Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 oktober 2013, 11:31   #21
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Nee, op nationaal niveau, Belgie dus, is de deal gemaakt om een taalgrens vast te leggen met daaraan verbonden een aantal speregels.

Een hele belangrijke spelregel is dat er , buiten de faciliteitengemeentes, geen gesubsidieerde Franstalige scholen op Vlaams grondgebied kunnen komen (en geen NLtalige op Waals gebied).

Zou Vlaanderen een apart land zijn morgen, dan zouden 1 dag later de Franstalige in Vlaanderen allerlei diensten gaan opeisen, en deze naar Europees recht ook kunnen materialiseren.

Een vluchtroute voor Vlaams nationalisten zou een niet-lidmaatschap van de EU zijn. Dán maakt Vlaanderen zélf uit wat het wil.
Op basis waarvan zouden die franstaligen dat recht krijgen? Hoeveel Portugees-talige scholen zijn er in Parijs (de stad met het grootste aantal Portugezen na Lissabon)? Hoeveel Franstalige scholen zijn er in Duitsland?

Uiteraard staat het iedereen vrij om een school te beginnen - op eigen kosten en op voorwaarde dat de Vlaamse eindtermen gehaald worden.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2013, 11:32   #22
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Wel dus

Een staatsgrens binnen Belgie zou betekenen (bij behoud van lidmaatschap EU)

1) Recht op Franstalig onderwijs voor allen in Vlaanderen die dat willen
2) Recht op eigen radio en tv stations voor de Franstaligen in Vlaanderen.

Dus bv

Ipv de vier grote Franstalige scholen (Wemmel, Rode, etc) die nu in Vlaanderen hun zegenrijke werk mogen verrichten, zouden er weleens honderden kunnen komen tot aan Knokke en Hasselt toe.

Kun jij dan al definieren wat dat eigen volk precies is?
Voor jou is dat ongetwijfeld een samenraapsel van alle mogelijke negatieve clichés.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2013, 11:36   #23
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Op basis waarvan zouden die franstaligen dat recht krijgen? Hoeveel Portugees-talige scholen zijn er in Parijs (de stad met het grootste aantal Portugezen na Lissabon)? Hoeveel Franstalige scholen zijn er in Duitsland?
Misschien moet je eens kijken hoeveel Hongaarse scholen de EU in Roemenie afgedwongen heeft.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Op basis waarvan zouden die franstaligen dat recht krijgen?
Europees recht

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 28 oktober 2013 om 11:37.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2013, 11:38   #24
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Er is geen verfransing in de Vlaamse rand. Er is gewoon een groot aantal Franstaligen die het recht heeft naar Vlaanderen te gaan leven en die geen rekening met de blinde haat van een bepaalde Vlaanderen tegenover het Frans en de Franstaligen houdt. Voelt een bepaalde Vlaanderen zich niet op haar gemak met Franstaligen rond hen, pech voor haar maar dat betreft de Franstaligen niet!
wat is dat nu voor stierenstront.

Ik lees nu net dat heel Frans-Vlaanderen aan het vernederlandsen is omdat de Vlamingen die in Frans Vlaanderen gaan wonen Nederlands blijven spreken en geen moeite doen om Frans te leren. Is dat hetzelfde als wat jij ziet in de rand rond Brussel?
Dan kunnen we dit ook uitbreiden tot het vroegere Brabant wat nu recent "WAALS-Brabant" heet (vroeger gewoon Brabant): niks aanpassen, gewoon Nederlands blijven spreken mensen, en EISEN dat de voertaal op school ook Nederlands wordt.

Het kan!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2013, 11:39   #25
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Bekijk de evolutie van verkiezingresultaten in Halle-Vilvoorde eens de voorbije 40 jaar.

Ik haat geen Franstaligen, er valt gewoon niet mee samen te leven wegens geen gemeenschappelijke taal.

Nu, heeft er iemand een antwoord op de vraag of een staatsgrens verfransing zou afremmen/stoppen?
Ik denk het wel. Het werkt alvast in Frankrijk: daar zie je geen Nederlandse invloeden.... Dat ze in Kortrijk dan weer specifiek moeten gaan aanduiden dat Nederlands de voertaal is, is gewoon de schuld van de..... heu.... Vlamingen zeker?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2013, 11:40   #26
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Thuleander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kun jij dan al definieren wat dat eigen volk precies is?
Iedereen weet instinctief wie zijn 'eigen volk' is.
Daar is geen politiek correct schijndebat voor nodig.

Citaat:
Dus daarom dat mijn Franstalige buurman al jaren roept dat partijen als het VB een godsgeschenk voor de Franstalige gemeenschap in Belgie zijn.
Volgens mij bestaat die Franstalige buurman van jou helemaal niet.

Laatst gewijzigd door Thuleander : 28 oktober 2013 om 11:42.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2013, 11:43   #27
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
Je mag ook gewoon kleur bekennen hoor, en een definitie geven.

Dan krijgen wij ook inzage in jouw instinct, en weten we waar we precies over praten.

Citaat:
Volgens mij bestaat die Franstalige buurman van jouw helemaal niet.

De hele straat zit vol met Franstalige buurmannen -en vrouwen.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2013, 11:45   #28
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Misschien moet je eens kijken hoeveel Hongaarse scholen de EU in Roemenie afgedwongen heeft.
Daar gaat het om een historische minderheid. Franstaligen in Vlaanderen zijn dat niet.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2013, 13:26   #29
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach zo.
Ik ben daar niet zo zeker van. Mijn volk, welk is dat? Die mensen met hun raar taaltje die hier meer dan 200 km vandaan wonen. En die sinds enkele tientallen jaren tot hetzelfde (kunstmatige) gewest horen? Of zijn dat die mensen die hier enkele tientallen kilometers verder wonen, een andere (door de overheid opgelegde)standaardtaal spreken, maar dezelfde familienamen dragen en gemeenschappelijke voorouders hebben?

Laatst gewijzigd door pajoske : 28 oktober 2013 om 13:27.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2013, 13:27   #30
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

In Finland heeft de onafhankelijkheid en de nieuwe staatsgrens de "Verzweedsing" in elk geval gestopt en zelfs teruggedrongen.
Toen Finland nog een onderdeel van Zweden was,was Helsinki voor een groot deel Zweeds- talig.
Na de onafhankelijkheid van Finland is deze stad terug Finstalig geworden.

Er bestaat nog wel een Zweedstalige , Finse eilandengroep tussen de Zweedse en Finse kust,maar die eilanden zijn steeds Zweedstalig geweest en die hebben door hun geografisch isolement met de rest van Finland hun Zweedse taal voor het grootste deel behouden ,ook al behoren zij nu tot Finland.

Ook de Finse westkust ,waar vroeger ook veel Zweeds gesproken werd is na de onafhankelijkheid van Finland volledig aan het "verfinsen"

Dus de onafhankelijkheid van Finland heeft het Fins inderdaad een stevige duw in de rug gegeven.
Dat wat de Vlaamse onafhankelijkheid voor het Nederlands in de Vlaamse Rand ongetwijfeld ook gaat doen .

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 28 oktober 2013 om 13:29.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2013, 13:29   #31
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

Franstaligen in Vlaanderen zijn vaak gewoon "Vlamingen" waarvan de ouders of (over-) grootouders zich wouden distantiëren van het gewone volk door Frans te gebruiken en hun eigen taal als minderwaardig te beschouwen.

Tegenwoordig gaan hun kinderen veelal naar NL scholen en is die houding aan het veranderen.
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2013, 13:37   #32
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
In Finland heeft de onafhankelijkheid en de nieuwe staatsgrens de "Verzweedsing" in elk geval gestopt en zelfs teruggedrongen.
Toen Finland nog een onderdeel van Zweden was,was Helsinki voor een groot deel Zweeds- talig.
Na de onafhankelijkheid van Finland is deze stad terug Finstalig geworden.

Er bestaat nog wel een Zweedstalige , Finse eilandengroep tussen de Zweedse en Finse kust,maar die eilanden zijn steeds Zweedstalig geweest en die hebben door hun geografisch isolement met de rest van Finland hun Zweedse taal voor het grootste deel behouden ,ook al behoren zij nu tot Finland.

Ook de Finse westkust ,waar vroeger ook veel Zweeds gesproken werd is na de onafhankelijkheid van Finland volledig aan het "verfinsen"

Dus de onafhankelijkheid van Finland heeft het Fins inderdaad een stevige duw in de rug gegeven.
Dat wat de Vlaamse onafhankelijkheid voor het Nederlands in de Vlaamse Rand ongetwijfeld ook gaat doen .

Toen Zweden nog bestuurd werd door Denemarken,was Zuid-Zweden ook voor het grootste deel Deens-talig door de invloed van de Deense hoofdstad Kopenhagen dat daar vlakbij ligt.
Na de onafhankelijkheid van Zweden is het Deens in Zuid-Zweden volledig verdwenen ten voordele van het Zweeds.
Weer een voorbeeld van het feit dat een staatsgrens nog altijd de beste staatsgrens is .
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2013, 13:38   #33
Thuleander

Thuleander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je mag ook gewoon kleur bekennen hoor, en een definitie geven.

Dan krijgen wij ook inzage in jouw instinct, en weten we waar we precies over praten.
Mijn instinct verschilt terzake helemaal niks met dat van jou, of dat van eender welk individu of volk.
Niet hypocriet doen hé.

Of zal ik eens in Meulenberg gaan vragen of ik naar hun instinct tot hun volk behoor?
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2013, 13:56   #34
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je gaat me toch niet vertellen dat je een probleem hebt met het principe van eigen volk eerst.
De basisfilosofie van zowat alle volkeren ter wereld, en zeker van de etnische minderheden in België.
Daar ging het niet over.
Het ging over identifikatie met de taal. Dat is niet noodzakelijk hezelfde als de identifikatie met "eigen volk".
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2013, 14:08   #35
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat kan het ons schelen welke taal die allochtonen straks (na onze Grote Verdwijning) spreken?
Laat dat vooral een probleem van die allochtonen zijn.
Neen, dat is ook mijn probleem want ik identificeer mij met de Nederlandstaligheid. En welke kleur die Nederlandstaligen dan hebben is daarbij in wezen van geen enkel belang. Het gaat mij om de Kulturkampf NL/F die zich in dit landje afspeelt. En ik zou met lede ogen toezien als immigranten het F-kamp komen versterken ten nadele van het NL-kamp.

Immigranten/allochtonen is daarbij een �*ndere polariteit.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 oktober 2013 om 14:22.
Oud 28 oktober 2013, 14:18   #36
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Volgens mij bestaat die Franstalige buurman van jou helemaal niet.
Ik denk toch dat het voor sommigen verschilt. Ik kan iemand die geadopteerd is door Vlamingen, iemand die maar één ouder als Vlaming heeft of een vreemdeling die perfect geassimileerd is perfect tot mijn volk rekenen.

En dat wilt dan nog niet zeggen dat ik een probleem heb met mensen die hier wonen en geen band hebben met Vlaanderen. Vaak wel maar dat heeft dan met hun mentaliteit te maken, niet met hun huidskleur.

Maar we dwalen af, voor mij was nu het Nederlands belangrijk en hoe we dat het beste kunnen in stand houden.
Oud 28 oktober 2013, 14:28   #37
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maar we dwalen af, voor mij was nu het Nederlands belangrijk en hoe we dat het beste kunnen in stand houden.
1) Dit http://forum.politics.be/showthread.php?t=169287 voltrekken door massale investering in NL onderwijs.
Maar men vertikt het:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=173954

2) Een stedebouwkundige politiek voeren die erop gericht is dat Nederlandstaligen in Vlaanderen blijven ipv in Wallonië gaan kleine Waaltjes te maken met een Vlaamse naam. Maw maatregelen nemen tot het stoppen van de immobiliënuittocht.

3) Ervoor zorgen dat immigranten kiezen voor NL ipv voor F.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 oktober 2013 om 14:31.
Oud 28 oktober 2013, 14:47   #38
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk toch dat het voor sommigen verschilt. Ik kan iemand die geadopteerd is door Vlamingen, iemand die maar één ouder als Vlaming heeft of een vreemdeling die perfect geassimileerd is perfect tot mijn volk rekenen.

En dat wilt dan nog niet zeggen dat ik een probleem heb met mensen die hier wonen en geen band hebben met Vlaanderen. Vaak wel maar dat heeft dan met hun mentaliteit te maken, niet met hun huidskleur.

Eén detail: ik kom veel in kontakt met toeristen van over de ganse wereld.
Als ik te doen heb met Brusselaars spreek ik geen énkel woord Frans.
Wel met Walen.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2013, 15:03   #39
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel dus

....
Daar moet ik eens dik mee lachen, met jouw probeersel om ons schrik aan te jagen ivm onderwijs.

Wie denkt ge dat momenteel alle Franstalig onderwijs in de Vlaamse gemeenten met taalfaciliteiten betaalt ?
Maar aanvaarden ze er inspectie van de Gemeenschap die dat betaalt ?

Als de Franstaligen scholen willen inrichten op eigen kosten in het buitenland, eenderwaar dan en dus evt ook in Vlaanderen, dan gaan ze toch eerst wat inspanningen mogen doen op economisch vlak.

Racisme en discriminatie: eigen transfert eerst !!

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2013, 15:04   #40
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:

Dus bv

Ipv de vier grote Franstalige scholen (Wemmel, Rode, etc) die nu in Vlaanderen hun zegenrijke werk mogen verrichten, zouden er weleens honderden kunnen komen tot aan Knokke en Hasselt toe.
Op wat baseer je dit?
Frans is geen geinstitutioneerde taal in Vlaanderen

Laatst gewijzigd door giserke : 28 oktober 2013 om 15:05.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be