Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 oktober 2013, 08:36   #21
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door b31000 Bekijk bericht
wel, ik ben franstalig en hier in frankrijk in een gemeentehuis als het niet lukt met de taal proberen ze in het engels of gaan ze iemand halen of er word naar een oplossing gezocht.

er is geen taalhaat. ,alle spanjaarden vluchten hun land...waar ik woon is de eerste stad na de spaanse grens.

toen ik bij de belastingen was waren er veel spanjaarden....iedereen helpte mekaar onder hun...maar geen taalhaat.

in het duitsland zeg je...voor mijn part is er niet veel verschil tussen het karakter van een vlaming of een duitser.

een kennis van mij van nice zat in een trein in luik...alle haltes werden aangekondigt in het frans, in brussel in de twee talen en eenmaal brussel buiten alleen in het nederlands.

hij zoekt de treinbegeleider en vraagt hem informatie in het frans...geen antwoord...hij antwoord dat hij van frankrijk kwam en ineens was alles ok en de treinbegeleider begon in het frans...

hier bij airbus komen soms wat vlamingen werken omdat zij meestal zeer bekwaam zijn maar als zij bij flunch gaan eten spreken zij aan de kassa in het engels....ze vertikken van frans te spreken...

wat ik opmerk is dat er in vlaanderen soms meer een taalhaat is dan personenhaat...
mijn ervaringen in Brussel zijn dat als men Nederlands spreekt tegen Franstaligen, je geen of nauwelijks een antwoord terug krijgt.
Je weet wel, Brussel, dat officieel tweetalig is.
Oud 10 oktober 2013, 08:43   #22
b31000
Vreemdeling

Standaard

volledig akoord. ...alleen wanneer het in vlaanderen is MOET het...

logisch dat een bediende in het gemeentehuis niet alle talen kan spreken..ik gebuikte dat als voorbeeld!

en wanneer je in een land komt dan pas je je aan...volledig normaal en sommigen begrijpen dat niet.

ik spreek bijna vier talen dus kan zowat overal terecht maar wanneer het niet lukt word er naar een oplossing gezocht...het is niet "verboten"
b31000 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2013, 08:53   #23
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
volledig akoord. ...alleen wanneer het in vlaanderen is MOET het...

logisch dat een bediende in het gemeentehuis niet alle talen kan spreken..ik gebuikte dat als voorbeeld!

en wanneer je in een land komt dan pas je je aan...volledig normaal en sommigen begrijpen dat niet.

ik spreek bijna vier talen dus kan zowat overal terecht maar wanneer het niet lukt word er naar een oplossing gezocht...het is niet "verboten"
U weet toch dat het enkel "moet" in gebieden die bedreigd worden door de franstalige hegemonie. Als men aan de taalgrens of grens met Frankrijk geen rigoureuze verplichting oplegt om Nederlands te leren, dan is binnen tien jaar Brugge ook al verplicht tweetalig. (om van cnoq nog maar niet te spreek)

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2013, 08:55   #24
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wel, ik ben franstalig en hier in frankrijk in een gemeentehuis als het niet lukt met de taal proberen ze in het engels of gaan ze iemand halen of er word naar een oplossing gezocht.

er is geen taalhaat. ,alle spanjaarden vluchten hun land...waar ik woon is de eerste stad na de spaanse grens.

toen ik bij de belastingen was waren er veel spanjaarden....iedereen helpte mekaar onder hun...maar geen taalhaat.

in het duitsland zeg je...voor mijn part is er niet veel verschil tussen het karakter van een vlaming of een duitser.

een kennis van mij van nice zat in een trein in luik...alle haltes werden aangekondigt in het frans, in brussel in de twee talen en eenmaal brussel buiten alleen in het nederlands.

hij zoekt de treinbegeleider en vraagt hem informatie in het frans...geen antwoord...hij antwoord dat hij van frankrijk kwam en ineens was alles ok en de treinbegeleider begon in het frans...

hier bij airbus komen soms wat vlamingen werken omdat zij meestal zeer bekwaam zijn maar als zij bij flunch gaan eten spreken zij aan de kassa in het engels....ze vertikken van frans te spreken...

wat ik opmerk is dat er in vlaanderen soms meer een taalhaat is dan personenhaat...
Erg gekleurd verhaaltje.
Het is duidelijk dat de Vlaming zich voor jou MOET aanpassen aan de anderen.
Op het gemeentehuis in Vlaanderen ? Spreek Frans !
In het buitenland in Frankrijk ? Spreek Frans !

Je vergeet één zéér belangrijk ding : de Vlaming spreekt steeds minder en minder Frans. Engels is veel belangrijker en veel makkelijker..

En het Engels draagt de haatcultuur van het Frans niet uit.

Persoonlijk beleefd in in Wallonië : bij een ongeval dacht de plaatselijke politie dat ik een Nederlander was, want bij de oproep werd gemeld dat één van de betrokken partijen 'neerlandophone' was.
Ik werd perfect geholpen in het (weliswaar gebrekkig) Nederlands.
Tot ze merkten dat ik géén Nederlander was, maar een Vlaming.
Plots spraken ze geen Nederlands meer.
Oud 10 oktober 2013, 08:55   #25
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
En wie zegt dat die nieuwssites niet getrukeerd zijn door eenzelfde clubje van pipo's dat daar maar post en post..?!!

Nee, ik baseer mij op hun kiesgedrag dat veelal zoals je zegt, links (uit ideologie) is.
Wat een groteske vergissing !
En ik vraag me af wat de oorzaak van zo'n flater is.

Wees er maar van overtuigd dat een linkse politieke ingesteldheid helemaal geen garantie is tegen xenofobie e.d.m.

In hemelsnaam, wat is de oorzaak van je kortzichtigheid? Selectieve blindheid of pure domheid ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2013, 09:04   #26
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Geen taalhaat in Spanje ????
Er is heel veel taalhaat in Spanje, door degenen die Castillaans (het Spaans dat wij 'leren', het Spaans van Madrid en van Franco ...) spreken, tegenover degenen die Catalaans, Baskisch of Valenciaans spreken.

Daarnaast merk ik op dat er altijd begripsverwarring ontstaat tussen enerzijds het gastvrij ontvangen van een anderstalige bezoeker, en anderzijds tussen het ongastvrij gedrag van een immigrant die niet binnen de kortste keren bereid is om veel moeite te doen om de lokale taal te leren.
En als er dan wrijving ontstaat, zoals bij ons de communautaire problematiek, dan ontstaan natuurlijk fricties die de grenzen opzoeken ... uit zelfverdediging.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 10 oktober 2013, 09:17   #27
b31000
Vreemdeling

Standaard

ook akoord mee...in sommige streken in spanje is dat hetzelfde. ..die zijn te samen met voorpost of TAK gaan manifesteren in brussel.

@job: je begrijpt me verkeerd de vlaming moet zich niet aanpassen het is gewoon dat hij wil dat anderen zich aanpassen dan denk ik dat hij hetzelfde moet doen in het buitenland.

dat is wel meestal zo...

natuurlijk zeer belachelijk van de waalse politie.....

maar wat is de oorzaak van de verfransing in vlaanderen?
b31000 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2013, 09:38   #28
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
@job: je begrijpt me verkeerd de vlaming moet zich niet aanpassen het is gewoon dat hij wil dat anderen zich aanpassen dan denk ik dat hij hetzelfde moet doen in het buitenland.
ik ken geen ENKELE maar dan ook GEEN ENKELE vlaming die ervan uitgaat dat men in het buitenland Nederlands tegen hem zal spreken.
Gebeurt dit wel dan zijn we ontzettend gecharmeerd en dankbaar.

Zelfs als de bakker van het Hare Krishna Centrum in Durbuy zijn uiterste best doet om Vlamingen in het Nederlands te bedienen. De complimenten en dankbetuigingen waren de lucht niet uit. D�*t is de manier waarop Vlamingen omgaan met mensen die een andere taal hebben.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2013, 10:20   #29
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ook akoord mee...in sommige streken in spanje is dat hetzelfde. ..die zijn te samen met voorpost of TAK gaan manifesteren in brussel.

dat is wel meestal zo...

natuurlijk zeer belachelijk van de waalse politie.....

maar wat is de oorzaak van de verfransing in vlaanderen?
1) Wanneer zijn die samen gaan manifesteren ? Link misschien ?

2) Waarom geef je geen 'politiek' voorbeeld, in dit 'politieke' forum, bijvoorbeeld de verschillende fracties in het Europees parlement .... wie zit daar samen, op basis van welk gemeenschappelijk gedachtengoed ?
Heeeel interessant.

.

Oud 10 oktober 2013, 10:28   #30
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Toevallig vanochtend meegemaakt in het personeelsbusje van mijn werkgever in onze hoofdstad...
Ik stap in, ik zeg goedemorgen, en de chauffeur antwoordt 'bonjour'.
Twee minuten later stapt een Nederlandse collega in dat busje, zegt met een duidelijke Nederlandse tongval goedemorgen, en diezelfde chauffeur antwoordt ... 'goedemorgen, kunt u de deur dichtdoen'
Dat doet voor mij de deur dicht ...
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2013, 10:31   #31
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Wie zei ook weer dat overal in belgië een franstalige in het frans moet kunnen spreken, en in het frans moet te woord gestaan worden.

Kijk eens in de Vlaamse gemeenten waar men in de jaren 60 toegelaten heeft Frans te gebruiken bij de officiële instanties. Zijn dat nu nog Vlaamse gemeenten? Is dat het respect die je als Vlaming in een Vlaamse gemeente krijgt?

En dan de Vlamingen taal-haters noemen? Is dat dan domheid of bestaat daar nog een ander woord voor?
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2013, 10:36   #32
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee. Vlamingen zijn xenofober dan Walen.
Nee. Vreemdelingen zijn xenofober dan Walen en Vlamingen.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2013, 10:50   #33
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Toevallig vanochtend meegemaakt in het personeelsbusje van mijn werkgever in onze hoofdstad...
Ik stap in, ik zeg goedemorgen, en de chauffeur antwoordt 'bonjour'.
Twee minuten later stapt een Nederlandse collega in dat busje, zegt met een duidelijke Nederlandse tongval goedemorgen, en diezelfde chauffeur antwoordt ... 'goedemorgen, kunt u de deur dichtdoen'
Dat doet voor mij de deur dicht ...
Tja, de Franstaligen hebben de Vlamingen decennialang als boertjes aanzien en behandeld... Nu ze de Vlamingen financieel nodig hebben en die niet meer naar de Franstaligen opkijken als waren ze hun meerderen zijn ze een beetje gefrustreerd...
Ook het feit dat Vlaanderen niet zomaar meer plooit en toegeeft aan al hun wensen en het aandurft zelf eisen te stellen enz vinden ze beneden alles...

Laatst gewijzigd door andev : 10 oktober 2013 om 10:54.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2013, 10:55   #34
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht

Je weet wel, Brussel, dat officieel tweetalig is.
Anders loopt het in België mis.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2013, 10:57   #35
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Zijn er echt nog mensen die denken dat de zure mensen die nieuwssites bevuilen een representatie van de bevolking zijn?

Internet is het propagandamedium van de nationalist, omdat die daar lekker anoniem haat kan verspreiden. Het is op alle vlakken de niche van de nationalist geworden. Zelfs het partijsecretariaat zelf van nationalistische partijen houdt zich volop met internetpropaganda bezig, getuige de vele wijzigingen van Wikipedia-artikels vanuit het partijsecretariaat van de N-VA. Van daaruit werd bijvoorbeeld de medewerking aan het Studiecentrum Joris Van Severen uit het artikel van Bart De Wever geschrapt, omdat de N-VA niet wilt dat de bevolking weet dat De Wever meewerkt aan een instantie die een fascist eert.
Och op internet kan elk zijn ding doen, zonder al teveel censuur, (zelf)censuur die wel deel uitmaakt van de gesubsidieerde media.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2013, 10:59   #36
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee. Vlamingen zijn xenofober dan Walen.
Bron ?
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2013, 11:00   #37
Maikel Joosten
Gouverneur

Maikel Joosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bezeke Bekijk bericht
Dat denk ik...

Ik lees zowel Vlaamse nieuwssites (hln) als Waalse (dhnet) en bij die reacties van Wallonië merk ik méér xenofobie. Overwinning van Le Pen bv bij de peilingen wordt zéér positief onthaald enzo. Je kan duimpjes geven en deze krijgen massa's duimpjes, ook het vreemdelingenbeleid van De Wever of De Winter is enorm populair bij de Walen

Maar wat ik mij afvraag: waarom stemmen die dan altijd zo links?
Simpel, bang om de Vlaamse centjes te verliezen hé. De laatste polls tonen wel aan dat de PS terrein verliest, een zeer goede zaak voor de toekomst van Wallonië.
Oud 10 oktober 2013, 11:05   #38
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
En wie zegt dat die nieuwssites niet getrukeerd zijn door eenzelfde clubje van pipo's dat daar maar post en post..?!!

Nee, ik baseer mij op hun kiesgedrag dat veelal zoals je zegt, links (uit ideologie) is.
Walen zijn even xenofoob als Vlamingen ( of erger ! ) Maar zij stemmen links in ruil voor hun uitkeringen.
Want het is wel zo dat rechtse en liberale partijen gierig en baas-gezind zijn, en liefst van al den dop zouden afschaffen.
Als je moet kiezen tussen de vreemdelingen buitengooien, of eten in uw bord hebben en een dak boven uw hoofd, dan is de keuze snel gemaakt.
In Vlaanderen hebben er meer werk, die kunnen zonder risico rechts stemmen.
Oud 10 oktober 2013, 11:12   #39
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Bron ?
Dat is één van de Belgische dogma's die niet in twijfel getrokken mogen worden. Net zoals de transfers vroeger van zuid naar noord liepen, net zoals collaboratie in WO2 een haast exclusief Vlaamse zaak was... niet in twijfel trekken. Of anders loopt het in België mis, zoals hier een paar posts hoger staat.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2013, 11:13   #40
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Wie begrijpt dit niet ? " waarom heb ik geen werk en die vreemdeling wél ? ".
D�*t zijn vragen die de autochtoon, zowel in Wallonie, Vlaanderen en elders, zich stelt. En terecht natuurlijk.
Dat heeft in de verste verte niets met " racisme " te maken.
Voer een beleid in zoals in Zwitserland, waar een vreemdeling enkel een job krijgt als er geen Zwitser voor gevonden word.
DAT zou eerlijk zijn.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be