Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juli 2013, 10:53   #21
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik zou zo denken: voor een 'kleine' zelfstandige valt een som van 251 euro die plots in surplus in de boeken zit, onmiddellijk en zwaar op.

Vergeet niet: de klant heeft die som wel degelijk betaald. En als ze door de zelfstandige 'vergeten' wordt, dan komt ze wel degelijk in zijne/hare pocket terecht.

Ik vind dat van eenzelfde niveau als een werkloze die plots vaststelt dat de ziekenkas hem voor juli 2013 een maandloon stort, en ook de werkloosheidsvergoeding voor diezelfde maand een maandloon stort.

Verder vraag ik me wel af of de belastingen systematisch vanaf de eerste onjuistheid het hoogst mogelijke boetebedrag aan de broek smeren.
Evenzeer of het niet mogelijk is dat zij een boete gedeeltelijk 'met uitstel' opleggen; vb. volgt er geen tweede diefstal binnen de drie jaar, dan wordt de spons geveegd over die uitgestelde som.

Ik hoop alleszins dat in een zelfstandig Vlaanderen, die dingen tegelijk strikter, maar tegelijk menselijker voorzien en toegepast worden.

.
Menselijker gaat dat zeker niet worden.
Ge kunt u al de vragen stellen als een zelfstandige elke 3 jaar eens een foutje maakt van een faktuur van 250€ of die uberhaupt wel een boete moet krijgen.
Fouten zijn menselijk en die kleine zelfstandigen zijn nog altijd een hoeksteen in onze economie.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2013, 10:54   #22
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De boetes worden niet uitgeschreven bij een vergeten factuur.
Die worden ook niet gegeven als je zelf de correctie uitvoerd.
Maar 5 facturen vergeten in te boeken en daarvan de BTW vergeten door te storten, lijkt mij al geen vergetelijkheid meer, maar opzet.
Op een bedrag van 250 euro gaat het wel over slechts 52,50 euro.

Maar tot enkele weken geleden waren de boetes voor BTW-fraude zo laag, dat zelfs de interest hoger lag dan de boetes voor de fraude.
Die boetes worden wel uitgeschreven. Heb er ook 1 gehad van een paar duizend euro omdat de boekhouder 1 faktuur niet in de boeken had gestoken.
Oud 25 juli 2013, 10:56   #23
santos
Minister

Standaard

Bij de volgende boete, 1 euro teveel betalen.
Dan zijn die maanden zoet om daar een creditnota van te maken en die euro proberen terug te storten
Oud 25 juli 2013, 11:13   #24
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Bij de volgende boete, 1 euro teveel betalen.
Dan zijn die maanden zoet om daar een creditnota van te maken en die euro proberen terug te storten
Inderdaad. Ik heb dat ook al eens toegepast.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2013, 11:19   #25
santos
Minister

Standaard

Ge kunt ook eerst proberen een halve euro te weinig betalen. En dan bij de herinnering een halve euro teveel.
Maar tegenwoordig zouden ze u een flinke boete durven geven voor die halve euro te weinig.
Oud 25 juli 2013, 13:01   #26
nickb
Schepen

nickb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik zou zo denken: voor een 'kleine' zelfstandige valt een som van 251 euro die plots in surplus in de boeken zit, onmiddellijk en zwaar op.

Vergeet niet: de klant heeft die som wel degelijk betaald. En als ze door de zelfstandige 'vergeten' wordt, dan komt ze wel degelijk in zijne/hare pocket terecht.
...

.
Het is door pajoske reeds uitgelegd. Het gaat dus niet om fraude, maar wel om een extra inspanning om het de btw controleurs gemakkelijker te maken. Die inkomsten worden namelijk in de personenbelasting vermeld, en de staat loopt dus geen cent mis.

De eerste keer is de kans groot dat een kleine zelfstandige die zelf zijn boekhouding doet hierin een foutje maakt. Hij weet mogelijk niet dat men het totaalbedrag moet nemen ipv losse facturen. Een klant die in januari een bestelling doet en dan nog eens in december heeft 2 facturen op zijn naam staan, en die dienen samengeteld te worden.

De staat moet realistisch blijven en niet enkel denken aan het gat de begroting. Dat kan echter groter worden als al die zelfstandigen terug moeten doppen. Een zelfstandige heeft namelijk nog steeds recht op uitkering als deze binnen de 15 jaar failliet gaat door oa een idiote boete.
Oud 25 juli 2013, 13:39   #27
Clicquot
Lokaal Raadslid

Clicquot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nickb Bekijk bericht
De eerste keer is de kans groot dat een kleine zelfstandige die zelf zijn boekhouding doet hierin een foutje maakt. Hij weet mogelijk niet dat men het totaalbedrag moet nemen ipv losse facturen. Een klant die in januari een bestelling doet en dan nog eens in december heeft 2 facturen op zijn naam staan, en die dienen samengeteld te worden.
Als hij het mogelijk 'niet weet', dan leest hij niet goed (of zelfs niet).

Nu ja, ik maakte ook fouten bij de klotelisting, dikwijls bijna vergeten, je moet het altijd apart uploaden he... btw nummers die niet bestonden/verkeerd waren (terwijl je dat zelf moet nakijken). Heb ik zelfs een paar maal voorgehad. Een jaar had ik zelfs heel de listing vergeten indienen blijkbaar! Ik voel van m'n stoel... 3 jaren nadien kreeg ik een brief van de btw dat alsnog te doen en in orde te brengen. Nooit ergens een boete voor gehad.

Voor de rest, een goed boekhouder kost een fortuin. Ofwel geef je dat fortuin aan hem, ofwel gaat de btw controleur er achteraf mee lopen, na de controle.
Clicquot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2013, 14:03   #28
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clicquot Bekijk bericht

Nu ja, ik maakte ook fouten bij de klotelisting, dikwijls bijna vergeten, je moet het altijd apart uploaden he... btw nummers die niet bestonden/verkeerd waren (terwijl je dat zelf moet nakijken). Heb ik zelfs een paar maal voorgehad. Een jaar had ik zelfs heel de listing vergeten indienen blijkbaar! Ik voel van m'n stoel... 3 jaren nadien kreeg ik een brief van de btw dat alsnog te doen en in orde te brengen. Nooit ergens een boete voor gehad.

Voor de rest, een goed boekhouder kost een fortuin. Ofwel geef je dat fortuin aan hem, ofwel gaat de btw controleur er achteraf mee lopen, na de controle.
Al die administratie is nodeloos ingewikkeld.
Kijk al maar gewoon naar uw belastingsbrief. In Luxembourg is dat ook niet geheel naadloos, maar als ge het niet weet kunt ge al uw documenten mee opsturen met uw niet ingevulde belastingsbrief en zij vullen die in voor u.
En met de gunstigste voorwaarden! Als ge daar een afspraak maakt krijgt ge zelfs advies hoe ge minder belastingen kunt betalen.

Bij btw aangifte voor bedrijven werkt dat ook zo, die zijn daar om u te helpen en niet om dadelijk u boetes rond uw oren te slaan. Heb zelfs al gehad dat ze mij een afbetalingsplan voorstelden omdat ik te laat was met een voorafbetaling.
Oud 25 juli 2013, 14:28   #29
nickb
Schepen

nickb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat je een herinnering hebt gekregen heeft mogelijk te maken met dat je aangaf WEL een klantenlisting te hebben (?). Maar ik heb het hier trouwens om verstrengde regels vanaf 2013.

Vroeger kon je tot eind van de maand een aangifte te laat indienen, omdat alles boeken en berekenen (btw nrs controleren, scannen, aftrekposten 100%, aftrekposten 75%,...) veel tijd in beslag neemt. Dus heb je vanaf 1 dag te laat al een boete vast.
Het gaat hier duidelijk om poen pakken van de zwaksten, zij die alles eerlijk willen aangeven.

Een boekhouder kost vaak meer dan je kan inbrengen, dus je betaalt uit eigen zak. Je kan die kosten inbrengen, maar dat betekent niet dat je 100% voordeel hebt. Een boekhouder kost gemiddeld 1500 euro per jaar. En daarnaast heeft een zelfstandige geen vakantiegeld of premies. Voor kleine zelfstandigen komen deze nieuwe regels (boetes) extra hard aan, want het kan hun laatste jaar betekenen.

Laatst gewijzigd door nickb : 25 juli 2013 om 14:29.
nickb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2013, 14:36   #30
nickb
Schepen

nickb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Al die administratie is nodeloos ingewikkeld.
Kijk al maar gewoon naar uw belastingsbrief. In Luxembourg is dat ook niet geheel naadloos, maar als ge het niet weet kunt ge al uw documenten mee opsturen met uw niet ingevulde belastingsbrief en zij vullen die in voor u.
En met de gunstigste voorwaarden! Als ge daar een afspraak maakt krijgt ge zelfs advies hoe ge minder belastingen kunt betalen.

Bij btw aangifte voor bedrijven werkt dat ook zo, die zijn daar om u te helpen en niet om dadelijk u boetes rond uw oren te slaan. Heb zelfs al gehad dat ze mij een afbetalingsplan voorstelden omdat ik te laat was met een voorafbetaling.
België die de zelfstandigen helpt. Dat zal helaas nooit gebeuren. Als zelfstandige voel ik mij absoluut niet welkom bij het BTW personeel. Een kleine vraag of fout kan al aanleiding zijn voor een boete.

Wij zitten hier met GAS-boetes voor zelfstandigen.

Laatst gewijzigd door nickb : 25 juli 2013 om 14:38.
Oud 25 juli 2013, 14:43   #31
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Boeken neerleggen, en dan in een strontfabriekske voor een strontpree gaan werken.
Oud 25 juli 2013, 14:56   #32
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Boeken neerleggen, en dan in een strontfabriekske voor een strontpree gaan werken.
Bedrijf verhuizen naar een ander land is ook een optie
Oud 25 juli 2013, 14:57   #33
nickb
Schepen

nickb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Een zelfstandige doet dat enkel als hij niet meer kan. Boeken neerleggen betekent mogelijk auto kwijt en weet ik veel. En zonder wagen werk vinden is 50% moeilijker.

Ik denk grotere kans dat de zelfstandige als dopper eindigt. De staat is dus krom bezig. Uiteindelijk gaat het enkel geld kosten voor de belastingbetaler.
Oud 25 juli 2013, 15:01   #34
Clicquot
Lokaal Raadslid

Standaard

Het 'probleem' is dat je eigenlijk best altijd voor moet zijn, van alles beter op de hoogte bent dan die achter hun bureauken. Als ze u toch 'pakken' en aldus beboeten, laat uw kop niet hangen, neem te telefoon of stap naar het btw/belastingen kantoor. Ze draaien tegenwoordig elke euro 5x om, ze zoeken en peuteren tot ze 'iets' vinden... en ja de wet is de wet en als je ze overtreedt hebt ge het vlaggen, zeker in deze tijd. Als je niet kan betalen, dan zijn dat geen boemannen...als je verzaakt aan hun oproepen etc wel. Zelf gaat men jou dat niet komen voorstellen. Dagelijkse kost bij het deurwaarderskantoor bv... :-/

Laatst gewijzigd door Clicquot : 25 juli 2013 om 15:02.
Oud 25 juli 2013, 15:04   #35
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Het 'probleem' is dat je eigenlijk best altijd voor moet zijn, van alles beter op de hoogte bent dan die achter hun bureauken. Als ze u toch 'pakken' en aldus beboeten, laat uw kop niet hangen, neem te telefoon of stap naar het btw/belastingen kantoor. Ze draaien tegenwoordig elke euro 5x om, ze zoeken en peuteren tot ze 'iets' vinden... en ja de wet is de wet en als je ze overtreedt hebt ge het vlaggen, zeker in deze tijd. Als je niet kan betalen, dan zijn dat geen boemannen...als je verzaakt aan hun oproepen etc wel. Zelf gaat men jou dat niet komen voorstellen. Dagelijkse kost bij het deurwaarderskantoor bv... :-/
Het probleem is dat ge dan niet met uw zaak bezig kunt zijn en alsnog overkop gaat.
Oud 25 juli 2013, 15:04   #36
nickb
Schepen

nickb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bedrijf verhuizen naar een ander land is ook een optie
Ik ga het toevallig volgende maand onderzoeken. Ik weet waar de belastingen veel lager zijn en waar geen gekke boetes worden gehanteerd. Ook zien dat de klanten dit geen probleem vinden.
Oud 25 juli 2013, 15:10   #37
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Ik ga het toevallig volgende maand onderzoeken. Ik weet waar de belastingen veel lager zijn en waar geen gekke boetes worden gehanteerd. Ook zien dat de klanten dit geen probleem vinden.
Kan het alleen maar aanraden.
Oud 25 juli 2013, 15:16   #38
nickb
Schepen

nickb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan het alleen maar aanraden.
Zelfs de Noordpool is een aanrader.

Laatst gewijzigd door nickb : 25 juli 2013 om 15:17.
Oud 25 juli 2013, 15:35   #39
Clicquot
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Het probleem is dat ge dan niet met uw zaak bezig kunt zijn en alsnog overkop gaat.
Dat heeft tijd nodig ja en iedereen zou'm daar toch ietwat moeten in interesseren want het hoort erbij. Ik weet niet of dat nu nog de vereiste is die basiscursus bedrijfsbeheer bv... maar dat stelt dus 2x niets voor, daarmee haal je het niet. In feite moet je dus een degelijke opleiding krijgen/volgen voor al die admin shit of laat je het over aan anderen, die je 'zwaar' betaalt. Om u wat op weg te helpen komt ge er misschien met 1500€ en een online boekhoudpakket met een boekhouder die af en toe eens wat in de gaten gaat houden... maar de meeste boehouders moet ge zelf nog controleren verdorie. Als het in orde moet zijn, doe dat dan minstens x2 en ge kunt er voor gaan werken eerst. Noodzakelijk kwaad vrees ik. Tja verhuizen is een andere manier, maar makkelijker gezegd dan gedaan.
Oud 25 juli 2013, 15:50   #40
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Zelfs de Noordpool is een aanrader.
Daar ben ik zo niet thuis
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be