Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 augustus 2004, 23:38   #21
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Ik stel me kandidaat.

Mijn eerste werk zal zijn het afschaffen van mijzelf.
Na snel een riante ontslagpremier aan jezelf te hebben uitgekeerd zeker. Mij heb je niet!
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2004, 11:00   #22
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door snoodaard
Vraagje voor de koningsgezinden:Stel dat albert met al zijn kinderen en kleinkinderen om komt bij een vliegtuigcrash.Al zijn kinderen en kleinkinderen? Nee delphine en dochter waren er niet bij! Zouden jullie haar dan eren als nieuwe konigin?
Interessante vraag. Zijn de belgicistische kneusjes coburgisten (of hoe noem je dat), of maakt het niet uit welk huis er aan de macht is?

In dat geval nomineer ik het huis van Oranje-Nassau, om na zoveel jaar een Act of Union door te voeren 8)
Oud 7 augustus 2004, 11:16   #23
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Interessante vraag. Zijn de belgicistische kneusjes coburgisten (of hoe noem je dat), of maakt het niet uit welk huis er aan de macht is?

In dat geval nomineer ik het huis van Oranje-Nassau, om na zoveel jaar een Act of Union door te voeren 8)
allez
veel succes daarmee
Oud 7 augustus 2004, 11:40   #24
james
Provinciaal Gedeputeerde

james's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alecia
Je zit er dus dicht bij:
"
Art.85 van de Grondwet: "de grondwettelijke macht van de koning gaat bij erfopvolging over op de natuurlijke en wettige nakomelingschap, in de rechte lijn, van Z.M. Leopold, Joris, Christiaan, Frederik van Saksen-Coburg en volgens eerstgeboorterecht.
Art.86: Bij gebreke van nakomelingschap van ZM L J C F v S C , kan de Koning zijn opvolger benoemen, mits de Kamers daarmee instemmen op de wijze als in artikel 87 is voorgeschreven.
Indien geen opvolger op deze wijze is benoemd, is de troon onbezet.
dus als de koning mij aanduidt en de kamer da goedkeurt ben ik koning... hmz interessant...

You're only as old as the boys you feel
james is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2004, 11:42   #25
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door james
dus als de koning mij aanduidt en de kamer da goedkeurt ben ik koning... hmz interessant...
nu wel nog de steun van de kamers krijgen
Oud 7 augustus 2004, 11:47   #26
james
Provinciaal Gedeputeerde

james's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
nu wel nog de steun van de kamers krijgen
my time will come...
maar op zich wel interessant als je dat artikel terugplaatst in de geschiedenis. onderstel da je in het geval zou zijn da hetgeen da in de beginpost gebeurd en da ze alber nog net kunnen redden dan is het de koning dan de kandidaat mag voordragen voor zijn opvolging.

Oud 7 augustus 2004, 11:49   #27
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
my time will come...
maar op zich wel interessant als je dat artikel terugplaatst in de geschiedenis. onderstel da je in het geval zou zijn da hetgeen da in de beginpost gebeurd en da ze alber nog net kunnen redden dan is het de koning dan de kandidaat mag voordragen voor zijn opvolging.
tja, in elk land zijn er onzinnige wetten die nooit geschrapt werden omdat het parlement wel andere katten te geselen had
dat heeft niks met belgie of monarchieen te maken
Oud 7 augustus 2004, 12:09   #28
alecia
Lokaal Raadslid

alecia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
my time will come...
mits de Kamers daarmee instemmen

Yep, evenwel "mits de Kamers daarmee instemmen" EN mits 2/3 van de leden aanwezig zijn EN het besluit door 2/3 van de uigebrachte stemmen werd gesteund.... Dus stel dat Albert James I BENOEMD en de Kamers verlenen hun INSTEMMING dan... Sire...
Maar stel je voor INDIEN geen instemming wordt behaald ?
Of een nipte instemming ? (wat steeds het geval zal zijn gezien de particratie)
Nog erger is het in de hypothese van art.95: wat bedoelt men met "voorzien voorgoed in het bezetten van de troon" ? Aan dit soort middeleeuwse toestanden voel je toch aan hoe krankzinnig een monarchie anno 2004 in elkaar zit...
alecia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2004, 13:06   #29
james
Provinciaal Gedeputeerde

james's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alecia
mits de Kamers daarmee instemmen

Yep, evenwel "mits de Kamers daarmee instemmen" EN mits 2/3 van de leden aanwezig zijn EN het besluit door 2/3 van de uigebrachte stemmen werd gesteund.... Dus stel dat Albert James I BENOEMD en de Kamers verlenen hun INSTEMMING dan... Sire...
Maar stel je voor INDIEN geen instemming wordt behaald ?
Of een nipte instemming ? (wat steeds het geval zal zijn gezien de particratie)
Nog erger is het in de hypothese van art.95: wat bedoelt men met "voorzien voorgoed in het bezetten van de troon" ? Aan dit soort middeleeuwse toestanden voel je toch aan hoe krankzinnig een monarchie anno 2004 in elkaar zit...
toch maar een machtsgreep dan...
da voorgoed voorzien= een familie die voldoende nakomelingen heeft. langs andere kant zou je ook kunnen stellen dat een republiek uitroepen voorgoed voorziet in de leiding van een land. (edit) alhoewel het woordje "troon" hier wellicht een stokje voor steekt

Laatst gewijzigd door james : 7 augustus 2004 om 13:08.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be