliegt of als echtgenoot vreemd gaat, dat is te gek voor woorden. Indien er zo'n wezen zou bestaan als een 'almachtige' God, kan men hem gewoonweg niet 'beledigen' door zulke misstappen. Hij staat ver boven onze menselijke bedoeningen. Geweld gaat in tegen Gods natuur. Dit is zeker niet waar als men de natuur bestudeert. De natuur is één geweld: de ene diersoort eet de andere op, vaak met en door geweld te gebruiken. De ene plant tracht de andere te verdringen en te overwoekeren of te doen wegkwijnen. En dit is ook geweld. Het is één en al geweld in de natuur. U hebt een veel te naïeve opvatting over ' Gods natuur'. God is oneindig goed en liefdevoel, maar ook oneindig rechtvaardig en streng. Ik begrijp wel dat u een gelovige bent en dat u zich daarbij goed voelt. Voor mij geen probleem, maar rationeel gezien en wanneer men daar wat dieper over nadenkt, dan houdt het allemaal maar weinig steek. Het klopt niet. Bovendien zijn er grote tegenstellingen in het wezen, dat u uw God noemt. Van de ener kant is hij oneindig rechtvaardig en zal hij dus straffen wanneer hij denkt dat het niet goed was. En streng straffen als het moet. Maar van de andere kant is hij oneindig liefdevol. En zal hij dus nooit iemand eeuwig verdoemen, want een Almachtige Volstrekt Liefdevolle God zou zoiets nooit doen. Ook hier klopt het niet. Laatst gewijzigd door system : 2 april 2013 om 08:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Minister
|
![]() Dat is al te simplistisch; uiteindelijk zijn die mensen die daardoor zogezegd macht krijgen, zelf bang voor de hel, zou je dan toch wel denken. Dus wie krijgt er daardoor dan meer macht? Ongetwijfeld hebben er mensen de hel gebruikt om mensen bang te maken en zelfs voor geldgewin, maar dat is zeker niet de enige oorzaak. Jezus, die de geldwisselaars net uit de tempel verjoeg, sprak zelf al over de hel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wij zien geweld in de dierenwereld, en keuren dat af. Dat doen we omdat we zelf in ons het beeld van een geweldloze, perfecte wereld dragen; altijd lijkt er aan deze wereld 'iets' te mankeren, zelfs al hebben we van alles genoeg. Sommige mensen proberen dat verlangen te verzadigen met een nieuwe wagen, een nieuwe laptop, een nieuw huwelijk... maar niets verzadigt echt. Onrustig blijft ons hart totdat het zijn rust vindt in God. Ik denk dat u gelijk heeft dat een liefdevolle God deze wereld niet gewild zou hebben, zoals deze nu is (ook al bevat hij ook zoveel goede dingen). Het is net door de erfzonde, de doctrine dat de mens God eens afgewezen heeft en de wereld daardoor in een vervallen status is gekomen, met het directe contact tussen God en mens verbroken, dat het christendom mij meer steek lijkt te houden dan andere godsdiensten. Laatst gewijzigd door respublica : 2 april 2013 om 11:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 2 april 2013 om 12:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Jouw redenatie rammelt aan alle kanten.En nog geen klein beetje.M.a.w. je hebt gekozen voor een religie die, in jouw ogen, nèt iets minder onnozel klinkt als de overige.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 2 april 2013 om 13:03. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes Laatst gewijzigd door Distel : 2 april 2013 om 14:04. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wat ik wou zeggen in mijn zin over ons verlangen naar een vredevolle wereld, is niet zozeer dat de wereld eerst vredevol was en door de erfzonde gewelddadig, maar dat de wereld in Gods finaliteit vredevol moet worden. Ook de mens speelt duidelijk een rol omdat deze steeds vaker wenst dierlijk leed te beperken. Voor mij is die kwestie met de dieren echter geen priotaire zaak; mijn interesse gaat vooral uit van de relatie tussen God en mens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Banneling
|
![]() leed is niet nodig , een mens staat s'morgens vrolijk op
niet verwarren met harde training , dat is nodig om iets te worden in het leven, of het worden hier allemaal watjes ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als je het zo wilt verwoorden, deert mij dat niet. Ik zou enkel oppassen om de intellectuele traditie van het christendom niet zomaar 'onnozel' te noemen en het kind met het badwater weg te gooien. Laatst gewijzigd door respublica : 2 april 2013 om 20:29. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Minister
|
![]() Inhoudelijke kritiek, a.u.b. Trouwens, moest ik over zulke zaken zekerheid claimen, als een doorsnee atheïst, dan zou je me terecht arrogant vinden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar, u houdt het voor perfect mogelijk dat God de wrede dierenwereld heeft geschapen. Met 'wreed' geeft u een moreel oordeel over de dierenwereld en over de schepper van de dierenwereld. Ik ben het met u eens dat er veel leed is in de dierenwereld en we kunnen ons daar niet van afmaken door te beweren dat dieren minder gevoelig zijn voor leed, zonder harde bewijzen. Kunnen we deze wrede schepping rijmen met Gods liefde? Het eenvoudigste antwoord is volgens ockham's razor het beste antwoord. En dat antwoord is dat Gods liefde en wreedheid niet bestaan, niet voor de dieren en niet voor mensen. En dan bestaat de moraal van het lijden ook niet. Dan heeft het lijden van mensen geen zin en het dient geen enkel doel en we mogen het lijden vermijden en bestrijden zonder gewetensnood. Dan heeft het smeken om Gods liefde ook geen enkele zin. Bovendien veroorzaakt het tevergeefse smeken ernstig geestelijk lijden en zelfs krankzinnigheid. We kunnen dus de paradox van Gods wreedheid en liefde eenvoudig oplossen door God te schrappen uit ons wereldbeeld. Dat ruimt lekker op in ons hoofd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() We hebben het hier over fabeltjes met tovenaars, zombies, en pratende dieren. Wanneer dan blijkt dat je maar wat aan het gokken bent, dan lijkt dat mij redelijk relevant.
Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar als een God inderdaad "een wrede dierenwereld" heeft geschapen om "via het proces van evolutie" uiteindelijk de mens voort te brengen, dan klopt dat toch niet meer met uw theorie over de vrije wil. Vrije wil en evolutie samen geeft een onvoorspelbaar resultaat. Toch voorspelbaar? Dan is er geen vrije wil meer. Hoe verklaar je dat?
![]() |
![]() |
#39 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Zijdelings; men dient niet te smeken om Gods liefde, want die krijgt men gratis. Enkel dient men deze te aanvaarden. Het probleem van het lijden is natuurlijk ook erg complex. Want het ene lijden is niet het andere. Enkele mogelijke antwoorden, ad hoc; 1. (bij 't kwaad dat mensen elkaar doen zonder Gods ingrijpen) God grijpt niet in omdat hij de vrije wil niet wil beschadigen. Zelfs de ergste zonden kunnen ooit nog vergeven worden; om uit vrije wil tot inkeer te komen, dienen mensen uit vrije wil te kunnen zondigen. 2. Sommige vormen van kwaad werken ook louterend en worden dus gepermitteerd voor hun positieve effecten. De onzekerheid van ons leven maakt ons duidelijk dat we niet teveel van aardse zaken mogen houden. Het Westen is rijk en welgesteld, maar ook erg materialistisch. 3. (bij 't kwaad dat zomaar gebeurt; ziekte, natuurrampen etc) Ook al gebeurt dit alles ook volgens de orde in de kosmos, toch gaat het in tegen de finaliteit van de wereld, die nu in vervallen staat bestaat. Uiteindelijk zullen deze zaken niet meer gebeuren. 4. Bepaalde vormen van kwaad kunnen als straf gelden, al is het beeld van de straffende God niet meer zo sterk in het christendom. Liever zou ik zeggen dat God ons wil corrigeren voor onze fouten, dan echt te straffen (wat een soort van wraakzucht lijkt te impliceren). 5. Uzelf haalde ook aan; 'dat God het lijden met voldoening gadeslaat.' Dat is volgens mij zeker niet correct. Waarvan haalt u dat? 6. Ook 'Dat de gestrafte recht heeft op een beloning' lijkt mij niet correct, of alleen in de zin dat God minder streng oordeelt over hen die veel geleden hebben in hun leven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |