![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Malcolm X : 12 augustus 2004 om 00:25. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Vreemdeling
|
![]() He malcolm, fijn om te horen dat je in amsterdam bent geweest, was het tof? Inderdaad in het centrum worden touristen veelal in het engels aangesproken aangezien er in de zomer soms ook meer touristen rondlopen dan amsterdammers. "om hen diets te maken" sorry ik weet niet wat hier mee bedoeld, duidelijk maken? Of hun accent, want er is ook zoiets als amsterdams, luister maar naar andre hazes als je die misschien kent, guwoon gesellig weeit je.
Mijn punt was niet dat iedereen een ontzettende polyglot moet worden, als ik naar italie ga, moet ik me ook behelpen in een soort van mengelmoesje van frans en spaans of engels. Wat ik wilde zeggen is dat wanneer je je ergens vestigt, het logisch is dat je de lokale taal leert, dit geldt voor immigranten die in nederland komen wonen, en daar ten gevolge van een inburgeringscursus moeten volgen, maar ook voor een franstalige belg die in vlaanderen komt wonen. Misschien is de noodzaak voor een franstalige belg die zich in de rand van brussel komt vestigen niet absoluut noodzakelijk, brussel is tenslotte vlakbij, en de vlamingen kunnen nagenoeg allemaal frans, maar er is ook nog zoiets als hoffelijkheid. Ik heb onlangs een duits meisje leren kennen dat hier in amsterdam stage loopt en zij heeft aan het goethe instituut nederlands gevolgd en ze spreekt het al heel behoorlijk, was dit per se nodig, nee, zoals je zelf al aangaf, de gemiddelde amsterdammer kent z'n engels wel. Ze deed dit uit hoffelijkheid en een interesse voor onze cultuur. Ik verwacht niet dat touristen nederlands leren, waarom zouden ze, maar als je je ergens vestigt vind ik het wel zo netjes dat je de taal van de lokale bevolking leert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Citaat:
|multi.nationalen| zijn zaak wil rechthouden heeft hij contact met het buitenland nodig, hij onderhoud zijn partners in de taal van zijn partners...nederlands is geen engels op internationaal vergelijk! Dat is de normaalste zaak van de wereld. Probeer het wat minder groots te zien in uw voorbeelden, als bediende, bankbediende? waar geld 'uw taalvrijheid' daarin denkt u? Laatst gewijzigd door Cyperken : 12 augustus 2004 om 00:37. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||||||||
Burger
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Gebruik een klein beetje gezond verstand : de gemeente X of Y is bijlange niet de enige werkgever; er zijn nog duizenden jobs elders in andere (al dan niet naburige gemeenten) en vooral in de privésector. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Malcolm X : 13 augustus 2004 om 00:45. |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Cyperken : 13 augustus 2004 om 02:19. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Duizenden banen? Ja, voor wie de taal spreekt. Juist een van de grote problemen waarmee de Franstaligen kampen is juist hun gebrek aan kennis van het Nederlands. Dit vertaalt zich dan ook in een veel grotere aanwezigheid (zelfs naar de bestaande bevolkingsverhoudingen) van Vlamingen dan Walen in die functies waar twee of meer talen vereist zijn. Meent u trouwens dat een Rus hier tijdens sollicatiegesprekken veel succes zal hebben wanneer die alleen maar de Russische taal beheerst? Zeg eens eerlijk... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zelfs heb ik tweemaal in mijn leven voor een tamelijk lange tijd in het buitenland gewoond. In beide gevallen was het eerste wat ik deed: de taal leren ofwel mijn kennis van die taal verder vergroten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() ...Ik vind dit een vrij absurde discussie, beetje grappig ook. 8)
Laatst gewijzigd door Cyperken : 13 augustus 2004 om 11:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||||||||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ons land (België, tot nader order ook uw land) is klein en het Vlaamse gewest is zo mogelijk nog kleiner, wat de kansen om te solliciteren op anderstalige arbeidsmarkten, waar aldaar de kennis van het Nederlands zeker niet zo absoluut noodzakelijk is als u voorstelt (en wellicht graag zou willen), vrij groot is. Een arbeidsmarkt waar Italiaans belangrijk is ligt er echt niet dichtbij. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Malcolm X : 13 augustus 2004 om 14:03. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||||||||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Cyperken : 13 augustus 2004 om 14:35. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||||
Burger
|
![]() Citaat:
Maar geen nood, de Amerikaan van dienst zal zich moer schelen om uw vijandigheid, mijnheer Van den Berghe. Hoogstens even schouder ophalen en zeggen : Why should we learn Dutch if quite all Dutchmen are eager to speak English to all foreigners or supposed so ? Misschien zou u zich beter afvragen waarom een buitenlander die hier hoogstens enkele jaren verblijft de moeite zou moeten doen om een taal te leren die nagenoeg nergens anders ter wereld gesproken wordt, in plaats van met Vlaamsgezinde politieke correctheid moraalriddertje te spelen. Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Me lijkt het heel normaal dat iemand de taal leert wanneer hij zich hier komt vestigen. Erasmusstudenten doen de moeite om een taal te leren alhoewel ze, volgens de afspraken van het project, maar één jaar in dat land zullen studeren. Hun studies moeten ze immers dan weer verder in België afwerken. Het getuigt ook van beleefdheid, fijnbesnaardheid, openheid en respect dat men de taal leert. Blijkbaar zijn dat allemaal waarden die nu niet belangrijk vindt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Witrusland is men zelfs zo ver gegaan om alle plaatsnamen aan te passen aan de Witrussische taal en spelling. Wie als Rus dus geen Witrussisch kan, zal ongetwijfeld ferm in de kou staan. En gezien er heel veel werkzoekenden zijn, zal de eentalige Rus werkloos blijven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Doet me denken aan de arrogantie van veel Russen en Russischtaligen in de Baltische Republieken. De Balten hebben korte metten met die arrogantie gemaakt en hen wel gedwongen de taal van een van de drie republieken te leren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||||||
Burger
|
![]() REACTIE OP # 34
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Om het diplomatisch uit te drukken : het is een interpretatie die niet als universeel aanvaard kan gelden. Ik meen niet dat u het recht heeft om zich als zedenmeester op te werpen tegenover degenen die er een andere opvatting op nahouden. Die opvatting is trouwens niet tegen u of uw gelijkgezinden gericht, maar zoals ik hiervoor uitlegde gesteund op basis van opportuniteitsoverwegegingen die niets te maken hebben met "gebrek aan respect" laat staan "beleefdheid". Aan zulke onnozele intentieprocessen heeft niemand baat. REACTIE OP # 35 Citaat:
A propos, weet u hoezeer Wit-Russich verschilt van Russisch ? Is het in de orde van Nederlands - (Zuid)-Afrikaans ? REACTIE OP # 36 Citaat:
Citaat:
De Baltische staten hebben het juist moeilijk gehad met de Europes regelgeving (het zogenaamde "acquis communautaire") omwille van die behandeling van de Russischsprekende minderheden. Ze hebben een en ander serieus moeten aanpassen. Laatst gewijzigd door Malcolm X : 13 augustus 2004 om 16:02. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Helemaal niet. Daar heb ik het volstrekt niet over. U slaat de bal wel VOLLEDIG mis. Waar ik op aandring, is juist de toepassing van de faciliteiten volgens de modaliteiten waarmee men ze heeft ingevoerd. Deze modaliteiten staan beschreven in het aanbevelingsrapport van de Commissie-Harmel. Daarin staat heel duidelijk dat die faciliteiten (a) niet gelijk staan met een feitelijke tweetaligheid; (b) niet mogen leiden tot een feitelijke tweetlaigheid; (c) beperkt moeten zijn in tijd en een uitdovend karakter hebben. Welnu, in de praktijk heeft men dat in Wallonië gevolgd. Natuurlijk kan nog iedereen van de inwoners beroep doen op de faciliteiten, maar de toestand is zo geëvolueerd dat er niet zo vaak meer naar gegrepen wordt (in Vloesberg bijvoorbeeld zijn de faciliteiten de facto begraven). In Vlaanderen heeft men de fout gemaakt alles te laten evolueren naar een feitelijke tweetaligheid, waardoor de Franstalige inwoners van die gemeenten zich ook zo zijn gaan gedragen. |
|
![]() |
![]() |