Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 augustus 2004, 00:10   #21
Malcolm X
Burger

Malcolm X's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyperken
U zult met u persoonlijke redenering niet ver komen, desnoods in een anarchistische structuur waar de kans op werking nog minimaal zal zijn.
Met anarchisme heeft dit niets te maken, met de harde realiteit des te meer !
Citaat:
Als een rechtswaardige gemeenschap aanleren tot oorspronkelijke taal verplicht voor zijn aangaande leden dan is dat aangewezen dat ze dit ook opvolgen, opvolgen of opstappen is de boodschap.
Hoe gaat u dat afdwingen ? Gaat u mensen die niet "opstappen" buitengooien ? U zult het deksel op de neus krijgen ... van de rechtbanken en Europa. Als u dat echt wil waarmaken is er slechts één oplossing : een onafhankelijke Vlaamse staat BUITEN de EU.
Citaat:
Dit geld ook voor het aangaan van een nationaliteit, dat u als zogenaamd internationalist problemen hebt met beperkingen op 'taalvrijheid' laat mij koud, net zoals er morgen iemand in het spaans aan de bevolkinsdienst informatie komt vragen omtrent het verkrijgen van een rijbewijs - zal ik in het nederlands antwoorden 'schaf u een tolk aan beste vriend! - tot zover u 'taalvrijheid'!
Flauw ! Ik heb met een vermeend "internationalisme" niets te maken, ik gebruik mijn gezond verstand. Lees eerst maar mijn laatste reactie op Jan van den Berghe alvorens met onrealistische verhaaltjes af te komen.
Citaat:
En wat die 'volstaat om te werken' betreft, zal het niet verder schoppen dan handarbeid maar als dat u tevreden stelt, mij niet gelaten.
Handarbeid ? Maar jongen toch, ik spreek over alle arbeidsverhoudingen ! Ook kaderleden ! Heeft u al in multinationale ondernemingen gewerkt, denkt u nu werkelijk dat alle managers aldaar Nederlands spreken ! Forget it !

Laatst gewijzigd door Malcolm X : 12 augustus 2004 om 00:25.
Malcolm X is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2004, 00:20   #22
jandeman
Vreemdeling

Standaard

He malcolm, fijn om te horen dat je in amsterdam bent geweest, was het tof? Inderdaad in het centrum worden touristen veelal in het engels aangesproken aangezien er in de zomer soms ook meer touristen rondlopen dan amsterdammers. "om hen diets te maken" sorry ik weet niet wat hier mee bedoeld, duidelijk maken? Of hun accent, want er is ook zoiets als amsterdams, luister maar naar andre hazes als je die misschien kent, guwoon gesellig weeit je.
Mijn punt was niet dat iedereen een ontzettende polyglot moet worden, als ik naar italie ga, moet ik me ook behelpen in een soort van mengelmoesje van frans en spaans of engels. Wat ik wilde zeggen is dat wanneer je je ergens vestigt, het logisch is dat je de lokale taal leert, dit geldt voor immigranten die in nederland komen wonen, en daar ten gevolge van een inburgeringscursus moeten volgen, maar ook voor een franstalige belg die in vlaanderen komt wonen. Misschien is de noodzaak voor een franstalige belg die zich in de rand van brussel komt vestigen niet absoluut noodzakelijk, brussel is tenslotte vlakbij, en de vlamingen kunnen nagenoeg allemaal frans, maar er is ook nog zoiets als hoffelijkheid. Ik heb onlangs een duits meisje leren kennen dat hier in amsterdam stage loopt en zij heeft aan het goethe instituut nederlands gevolgd en ze spreekt het al heel behoorlijk, was dit per se nodig, nee, zoals je zelf al aangaf, de gemiddelde amsterdammer kent z'n engels wel. Ze deed dit uit hoffelijkheid en een interesse voor onze cultuur.
Ik verwacht niet dat touristen nederlands leren, waarom zouden ze, maar als je je ergens vestigt vind ik het wel zo netjes dat je de taal van de lokale bevolking leert.
jandeman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2004, 00:36   #23
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Cyperken's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Malcolm X
Met anarchisme heeft dit niets te maken, met de harde realiteit des te meer ! Hoe gaat u dat afdwingen ? Gaat u mensen die niet "opstappen" buitengooien !
Ik zei dat gemeenschapsleden rechten en plichten hebben, als men in de plichten aangeeft om een taal aan te leren dat gaan leden die ook opvolgen, of ze dat nu willen of niet! Als er in het regeerakkoord staat dat allochtonen in Vlaanderen Nederlands moeten leren dan gaan ze dat doen, willen of niet, aangezien ze de Belgische nationaliteit aangaan is het dat een verbintenis aan rechten en plichten! Recht op rechten en de plicht om hun plichten uit te voeren! Als ik in een faciliteitengemeente als ambtenaar ga werken ben ik verplicht beide landstalen te beheersen...anders zal het handarbeid worden.

Citaat:
Handarbeid ? Maar jongen toch, ik spreek over alle arbeidsverhoudingen ! Ook kaderleden ! Heeft u al in multinationale ondernemingen gewerkt, denkt u nu werkelijk dat alle managers aldaar Nederlands spreken ! Forget it !
Wat een idiote vergelijking! Als een multinational > kijk in de woordenboek:
|multi.nationalen| zijn zaak wil rechthouden heeft hij contact met het buitenland nodig, hij onderhoud zijn partners in de taal van zijn partners...nederlands is geen engels op internationaal vergelijk! Dat is de normaalste zaak van de wereld. Probeer het wat minder groots te zien in uw voorbeelden, als bediende, bankbediende? waar geld 'uw taalvrijheid' daarin denkt u?

Laatst gewijzigd door Cyperken : 12 augustus 2004 om 00:37.
Cyperken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2004, 00:43   #24
Malcolm X
Burger

Standaard

Citaat:
Ik zei dat gemeenschapsleden rechten en plichten hebben, als men in de plichten aangeeft om een taal aan te leren dat gaan leden die ook opvolgen, of ze dat nu willen of niet!
Jawohl ! Zu Befehl, Herr Sturmbannführer !
Citaat:
Als er in het regeerakkoord staat dat allochtonen in Vlaanderen Nederlands moeten leren dan gaan ze dat doen, willen of niet, aangezien ze de Belgische nationaliteit aangaan is het dat een verbintenis aan rechten en plichten!
Met het verkrijgen van de Belgische nationaliteit heeft dit hoegenaamd niets te maken. Trouwens, personen met de Belgische nationaliteit zijn uitgesloten van de regeling van de verplichte inburgering evenals ALLE EU-burgers. De Vlaamse regeringpartners hebben, wat ze ook mogen overeenkomen in hun regeringsverklaring, nog altijd niet de mogelijk om éénzijdig de federale of Europese wetgeving te wijzigen.
Citaat:
Recht op rechten en de plicht om hun plichten uit te voeren!
Andermal zu Befehl, Herr Sturmbannführer !
Citaat:
Als ik in een faciliteitengemeente als ambtenaar ga werken ben ik verplicht beide landstalen te beheersen.
Voor sommige functies wellicht, al moet daar aan toegevoegd worden dat het vereiste niveau van kennis van de niet-streektaal niet zo hoog zal zijn.
Citaat:
..anders zal het handarbeid worden.
Doe toch niet zo onnozel, u hoeft het niet zo extreem zwart-wit te stellen ... of leunt u ook aan de partij die door de animator van de gelijknamige radiotalkshow (en TV-programma) werd vervoegd ?
Gebruik een klein beetje gezond verstand : de gemeente X of Y is bijlange niet de enige werkgever; er zijn nog duizenden jobs elders in andere (al dan niet naburige gemeenten) en vooral in de privésector.

Citaat:
Wat een idiote vergelijking! Als een multinational > kijk in de woordenboek:
|multi.nationalen| zijn zaak wil rechthouden heeft hij contact met het buitenland nodig, hij onderhoud zijn partners in de taal van zijn partners..
Wie spreekt er van vergelijking ? Ik niet ! U beweert eerst dat ik het over handenarbeiders heb inzake het belang van talenkennis, terwijl ik mij in het algemeen uitspreek.
Citaat:
.nederlands is geen engels op internationaal vergelijk!
Sorry, I do not understand that Dutch !
Citaat:
Dat is de normaalste zaak van de wereld. Probeer het wat minder groots te zien in uw voorbeelden, als bediende, bankbediende?
Groots ? U speelt het eerst klein, heel klein, met handenarbeid terwijl ik het over werknemers in het algemeen had.
Citaat:
waar geld 'uw taalvrijheid' daarin denkt u?
In de normale menselijke verhoudingen waar geen economische afhankelijkheid heerst.

Laatst gewijzigd door Malcolm X : 13 augustus 2004 om 00:45.
Oud 13 augustus 2004, 02:17   #25
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Jawohl ! Zu Befehl, Herr Sturmbannführer !
U hebt blijkbaar een probleem met autoriteiten? Ook een kampioen onder het uit de context trekken om zo niet te moeten tegenargumenteren?

Citaat:
Met het verkrijgen van de Belgische nationaliteit heeft dit hoegenaamd niets te maken. Trouwens, personen met de Belgische nationaliteit zijn uitgesloten van de regeling van de verplichte inburgering evenals ALLE EU-burgers. De Vlaamse regeringpartners hebben, wat ze ook mogen overeenkomen in hun regeringsverklaring, nog altijd niet de mogelijk om éénzijdig de federale of Europese wetgeving te wijzigen.
Daar hoeft u niet zo lang meer op te wachten, het zou trouwens veel oplossen. Trouwens voor wat neemt u de term 'nationaliteit' eigenlijk? wereldburger?

Citaat:
Voor sommige functies wellicht, al moet daar aan toegevoegd worden dat het vereiste niveau van kennis van de niet-streektaal niet zo hoog zal zijn. Doe toch niet zo onnozel, u hoeft het niet zo extreem zwart-wit te stellen ... of leunt u ook aan de partij die door de animator van de gelijknamige radiotalkshow (en TV-programma) werd vervoegd ?
Gebruik een klein beetje gezond verstand : de gemeente X of Y is bijlange niet de enige werkgever; er zijn nog duizenden jobs elders in andere (al dan niet naburige gemeenten) en vooral in de privésector.
Ik nodig u uit om te gaan soliciteren in het italiaans voor één van u zogenaamde 'duizende' jobs!

Citaat:
Wie spreekt er van vergelijking ? Ik niet ! U beweert eerst dat ik het over handenarbeiders heb inzake het belang van talenkennis, terwijl ik mij in het algemeen uitspreek. Groots ? U speelt het eerst klein, heel klein, met handenarbeid terwijl ik het over werknemers in het algemeen had. In de normale menselijke verhoudingen waar geen economische afhankelijkheid heerst.
Nee ik zei dat handarbeid het hoogste niveau is dat u zult halen met uw redenering. Trouwens 'multinational' was een tegenstrijdig en dus zeer slecht voorbeeld om u uitspraak te verklaren dus ik stel voor om eens opnieuw te proberen. Economie is belangrijk in onze maatschappij en om de economie in de maatschappij goed te laten draaien heb je regels nodig...en de rest van het verhaaltje ken je. Om het met uw woorden uit te drukken: "That's life ... and everyting else is rubbish !"

Laatst gewijzigd door Cyperken : 13 augustus 2004 om 02:19.
Oud 13 augustus 2004, 07:58   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor sommige functies wellicht, al moet daar aan toegevoegd worden dat het vereiste niveau van kennis van de niet-streektaal niet zo hoog zal zijn. Doe toch niet zo onnozel, u hoeft het niet zo extreem zwart-wit te stellen ... of leunt u ook aan de partij die door de animator van de gelijknamige radiotalkshow (en TV-programma) werd vervoegd ?
En ik die dacht dat het leren en gebruik van de taal van de bevolking waartussen je woont gewoon een zaak van elementaire beleefdheid was. Of meent u het normaal dat een Amerikaan zich in bijvoorbeeld Sint-Martens-Latem komt vestigen en voor de rest niets de minste moeite doet om een gebenedijd woord Nederlands te leren? Getuigt dit niet eerder van grote arrogantie en tegelijkertijd neerbuigendheid tegenover het land, het volk, de streek, de mensen die er wonen?

Duizenden banen? Ja, voor wie de taal spreekt. Juist een van de grote problemen waarmee de Franstaligen kampen is juist hun gebrek aan kennis van het Nederlands. Dit vertaalt zich dan ook in een veel grotere aanwezigheid (zelfs naar de bestaande bevolkingsverhoudingen) van Vlamingen dan Walen in die functies waar twee of meer talen vereist zijn.

Meent u trouwens dat een Rus hier tijdens sollicatiegesprekken veel succes zal hebben wanneer die alleen maar de Russische taal beheerst? Zeg eens eerlijk...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2004, 08:03   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Noppes ! Die plicht bestaat niet , en zeker niet in Europa ! In gans de SCHENGENZONE mag mag een Europese staatsburger zich vrij vestigen evenzeer zoals staatsburger van het gastland.
Natuurlijk bestaan er geen wetten die EU-burgers verplichten de taal van het gastland te leren, maar denk gewoon eens na: hoe kan een dergelijke inwijkeling hier goed functioneren wanneer hij de taal van de streek niet beheerst? Zal hij gemakkelijk met de mensen van de buurt kunnen communiceren? Zal dat contact hartelijk zijn?

Zelfs heb ik tweemaal in mijn leven voor een tamelijk lange tijd in het buitenland gewoond. In beide gevallen was het eerste wat ik deed: de taal leren ofwel mijn kennis van die taal verder vergroten.
Oud 13 augustus 2004, 11:34   #28
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

...Ik vind dit een vrij absurde discussie, beetje grappig ook. 8)

Laatst gewijzigd door Cyperken : 13 augustus 2004 om 11:34.
Oud 13 augustus 2004, 13:03   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, ik heb soms zelfs de indruk dat Malcolm X iets "strafs" heeft gerookt...
Oud 13 augustus 2004, 13:59   #30
Malcolm X
Burger

Standaard

Citaat:
U hebt blijkbaar een probleem met autoriteiten? Ook een kampioen onder het uit de context trekken om zo niet te moeten tegenargumenteren?
Denkt u nu werkelijk dat ik de moeite zal doen om uw grootsprakerige, autoritaire uitspraken te weerleggen ?
Citaat:
Daar hoeft u niet zo lang meer op te wachten, het zou trouwens veel oplossen.
Een onafhankelijk Vlaanderen buiten de EU ? Wie zit daar op te wachten ?
Citaat:
Trouwens voor wat neemt u de term 'nationaliteit' eigenlijk? wereldburger?
Ik gebruik het woord 'nationaliteit' in de normale, juridische zin van het woord. Dus zeker niet in de zin van wereldburger.
Citaat:
Ik nodig u uit om te gaan soliciteren in het italiaans voor één van u zogenaamde 'duizende' jobs!
Ik spreek geen Italiaans en voor het overige heb ik mij niet aan uw bevelen te schikken over de wijze waarop ik ga solliciteren (met 2 l's, mijnheer 'Iedereen MOET Nederlands spreken').
Ons land (België, tot nader order ook uw land) is klein en het Vlaamse gewest is zo mogelijk nog kleiner, wat de kansen om te solliciteren op anderstalige arbeidsmarkten, waar aldaar de kennis van het Nederlands zeker niet zo absoluut noodzakelijk is als u voorstelt (en wellicht graag zou willen), vrij groot is. Een arbeidsmarkt waar Italiaans belangrijk is ligt er echt niet dichtbij.
Citaat:
Nee ik zei dat handarbeid het hoogste niveau is dat u zult halen met uw redenering.
Dat was (is nog steeds ?) inderdaad uw eerste stellingname . Daarom kwam ik af ook met kaderleden in 'internationale' ondernemingen, maar dan was het plots volgens u te hoog , te "groots" om u te citeren. Ik spreek in het algemeen. Weet u nog waarover u het eerst had ? Over, ik citeer : "meedraaien in de maatschappij". Mijn stelling is dat om als werknemer "mee te draaien", het er HOOFDZAKELIJK op aan komt de vereisten en kennis van de werkgever te voldoen en dat wat betreft de door die werkgever vereiste talenkennis, dat niet altijd een (mogelijks hoog) van Nederlands hoeft te zijn.
Citaat:
Economie is belangrijk in onze maatschappij en om de economie in de maatschappij goed te laten draaien heb je regels nodig...
Heb ik dat ooit betwist ?
Citaat:
en de rest van het verhaaltje ken je.
? uppydog:

Citaat:
Absurd ..., ja, als u telkens het terrein van de argumentatie verlegt.

Laatst gewijzigd door Malcolm X : 13 augustus 2004 om 14:03.
Oud 13 augustus 2004, 14:25   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik spreek geen Italiaans en voor het overige heb ik mij niet aan uw bevelen te schikken over de wijze waarop ik ga solliciteren (met 2 l's, mijnheer 'Iedereen MOET Nederlands spreken').
Ach, mr. Malcolm X, mij maakt het heus niet uit welke taal u spreekt tijdens uw sollicitatiegesprekken. Ik heb immers een goede baan en ben er heel tevreden mee. Alleen als u in bijvoorbeeld het Sloveens zult solliciteren bij Randstad, denk ik niet dat u onmiddellijk werk zult vinden. Wie hier wil werken, zal ook het Nederlands machtig moeten eens. Ongetwijfeld zijn er wel een paar uitzonderingen, maar die zijn klein te noemen in vergelijking met het grote aantal banen waar het Nederlands gewoon een vereiste is.
Oud 13 augustus 2004, 14:34   #32
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Denkt u nu werkelijk dat ik de moeite zal doen om uw grootsprakerige, autoritaire uitspraken te weerleggen ?
Ik spreek niet vanuit mijn standpunt, het feit is dat u problemen blijkt te hebben met beperkingen op vrijheid en daardoor bepaalde uitspraken zijn context haalt om uw gelijk te krijgen.

Citaat:
Een onafhankelijk Vlaanderen buiten de EU ? Wie zit daar op te wachten ?
Heb ik dat gezegd? U doet het weer!

Citaat:
Ik gebruik het woord 'nationaliteit' in de normale, juridische zin van het woord. Dus zeker niet in de zin van wereldburger.
Het is een term van belang, vrij belangrijk de dag van vandaag trouwens...een nationaliteit moet je verdienen. Het is geen kerstgeschenkje.

Citaat:
(met 2 l's, mijnheer 'Iedereen MOET Nederlands spreken').
Wie zegt dat iedereen Nederlands moet spreken?

Citaat:
Ons land (België, tot nader order ook uw land) is klein en het Vlaamse gewest is zo mogelijk nog kleiner, wat de kansen om te solliciteren op anderstalige arbeidsmarkten, waar aldaar de kennis van het Nederlands zeker niet zo absoluut noodzakelijk is als u voorstelt (en wellicht graag zou willen), vrij groot is. Een arbeidsmarkt waar Italiaans belangrijk is ligt er echt niet dichtbij.
Azo, dus wanneer volgens u een bediende (waarvan een vrij groot aandeel is op de arbeidsmarkt is trouwens) enkel duits spreekt dan moet het Vlaams bedrijf zijn administratie daaraan aanpassen?

Citaat:
Dat was (is nog steeds ?) inderdaad uw eerste stellingname . Daarom kwam ik af ook met kaderleden in 'internationale' ondernemingen, maar dan was het plots volgens u te hoog , te "groots" om u te citeren.
Ik had het over multinationals, alé u had het daarover...als men zich daar enkel zou toespitsen op het Nederlands dan kunnen ze zich in de toekomst beter beperken tot een lokale vennootschap. Ik wou zeggen dat het voorbeeld dat u daar aangaf vrij slecht gekozen was om uw argumentatie te verduidelijk.

Citaat:
Ik spreek in het algemeen. Weet u nog waarover u het eerst had ? Over, ik citeer : "meedraaien in de maatschappij". Mijn stelling is dat om als werknemer "mee te draaien", het er HOOFDZAKELIJK op aan komt de vereisten en kennis van de werkgever te voldoen en dat wat betreft de door die werkgever vereiste talenkennis, dat niet altijd een (mogelijks hoog) van Nederlands hoeft te zijn.
Taalkennis al was het de huidige of 2e taal als het Frans voor België is telkens één van de hoofdvereisten naast het behaalde diploma voor een degelijke job.

Citaat:
Absurd ..., ja, als u telkens het terrein van de argumentatie verlegt.
Ik probeer me al van in het begin steeds op dezelfde manier duidelijk te maken. Het bent u dat steeds het begrip 'taal' gaat voorop stellen als iets dat plots van geen belang meer heeft voor de samenleving.

Laatst gewijzigd door Cyperken : 13 augustus 2004 om 14:35.
Oud 13 augustus 2004, 14:48   #33
Malcolm X
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
En ik die dacht dat het leren en gebruik van de taal van de bevolking waartussen je woont gewoon een zaak van elementaire beleefdheid was. Of meent u het normaal dat een Amerikaan zich in bijvoorbeeld Sint-Martens-Latem komt vestigen en voor de rest niets de minste moeite doet om een gebenedijd woord Nederlands te leren? Getuigt dit niet eerder van grote arrogantie en tegelijkertijd neerbuigendheid tegenover het land, het volk, de streek, de mensen die er wonen?
"Arrogantie", "neerbuigendheid" de grote woorden zijn er en het intentieproces is niet meer ver weg !
Maar geen nood, de Amerikaan van dienst zal zich moer schelen om uw vijandigheid, mijnheer Van den Berghe. Hoogstens even schouder ophalen en zeggen : Why should we learn Dutch if quite all Dutchmen are eager to speak English to all foreigners or supposed so ?
Misschien zou u zich beter afvragen waarom een buitenlander die hier hoogstens enkele jaren verblijft de moeite zou moeten doen om een taal te leren die nagenoeg nergens anders ter wereld gesproken wordt, in plaats van met Vlaamsgezinde politieke correctheid moraalriddertje te spelen.
Citaat:
Duizenden banen? Ja, voor wie de taal spreekt. Juist een van de grote problemen waarmee de Franstaligen kampen is juist hun gebrek aan kennis van het Nederlands.
De kennis van het Frans bij de Nederlandstaligen boert sinds enige serieus achteruit, dit terzijde.

Citaat:
Meent u trouwens dat een Rus hier tijdens sollicatiegesprekken veel succes zal hebben wanneer die alleen maar de Russische taal beheerst? Zeg eens eerlijk...
Hetgeen ik vermelde voor een Italiaanstalige arbeidsmarkt t.o.v. cyperken geldt wat voor de geografische verwijdering nog meer. In Belarus (Wit-Rusland) zal een russischtalige een grote kans maken.

Citaat:
Natuurlijk bestaan er geen wetten die EU-burgers verplichten de taal van het gastland te leren, maar denk gewoon eens na: hoe kan een dergelijke inwijkeling hier goed functioneren wanneer hij de taal van de streek niet beheerst? Zal hij gemakkelijk met de mensen van de buurt kunnen communiceren? Zal dat contact hartelijk zijn?
Maak u zich daar geen zorgen om ... ook vele inlanders communiceren nauwelijks of helemaal niet met hun buurt ! Te weinig tijd omwille te druk op het werk of gewoonweg "de mensen in de buurt interesseren mij niet". Mocht u zich trouwens te veel en vooral te opdringerig inlaten met 'communicatie' in uw buurt, zou u wel eens geconfronteerd worden met zeer vijandige reacties van Piet Moeial. Mensen en niet het minst onze landgenoten appreciëren hoegenaamd niet dan men zich inlaat met hun privéleven zoals dat heet.

Citaat:
Zelfs heb ik tweemaal in mijn leven voor een tamelijk lange tijd in het buitenland gewoond. In beide gevallen was het eerste wat ik deed: de taal leren ofwel mijn kennis van die taal verder vergroten.
Uit gezonde nieuwsgierigheid zou ik hetzelfde doen ... of tenminste pogen, want er zijn nu eenmaal talen die niet zo makkelijk te leren vallen. En ja, ik zou me ook in mijn motivatie om die taal te leren laten leiden door opportuniteistoverwegingen zoals : "Hoeveel mensen spreken die ? Spreken zij een andere taal waarmee men meer kan aanvangen ?" zonder enige complexen of schuldgevoelens. De meeste mensen in de wereld begrijpen dit zonder problemen, u mogelijks niet; des te erger dan.
Oud 13 augustus 2004, 14:55   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar geen nood, de Amerikaan van dienst zal zich moer schelen om uw vijandigheid, mijnheer Van den Berghe. Hoogstens even schouder ophalen en zeggen : Why should we learn Dutch if quite all Dutchmen are eager to speak English to all foreigners or supposed so ?
Misschien zou u zich beter afvragen waarom een buitenlander die hier hoogstens enkele jaren verblijft de moeite zou moeten doen om een taal te leren die nagenoeg nergens anders ter wereld gesproken wordt, in plaats van met Vlaamsgezinde politieke correctheid moraalriddertje te spelen.
De kennis van het Frans bij de Nederlandstaligen boert sinds enige serieus achteruit, dit terzijde.
En? De invloed en belangrijkheid van het Frans daalt ook zienderogen. Ondertussen ligt de 19e eeuw, de glansperiode van het Frans, al een stuk achter ons. En sedertdien is het steeds bergaf gegaan met de eens dominante positie van het Frans. Niet verwonderlijk dat dit sociologisch gegeven zich ook uit in het aanleren als vreemde taal.

Me lijkt het heel normaal dat iemand de taal leert wanneer hij zich hier komt vestigen. Erasmusstudenten doen de moeite om een taal te leren alhoewel ze, volgens de afspraken van het project, maar één jaar in dat land zullen studeren. Hun studies moeten ze immers dan weer verder in België afwerken. Het getuigt ook van beleefdheid, fijnbesnaardheid, openheid en respect dat men de taal leert. Blijkbaar zijn dat allemaal waarden die nu niet belangrijk vindt.
Oud 13 augustus 2004, 15:02   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hetgeen ik vermelde voor een Italiaanstalige arbeidsmarkt t.o.v. cyperken geldt wat voor de geografische verwijdering nog meer. In Belarus (Wit-Rusland) zal een russischtalige een grote kans maken.
Dan weet u niet goed hoe de taalwetten in Witrusland in elkaar steken. Volgens de taalwetten van 1990 is het Witrussisch de enig toegelaten taal in administratie, gerecht en onderwijs. Op het werk is voorgeschreven dat alles in het Witrussisch moet (en er staat zelfs uitdrukkelijk vermeld dat de bedrijven die eigendom zijn van een Russische onderdaan ook aan die verplichting moeten voldoen). Hier kan het Russisch toegelaten worden, maar enkel op voorwaarde dat aan de eerste verplichting is voldaan.

In Witrusland is men zelfs zo ver gegaan om alle plaatsnamen aan te passen aan de Witrussische taal en spelling.

Wie als Rus dus geen Witrussisch kan, zal ongetwijfeld ferm in de kou staan. En gezien er heel veel werkzoekenden zijn, zal de eentalige Rus werkloos blijven.
Oud 13 augustus 2004, 15:05   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uit gezonde nieuwsgierigheid zou ik hetzelfde doen ... of tenminste pogen, want er zijn nu eenmaal talen die niet zo makkelijk te leren vallen. En ja, ik zou me ook in mijn motivatie om die taal te leren laten leiden door opportuniteistoverwegingen zoals : "Hoeveel mensen spreken die ? Spreken zij een andere taal waarmee men meer kan aanvangen ?" zonder enige complexen of schuldgevoelens. De meeste mensen in de wereld begrijpen dit zonder problemen, u mogelijks niet; des te erger dan.
Fraai. Heel fraai. U vestigt zich in een bepaald land omdat u er bijvoorbeeld gaat werken en dan zegt u aan de mensen die daar wonen: "Ach, jullie vormen maar een klein volkje. Ik leer jullie taal niet."

Doet me denken aan de arrogantie van veel Russen en Russischtaligen in de Baltische Republieken. De Balten hebben korte metten met die arrogantie gemaakt en hen wel gedwongen de taal van een van de drie republieken te leren.
Oud 13 augustus 2004, 15:27   #37
Malcolm X
Burger

Standaard

REACTIE OP # 34

Citaat:
En? De invloed en belangrijkheid van het Frans daalt ook zienderogen. Ondertussen ligt de 19e eeuw, de glansperiode van het Frans, al een stuk achter ons. En sedertdien is het steeds bergaf gegaan met de eens dominante positie van het Frans. Niet verwonderlijk dat dit sociologisch gegeven zich ook uit in het aanleren als vreemde taal.
Dat is niet het voorwerp van ons debat, dacht ik. Ik wou alleen maar een kantteking maken bij uw understatement zijnde als zouden de Franstaligen niet gemotiveerd zijn om vreemde talen meer bepaald het Nederlands te leren waardoor de Vlamingen de meeste functies voor tweetaligen bemachtigen. Maar goed, ik neem u bij uw woord. U spreekt van socioligische gegevens, zeg maar maatschappelijke trends ... is dit nu niet juist een gegeven dat aantoont dat heel wat andere elementen een rol spelen dan moreel beladen begrippen zoals "beleefdheid", "respect" en dies meer bij de motivatie voor het aanleren van een vreemde taal ?
Citaat:
Me lijkt het heel normaal dat iemand de taal leert wanneer hij zich hier komt vestigen.
Mij lijkt het ook heel normaal dat iemand het gemak waarmede hij een taal kan leren, de tijd die hij eraan besteden kan en last but not least de opportuniteit van met hoeveel mensen in hoeveel delen van de wereld hij die kan gebruiken als overwegingen zal in aanmerking nemen om al dan niet een taal te willen leren.

Citaat:
Erasmusstudenten doen de moeite om een taal te leren alhoewel ze, volgens de afspraken van het project, maar één jaar in dat land zullen studeren. Hun studies moeten ze immers dan weer verder in België afwerken. Het getuigt ook van beleefdheid, fijnbesnaardheid, openheid en respect dat men de taal leert. Blijkbaar zijn dat allemaal waarden die nu niet belangrijk vindt.
Uw inschatting van die waarden zijn misschien bij gelijkgezinden, zeg maar Vlaamsgezinden wijd verspreid, maar daarbuiten ... ?
Om het diplomatisch uit te drukken : het is een interpretatie die niet als universeel aanvaard kan gelden.
Ik meen niet dat u het recht heeft om zich als zedenmeester op te werpen tegenover degenen die er een andere opvatting op nahouden. Die opvatting is trouwens niet tegen u of uw gelijkgezinden gericht, maar zoals ik hiervoor uitlegde gesteund op basis van opportuniteitsoverwegegingen die niets te maken hebben met "gebrek aan respect" laat staan "beleefdheid".
Aan zulke onnozele intentieprocessen heeft niemand baat.

REACTIE OP # 35

Citaat:
Dan weet u niet goed hoe de taalwetten in Witrusland in elkaar steken. Volgens de taalwetten van 1990 is het Witrussisch de enig toegelaten taal in administratie, gerecht en onderwijs. ...

In Witrusland is men zelfs zo ver gegaan om alle plaatsnamen aan te passen aan de Witrussische taal en spelling.

Wie als Rus dus geen Witrussisch kan, zal ongetwijfeld ferm in de kou staan. En gezien er heel veel werkzoekenden zijn, zal de eentalige Rus werkloos blijven.
Waw ! Wat bent u goed op de hoogte van de Witrussische arbeidsmarkt ! Een land dat stevig geleid wordt met ijzeren vuist door ene Alexander Loekachenko !
A propos, weet u hoezeer Wit-Russich verschilt van Russisch ? Is het in de orde van Nederlands - (Zuid)-Afrikaans ?

REACTIE OP # 36

Citaat:
Fraai. Heel fraai. U vestigt zich in een bepaald land omdat u er bijvoorbeeld gaat werken en dan zegt u aan de mensen die daar wonen: "Ach, jullie vormen maar een klein volkje. Ik leer jullie taal niet."
U formuleer het met een laagdunkendheid die er niet is. Opnieuw lonkt het intentieproces. Het is eerder : "Een vreemde taal fatsoenlijk leren vraagt heel wat inspanning en tijd. Hoe moeilijk is het (en hoezeer verschilt die van mijn eigen taal ) ? Hoelang blijf ik in dat land (wat soms moeilijk op voorhand in te schatten is) en waar kan ik die taal elders gebruiken of voor andere (wetenschappelijke) doeleinden ?"

Citaat:
Doet me denken aan de arrogantie van veel Russen en Russischtaligen in de Baltische Republieken. De Balten hebben korte metten met die arrogantie gemaakt en hen wel gedwongen de taal van een van de drie republieken te leren.
Bis repetita, nogmaals intentieprocessen.
De Baltische staten hebben het juist moeilijk gehad met de Europes regelgeving (het zogenaamde "acquis communautaire") omwille van die behandeling van de Russischsprekende minderheden. Ze hebben een en ander serieus moeten aanpassen.

Laatst gewijzigd door Malcolm X : 13 augustus 2004 om 16:02.
Oud 13 augustus 2004, 15:42   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw inschatting van die waarden zijn misschien bij gelijkgezinden, zeg maar Vlaamsgezinden wijd verspreid, maar daarbuiten ... ?
Jazeker, ga maar eens naar de Baltische Republieken bijvoorbeeld. Of naar Griekenland. Of naar Hongarije. Allemaal landen waar de bevolking een grote taalfierheid heeft en door de grote(re) talen zich niet zomaar laat overrompelen.
Oud 13 augustus 2004, 19:41   #39
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik schetst alleen de zichtbare benaderingen in aanpak en politiek in de toepassing van de faciliteiten. Was men in Vlaanderen ook maar zo!
Afgrijselijk revanchisme vind ik dat. Oog om oog, waar hebben we dat eerder gehoord (hmm... drieduizend jaar geleden of zo)
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2004, 19:59   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Afgrijselijk revanchisme vind ik dat. Oog om oog, waar hebben we dat eerder gehoord (hmm... drieduizend jaar geleden of zo)
"Revanchisme"?

Helemaal niet. Daar heb ik het volstrekt niet over. U slaat de bal wel VOLLEDIG mis. Waar ik op aandring, is juist de toepassing van de faciliteiten volgens de modaliteiten waarmee men ze heeft ingevoerd. Deze modaliteiten staan beschreven in het aanbevelingsrapport van de Commissie-Harmel. Daarin staat heel duidelijk dat die faciliteiten

(a) niet gelijk staan met een feitelijke tweetaligheid;
(b) niet mogen leiden tot een feitelijke tweetlaigheid;
(c) beperkt moeten zijn in tijd en een uitdovend karakter hebben.

Welnu, in de praktijk heeft men dat in Wallonië gevolgd. Natuurlijk kan nog iedereen van de inwoners beroep doen op de faciliteiten, maar de toestand is zo geëvolueerd dat er niet zo vaak meer naar gegrepen wordt (in Vloesberg bijvoorbeeld zijn de faciliteiten de facto begraven).

In Vlaanderen heeft men de fout gemaakt alles te laten evolueren naar een feitelijke tweetaligheid, waardoor de Franstalige inwoners van die gemeenten zich ook zo zijn gaan gedragen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be