![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarenboven staat er een heel interessante passage in de inleiding tot de Keulse Bijbel over de waarde van het bijbellezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Parlementsvoorzitter
|
![]()
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kan me niet voorstellen dat een koekie monster daar niet van houdt. Smeer het anders op je hoofd dan groeien er vast mooie bloempjes uit..... ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zei dat de kerk niet te vinden was voor bijbelvertalingen in de volkstaal. En dit om een voor haar begrijpelijke reden. Het grote risico van bijbels in de volkstaal bestond volgens de kerk erin dat er een interpretatie zou kunnen ontstaan van de Heilige Schrift door mensen die er niet voor 'gestudeerd' hadden of hiervoor opgeleid waren. Zo zouden opvattingen kunnen ontstaan die afweken van de orthodoxe leer. En bijgevolg, wanneer iedereen bij zich thuis de bijbel zou gaan lezen volgens zijn inzichten en zijn geweten, dan werd de uitleg van de priester overbodig, zeker op termijn. Want, zo meende men, de mensen zouden de bijbel gaan lezen en verstaan zoals zij dachten dat die zou moeten worden of verstaan. Met alle gevolgen van dien. De kerk zou met andere woorden zijn monopolie verliezen over de 'correcte' uitleg én lezing' van de Heilige Schrift, hetgeen een verzwakking betekende van de kerk en een gedwongen 'loslating' van de kerk van haar greep over de gelovigen en hun 'geweten'. Toen bij het uitvinden van de boekddrukkunst, de boeken en dus ook de bijbel, goedkoper werden en meer beschikbaar werden voor heel wat mensen, stond de kerk dan ook heel huiverig tegenover Bijbelvertalingen in de volkstaal. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 oktober 2013 om 14:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nu begint u alweer deze draad de verpesten met uw gezanik. Ga op een ander forum memmen.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 oktober 2013 om 16:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waar jij zelf een voorbeeld van bent. Ik raad je daarom aan de nieuwe bijbel van harriechristus eens te gaan lezen..... ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Over welke "Bijbel" hebben we het hier eigenlijk? Die van het Christendom?
Ik wil het nu even niet hebben over het Nieuwe Testament, dat inderdaad bij uitstek de basistekst is de Christelijke kerken. Ik beperk mij tot het zogezegd "Oude" Testament. Wat mij steeds verbaast is dat zo weinig mensen er zich rekenschap van geven dat lectuur van het OT door het Christendom van uit een totaal ander perspectief en van een totaal andere ingesteldheid getuigt dan de oorspronkelijke en waarheidsgetrouwe benadering door de religie bij wie de herkomst van de boeken eigenlijk moet gesitueerd worden: het Judaïsme. Veel Christenen tateren losbollig over "De Bijbel". In feite heeft het Christendom (en daarin vooral dan het Katholicisme) slechts één enkele bedoeling gehad: met alle mogelijke middelen pogen aan te tonen dat de figuur van Jehoshuah/Jezus de Messias was en dat hij als dusdanig werd "aangekondigd" in de Joodse Bijbel. Dit gebeurde dan door een éénzijdige, zogezegd "christologische" interpretatie. Waarbij foute vertalingen en het citeren van onvolledige verzen niet werden geschuwd. Neem nu het gedeelte dat door het Judaïsme als het meest heilige wordt beschouwd: de Torah (= de vijf eerste boeken of Pentateuch). Voor het Judaïsme is die Torah ( de "Schriftelijke" Torah) samen met de richtlijnen en interpretaties uit de overlevering (de Talmud of "Orale" Torah) een codex voor de wijze waarop het leven hoort geleefd te worden (de 613 Mitzvoth die collectief als De Wet worden aangeduid). Het Christendom heeft dit aspect totaal overboord gegooid. De kloof tussen Christendom en Judaïsme is dan ook onpeilbaar diep. Zodanig diep dat de bewering dat het Christendom een "dochterreligie" is van het Judaïsme eigenlijk een loopje neemt met de waarheid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daarom zeg ik ook: doe het op je hoofd om den Gode (die van boven kijkt) welgevallig te wezen.
Hij zal zeker zeggen: "Ik ben blij dat mijn heilige poep op de goede plek is neder gedaald!" "En er zullen bloemen uit groeien, dat is een ding dat zeker is." ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door harriechristus : 12 oktober 2013 om 19:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door harriechristus : 12 oktober 2013 om 19:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Tuurlijk wel. Behalve veel inhoudelijke overeenkomsten bevatten beide boeken een leer van heil en verdoemenis. Ze zijn even inhumaan en onwetenschappelijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk is het christendom geen dochterreligie van het jodendom. Het christendom is immers in Jezus de voltooiing van wat nog versluierd en verduisterd zat in het judaïsme.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En de liefhebbers van elk van deze boeken hebben elkaar voortdurend dwarsgezeten in meningsverschillen over de inhoud van hun boeken. Dus ga mij nou niet vertellen dat ze zo verschillend zijn. Het zijn stevige concurrenten, ze vissen in dezelfde vijver Jan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |