Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 juli 2013, 00:30   #21
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clicquot Bekijk bericht
Over vroeger gesproken: toen baarde de vrouw een kind en stond ze bij wijze van spreken 's anderendaags op het erf. Zelfstandige vrouwen doen dat doorgaans vandaag de dag ook nog. Die hebben geen regeltjes/begeleiding nodig, die managen dat zo (wellicht geleerd van oma/moeder). Supervrouwen bestaan nog hoor
En hoeveel van die zelfstandige vrouwen geven zo borstvoeding, denk je? Ik zal het je vertellen: bitter weinig. En verder is het nogal logisch dat zelfstandige vrouwen itt vrouwen die in loondienst werken hun zaken zelf kunnen/moeten managen. Dat is nu net het hele punt van zelfstandig zijn. Maar met supervrouw zijn, heeft dat alvast weinig te maken. En of al die zelfstandige vrouwen daar zo gelukkig mee zijn, is al helemaal de vraag.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2013, 00:39   #22
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laynee Bekijk bericht
Wat gebeurt er als een kind 3, 4 of meer jaar moedermelk krijgt? Is dat dan teveel van het goede en wordt het zo'n moederskindje of niet?
Uit onderzoek blijkt dat de natuurlijke speenleeftijd ergens tussen 2,5 en 7 jaar ligt. Tot 3, 4 of meer jaar borstvoeding krijgen is dus helemaal geen probleem en leidt niet tot moederskindjes. Wel integendeel, uit onderzoek blijkt net dat kinderen die lang borstvoeding kregen net zelfstandiger zijn en meer zelfvertrouwen hebben. Waar je wel mee te maken krijgt bij langvoeden, zijn de vooroordelen en cultureel bepaalde normen erover. Maar daar hebben alleen de moeders last van.
Oud 31 juli 2013, 09:40   #23
Clicquot
Lokaal Raadslid

Clicquot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Man, wat kan jij uit je nek lullen zeg! Wie heeft het in hemelsnaam over terug naar de natuur?
Worden we onbeleefd? Mooi is dat! Aan de borst is volgens mij 'terug naar de natuur' of 'de essentie'. Maakt niet uit wat de beweegreden is.
Wie 'lult' er hier dus?

Citaat:
Want het gaat natuurlijk niet over "voorouders die het niet meer kunnen vertellen", maar over mensen in je omgeving die je daarbij kunnen helpen.
Uw woorden "Velen kunnen dus niet meer terecht bij hun moeder, zus of vriendin voor advies of hulp." Vroeger wat dat dus wel het geval, toch?
Volgens mij dus duidelijk (voor)ouders, familie, vrienden etc

Citaat:
Nee, dat kan niet op het toilet, want dat moet in hygiënische omstandigheden kunnen gebeuren. Bereid jij je eten op het toilet?
Tjah... het ene toilet is natuurlijk het andere niet, dat is een feit. Dunnow hoe dat er bij jullie uitziet, bij ons kan er je van de vloer eten, mocht je willen.

Citaat:
Maar statistiek zegt je blijkbaar weinig. Wanneer uit onderzoek blijkt dat melkvoeding beter is dan vaste voeding voor jonge baby's, dan wil dat niet zeggen dat elke baby die op jonge leeftijd vaste voeding kreeg daar de nadelen van ondervindt, maar wel dat meer baby's die vaste voeding op jonge leeftijd kregen geconfronteerd worden met gezondheidsproblemen (in casu gaat het dan vooral over allergieën) dan baby's die melkvoeding kregen op jonge leeftijd.
Laat me niet lachen, met statistiek bewijs je gewoon alles, daarmee spreek je tegen of voor iets.
De allergie, nog zo'n moderne uitvinding, toch? Iedereen heeft tegenwoordig allergieën... wellicht zal de borst ons daar voor een stuk tegen wapenen, ja, en tegen die tijd duikt er weer iets anders op.

Citaat:
Jammer genoeg falen professionals daar idd zwaar. Gynaecologen weten sowieso weinig of niets over borstvoeding, maar dat is ook niet echt hun branche. Jammer genoeg is de kennis daarover bij de meeste (kinder)artsen ook heel beperkt. Simpelweg omdat daar in de opleiding weinig of geen aandacht aan wordt besteed. En zelfs vroedvrouwen zijn geen garantie voor correcte informatie. Vraag maar eens aan wat vrouwen in je omgeving die borstvoeding hebben gegeven of geprobeerd te geven, hoe tegenstrijdig het advies van verschillende vroedvrouwen wel niet was in het ziekenhuis. Ook daar ligt de verantwoordelijkheid bij ontoereikende aandacht in de opleiding. Het is niet voor niets dat er ook lactatiekundigen bestaan die vrouwen daarin kunnen begeleiden. En het is ook niet voor niets dat er een federaal borstvoedingscomité bestaat dat tot doel heeft borstvoeding te promoten.
Jij hebt als lactatiedeskundige dus wel uw missie gevonden, dat is wel duidelijk. Veel werk aan de winkel en goed voor de jobcreatie in deze toch wel onstabiele tijden

Citaat:
De werkgever is dat wettelijk verplicht ja, maar in de praktijk stelt verre van iedere werkgever een geschikte plaats ter beschikking (niet zelden omdat ze zoals jij de noodzaak er totaal niet van begrijpen). En aangezien vrouwen (zeker wanneer ze kinderen hebben) al genoeg gediscrimineerd worden op de werkvloer, moet je geen groot licht zijn om te beseffen dat het niet evident is om daarvoor tegen je werkgever in te gaan met het oog op je verdere carrière. Ook hier geldt dat moest borstvoeding opnieuw de norm worden, dit gewoon vanzelfsprekend zou zijn.
Ik geloof dat 80% van de vrouwen op onze werkvloer kids hebben... gediscrimineerd dat die worden, sukkeltje zijn het, echt waar! Tjonge, wat steek jij de draak met de doorsnee vrouw zeg! Zo betuttelend altijd

Citaat:
Aangezien de borstvoedingspauze door de mutualiteit wordt betaald, heeft de werkgever daar verder weinig last van.
That's not the point. Je wordt betaald om te kolven, je krijgt extra weken bij borstvoeding... wie dat uiteindelijk vergoed maakt niet uit (btw, mutualitiet wie is dat eigenlijk? Wij allemaal voor een groot deel).
Neem zoveel kinderen als je zelf wil, geef die borstvoeding zoveel en zolang je kan/wil, maar zie dat je verdorie zelf de verantwoordelijkheid kan nemen en dragen, zonder af te hangen van een ander of een of andere instantie. Onze handjes worden al genoeg vastgehouden langs alle kanten. Dus, welkom aan de borst, maar zonder cadeau's.

Citaat:
En hoeveel van die zelfstandige vrouwen geven zo borstvoeding, denk je? Ik zal het je vertellen: bitter weinig. En verder is het nogal logisch dat zelfstandige vrouwen itt vrouwen die in loondienst werken hun zaken zelf kunnen/moeten managen. Dat is nu net het hele punt van zelfstandig zijn. Maar met supervrouw zijn, heeft dat alvast weinig te maken. En of al die zelfstandige vrouwen daar zo gelukkig mee zijn, is al helemaal de vraag.
'Bitter weinig' heb je daar ook een studie of statistieken over? Want dat soort vrouwen bepaalt natuurlijk zelf wanneer ze zich even verwijderen om bv te kolven. Ze hebben bovendien de keuze (gemaakt) om te bepalen of ze gelukkig zijn met dat soort situaties. Doorgaans zijn die mensen ook meer plantrekkers (ze werden doorgaans zelf op die manier opgevoed, je weet wel, het verhaal van de boerin) en aldus voor mij persoonlijk 'supervrouw' (cfr 'handje vasthouden toestanden')
Clicquot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2013, 10:49   #24
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heeft u het daar over mijn allerliefste grootmoeder... die gaat nu bijna 90 worden. Zij werd op jonge leeftijd al weduwe en moest naast haar zaak 4 kinderen grootbrengen, helemaal alleen. Later kwamen daar nog een stuk of 10 kleinkinderen bij...enfin, dat stopte nooit door de jaren heen. Ik ben er zeker van dat ze uw uitspraak als belediging zal erkennen. Ik hoor haar dikwijls zeggen dat de jonge vrouwen van vandaag niets meer gewoon zijn...tja, wie ben ik om dat tegen te spreken?
Uw grootmoeder trok haar plan en ik vermoed - aan u te horen - dat ze het heel goed gedaan heeft en ik zou haar daarvoor feliciteren als ik haar kende.
Maar denkt u nu echt dat dat mens een "supervrouw" was en dat die gelukkig en tevreden was. Wees gerust aan uw neus is ze het nooit komen hangen.
Maar probeer even de mooie verhalen te vergeten en stel u REALISTISCH haar leven voor (als u daartoe in staat bent!).
Jonge weduwe (met ook behoeftes of wat dacht u?), 4 kleine kinderen en een zaak. Waarschijnlijk heel veel werk door die zaak : vroeg opstaan, klanten bedienen, 's avonds kuisen. Daarnaast een huishouden. Weet u wel wat een huishouden was pakweg 60 jaar geleden toen er geen volautomatische wasmachines, afwasmachines, microgolfovens, stofzuigers (wat stofzuiger betreft - althans niet in een gewoon huishouden) enzovoort bestonden? Weet u hoe dat ging in die tijd een witte was doen? Een vloer schuren? Eten maken? Kleren verstellen?
Als u echt gelooft dat uw grootmoeder 's avonds ging slapen met een blij, tevreden gevoel en een trots in zich dat ze het toch maar weer klaargespeeld had, dan vergist u zich deerlijk. Dat is pure naïviteit.
Slavin van haar huishouden, net zoals de meeste andere vrouwen toen, geloof me maar!
Oud 31 juli 2013, 11:42   #25
Clicquot
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Maar denkt u nu echt dat dat mens een "supervrouw" was en dat die gelukkig en tevreden was. Wees gerust aan uw neus is ze het nooit komen hangen.
Maar probeer even de mooie verhalen te vergeten en stel u REALISTISCH haar leven voor (als u daartoe in staat bent!).
Ze heeft al veel aan mijn neus gehangen... ze is zeker niet altijd gelukkig geweest, in eerste instantie omdat ze de liefde van haar leven verloor, later door de miserie van sommige van haar kinderen en kleinkinderen. Ze is een hele taaie en getekend. Tegenover mij steekt ze dat zeker niet weg. Maar over haar werk en wat ze uiteindelijk toch maar verwezenlijkt heeft is ze fier. Zoveel is zeker. Als u dat dan naiëf vindt, dan is dat maar zo,,, Voor elke tegenslag, kwaal, blije/slechte gebeurtenis, voor elk onnozel ding schreef ze op latere leeftijd gedichten... boeken vol. Mooi naslagwerk waar vooral uit blijkt dat 'relativeren' de boodschap is.

Ik kan mij trachten in te beelden hoe het moet geweest zijn, voor vele mensen en vooral zulke huismoeders, letterlijk een zwaar leven. Dat is vandaag wel eens anders, je zou haast gaan denken dat sommigen niets meer kunnen/willen/gewoon zijn. Eenvoudig voorbeeld, waar wordt er nog echt gekookt ' s avonds na het werk? Patatjes schillen, groenten kuisen etc. Neen, den delhaize binnen, maaltijdje meegrabbelen, voorverpakte dingen en hup... 'vrije tijd' heet dat.

En dan klagen over m/poedermelk op jonge leeftijd Er zijn genoeg autoriteiten die staven dat de gezondheid van een kind, vatbaarheid voor dit of dat vooral te maken heeft met wat er voor de bevalling gebeurde, in de buik van de mama. Borstvoeding geven heeft daar hoegenaamd niets mee te maken. Uit interesse, zoek eens op naam van zo'n autoriteit, prof. Sven Carlsen

Wat men moet onthouden:

"If you are pregnant, you should live as healthy a lifestyle as possible: quit smoking, cut back on your consumption of coffee and tea, and avoid alcohol. And when you give birth, you will do the best that you can, if you want to breastfeed."
Maar vooral: 'Don't let overzealous health professionals give you a guilty conscience'... daar is Edina alvast een kei in
Oud 31 juli 2013, 16:13   #26
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
ah, liefst zo lang mogelijk hé, zeker tot het moment je er geen extra congé meer voor krijgt?

Dat is het zeker niet, lukt het, dan lukt het, voor de rest: waarom die aandacht? Voelen ze zich te min die moeders ofzo??

Of een kind dat nodig heeft of niet hangt af van dat kind zelf. Je kan daar dus geen leeftijd op plakken, maar té is té vind ik. Moeders die recht hebben op een plek om zich efkes te verwijderen op het werk om gaan af te kolven, djeezes... aparte ruimtes voorzien om babies aan de borst te zetten, pfff... is er toch wat over. En het strafste van al: er zijn mannen die op hun 40 nog aan 'de tet' van hun moeder blijven hangen...
Ik ben gestopt met borstvoeding omdat er teveel volk naar mijn goesting thuis rondliep ( de vader incluis), aan de telefoon en aan de bel hing (tot en met bedrijven toe). En het werk. Ik had iedereen moeten buitengooien en een bordje op mijn appartementsdeur moeten plakken met 'come back within six months'. En de telefoonstekker moeten uittrekken.

Als ik het mocht overdoen: gewoon onderduiken in een bos, daar bevallen en pas tevoorschijn komen als die kleine zes maanden oud is.

In gunstige omstandigheden kan een kind gezoogd worden tot het derde en vierde levensjaar. Dank u overheid en maatschappij om mij heel subtiel naar Nestlé melkpoeder te hebben verwezen, of misschien dacht de overheid dat ik clandestien een middeleeuwse min liet onderduiken. Dat kan ook.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2013, 16:27   #27
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Tot zover dus 'de natuur'. Want de natuur is 'het beste en meeste normale' voor de gezondheid van de baby? Zo voelt de natuur ook aan? Het instinct om borstvoeding te geven is totaal weg bij de moeders...ahja, want anders zou er geen twijfel mogelijk zijn, ze zouden het allemaal doen (op z'n minst proberen) en zeker geen begeleiding nodig hebben. Bovendien haken ze op voorhand al af, omdat ze er te weinig over weten wat dus wil zeggen dat het hen dus ook geen moer interesseert om meer over borstvoeding te weten te komen denk ik dan maar... en dan nog moeten rekening houden met kloofjes, spruw etc...neen, waarom afzien als het zonder ook kan, nietwaar?

Er zijn 24 uren in een dag, dat moet gebeuren als het 'opkomt' ofzo? Kan het toilet hiervoor niet gebruikt worden bijvoorbeeld?

I couldn't care less, het trekt gewoon op niet veel... das al, zeker als je al na een paar weken de mogelijkheid hebt om 'af te kolven' en uw patoeter een flesje kan geven (zelfs de papa kan dat zie, of neen, die erbij betrekken is maybe té?!)

Ik denk heel eventjes en snel daarna werd ik allergisch voor melk - ook poedermelk btw Santos. Het ging erin en kwam er langs alle kanten uit. Dat was een serieus probleem naar het schijnt. Met vast voedsel, als plat papje gedraaid/gemixt was er geen probleem meer. Voor mij was het dus 'echt vlees' ipv melk. Enfin, van horen zeggen he, weet daar zelf niets meer van uiteraard.

Voor diegenen die zich weer op de tenen getrapt voelen (want huisje, tuintje, kindje = de heilige graaltjes natuurlijk en ohwee als je iets 'verkeerd' zegt/durft denken): Nergens zeg ik dat moedermelk slecht is voor een baby, of wel? Ik zou eerder denken 'de logica zelve'. Doorgaans is dat the way to go (tenzij de moeder er zelf belabberd bijhangt wellicht).

Maar altijd dat gedoe daarover jongens, potverdekke, handje vasthouden, begeleiding hier en daar...soms denk ik dat zwanger zijn/kinderen kopen een ziekte is ofzo? Als je borstvoeding wenst te geven, doe dat dan, maar hang daar zo geen penskes aan. Neen dat is geen schandaal; in het artikel werd daarover ook met geen woord gerept, misschien louter geïnsinueerd, tussen de regels door? Dat anderen (beleidsmakers) rekening moeten houden met het feit dat iemand kiest voor borstvoeding, vind ik een reden voor 'discussie'. Wat moet er worden aangepast in het beleid om moeders aan te sporen langer de borst te geven vraag ik me dan af... ik dacht aan 'meer congé'... maar dat soort sarcasme mag je hier niet neerpennen natuurlijk (lange teen). Typisch, had niet minder verwacht hoor
Vrouwen kunnen perfect werken tot en met de achtste maand, ook al moeten ze zoals ik destijds eerst uit bed stappen om zich in bed te kunnen omdraaien.

Begeleiding is helaas nodig omdat er helemaal geen vrouwenafter bevallingscultuur meer bestaat in het sociale leven. Als het er nog is, komt het van de familie. Doet ze een stap verder, dan begint de 'tegenwerking' of het 'onbegrip'.
Oud 31 juli 2013, 16:39   #28
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Ten minste op 2 plaatsen gewerkt als interim waar een apart rookkamertje was ingericht en die bedienden moesten niet uit- en inloggen als ze daarheen gingen!
Ja, vroeger ging de vrouw, zeker op een boerderij, vlug weer aan de slag. Maar zij gaf haar kind borstvoeding, zij onderbrak haar werk om het kind borstvoeding te geven. Of dacht u misschien dat ze toen geld hadden om flesjes en melkpoeder te kopen? En de tijd om naar de apotheek te lopen om dat poeder te halen?
Nu gaan moeders dikwijls kilometers ver van huis werken. Een beetje lastig toch om dan even heen en weer te gaan om het kind te voeden!
Trouwens, degenen die mij hier kennen weten dat ik met veel nostalgie kan spreken over de goede, oude tijd. Ik weet niet hoe oud u bent, maar heel waarschijnlijk ben ik ouder dan u. Ik herinner me dus uit eigen ervaring of door het horen praten van moeder, tantes en grootmoeders hoe het leven van de vrouwen was vroeger. En dat leven was niet gemakkelijk! Geloof me vrij. Of wat dacht u? Om de zoveel tijd een kleine erbij, tussendoor voortdurend een kind aan de borst, zwaar huishoudelijk werk + eventueel werk op de boerderij; degenen die niet op een boerderij woonden, gingen bijverdienen als poetsvrouw of zo bij de rijkeren.
Het leven van die vrouwen ging niet over rozen. Dat waren geen supervrouwen, dat waren slavinnen van hun huishouden en we mogen heel blij zijn dat die tijd voorbij is en dat er nu een beetje begrip bestaat voor vrouwen!
In een man zijn ogen waren dat goeie vrouwen, zelfs geen supervrouwen.
Die vrouwen beten op hun tanden zonder dat de mannen dat in het oog kregen. En zo hoorde het. Als ze dan wat huilde als één of twee van de kroost de kroep kregen en stierven, werd dat traantje gedoogd. Maar meer niet hoor.
Oud 31 juli 2013, 16:41   #29
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laynee Bekijk bericht
Wat gebeurt er als een kind 3, 4 of meer jaar moedermelk krijgt? Is dat dan teveel van het goede en wordt het zo'n moederskindje of niet?
Het geven van moedermelk kan afgebouwd worden.
Oud 31 juli 2013, 16:44   #30
Clicquot
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Ik ben gestopt met borstvoeding omdat er teveel volk naar mijn goesting thuis rondliep ( de vader incluis), aan de telefoon en aan de bel hing (tot en met bedrijven toe). En het werk. Ik had iedereen moeten buitengooien en een bordje op mijn appartementsdeur moeten plakken met 'come back within six months'. En de telefoonstekker moeten uittrekken.
Die snap ik niet goed: omdat er teveel volk naar uw zin rondliep ... je kon niemand rondom jou verdragen ofzo, komt het daar dan op neer? Kan ik wel begrijpen eigenlijk. Of was het omdat iedereen zich wilde moeien met? Kan je 'gunstige omstandigheden' dan eens omschrijven?

Citaat:
Vrouwen kunnen perfect werken tot en met de achtste maand, ook al moeten ze zoals ik destijds eerst uit bed stappen om zich in bed te kunnen omdraaien.
Hangt toch gewoon van de vrouw af? Ik ken er een paar die tot de dag ervoor bleven werken (in loondienst dus een week te vroeg), op zelfstandige basis: bevallen zodra het opkomt. De ene kan niet meer vooruit, wegens de buik, dikke benen/knieën, de andere heeft van nix last. Verschilt dus van vrouw tot vrouw, veralgemenen kunnen we niet doen.

Citaat:
Begeleiding is helaas nodig omdat er helemaal geen vrouwenafter bevallingscultuur meer bestaat in het sociale leven. Als het er nog is, komt het van de familie. Doet ze een stap verder, dan begint de 'tegenwerking' of het 'onbegrip'.
Het laatste wat je daar zegt, dat vind ik echt merkwaardig... Dat de leken onder het mannelijke geslacht zich zo kunnen gedragen, kan goed zijn, maar vrouwen?? En daarnaast, je stapt naar de prof omdat je dus met een issue zit na de bevalling en die zouden dan vol onbegrip zitten, u tegenwerken? In wat dan precies, hoe?
Oud 1 augustus 2013, 01:11   #31
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tjah... het ene toilet is natuurlijk het andere niet, dat is een feit. Dunnow hoe dat er bij jullie uitziet, bij ons kan er je van de vloer eten, mocht je willen.
Hoe proper een toilet er ook mag uitzien, het blijft een onvoldoende hygiënische plaats om voeding te bereiden en dus ook om te kolven. Bacteriën en virussen zijn niet met het blote ook te zien. En natuurlijk smeer jij je boterhammen ook niet op het toilet. Je weet zelf ook wel hoe belachelijk je statement is.

Citaat:
Laat me niet lachen, met statistiek bewijs je gewoon alles, daarmee spreek je tegen of voor iets.
De allergie, nog zo'n moderne uitvinding, toch? Iedereen heeft tegenwoordig allergieën... wellicht zal de borst ons daar voor een stuk tegen wapenen, ja, en tegen die tijd duikt er weer iets anders op.
OK, daarmee is alle discussie natuurlijk afgelopen. Als je statistiek verkeerd gebruikt, kan je idd alles bewijzen. Maar daarmee kun je statistiek en wetenschappelijk onderzoek natuurlijk niet naar de prullenmand verwijzen (wat je blijkbaar alleen maar doet als het onderzoek niet in je kraam past, cf. je volgende post). Want statistiek is nu net de basis van wetenschappelijk onderzoek en als het correct gebruikt wordt, is het een zeer krachtig middel. Om oa fout gebruik van statistiek te vermijden, werkt men overigens met peer review. En het aantal peer reviewed onderzoeken waaruit de gezondheidsvoordelen voor moeder en kind blijken, is zo groot dat daar echt geen enkele twijfel meer over bestaat. Vandaar ook dat de overheid in haar beleid maatregelen voorziet om borstvoeding te promoten. En vandaar ook dat het WHO dit internationaal doet.

Citaat:
Jij hebt als lactatiedeskundige dus wel uw missie gevonden, dat is wel duidelijk. Veel werk aan de winkel en goed voor de jobcreatie in deze toch wel onstabiele tijden
Goed geprobeerd, maar tevergeefs. Ik ben geen lactatiekundige, noch werk ik of ben in opgeleid in enige branche die daarmee verwant is.

Citaat:
Ik geloof dat 80% van de vrouwen op onze werkvloer kids hebben... gediscrimineerd dat die worden, sukkeltje zijn het, echt waar! Tjonge, wat steek jij de draak met de doorsnee vrouw zeg! Zo betuttelend altijd
Blijkbaar nog nooit gehoord van het glazen plafond en de loonkloof.

Citaat:
That's not the point. Je wordt betaald om te kolven, je krijgt extra weken bij borstvoeding... wie dat uiteindelijk vergoed maakt niet uit (btw, mutualitiet wie is dat eigenlijk? Wij allemaal voor een groot deel).
Neem zoveel kinderen als je zelf wil, geef die borstvoeding zoveel en zolang je kan/wil, maar zie dat je verdorie zelf de verantwoordelijkheid kan nemen en dragen, zonder af te hangen van een ander of een of andere instantie. Onze handjes worden al genoeg vastgehouden langs alle kanten. Dus, welkom aan de borst, maar zonder cadeau's.
Je bent weerom slecht geïnformeerd. Niet iedereen heeft recht op borstvoedingsverlof en het is onbetaald tenzij het profylactisch is (omwille van specifieke beroepsrisico's). Bovendien is het nogal belachelijk om van vrouwen te verlangen dat ze thuis blijven tot hun kinderen geen borstvoeding meer nodig hebben (laat staan om te verwachten dat ze anders maar op flesvoeding moeten overschakelen). Niet alleen kunnen de meeste gezinnen zich dat financieel niet veroorloven, bovendien zou dat de loopbaan van vrouwen nog zwaarder hypothekeren dan nu al het geval is. Om nog maar te zwijgen van de gevolgen voor pensioenrechten en zo.

Citaat:
'Bitter weinig' heb je daar ook een studie of statistieken over? Want dat soort vrouwen bepaalt natuurlijk zelf wanneer ze zich even verwijderen om bv te kolven. Ze hebben bovendien de keuze (gemaakt) om te bepalen of ze gelukkig zijn met dat soort situaties. Doorgaans zijn die mensen ook meer plantrekkers (ze werden doorgaans zelf op die manier opgevoed, je weet wel, het verhaal van de boerin) en aldus voor mij persoonlijk 'supervrouw' (cfr 'handje vasthouden toestanden')
Aangezien na 3 maanden nog amper 36% van de kinderen borstvoeding krijgt en de voornaamste reden om te stoppen werk is, spreken de cijfers voor zich. Borstvoeding is in de praktijk bovendien zeer moeilijk haalbaar wanneer je als snel moet overgaan naar kolven, aangezien dat veel minder efficiënt is om de productie op peil te houden dan live borstvoeding. Zeker in het begin. En ik denk niet dat vrouwen die kiezen om zelfstandige te worden (lang) voordat er kinderen zijn, kunnen inschatten hoe gelukkig ze daarmee zullen zijn op de moment dat die kinderen er effectief zijn. Om kinderen en werk te combineren moet je trouwens sowieso plantrekker zijn (of toch tenminste één van de ouders en meestal is dat in praktijk dan de moeder).

Laatst gewijzigd door Edina : 1 augustus 2013 om 01:12.
Oud 1 augustus 2013, 01:28   #32
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn genoeg autoriteiten die staven dat de gezondheid van een kind, vatbaarheid voor dit of dat vooral te maken heeft met wat er voor de bevalling gebeurde, in de buik van de mama. Borstvoeding geven heeft daar hoegenaamd niets mee te maken. Uit interesse, zoek eens op naam van zo'n autoriteit, prof. Sven Carlsen

Wat men moet onthouden:

"If you are pregnant, you should live as healthy a lifestyle as possible: quit smoking, cut back on your consumption of coffee and tea, and avoid alcohol. And when you give birth, you will do the best that you can, if you want to breastfeed."
Maar vooral: 'Don't let overzealous health professionals give you a guilty conscience'... daar is Edina alvast een kei in
Hilarisch, in je vorige post beweer je dat je met statistiek alles kan bewijzen en nu kom je zelf met ocharme één onderzoek af om te bewijzen dat borstvoeding geen voordelen heeft voor de gezondheid... (gaan googelen op "borstvoeding is niet beter" zeker?)

Ten eerste lees je beter de onderzoeken zelf als de promopraat errond (waaruit je citaat komt). Indien je dat wel had gedaan, dan zou je geweten hebben dat dit onderzoek enkel aantoont dat het niveau van mannelijke hormonen tijdens de zwangerschap gecorreleerd is met het geven van borstvoeding (en dat dit dan nog op een zeer kleine steekproef is gebaseerd). Nu, één van de meest gemaakte fouten in de statistiek is net om een causaal verband af te leiden uit een correlatie. Iets wat de auteur in zijn publicatie dan ook niet doet. Maar hij deed dat wel in het persbericht dat over de publicatie werd verspreid. Meer zelfs, hij ging daarin nog verder en associeerde die hormonale niveaus zelfs ineens met de verschillen in gezondheid, terwijl dat niet eens werd onderzocht. En zoals zo vaak, wordt een persbericht met zo'n graag gehoorde boodschap massaal opgepikt door sommige media die ook geen enkele moeite doen om het eigenlijke onderzoek te bestuderen.

De realiteit is dan ook dat het artikel van jouw zogezegde autoriteit geen enkele wetenschappelijke impact heeft gehad. Ondertussen zijn er echter nog verschillende nieuwe studies gepubliceerd die nogmaals de voordelen van borstvoeding aantoonden.

En tenslotte: ik heb nooit beweerd dat iemand zich schuldig moet voelen als hij geen borstvoeding kan of wil geven. Maar dat wil nog niet zeggen dat je niet mag zeggen dat borstvoeding nu eenmaal het beste is en ook niet dat dit niet gepromoot mag worden. Correcte informatie is essentieel om overtuigde keuzes te kunnen maken.

Laatst gewijzigd door Edina : 1 augustus 2013 om 01:30.
Oud 1 augustus 2013, 01:28   #33
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw grootmoeder trok haar plan en ik vermoed - aan u te horen - dat ze het heel goed gedaan heeft en ik zou haar daarvoor feliciteren als ik haar kende.
Jonge weduwe (met ook behoeftes of wat dacht u?), 4 kleine kinderen en een zaak. Waarschijnlijk heel veel werk door die zaak : vroeg opstaan, klanten bedienen, 's avonds kuisen. Daarnaast een huishouden. Weet u wel wat een huishouden was pakweg 60 jaar geleden toen er geen volautomatische wasmachines, afwasmachines, microgolfovens, stofzuigers (wat stofzuiger betreft - althans niet in een gewoon huishouden) enzovoort bestonden? Weet u hoe dat ging in die tijd een witte was doen? Een vloer schuren? Eten maken? Kleren verstellen?
Als u echt gelooft dat uw grootmoeder 's avonds ging slapen met een blij, tevreden gevoel en een trots in zich dat ze het toch maar weer klaargespeeld had, dan vergist u zich deerlijk. Dat is pure naïviteit.
Slavin van haar huishouden, net zoals de meeste andere vrouwen toen, geloof me maar!
Aldus Marie de vrouw met de waarheid in de pacht.

Buig mensen, voor deze vrouwelijke übermensch. Marie power ! Sieg Marie !
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2013, 01:32   #34
eno2
Banneling

Standaard

Pa=>rd
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2013, 08:17   #35
Clicquot
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Hilarisch, in je vorige post beweer je dat je met statistiek alles kan bewijzen en nu kom je zelf met ocharme één onderzoek af om te bewijzen dat borstvoeding geen voordelen heeft voor de gezondheid... (gaan googelen op "borstvoeding is niet beter" zeker?)
Zie je, je krijgt 'de borst in de mond' en trapt in de stront... en maar doordrammen. Zoals ik aanhaalde, met statistiek bewijs je alles. Zoals jij zegt 'als het maar in uw kraam past', dát is de crux van het verhaal (en daar zit'm de hilariteit zie!)

Maar, Edina heeft de waarheid in pacht over borstvoeding, dat is nu wel duidelijk, zit te pochen over studies, getallen, statistieken maar geeft eigenlijk nooit feedback over welke studies, getallen en stats het gaat. Als je dus over promopraat spreekt, kan dat wel tellen! (En neen, ik hoef geen linkjes naar die andere lobbyistische praat, kan het me zo al voorstellen.) Daarom ook mijn linkje, waar men ook verwijst naar de "grootste studie ooit gedaan ivm borstvoeding en gezondheid" -waaauww (hey hey, neem het met een korrel zout he, want gegarandeerd kan je er iets anders tegenover zetten! )-. Maar ja, dat is alweer promopraat, die prof is maar een prof en wat er geschreven wordt heeft geen enkele wetenschappelijke waarde. Of wil je eens iets horen van iemand dichter van bij ons misschien, genre Amy (als hij nog wil tenminste)? Ohnee, dat is de afdeling gynaecologie en die kennen niets van zwangerschap, noch borsten.

Citaat:
En tenslotte: ik heb nooit beweerd dat iemand zich schuldig moet voelen als hij geen borstvoeding kan of wil geven. Maar dat wil nog niet zeggen dat je niet mag zeggen dat borstvoeding nu eenmaal het beste is en ook niet dat dit niet gepromoot mag worden. Correcte informatie is essentieel om overtuigde keuzes te kunnen maken.
Promoot gij maar zoveel ge zelf wilt... ge zijt er "goed" in
Oud 1 augustus 2013, 08:36   #36
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

baby's hebben nood aan betere begeleiding naar de borsten toe.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2013, 08:40   #37
Clicquot
Lokaal Raadslid

Standaard

héhé, gogo jogo
Oud 1 augustus 2013, 08:44   #38
Vrolijk op Vrijdag
Parlementsvoorzitter

Standaard

Echte vrouwen geven borstvoeding en bereiden tussendoor nog een lekkere warme maaltijd voor hun echtgenoot.
Vrolijk op Vrijdag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2013, 10:16   #39
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Aldus Marie de vrouw met de waarheid in de pacht.

Buig mensen, voor deze vrouwelijke übermensch. Marie power ! Sieg Marie !
Waar slaat dat in godsnaam op? Als u niet meer te vertellen hebt, beperk u dan tot K&K!
Oud 1 augustus 2013, 11:18   #40
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar slaat dat in godsnaam op? Als u niet meer te vertellen hebt, beperk u dan tot K&K!
Jij denkt dat jij beter weet hoe zijn grootmoeder zich daadwerkelijk voelde.

Nogal arrogant hé?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be