![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mijn tuin is indd geen lab, en ik probeer maar. Langs de andere kant zoek ik heel bewust naar normaal zaad bij particulieren, voor groenten en bloemen weliswaar. Parelgierst en rogge groeit wild in mijn tuin, elk jaar opnieuw. Ik heb zelfs een dadelboom van een compost ergens in een bos 'gered' en nu gaat die zijn tweede blad ontwikkelen. Niet dat die ooit dadels gaat dragen (dertig meter hoogte ...) maar het geeft ergens aan dat de zaden gerecupereerd van gekocht voedsel minder cultivar zijn dan wat er verkocht wordt in tuincentra. Het was dan nog een gesuikerde dadel. Dit jaar heb ik geen grote tomatenplanten gekocht alleen twee variëteiten van kerstomaat. Maar in mijn bloempot van de citroen begon een tomatenplant te groeien en die heb ik buiten gezet. Die geeft grote tomaten en heel goed. Gewoon dus zaad van een gekochte tomaat dat in de compost is terechtgekomen en zo in de pot van de citroenplant. Dat zaad van die tomatenplant, ga ik ook houden. En wat de passiflora betreft, ga ik nog eens passievruchten kopen om op te eten, en iets proberen met dat zaad. Geen gekocht zaad meer. 2° het is niet omdat generaties boeren opgeleerd werden om braafjes zaad te gaan kopen in de agro-industrie dat het niet kan veranderen. Had ik een hectare grond, dan zou ik kunnen experimenteren met oud zaad en oude, vergeten variëteiten qua tarwe en maïs. En misschien met veel meer, maar die middelen heb ik momenteel niet. Fruitbomen worden geënt en daar weet ik te weinig over. Maar er zijn instanties die oude variëteiten kweken. En dat is een hele geruststelling. Mijn standpunt is dat het heel erg is als je voor voedsel afhankelijk bent van andere mensen en van winkels die niet eens weten wat juist ze verkopen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Is absoluut in orde, en die organisaties hebben niks te vrezen van grote commerciële zadenverkopers ls Monsanto. Citaat:
![]() |
![]() |
#23 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
|
![]() Ik vind het wel opvallend hoe sterk er hier op de man gespeeld wordt. Je zou haast gaan denken dat hier bepaalde personen geen inhoudelijke argumenten hebben.
![]() |
#26 |
|
![]() Zoals?
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En ik geloof er geen snars van dat Monsanto en consoorten geen Terminator seeds verkopen. Ze hebben ze in elk geval verkocht en nu zitten ze op een andere piste zeker? Nog minder ethisch verantwoord dan de vorige zeker? En denken ze nu echt dat als ze 'aangepast' zaad verkopen, de mensen dat braafjes niet gaan verspreiden? Zelfs de wind verspreidt het. Gaan ze een rechtsgeding aanspannen tegen de wind? De regen? De vogels? De mensen die de vruchten kopen en in hun compost verwerken en die plant dan een jaar nadien tegenkomen in een bloempot of in een bloemenperk of in een groentenperk? Monsanto heeft niks te zeggen over het zaad dat die verkoopt. Niks maar dan ook niks. Ze hebben zich begeven op drijfzand. Meer is het niet. Gaan ze ook rechtszaken aanspannen als blijkt dat hun zaad niet deugt? Ik denk het niet. Ze steken veel geld in het lab en ontwikkelen dan iets nieuws zoals minikomkommers en een andere variëteit van kerstomaat enz, maar zonder die groenten- en fruit chichi kan de mens ook hoor. Boeren iets wijsmaken en schatplichtig maken aan het zaad dat niet verder verkocht mag worden omdat er veel labgeld in gestoken is geweest. Dat ze het dan niet doen, hé. Het is drijfzand en dat weten ze ergens zelf ook wel. Boeren zijn wel heel dom geweest. En er zijn boeren en boeren. En consumenten worden kritischer. En wie zelf tuiniert, leert vrij snel de verschillen. De meeste boeren hebben heel weinig te maken met de consument. Ze hebben contracten met multinationals zoals Danone, Carrefour, de conserven- en diepvries fabrikanten. Als de oogst mislukt of minderwaardig is vanwege het weer, draaien ze er ook zelf voor op. Organisaties die oude variëteiten verzamelen en conserveren hebben wel te vrezen van Monsanto en consoorten voor de simpele reden dat zij nieuwigheden op de markt brengen waar geen enkele overheidsambtenaar inzicht in heeft. Vroeg of laat brengen ze - 'per ongeluk' gaan ze dan zeggen- een element in de frisse lucht dat een natuurlijke actie in het natuurlijk organisme immobiliseert. Het soort mensen die de reuk van hun eigen zweet niet kennen. Geconcipieerd in een diepfreezer, dat soort mensen. In mijn supermarkt ligt er niet veel fraais. En zeker geen frambozen, rood of zwart. En de grote message is natuurlijk dat mensen in hun afhankelijkheid van anderen moeten blijven geloven. Tja, daar staan of vallen de multinationals mee. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Monoculturen zijn misschien wel veel te saai voor insecten die bevruchten. Insecten hebben diversiteit nodig. Maar op het idee komen om tussen de rijen bomen of wat dan ook iets anders te zetten, neen, dat kan niet want dat is 'verlies'. Misschien gaan de bijen wel dood uit verveling en eenzijdige voeding. En besproeid. Hoe zou je zelf zijn? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |||||||||
|
![]() Citaat:
Natuurlijk kan je ook alles proberen te verklaren door te verklaren dat ze bij Monsanto leugenaars zijn. Mischien zijn ze dat ook, maar bij Monsanto werken ook gewoon maar mensen hoor. Mensen die bijvoorbeeld niet graag de gevangenis in gaan... En denk je dat moest Monsanto steriel zaad verkopen, dat iemand daar ondertussen wel al achter gekomen zou zijn? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het is wel leuk om iets te zien groeien, daar niet gelaten. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je kan best geloven dat de aarde plat is. De aarde wordt er niet minder rond door...
![]() |
![]() |
#30 | |
|
![]() Citaat:
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... Laatst gewijzigd door Zwitser : 31 juli 2013 om 15:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Minister-President
|
![]() http://reddebijen.nl/
Akkoord hommels, andere bijensoorten, vliegen,... kunnen het deels overnemen maar ook andere soorten bijen hebben het op dit moment moeilijk. Bovendien kan ik men dagelijkse portie honing niet missen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
![]() Citaat:
Het recent gepubliceerde onderzoek waarnaar de openingspost verwijst, suggereert alvast dat het probleem nog erger is dan men dacht. De bijensterfte zou het gevolg zijn van een combinatie van bestrijdingsmiddelen waaronder ook fungiciden die tot voor kort als onschadelijk werden geacht. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bijen hebben namelijk ook last van stralingen en radiogolven. Daarnaast hebben ze last van bebouwing en van omgevingsveranderingen. Maar net als de bacterien van ziekte bij de mens, worden ook deze die ziektes veroorzaken bij dieren resistent. Maar ook de inteelt bij de bijen, ontstaan door gebrek aan ruimte, is er een oorzaak van. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||||
|
![]() Citaat:
Straks is de slechte lente ook al de schuld van Monsanto geweest. Citaat:
Of is dat jouw definitie van desinformatie: Informatie afkomstig van iemand die het niet met mij eens is. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als in Canada een biologische boer zijn erkenning als biologische boer verliest omdat een idioot net naast zijn velden genetisch gemanipuleerde gewassen heeft gezet, dan is er helemaal niks aan de hand. De man heeft gewoon dikke pech zeker, net zoals duizenden hongerige mensen die een afgekeurde of zwaar bekritiseerde voorraad Terminator Seeds maar moeten slikken. Zambia en Malawi hebben dik gelijk dat ze die voorraad die Monsanto niet kwijt kan, geweigerd hebben. Als je met vuur wilt spelen in de natuur, dan dien je alle factoren te kennen voor je iets loslaat op deze planeet. Het volstaat niet om te profiteren van de onwetendheid van de vadsige consument die een hagedis niet kan onderscheiden van een salamander. En dan durf je nog jojo te doen: 'Telkens we voor een keuze staan'. 'Negatieve effecten'. Ik verafschuw de mentaliteit van mensen die zeggen 'Hoe heerlijk die natuur!' terwijl ze met hun schoenen staan op pas geplante sla's. 'Hoe heerlijk die bessen!' en dan trekken ze bijna de hele bessenstuik uit. En dan die panische reactie: 'Die plant doet me pijn!' Tja als je het verschil niet kent tussen een sla en een netel. Dat is de ingesteldheid van Monsanto en consoorten Ze snappen van de natuur geen iota en dus hebben ze er geen enkel respect voor. Ze maken alleen maar een gat in de markt. Maken, hé, want het gat is er nooit geweest. Recht naar Den Haag wegens moedwillige en voorbedachte daden tegen de menselijkheid. Lees ook eens Wikipedia, Monsanto is DDT en nog meer van dat fraais. En alles recent eindigt met 'controversieel'. Dat 'controversiële', hoe miniem het ook is, moet ver uit mijn buurt blijven. |
|
![]() |
![]() |