Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Hoe denkt U er over?
Het moest onveranderd blijven: de naam gaat via de vader vader. 17 44,74%
De naam moet via de moeder verder. 6 15,79%
Ik opteer om beide namen door te geven. 11 28,95%
Ik heb er geen mening over. 4 10,53%
Aantal stemmers: 38. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juli 2013, 15:21   #21
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Het hoeft zelfs nog niet eens een probleem te zijn voor de ouders, maar voor andere dichte familieleden kan het wel gevoelig liggen. Kortom: er werden tal van discussiepunten gecreëerd.
Net zoals de keuze van de partner gevoelig kan liggen, je mening over de kleur van de nieuwe gordijnen gevoelig kan liggen, de plaatsing van gasten aan tafel tijdens de huwelijksreceptie kan gevoelig liggen, ...

Als we alles moesten gaan regelen dat gevoelig kan liggen bij mensen wiens zaken het helemaal niet zijn, dan zijn we nog niet aan de "nief patatten". Dit is de naam van ons kind. Staat het u niet aan? Well fuck off then.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2013, 15:23   #22
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je hebt het over mensen. Je weet wel, de meest twistzieke wezens op aarde.

Indien de mensen allemaal gelijk en intelligent waren, dan zouden daar geen discussie's over zijn, maar mensen zijn niet gelijk, en nu zal het psychologisch overwicht van de ene doorwegen op de andere. En we hebben het nog niet eens over de bemoeienissen van hun ouders of zelfs grootouders...
Dan kunnen we ook maar best beginnen regelen wat we vanavond eten, waar we op vakantie gaan, en wie we 2 maal per maand en wie we 1 maal per maand uitnodigen op de koffie.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 14 juli 2013, 15:26   #23
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Dan kunnen we ook maar best beginnen regelen wat we vanavond eten, waar we op vakantie gaan, en wie we 2 maal per maand en wie we 1 maal per maand uitnodigen op de koffie.
Tja, hier spreekt duidelijk iemand zonder trots en kennis over zijn familie. Maw, iemand die niet weet over wat hij het heeft. Dus ik ben uitgepraat met u.
Oud 14 juli 2013, 15:28   #24
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, hier spreekt duidelijk iemand zonder trots en kennis over zijn familie. Maw, iemand die niet weet over wat hij het heeft. Dus ik ben uitgepraat met u.
Hier spreekt duidelijk iemand wiens trots en kennis over zijn familie blijkbaar staat of valt met een achternaam. En iemand die geen argumenten heeft, aangezien hij al meteen een excuus bovenhaalt om te kunnen gaan lopen.

Veel plezier nog met je archaische gewoontes.
Oud 14 juli 2013, 15:28   #25
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En waarom moeten we ons toch weeral zitten moeien met welke achternaam iemand aan zijn of haar kind wilt geven? Laat de mensen eens kiezen wat ze zelf willen.
wel, dat is nu net de nieuwe wet: je mag kiezen: papa, mama of allebei

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2013, 15:29   #26
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
wel, dat is nu net de nieuwe wet: je mag kiezen: papa, mama of allebei
Inderdaad, een goeie zaak dus. Mijn reactie was dan ook gericht aan mensen die zich willen blijven vastklampen aan meer nutteloze bemoeinissen van de staat.
Oud 14 juli 2013, 15:43   #27
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hier spreekt duidelijk iemand wiens trots en kennis over zijn familie blijkbaar staat of valt met een achternaam.
Ik vind die gang van zaken inderdaad onacceptabel.
Citaat:
En iemand die geen argumenten heeft, aangezien hij al meteen een excuus bovenhaalt om te kunnen gaan lopen.
Ik ga helemaal niet gaan lopen, mn argumenten tegen kan je hier uitvoerig lezen. Ik ga wel lopen van jou non-argumenten; iemand die de keuze van het geslachtsnaam van zn kind op dezelfde hoogte (of laagte) ridiculiseert als wat ze gaan eten vanavond, of wie ze nu zouden uitnodigen, zie ik echt niet als een waardige gesprekspartner voor deze kwestie. Met andere woorden: we hebben elkaar echt niets meer te zeggen over deze kwestie.
Citaat:
Veel plezier nog met je archaische gewoontes.
Oud 14 juli 2013, 15:49   #28
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind die gang van zaken inderdaad onacceptabel.
Pech voor u dan. Gelukkig hou je met "de sprookjeskogingin" toch nog een klein beetje middeleeuwen over.

Citaat:
Ik ga helemaal niet gaan lopen, mn argumenten tegen kan je hier uitvoerig lezen. Ik ga wel lopen van jou non-argumenten; iemand die de keuze van het geslachtsnaam van zn kind op dezelfde hoogte (of laagte) ridiculiseert als wat ze gaan eten vanavond, of wie ze nu zouden uitnodigen, zie ik echt niet als een waardige gesprekspartner voor deze kwestie. Met andere woorden: we hebben elkaar echt niets meer te zeggen over deze kwestie.
Mijn excuses, ik was me er niet van bewust dat argumenten eerst van jou een kwaliteitslabel dienden te krijgen om als dusdanig te kunnen worden bestempeld. Ik vergelijk overigens de achternaam van een kind niet met wat we vanavond gaan eten, ik vergelijk het gezaag van andere mensen over die naam met het gezaag over wat we vanavond al dan niet gaan eten. Dus, niet alleen ga je lopen, je gaat zelfs lopen op basis van een verdraaiing van mijn argumenten.
Oud 14 juli 2013, 16:05   #29
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of dacht je dat het leuk wat als echtgescheidene dat de moeder telkens haar volledige "titel" moet vermelden : "Z", moeder van "A"
Jezus, wat een ramp zeg
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2013, 16:08   #30
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En waarom moeten we ons toch weeral zitten moeien met welke achternaam iemand aan zijn of haar kind wilt geven? Laat de mensen eens kiezen wat ze zelf willen.
Ga op een onbewoond eiland wonen als u er niet mee overweg kunt dat samenlevingen aan regels zijn gebonden.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2013, 16:50   #31
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

't ene kind de naam van de vader
't ander kind de naam van de moeder
enz ....
Wie weet nog wie bij wie behoort ??
DNA test ??

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2013, 16:55   #32
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Ga op een onbewoond eiland wonen als u er niet mee overweg kunt dat samenlevingen aan regels zijn gebonden.
1. Ik heb er helemaal geen problemen mee dat er regels zijn in onze samenleving.

2. Wat fijn voor je dat je blijkbaar geen argumenten hebt.
Oud 14 juli 2013, 17:11   #33
Rahowa
Europees Commissaris

Rahowa's schermafbeelding

Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Standaard

Misschien kiezen voor de naam "Van Belgie"dan krijg je naar het schijnt een soort win for life.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2013, 17:25   #34
Hoomer

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Jantje die dan geboren wordt, die zal dan de namen "Peeters-Jansens" krijgen.

Jantje zijn zoon die zal dan "Peeters-Jansens-Vandeplas-Heuvelmans" heten.

Jantje zijn kleinkind zal dan "Peeters-Jansens-Vandeplas-Heuvelmans-Dumoulin-Cornelissen" heten...
Een Spaanse jeugdvriendin van mij Maria genaamd had een A4 nodig om al haar achternamen op te schrijven (ik geloof dat het er 32 + waren).
In school waren de de twee eerste namen voldoende, maar om een officieel papier in te vullen werd het hallucinant.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2013, 17:58   #35
Dutch_Strawberry
Banneling

Standaard

Allez, weeral een onbenullig wetsvoorstel van Milquet. Soms vraag ik mij echt af waar onze politici zich mee bezig houden. Zijn er misschien geen belangrijkere dingen waarop onze politici zich zouden moeten focussen, zoals de begroting en het immigratieprobleem? Nee hoor, ze gaan eens effekes klooien met een aloude traditie en zich moeien met de achternamen van de burgers. Als feministen zich al gaan opblazen omdat kinderen de achternaam van de vader krijgen, zijn ze echt wel blind voor wat er echt mis is in onze samenleving. Muggenzifters zijn het. Ik ben voor meer gelijke rechten voor de vrouw, maar men moet nu ook weer niet gaan overdrijven, he. Ik zal er trots op zijn dat mijn kinderen de naam van hun vader zullen dragen en zo een aloude traditie voortzetten. Voel ik mij hierbij gediscrimineerd? Waarom zou ik? Geen idee.
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2013, 18:19   #36
Klojo eerste klas

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1/ Dat is het laatste waar men rekening moet houden, die doen maar hun hobby.

2/ Dus het omgekeerde? Enkel de naam via de moeder? Maar dan staan we even ver, want het argument om de eeuwen-oude gewoonte te veranderen was omdat het discriminerend zou zijn naar de vrouw toe. Indien de naam enkel via de vrouw verder gaat, dan is het discriminerend naar de man toe. En dat .... zou nooit mogelijk worden, want vele mensen met toch wat trots en eergevoel tov hun familie zouden dit nooit toelaten.... Nu is er de keuze, en de zwakkelingen onder de mannen zullen zich laten inpakken door hun vrouw en haar familie.

3/ Neen, alle kinderen van dezelfde ouders krijgen dezelfde naam. Dat is zeker.

4/ Nu is er de keuze tussen:

-de naam van de vader
-de naam van de moeder,
-de naam van beide ouders..... doch ik weet niet of de volgorde vaststaat, of dat ook daar in te kiezen is.

Een kind zal nooit meer dan 2 namen mogen dragen, dus de volgende generatie zal sowiso 1 of 2 namen moeten schrappen (het laatste indien de andere ouder ook 2 namen had.)

5/ Het komt gewoon daar op neer: waar vroeger geen enkel punt tot discussie kon zijn, zijn er nu talrijke geschapen, voor nu, en voor later. Ik voorspel heel veel onenigheid, ruzie, rechtzaken en onduidelijkheden. Waar vandaag helemaal nog geen sprake van was.

Blijkbaar komt het vooral van Joëlle Milquet, een vrouw voor wie ik anders veel respect heb. Ik vind het bijzonder jammer dat zij vooral verantwoordelijk is voor die catastrofe. Ze beseft niet eens wat ze aangericht heeft. Het kan niet anders of heeft geen enkele kennis van de Belgische geschiedenis.
1/ Hopelijk had je toch door dat dit 'sarcastisch bedoeld was ?
2/ Bij mijn weten is de enige zekerheid bij een geboorte dat de moeder de moeder is...... Dus lijkt het mij logischer om het kind de familienaam van de moeder te geven. Da's al wat bij mij primeert....de logica, niet dat onnozel al of niet feministisch gedoe van 'discriminatie'. Dat woord komt me tegenwoordig de strot uit.....
3/ Dat is zeker ? Linkje naar die zekerheid ? (ik heb geen zin om in zo'n warmte het zelf op te zoeken.... )
4/ Bij het dragen van beide familienamen....weer discussie welke vooraan en welke achteraan staat ?????
5/ 2, maar dan wel een dikke vette 2
Oud 14 juli 2013, 18:42   #37
Belask0
Banneling

Standaard

1ste kind naam van vader
2e naam van moeder
Belask0 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2013, 18:54   #38
Klojo eerste klas

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Belask0 Bekijk bericht
1ste kind naam van vader
2e naam van moeder
meerling
Oud 14 juli 2013, 20:03   #39
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kortom: deze nieuwe wet zal voer zijn voor vele, grote en harde discussie's, die vele jaren zullen kunnen aanslepen. Iets dat tot de dag van vandaag gewoon onmogelijk was. Dit is al een reden om deze wet tegen te gaan.

En natuurlijk, het eeuwenlange gebruik dat nu wordt stopgezet is gewoon een grote bruuske breuk met het verleden. Een aanslag op onze cultuur, want familienamen maken absoluut deel uit van onze cultuur.

De wetsvoorstel werd reeds jaren geleden ingediend, nog onder Verhofstadt. Weet iemand wie precies het wetsvoorstel heeft ingediend, en wie er aan gewerkt heeft?
Onnodig aantasten van tradities imo. Dat wordt dan verkocht als 'de mensen hebben nu zelf de keuze'. In de praktijk leidt dit tot conflict en frustratie. Het kiezen van een achternaam is een nieuw potentieel twistpunt. Het is exemplarisch voor de mentaliteit in het Westen die zal leiden tot een meer ontwrichte samenleving.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2013, 20:10   #40
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hoe moeilijk willen jullie het toch maken? In Spanje en Portugal krijgen de kinderen sinds ...heugnis al de naam van BEIDE ouders. Die kinderen nemen dan weer de naam van één van de ouders (m/v) over om door te geven aan hun kinderen.
Ja maar, in Spanje plaatst men de naam van de vader meestal voor die van de moeder. Ongelijkheid, zeg ik u !
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be