Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 23 augustus 2004, 16:23   #21
Agitator
Schepen

Agitator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Dit valt mij ook op. Van de mensen die ik persoonlijk ken die op het VB gestemd hebben, kan niemand mij zeggen waarom ze die keuze gemaakt hebben.
Je lult maar wat raak. Het klopt wel dat er idioten zijn die op het Blok stemmen omwille van belachelijke redenen, maar dat niemand jou een antwoord kan geven is lulkoek. Vraag het anders eens aan mij waarom ik voor het Blok gestemd heb...8)
Agitator is offline  
Oud 23 augustus 2004, 18:06   #22
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

"Politieke Kennis": wat wil dat zeggen ??

ik dacht juist dat mensen stemmen op politieke partijen omdat ze zelf een bepaalde ideologie of levensvisie hebben. Daar gaat politiek toch over. En dat heeft niks te maken met bv weten wat een parlement is, een grondwet, wie de eerste minister is enz.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline  
Oud 23 augustus 2004, 18:14   #23
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader

ik dacht juist dat mensen stemmen op politieke partijen omdat ze zelf een bepaalde ideologie of levensvisie hebben. Daar gaat politiek toch over. En dat heeft niks te maken met bv weten wat een parlement is, een grondwet, wie de eerste minister is enz.
denkt u dat weten wat de ideologie en levensvisie van partijen en werking van het parlement de enige zaken zijn die je moet weten? Dit is gewoon een vodje papier die je kunt lezen en van buiten leren. Dit is geen politieke kennis Is het ook niet interessant, te weten wat partijen presteren in het parlement? Want dat is politiek volgen. Want ik denk als alle 1 miljoen Blok kiezers eens de moeite zouden troosten om niet alleen hun partijgoden bezig te zien en volgen, maar wat het grut eronder zoal uitspookt, zouden ze ferm verschieten! Want daar is politieke kennis voor nodig. Vandaar dat die 2 studentes politieke wetenschappen die vaststelling maken en analyseren, over de politieke kennis bij jongeren, en daaruit de vaststelling maken, welke partij welke kiezers heeft.

Laatst gewijzigd door giserke : 23 augustus 2004 om 18:14.
giserke is offline  
Oud 23 augustus 2004, 18:21   #24
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat opvalt, is dat jongeren die stemmen op N-VA het best scoren op hun politieke kennis.
Waarlijk een positieve evolutie.
Oud 23 augustus 2004, 19:11   #25
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
wanneer ze een vragenlijst moeten invullen van 3x 200 vragen op verschillende tijdstippen, heeft dit inderdaad een beeld ja!
Die metingen hebben zeer veel nut! Want uit die metingen is gebleken dat er veel werk aan de winkel is aan de politieke vorming in het TSO en BSO!!
natuurlijk kan ik begrijpen dat dit voor het Blok zeer ongelegen uitkomt wanneer jongern een betere politieke kennis zouden hebben.
Werk aan de winkel, de meesten zijn er totaal niet in geïnteresseerd, en daar moet je respect voor hebben. Die mensen zijn nu eenmaal zo.
Zo ben ik ook niet geïnteresseed-op de hoogte in molleculaire biologie, en dat is nochtans ook zeer interessant. Maar niemand komt me daarop wijzen.
Trouwens, in DS stond dat jongens het meest politiek bewust zijn terwijl ze ook voor het blok stemmen.
Oud 23 augustus 2004, 19:13   #26
C uit W

Standaard

Citaat:
het is net zoals de lessen geschiedenis in het middelbaar: Schandelijk slecht!
Ik denk dat de interesse hoger is dan je zou denken. Maar je moet de lessen interessant maken, met debatten enzo
Aan een kant lijkt het mooi.
Maar als je in een ...ideologisch gekleure school zit, zit je in een gevaarlijke situatie.
Zo ken ik wel een school waar ik liever heb dat ze niet te veel les krijgen over de politiek dan geïndoctrineerd te worden van een extreem links lerarenkorps...
Oud 23 augustus 2004, 19:15   #27
C uit W

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Dit valt mij ook op. Van de mensen die ik persoonlijk ken die op het VB gestemd hebben, kan niemand mij zeggen waarom ze die keuze gemaakt hebben. De laatste verkiezingen bewezen dat de marginaliteitsgraad in Vlaanderen eigenlijk heel hoog ligt.
Ja hoor, 1 miljoen volwassen vlamingen is te stom om gras te eten, en ze stemmen allemaal voor dezelfde partij
Oud 23 augustus 2004, 19:16   #28
C uit W

Standaard

Citaat:
denkt u dat weten wat de ideologie en levensvisie van partijen en werking van het parlement de enige zaken zijn die je moet weten? Dit is gewoon een vodje papier die je kunt lezen en van buiten leren. Dit is geen politieke kennis Is het ook niet interessant, te weten wat partijen presteren in het parlement? Want dat is politiek volgen. Want ik denk als alle 1 miljoen Blok kiezers eens de moeite zouden troosten om niet alleen hun partijgoden bezig te zien en volgen, maar wat het grut eronder zoal uitspookt, zouden ze ferm verschieten! Want daar is politieke kennis voor nodig. Vandaar dat die 2 studentes politieke wetenschappen die vaststelling maken en analyseren, over de politieke kennis bij jongeren, en daaruit de vaststelling maken, welke partij welke kiezers heeft.
Pff, de regering en haar mandatarisen werken ook veel, maar ik vind het slecht wat ze doen....
Oud 23 augustus 2004, 19:27   #29
luc broes

Standaard

Citaat:
natuurlijk kan ik begrijpen dat dit voor het Blok zeer ongelegen uitkomt wanneer jongeren een betere politieke kennis zouden hebben.
Zeg je hiermee dat jongeren een beetje politiek-dom zijn ?
En zou het VB het betreuren dat jongeren wat beter op de hoogte zijn over de transfers, het % ambtenaren in Vlaanderen en in Wallonië, het aantal stemmen dat nodig is in Vl. en W, de taaltoestanden in de Brusselse ziekenhuizen, het grote onderscheid voor geneeskundige kosten in VL en W, enz
Ik denk integendeel dat het VB niet liever zou wensen.
Het is nu wel 20 jaar dat geleerde professoren-blokologen aan het uitdokteren zijn waarom mensen voor het VB stemmen, en ze komen nog altijd met nieuwe theorieën af die ook niet kloppen.
Wie is er nu dom? De VB-er of de geleerde professor?

Laatst gewijzigd door luc broes : 23 augustus 2004 om 19:34.
luc broes is offline  
Oud 23 augustus 2004, 20:22   #30
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Het verbaasd me niet dat iemand die in staat is om de bochten en kronkels van Bourgeois te begrijpen en volgen meer weet over politiek dan anderen.
solidarnosc is offline  
Oud 23 augustus 2004, 20:23   #31
C uit W

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Het verbaasd me niet dat iemand die in staat is om de bochten en kronkels van Bourgeois te begrijpen en volgen meer weet over politiek dan anderen.
Goal
Oud 23 augustus 2004, 20:47   #32
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Goal
:ussrvlag:
solidarnosc is offline  
Oud 23 augustus 2004, 21:27   #33
Groot Bakkes
Minister

Groot Bakkes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Zeg je hiermee dat jongeren een beetje politiek-dom zijn ?
En zou het VB het betreuren dat jongeren wat beter op de hoogte zijn over de transfers, het % ambtenaren in Vlaanderen en in Wallonië, het aantal stemmen dat nodig is in Vl. en W, de taaltoestanden in de Brusselse ziekenhuizen, het grote onderscheid voor geneeskundige kosten in VL en W, enz
Ik denk integendeel dat het VB niet liever zou wensen.
Het is nu wel 20 jaar dat geleerde professoren-blokologen aan het uitdokteren zijn waarom mensen voor het VB stemmen, en ze komen nog altijd met nieuwe theorieën af die ook niet kloppen.
Wie is er nu dom? De VB-er of de geleerde professor?
Ik denk dat de leerlingen die zich bewust zijn van de door u vernoemde thema's vooral N-VA'ers zijn, omdat dat deze partij zich toch veel meer profileert op dat vlak. Dat is geen sneer naar het VB, doch zij hebben zowat het alleenrecht op de zero-tolerantie tegen criminaliteit en een strenger vreemdelingenbeleid en derhalve zullen leerlingen het Blok eerder associëren met die thema's. Door de grootschalige campagnes die het VB voert op deze thema's vergeten de mensen dat het ook een partij is die ijvert voor de onafhankelijke republiek Vlaanderen.

Om even terug te komen op het thema zie ik mijn eigenschool/klas, een Atheneum (ASO dus) 4de middelbaar, dat er bij de medeleerlingen veel sympathie is voor het kartel SP.A-spirit zonder dat dezen eigenlijk weten waar deze partij(en) voor staan. Als je hen vraagt wat je van dit of dat SP.A-standpunt denkt, zie je dat hun mening totaal niet overeenstemt met deze van het linkse kartel.
In mijn geval klopt die studie alvast, als politiek-bewuste N-VA'er.
Groot Bakkes is offline  
Oud 23 augustus 2004, 22:09   #34
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik wilde juist stellen dat het NIET is omdat men geen kennis heeft van allerlei politieke feitjes en de punten van een partijprogramma dat men daarom ook dom, apolitiek enz zou zijn. Mijn vraag was: wat bedoelen onze thesisstudentjes met de term "politieke kennis" ?
Het Blok heeft als oppositiepartij ( dank u, Cordon !!! ) ook nooit echt aan het water-in-de-wijn-doen spelletje dat democratie heet, moeten en willen meedoen. Dat heeft hen bespaart van het beeld dat politici veel beloven, maar weinig realiseren.

En zoals iemand anders het voor mij stelde, vooral kleine en beginnende partijen hebben "kiezers" die "beter" ( versta anders ) geïnformeerd zijn.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline  
Oud 23 augustus 2004, 23:28   #35
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit een eindverhandeling van Annelies Mommeyer en Annemie van Uytven , beiden studenten politieke wetenschappen aan de KUL is gebleken dat jongens uit de 3de graad, en hoger onderwijs meer weten dan meisjes van hun eigen leeftijdcategorie.
Ook is gebleken, dat er een pijnlijke achterstand is van leerlingen uit het TSO tov ASO leerlingen.
Wat opvalt, is dat jongeren die stemmen op N-VA het best scoren op hun politieke kennis. Ook is gebleken dat jongeren die op het Vlaams Blok en Spirit stemmen gemiddeld het minst weten van politiek.
Eerder is al een rapport verschenen, dat het gemiddelde scholingsniveau van N-VA kiezers het hoogste was van alle partijen. Hierbij wordt dit nog eens bevestigt.
Professor Stefan Fiers, die de onderzoeken begeleidde bevestigde de vastellingen van de 2 studentes licentiaat politieke wetenschappen. het gaat wel over een steek proef van 300 studenten, verspreid over de verschillende studie en sociale lagen, maar het bevestigd wel de trend.
Onnozelaars, er bestaat geen objectieve omschrijving van politieke 'kennis'. De Vlaams Blok-kiezers voelen alleszins beter de grote maatschappelijke en etnisch-culturele veranderingen dan die hoge heren.

Laatst gewijzigd door Volksstormer : 23 augustus 2004 om 23:33.
Volksstormer is offline  
Oud 23 augustus 2004, 23:41   #36
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader

Als er geen inhoud of lange-termijn-visie meer is, dan moet het wel om feitjes gaan hé.
Volksstormer is offline  
Oud 23 augustus 2004, 23:50   #37
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik denk dat ze het BSO en TSO samen genomen hebben. Dit is wel een fout in hun verhandeling.
let wel ze hebben het over het TSO tov het ASO. Die achterstand is niet in het ASO hé wel te verstaan. Wel in het TSO
Dus ook in het BSO, of weten ze daar niets van? Wat met het BSO in vergelijking met het TSO? Ook niets? Zijn ze gewoon een derde onderwijs-tak totaal vergeten?

Sorry zenn, maar in mijn ogen hangt die verhandeling met haken en ogen aan elkaar.
Oud 24 augustus 2004, 00:29   #38
Patje
Lokaal Raadslid

Patje's schermafbeelding

Standaard

In de periode dat ik op school zat, enkele jaren terug, waren er idd 3 leerlingen op 50 geïnteresseerd in politiek. Ze wisten wie de eerste minister was (als je geluk had) en dat het VB tegen de "bruine" waren en dat was het. Voor de rest moest je niet vragen wie de minister van binnenlandse zaken was of waarvoor bv de VLD stond. In de lessen zelf is er nooit over politiek gesproken. Zelf niet lesgebonden zoals de politiek in België na de oorlog o.d. .
Patje is offline  
Oud 24 augustus 2004, 01:50   #39
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Cyperken's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Dus ook in het BSO, of weten ze daar niets van? Wat met het BSO in vergelijking met het TSO? Ook niets? Zijn ze gewoon een derde onderwijs-tak totaal vergeten?

Sorry zenn, maar in mijn ogen hangt die verhandeling met haken en ogen aan elkaar.
Het BSO-onderwijs wordt altijd een beetje achteruit gestoken, ze denken wss dat deze richting een verzameling van sociale gevallen moet voorstellen die toch enkel maar met gevoel stemmen ipv verstand. Uit de ervaring die ik heb met de BSO, zijn de leerlingen daar vaak levensbewuster dan andere leerlingen, een rede te meer om hier ook goede politieke informatie door te spelen via het leerplan!
Cyperken is offline  
Oud 24 augustus 2004, 09:34   #40
jan hyoens

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot Bakkes
Ik denk dat de leerlingen die zich bewust zijn van de door u vernoemde thema's vooral N-VA'ers zijn, omdat dat deze partij zich toch veel meer profileert op dat vlak.
.
"profileerde", bakkes, in de verleden tijd!8)
jan hyoens is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be