![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
#22 |
|
Minister-President
|
Mijn punt is niet dat Tito slecht regeerde, mijn punt is dat hij het zo regelde dat alles van hem afhing. Hij hield die opstootjes onder de duim maar het land zelf kon niet tegen die opstootjes.
|
|
|
|
|
|
#23 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#24 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Maar ernstig : je hebt volkomen gelijk hier. |
|
|
|
|
|
|
#25 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Rode Ster Belggrado, das was vroeger een voetbalploeg. Hadjuk Split ook.
|
|
|
|
#26 |
|
Europees Commissaris
|
Niet om het een of ander, maar een identiteitsloze landmassa die de werkelijkheid niet weergeeft ook niet.
Laat die mini-staatjes maar terugkomen. Dat scheelt een hoop heibel.
|
|
|
#27 |
|
Minister
|
Het is inderdaad vaak een fout geweest van veel communistische leiders dat ze niet genoeg gedacht hebben geschonken aan opvolging en de toekomst van hun land na hun dood. Tito is daar zeker geen uitzondering op. Het aan de macht komen van Servische nationalisten in Belgrado na Tito's dood was een slechte zaak voor Joegoslavië.
"Vrijheid is niets meer dan een lege doos zolang de ene klasse de andere tot de hongerdood kan veroordelen en er geen maatregelen tegen hen worden genomen" Jacques Roux, Franse radicaal en Enragé Laatst gewijzigd door Bolsjewiek : 7 juni 2013 om 09:01. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Banneling
|
Ach, dat is niet anders dan het Stockholmsyndroom.
|
|
|
|
|
|
#29 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Onzin natuurlijk. Die mensen kunnen vergelijken, en ze beseffen dat het vroeger beter was. De slachtoffers van een gijzeling kunnen misschien wel stmpathie krijgen voor de gijzelnemers, maar zullen nooit terugverlangen naar hun gijzeling.
Natuurlijk klopt dit niet met decennia anti-communistische westerse propaganda. |
|
|
|
|
|
#30 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Tito had inderdaad een waardige opvolger moeten zoeken, maar da was geen gemakkelijke taak. Er werd beslist om roterend elke nationaliteit de leider te maken van Joegoslavië, een beetje het systeem van de EU. Dat systeem slaagde er echter niet in voor stabiliteit te zorgen. |
|
|
|
|
|
|
#31 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Identiteitsloos kon je Joegoslavië ook moeilijk noemen, het had net een heel sterke identiteit, net als de Sovjet-Unie trouwens. Zonder dat de eigenheid van de verschillende volkeren bedreigd werd. Men voelde zich Macedoniër EN Joegoslaaf(behalve de Albanezen, die volgden zich nooit echt Joegoslaaf), Oezbeek EN fiere Sovjet-burger. Laatst gewijzigd door tomm : 8 juni 2013 om 22:38. |
|
|
|
|
|
|
#32 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ales draaide NIET rond Servië, Serviërs waren zelfs licht ondervertegenwoordigd in de partij en het bestuur. (Montenegrijnen waren sterk oververtegenwoordigd) |
|
|
|
|
|
|
#33 |
|
Banneling
|
dit zijn symptonen van een overgangsperiode,
zoals extreem rechts opduikt bij economische recessies |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik wens hier nog aan toe te voegen: enkele jaren geleden reisde ik naar Kyrgyzstan om familie te bezoeken, en dat viel juist samen met de world cup. Iedereen supporderde voor Oekraïne, ik vond dat wel gek. En toen ik vroeg waarom: Oekraïne, dat zijn "nashi", dat zijn Sovjets, waarmee we ons verbonden voelen. (zelfs vanuit hun yurts)
|
|
|
|
|
|
#35 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
En uw eerste zin is natuurlijk - naast het feit dat er al niet echt op kapitalisme werd overgeschakeld overduidelijk complete onzin. Kijk even naar de landen waar de economie vrijer (ik weiger kapitalistisch te zeggen aangezien dat volgens mij wereldwijd niet bestaat) werd en je ziet een sterke correlatie met stijgende welvaart. Net het tegenovergestelde van wat u beweert dus. Secundo: er wordt gepraat over 'many former'... dat is voor u equivalent van 'de joegoeslaven ih algemeen'? Wat verder blijkt dat het dan al over many van de 45+'ers gaat. Me dunkt dat algemeen mensen denken dat het vroeger beter was. Het aangename herinnert men zich, het slechte niet. Enfin, voor zover ik het kan opmaken uit de tekst is het perfect mogelijk dat ze zich baseren op 45+'ers die vroeger een goed postje bij de KP hadden en daar nu heimwee naar hebben... Dan uw sneren naar nationalisme, lijken mij hier ook compleet onterecht. Ja, als je sterk verschillende volkeren in 1 land wil samenhouden dan kan dat enkel 'vreedzaam' mits zware repressie - dat zien we overal. Mij lijkt dan eerder dat ipv 'nationalisme' de schuld te geven van het uiteenvallen van die landen eens de repressie wegvalt, je de schuld moet leggen bij de gekken die zo graag al die verschillende volkeren dwingen om onder 1 bestuur te leven... Wat je hier inherent immers doet is het belang van een puur kunstmatige entiteit - i.e. de 'staat' wat niet meer dan een paar lijnen op een kaart zijn met een overheid er boven op, boven dat van zijn inwoners stellen, die zoals in geval joegoeslavië, niet vrijwillig voor deze staat gekozen hebben maar er simpelweg lijfeigenen van waren. I.E. het is niet het nationalisme dat hier vernietigend heeft gewerkt, wel de opgekropte frustraties van decennia repressie en gedwongen samenleven tussen volkeren die dat an sich helemaal nooit wouden.
|
|
|
|
#36 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Bovendien , argumenten als 'het joegoeslavisch voetbal'? Bent u nu serieus? Laten we dan ineens alle grenzen afschaffen en 1 wereldploeg maken... Man die zullen nogal eens de prijzen gaan binnenrijven. Dit zijn argumenten van een - en dat weet u denk ik zelf ook wel - heel bedenkelijke kwaliteit...
|
|
|
|
#37 | ||||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Rr00ttt
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
|
|
|
|
|
#38 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het was maar een voorbeeld. Op alle vlakken zijn de republieken er op achteruit gegaan: op sportief vlak, op vlak van onderwijs, gezondheidszorg, etc. |
|
|
|
|
|
|
#39 | |
|
Banneling
|
Citaat:
u zult het er evenals de heer Rrr000ttttt wel met mij over eens zijn dat dit een kwestie van definities is, en dus meer een lexicografisch dan een economisch discussiepunt. Uw onenigheid is op te lossen door een afspraak te maken over woordgebruik. De heer Rrr000ttttt duidt onze economie als "corporatistisch" aan, wellicht niet in de Nederlandse, maar in de Engelse betekenis van dat woord: d.w.z. dat de overheid ingrijpt ten gunste van een aantal machtige marktdeelnemers. M.a.w. wat de heer Rrr000ttttt "kapitalisme" noemt, omvat een vrije markt, en wellicht kunt u het er met hem en mij over eens zijn dat die er niet is. U kunt kapitalisme natuurlijk als de reëel bestaande onvrije markt definiëren, met of zonder de meeste economen aan uw zijde, maar laten wij eens kijken of er sprake is van een vrije markt, een term waarmee wij alle drie misschien min of meer hetzelfde bedoelen. Ik kan u een voorbeeld van overheidsingrijpen in de markt geven dat alomvattend is, omdat geen transactie in onze economie er volledig aan ontkomt, en dat dus de gehele markt onvrij maakt: het bestaan van een wettig betaalmiddel. Indien naast de euro andere betaalmiddelen toegelaten waren, en deze valuta's vrij konden concurreren, zou de voorkeur van de markt meestal uitgaan naar de valuta's die het volledigst door activa worden gedekt. Een gedekte valuta kan echter niet deelnemen aan de wonderbare vermenigvuldiging der munten die fractionerend bankieren wordt genoemd, want dan zou één onderpand dubbel, drievoudig en ten slotte vele malen dienst doen, en dus geen onderpand meer zijn. Daardoor zou de hele op hefboomeffecten gebaseerde goktent die onze financiële instellingen zijn, zich niet langer onledig, en onze zakken ledig kunnen houden met het afromen van de productieve economie, en noch wij, noch de landen van ex-Joegoslavië zouden aan deze voornaamste vorm van uitbuiting ten prooi kunnen vallen. Het is echter wel zo dat er van een echt eerlijke vrije markt slechts sprake kan zijn als naast de individuele ook de collectieve eigendomsrechten worden erkend, en het marxisme heeft een poging in die richting ondernomen, zonder m.i. te begrijpen welke eigendomsrechten nu eigenlijk collectief horen te zijn (het begrip "productiemiddelen" - een vergissing, volgens mij). Deze discussie kan zeker aan diepgang en waarde voor het forum winnen als wij elkaar trachten te begrijpen en aan te vullen, zonder de verschillen, in woordenschat bij voorbeeld, als barrière op te werpen tegen een - ik zal het maar eens Hegeliaans-marxistisch uitdrukken - dialectische voortgang onzer redeneringen. Laatst gewijzigd door Zondag : 9 juni 2013 om 18:39. |
|
|
|
|
|
|
#40 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik denk dat u met het woord 'onzin' één kant van de zaak bedoelt, terwijl de aandacht van de heer Tttommmm wellicht meer naar een ander aspect uitgaat. Een bestuur dat dicht bij de mensen staat, is een beter bestuur. Getuige de misdaden die in verafgelegen kolonies werden begaan, waarvan destijds de bevolking in het 'moederland' het bestaan zelf veel gemakkelijker kon betwijfelen dan de wederopstanding der doden of de maagdelijkheid van Ons Lief Vrouwken. Maar kleine, wendbare bestuurlijke eenheden zullen tevens voordeel hebben bij een gemeenschappelijke markt én een overkoepelende instantie voor het bijleggen van conflicten die, anders dan de geheime afspraken van de diplomatie, transparant en democratisch verkozen is. Ik vermoed dat u het daarmee eens bent |
|
|
|
|