Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juli 2013, 20:22   #21
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Neen ik heb een fobie voor blauwe konijnen.
Servais een blauw konijn?
En ik ben het die medicijnen nodig heeft??
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2013, 20:27   #22
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

"De teksten worden nu in het parlement ingediend, waarna het advies van de Raad van State gevraagd kan worden. De eigenlijke bespreking in het parlement volgt dan in het najaar."

http://www.knack.be/nieuws/belgie/st...0347103214.htm

Wie de "grootste staatshervorming ooit" van Di Rupo mag uitvoeren, zal nog moeten blijken....

Laatst gewijzigd door Knuppel : 9 juli 2013 om 20:27.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2013, 20:35   #23
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
"De teksten worden nu in het parlement ingediend, waarna het advies van de Raad van State gevraagd kan worden. De eigenlijke bespreking in het parlement volgt dan in het najaar."

http://www.knack.be/nieuws/belgie/st...0347103214.htm

Wie de "grootste staatshervorming ooit" van Di Rupo mag uitvoeren, zal nog moeten blijken....
de staatshervorming die er volgens o zo vele vlaams-nationalisten nooit ging komen, ze waren zooo zeker van hun zaak nadat bhv was gespltist dat alles zou stilvallen. De regering bewijst dat ze doet wat ze beloofde. Mooi zo. Ik begrijp dat het pijn moet doen voor sommigen.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2013, 20:42   #24
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
de staatshervorming die er volgens o zo vele vlaams-nationalisten nooit ging komen, ze waren zooo zeker van hun zaak nadat bhv was gespltist dat alles zou stilvallen. De regering bewijst dat ze doet wat ze beloofde. Mooi zo. Ik begrijp dat het pijn moet doen voor sommigen.
Die staatshervorming is een slag in het water. Het is niet omdat er nu een hoera-stemming is, dat alles opgelost is.
De bevoegdheden blijven hopeloos versnipperd en er is nauwelijks fiscale verantwoordelijkheid.
Oud 9 juli 2013, 20:43   #25
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De regering voert delen van het programma uit van die nationalisten, van het meest onethische (splitsing kinderbijslagen) tot het meest absurde (dierenwelzijn) toe en u juicht dat toe.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2013, 20:44   #26
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Juist. "De anderen". Stuk voor stuk Belgisch-nationalistische partijen. .
Geen enkele Belgisch-nationalist zou nog maar een vierde van een kwart van deze splitsingsmanie doorvoeren.
Oud 9 juli 2013, 20:45   #27
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Die staatshervorming is een slag in het water. Het is niet omdat er nu een hoera-stemming is, dat alles opgelost is.
De bevoegdheden blijven hopeloos versnipperd en er is nauwelijks fiscale verantwoordelijkheid.
Volgens u ging ze niet uitgevoerd worden.
Oud 9 juli 2013, 21:07   #28
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
De regering voert delen van het programma uit van die nationalisten, van het meest onethische (splitsing kinderbijslagen) tot het meest absurde (dierenwelzijn) toe en u juicht dat toe.
Ja. Omdat door de splitsing van BHV de bom onder het land niet langer werkt. Niets doen was geen optie en de wil van FDF en consoorten om een paar tienduizenden stemmen te kunnen ophalen in vlaanderen was voor mij geen reden om het land naar de verdommenis te zien gaan. De emoties zaten daarvoor te diep, nog erger dan indertijd met de affaire Voeren.
Alle andere zaken waren en zijn op te lossen. Dit strontdossier moest echter eerst opgelost worden aangezien het letterlijk alles blokkeerde.
Tegen overdrachten naar de regio's heb ik principieel niets, behalve in sociale zekerheid waar ik op dat vlak nogal wat voorbehoud heb.
Ik zie liever sterkere regio's in een federaal België dan een land dat desintegreert omwille van een lokaal brabants probleem.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2013, 21:18   #29
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen enkele Belgisch-nationalist zou nog maar een vierde van een kwart van deze splitsingsmanie doorvoeren.
Erg hé, dat de terugkeer naar het staatsreddende unitarisme van de BUB zo weinig belgisch-nationalisten aanspreekt. Zelfs in Franstalig België komen ze geen millimeter van de grond. Het moet zijn dat België nog héél weinig autentieke belgisch-nationalisten rijk is buiten die van de BUB....
Oud 9 juli 2013, 21:25   #30
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens u ging ze niet uitgevoerd worden.
Van een uitvoering is idd nog lang geen sprake.

Citaat:
"De teksten worden nu in het parlement ingediend, waarna het advies van de Raad van State gevraagd kan worden. De eigenlijke bespreking in het parlement volgt dan in het najaar".
Ik hoorde 1 juli 2014 vallen. Het zal dus de volgende regering zijn die geacht wordt uit te voeren wat Di Rupo en zijn kliek bekokstoofd hebben.
Oud 9 juli 2013, 21:41   #31
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Of beter gezegd: op de concrete teksten wacht. Maar die gaan we waarschijnlijk pas op 1 Juli 2014 te zien krijgen
Ik denk niet dat het wreed moeilijk is om al aan de teksten te raken op NDA basis. Zelfs op de computers van de N-VA en het Vlaams Belang zal je de teksten al kunnen vinden in geheime mappen. Er zijn zoveel juristen en experten betrokken in het wetgevend kader dat geheimhouding onmogelijk is.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 9 juli 2013 om 21:42.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2013, 21:53   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat had deze regering eigenlijk beloofd?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2013, 21:57   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja. Omdat door de splitsing van BHV de bom onder het land niet langer werkt. Niets doen was geen optie en de wil van FDF en consoorten om een paar tienduizenden stemmen te kunnen ophalen in vlaanderen was voor mij geen reden om het land naar de verdommenis te zien gaan. De emoties zaten daarvoor te diep, nog erger dan indertijd met de affaire Voeren.
Alle andere zaken waren en zijn op te lossen. Dit strontdossier moest echter eerst opgelost worden aangezien het letterlijk alles blokkeerde.
Tegen overdrachten naar de regio's heb ik principieel niets, behalve in sociale zekerheid waar ik op dat vlak nogal wat voorbehoud heb.
Ik zie liever sterkere regio's in een federaal België dan een land dat desintegreert omwille van een lokaal brabants probleem.
Wat houdt uw voorbehoud dan eigenlijk in als het over een mogelijke splitsing van de sociale zekerheid gaat?

Waarom is het geen probleem in uw ogen dat bijvoorbeeld justitie wordt gesplitst en niet de sociale zekerheid?
Oud 9 juli 2013, 22:03   #34
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat houdt uw voorbehoud dan eigenlijk in als het over een mogelijke splitsing van de sociale zekerheid gaat?

Waarom is het geen probleem in uw ogen dat bijvoorbeeld justitie wordt gesplitst en niet de sociale zekerheid?
Zeer goede vraag !
Oud 9 juli 2013, 22:13   #35
BWarrior

Standaard

Citaat:
Dan zal u wel ontevreden zijn, want niet alleen werden de kinderbijslagen gesplitst, bovendien werd 15% van de gezondheidszorgen gecommunautariseerd.
Oud 9 juli 2013, 22:14   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan zal u wel ontevreden zijn, want niet alleen werden de kinderbijslagen gesplitst, bovendien werd 15% van de gezondheidszorgen gecommunautariseerd.
Jaja, die splitsing van de kinderbijslagen... Wat houdt die splitsing dan in? Mogen de gemeenschappen voortaan zelf de hoogte van de bijslag bepalen? Mogen ze een eigen systeem ontwikkelen? Zegt u het mij a.u.b.
Oud 9 juli 2013, 22:21   #37
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alfons Bekijk bericht
Een staatshervorming die zal moeten in wetten worden omgezet door een parlement dat volgens het Arbitragehof nooit had mogen verkozen worden en waarover de kiezer nooit werd geraadpleegd aangezien de te wijzigen artikels niet werden opgenomen in de verklaring van herziening die het vorige parlement ontbond.
Dat is zelfs geen particratie meer dat is partijdictatuur.
Als je niets van de grondwetten begrijpt, dan maak je jezelf enkel belachelijk door erover te spreken.

Het artikel dat regelt dat artikels in de grondwet enkel gewijzigd mogen worden (met twee derde meerderheid) als ze in het vorige parlement voor herziening vatbaar verklaard zijn werd zelf door het vorige parlement voor herziening vatbaar verklaard. Die is tijdelijk gewijzigd. Bijgevolg hoeft er tijdens deze regeringsperiode geen rekening gehouden te worden met dat artikel. Er is niets onwettelijk aan de hand.

Dat de regering internationaal over de hele lijn gelijk gekregen heeft en de N-VA ongelijk is overigens al meer dan een jaar bekend: N-VA krijgt ongelijk over artikel 195

Ook is bekend dat N-VA zelf grondwetten wilde aanpassen die niet voor herziening vatbaar verklaard waren, wat de houding nogal hypocriet maakte: komt aan bod in dit artikel

Laatst gewijzigd door Robinus V : 9 juli 2013 om 22:27.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2013, 22:25   #38
BWarrior

Standaard

Citaat:
Jaja, die splitsing van de kinderbijslagen... Wat houdt die splitsing dan in? Mogen de gemeenschappen voortaan zelf de hoogte van de bijslag bepalen? Mogen ze een eigen systeem ontwikkelen? Zegt u het mij a.u.b.
De financiering blijft federaal (net als bij onderwijs), maar niet de normerings- en uitvoeringsbevoegdheid.
Oud 9 juli 2013, 22:27   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De financiering blijft federaal (net als bij onderwijs), maar niet de normerings- en uitvoeringsbevoegdheid.
De financiering van het onderwijs berust volledig bij de gemeenschappen.

Normering? Stelt u nu dat de gemeenschappen voortaan zelf de voorwaarden kunnen bepalen? En dus ook de bedragen eraan verbonden?
Oud 9 juli 2013, 22:37   #40
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De financiering van het onderwijs berust volledig bij de gemeenschappen.
Dat is waar. De Vlaamse belastingregering maakt uitgebreid gebruik van haar belastingbevoegdheden (successierecht, belasting op kadastraal inkomen) door een hoger tarief in te stellen dan de overige gewesten. En dan had die ooit nog een jobkorting van 250 �* 300 euro, maar dat werd als een te progressieve belastingvermindering aanzien (lage inkomens meer in verhouding tot inkomen), dus heeft N-VA dat in de Vlaamse belastingregering maar afgeschaft.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be