Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juni 2013, 12:58   #21
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
wat jij wilt, is segregatie. Dat is wat niemand, buiten hier en daar wat VB'ers, hier in Vlaanderen wilt.

Franstaligen, van gelijk welk land, zijn zeer welkom in Vlaanderen, we zijn dan ook een gastvrij volk. Maar we vragen gewoon aan diegenen die hier komen wonen, om Nederlands te leren en niet hun taal op te dringen aan ons.

Ik ken wel wat Franstaligen die hier komen wonen zijn die wel Nederlands geleerd hebben. Wel die zijn volledig geïntegreerd en worden zeker niet meer bekeken als "anders".

ik zie maw je probleem niet.
Maar we vragen gewoon aan diegenen die hier komen wonen, om Nederlands te leren en niet hun taal op te dringen aan ons.

En met die tweede voorwaarde alleen al, zouden we een flink stuk op de goede weg zijn.

Maar helaas dus, voor de meesten zit er zelfs dat niet in.
Staan ze daar bij de bakker, de beenhouwer, het gemeentehuis hun verhaal te doen, waarbij ze dan nog menen dat hoe luider dat ze roepen, hoe plotselinger tweetaliger men wordt aan de andere kant van de toog/loket/...

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2013, 13:00   #22
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Maar we vragen gewoon aan diegenen die hier komen wonen, om Nederlands te leren en niet hun taal op te dringen aan ons.

En met die tweede voorwaarde alleen al, zouden we een flink stuk op de goede weg zijn.

Maar helaas dus, voor de meesten zit er zelfs dat niet in.
Staan ze daar bij de bakker, de beenhouwer, het gemeentehuis hun verhaal te doen, waarbij ze dan nog menen dat hoe luider dat ze roepen, hoe plotselinger tweetaliger men wordt aan de andere kant van de toog/loket/...

.
Heb jij ze al geteld misschien?
Zou je het erg vinden deze statistieken openbaar te maken?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2013, 13:03   #23
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alleen kijkt ook zo goed als geen enkele Vlaming nog naar de RTBF. Zo stilaan zijn we een beetje als de Duitstalige Zwitsers geworden: door emotionele afkeer niet langer gericht naar de grotere taalgemeenschap, om tegelijkertijd de vroegere banden met de andere taalgroepen te verliezen.
Vlamingen kijken nog steeds 10.000 keer meer naar Franse Films en muziek dan Walen doen naar Vlaamse, die 2-taligheid heeft toch nog steeds z'n gevolg. De jeugd is natuurlijk quasi volledig engelstalig geworden betreft 2e taal, mijn cultuur is nu een mix tussen vlaams en engels via het internet.

Uitermate weinig connectie met Nederlanders, ik voelde plaatsvervangende schaamte tijdens die boottocht van de nieuwe koning, teeenenkrullend was dat. Dan een voetbalstadion vol proppen voor een gestorven charmezanger, totaal ondenkbaar in België.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2013, 13:10   #24
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Op het forum hier merk ik dat meer en meer Vlamingen het meer dan beu met de Franstaligen zijn en dat ze alleen een ding willen : de splisting van België en dus de Onafhankelijkheid van Vlaanderen. Maar op de andere kant hebt u ook Franstaligen die doof tegenover dit Vlaams phenomeen blijven, die nog steeds Vlaanderen zoals vroeger bezoeken zonder zich af te vragen wat de Vlamingen van hen denken en vooral zonder rekening daarmee te nemen. Zelfs ik heb misschien een fout gemaakt : als Franstalig werk ik in Vlaanderen. Ja, natuurlijk is dat mijn recht in Vlaanderen te gaan werken maar is het echt een goeie beslissing als we de situatie van het land kennen ? Zou het niet beter zijn dat Franstaligen onder Franstaligen en Vlamingen onder Vlamingen al nu werken, zelfs in een belgisch Kader aangezien we nog steeds officieel in België leven?

Plus de Franstaligen die in Vlaanderen leven. Maar waarom beslissen Franstaligen in Vlaanderen te gaan leven als we de situatie van het land kennen? Zelfs als die Franstaligen zich totaal aanpassen en Nederlands leren, blijven ze Franstaligen die in Vlaanderen leven. Dus in een regio die meer en meer anti-Franstalig is. Misschien maken we een fout als wij, Franstaligen, België verdedigen, Vlaanderen bezoeken, naar Vlaanderen gaan wonen en/of werken. De jonge Franstaligen die nu Nederlands leren - en er zijn veel meer dan u denkt - verliezen misschien hun tijd. Misschien heb ik zelf mijn tijd verloren Nederlands te leren en te spreken en misschien heb ik, als Franstalig, niets op een Vlaams forum te zoeken net als de Franstaligen in het algemeen misschien niets meer in Vlaanderen te zoeken hebben.
U begaat hier toch wel een serieuze denkfout.
Vlamingen haten Franstaligen niet.
Franstaligen die zich aanpassen als ze in Vlaanderen komen wonen, daar is ook geen enkel probleem mee.
Het zijn degenen die zich niet willen aanpassen, en de Franstalige politici die het probleem vormen.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2013, 14:12   #25
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Wat is het culturele verschil tussen Walen en Vlamingen behalve hun taal? Vlamingen staan cultureel en qua geschiedenis dichter bij Walen dan bij Nederlanders.

Vlamingen zijn ook verfranst door de verhuizen naar Wallonië, dat kon omdat ze geen faciliteiten kregen en quasi verplicht verfranst werden op school en op het werk.
Walen zijn veel meer op Frankrijk gericht terwijl Vlamingen veel meer op Nederland gericht zijn. Neem al TV : persoonlijk kijk ik vooral naar de Franse TV en amper naar onze eigen zenders omdat ik vind dat die laatsten in het algemeen op niets trekken. Op de Franse TV zie ik een serieus verschil met onze programma's en vooral op de publieke omroep (vooral France 2).
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2013, 14:12   #26
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Walen zijn veel meer op Frankrijk gericht terwijl Vlamingen veel meer op Nederland gericht zijn. Neem al TV : persoonlijk kijk ik vooral naar de Franse TV en amper naar onze eigen zenders omdat ik vind dat die laatsten in het algemeen op niets trekken. Op de Franse TV zie ik een serieus verschil met onze programma's en vooral op de publieke omroep (vooral France 2).
Daar is niks mis mee.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2013, 14:13   #27
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Dat ze daar hun plan mee trekken.
U hebt dus liever dat ze niet naar Vlaanderen komen maar u kan niets doen als ze er toch komen.
Oud 17 juni 2013, 14:16   #28
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan u niet begrijpen dat de Franstaligen hun moedertaal en hun cultuur niet willen verwerpen?
Er zijn anders heel wat Franstaligen in Belgie die Nederlandstalig zijn geworden. En nog steeds.

Het lijkt me dat jij hier nu net degene bent die daar een probleem in ziet.

Franstaligheid is echt niet genetisch hoor...

Citaat:
terwijl Vlamingen veel meer op Nederland gericht zijn. Neem al TV :
Wij mogen niet naar de Nederlandse zenders kijken. Op drie na zijn die in Vlaanderen (en Brussel) helemaal niet beschikbaar.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 17 juni 2013 om 14:19.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2013, 14:20   #29
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Als kind keken wij uitsluitend naar nederland (top pop, Veronica, Stuif es in, de berend boudewijnkwis, ...) en soms BRT en ook naar de duitse zenders.
NIEMAND keek naar RTB.
Trouwens, vraag aan elke Vlaming rond U wie het populairste nieuwsanker is in Wallonië, of de meest verkochte zanger/zangeres/schrijver, ...
Dat is voor ons een volledig ander land.
Ik heb in het buitenland mij nooit landgenoot gevoeld met franstalige belgen.
De omgang met Nederlanders, Zweden, Engelsen, Duitsers, ... was voor mij steeds plausiberer dan die met mijn franstalige landgenoten.
Uw theorie is volksbedrog!
Hetzelfde met de meeste Franstaligen tegenover Vlaanderen, wat TV betreft.
Wat het buitenland betreft , ben ik ook vaak gevallen op Vlamingen die niet met Franstalige Belgen wilden spreken.
Oud 17 juni 2013, 14:22   #30
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alleen kijkt ook zo goed als geen enkele Vlaming nog naar de RTBF. Zo stilaan zijn we een beetje als de Duitstalige Zwitsers geworden: door emotionele afkeer niet langer gericht naar de grotere taalgemeenschap, om tegelijkertijd de vroegere banden met de andere taalgroepen te verliezen.
Ze verliezen niets net als wij, Franstaligen, niets verliezen door niet naar de VRT, VTM en compagnie te kijken.
Oud 17 juni 2013, 14:25   #31
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Vlamingen kijken nog steeds 10.000 keer meer naar Franse Films en muziek dan Walen doen naar Vlaamse, die 2-taligheid heeft toch nog steeds z'n gevolg. De jeugd is natuurlijk quasi volledig engelstalig geworden betreft 2e taal, mijn cultuur is nu een mix tussen vlaams en engels via het internet.

Uitermate weinig connectie met Nederlanders, ik voelde plaatsvervangende schaamte tijdens die boottocht van de nieuwe koning, teeenenkrullend was dat. Dan een voetbalstadion vol proppen voor een gestorven charmezanger, totaal ondenkbaar in België.
Ja, misschien de zeer oude generatie van Vlamingen maar dat blijft zeer beperkt.
Oud 17 juni 2013, 14:26   #32
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
U begaat hier toch wel een serieuze denkfout.
Vlamingen haten Franstaligen niet.
Franstaligen die zich aanpassen als ze in Vlaanderen komen wonen, daar is ook geen enkel probleem mee.
Het zijn degenen die zich niet willen aanpassen, en de Franstalige politici die het probleem vormen.
mee eens (moet ik dan 2 zetten?)
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2013, 14:32   #33
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Kan u niet begrijpen dat de Franstaligen hun moedertaal en hun cultuur niet willen verwerpen? OK, ze zullen met Vlamingen in Vlaanderen spreken maar thuis zullen ze nog steeds Frans spreken en vooral naar de Franstalige TV-zenders kijken. Dit kan zeker niet voor u maar ja, thuis doen mensen nog steeds wat ze willen.
Daar is ook niets mis mee. Iedereen doet thuis wat hij wil. We mogen er ook geen karikatuur van maken. Ik zie niet in wat het probleem is als franstaligen in vlaanderen komen wonen. Er kan enkel een probleem zijn als de betrokkene bv koppig blijft in elke winkel waar hij binnenstapt erop aansturen in het frans zijn bediening te krijgen. Dat is iets dat veel aversie opwekt. Als taalgrensbewoner weet ik uit ervaring dat dat een kleine minderheid is die zo handelt. (waarbij ik niet zeg dat het vergelijkbaar is in de rand)
De meeste franstalige inwijkelingen bij ons leren nederlands, en hun kinderen gaan hier naar de school. In de praktijk integreren die perfect.
Als die mensen graag naar RTBF kijken, so what ?
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2013, 14:35   #34
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
We hebben het nog al geschreven: de Franstaligen hoeven helemaal niets meer te begrijpen. Te laat. It's game over.
je begint als quercus te klinken, die praat ook graag in de "we" vorm
Oud 17 juni 2013, 14:43   #35
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Ze verliezen niets net als wij, Franstaligen, niets verliezen door niet naar de VRT, VTM en compagnie te kijken.
Inderdaad, al zou er van actualiteit en cultuur best wel eens wat vertaald mogen worden, bijvoorbeeld een zender waar ze Waalse en Vlaamse TV ondertiteld uitzenden.
Oud 17 juni 2013, 14:45   #36
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
eigenlijk zou ik je nu moeten in den bak steken. Je mag gerust naar Antenne 2 kijken, maar zulke uitlatingen op een forum uiten valt onder de GAS boete. Gelieve dus 250 euro te storten aub.
Oud 17 juni 2013, 14:46   #37
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Er zijn anders heel wat Franstaligen in Belgie die Nederlandstalig zijn geworden. En nog steeds.

Het lijkt me dat jij hier nu net degene bent die daar een probleem in ziet.

Franstaligheid is echt niet genetisch hoor...
Inderdaad. Als ze een klein beetje willen integreren zijn ze in 1 generatie Vlaming of omgekeerd Waal, als taal het enigste verschil is dan is het makkelijk maar er moet wel iets van goeie wil zijn.

Laatst gewijzigd door BonBon : 17 juni 2013 om 14:46.
Oud 17 juni 2013, 14:51   #38
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Plus de Franstaligen die in Vlaanderen leven. Maar waarom beslissen Franstaligen in Vlaanderen te gaan leven als we de situatie van het land kennen? Zelfs als die Franstaligen zich totaal aanpassen en Nederlands leren, blijven ze Franstaligen die in Vlaanderen leven. Dus in een regio die meer en meer anti-Franstalig is. Misschien maken we een fout als wij, Franstaligen, België verdedigen, Vlaanderen bezoeken, naar Vlaanderen gaan wonen en/of werken. De jonge Franstaligen die nu Nederlands leren - en er zijn veel meer dan u denkt - verliezen misschien hun tijd. Misschien heb ik zelf mijn tijd verloren Nederlands te leren en te spreken en misschien heb ik, als Franstalig, niets op een Vlaams forum te zoeken net als de Franstaligen in het algemeen misschien niets meer in Vlaanderen te zoeken hebben.
Ik weet dat heel wat jonge franstaligen nederlands leren, en die verliezen zeker niet hun tijd. De arbeidskansen buiten België zijn beduidend groter in de Nederlandstalige gebieden dan de Franstalige.

Anders gesteld .. een franstalige die nederlands leert bouwt aan zijn carrière. Een nederlandstalige die frans leert verliest zijn tijd.

Veel franstalige jongeren beginnen dat stilaan te beseffen.

Laatst gewijzigd door Effect : 17 juni 2013 om 14:52.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2013, 14:57   #39
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
eigenlijk zou ik je nu moeten in den bak steken. Je mag gerust naar Antenne 2 kijken, maar zulke uitlatingen op een forum uiten valt onder de GAS boete. Gelieve dus 250 euro te storten aub.
Allez, niet op Frankrijk gericht, laat maar zeggen.
Oud 17 juni 2013, 14:59   #40
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op het forum hier merk ik dat meer en meer Vlamingen het meer dan beu met de Franstaligen zijn en dat ze alleen een ding willen : de splisting van België en dus de Onafhankelijkheid van Vlaanderen. Maar op de andere kant hebt u ook Franstaligen die doof tegenover dit Vlaams phenomeen blijven, die nog steeds Vlaanderen zoals vroeger bezoeken zonder zich af te vragen wat de Vlamingen van hen denken en vooral zonder rekening daarmee te nemen. Zelfs ik heb misschien een fout gemaakt : als Franstalig werk ik in Vlaanderen. Ja, natuurlijk is dat mijn recht in Vlaanderen te gaan werken maar is het echt een goeie beslissing als we de situatie van het land kennen ? Zou het niet beter zijn dat Franstaligen onder Franstaligen en Vlamingen onder Vlamingen al nu werken, zelfs in een belgisch Kader aangezien we nog steeds officieel in België leven?

Ik begrijp niet hoe iemand zo'n bovenmenselijke, kolossale hoop onzin in één post kan vatten, maar zo'n jammerende aandachtshoer als u zou inderdaad beter naar Wallonië verkassen.
Uw gezondheid is vermoedelijk al heel erg aangetast door al die paranoïde denkbeelden. Dat geklaag, die verzinsels en die verlatingsangst zullen uw ondergang worden.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be