Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 augustus 2004, 11:24   #21
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
En dus voor de rest van hun dagen er gerust in zullen mogen zijn: Nederlands leren hoeft niet.
Precies of die gingen nu die moeite doen. Vlamingen zelf hebben daar ook hun schuld in, in een goed restaurant in Vilvoorde werkt een dame die moeite doet om nederlands te spreken, en ik hoor maar al te vaak vlamingen zelf in het frans beginnen. Als ik in Vlaanderen in een winkel kom dan "ken" ik maar 1 taal, als de andere partij dan op z'n minst moeite doet, wil ik nog wel helpen, maar ik sta op mijn taal, en ik ben blijkbaar een uitstervend ras.

En DAT is het eigenlijke grote probleem, we willen splitsen en onafhankelijk worden, maar zelfs daarna nog zullen vlamingen hun taal verloochenen voor het gemak van een ander! Als we individueel wat meer respect opeisten voor onze taal, dan zouden de andere communautaire problemen misschien vanzelf wegebben of draaglijker worden.
Oud 31 augustus 2004, 11:27   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseBelg
Precies of die gingen nu die moeite doen.
Mochten er geen faciliteiten geweest zijn, dan had vooreerst het aanzuigeffect nooit bestaan. En daarenboven hadden de Franstaligen weldegelijk de moeite moeten doen om de taal zich eigen te maken. Hoe wil je anders in een gemeente wonen waarvan je de taal niet begrijpt en dus ook al je officiële documenten in die taal ontvangt???
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 11:29   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseBelg
En DAT is het eigenlijke grote probleem, we willen splitsen en onafhankelijk worden, maar zelfs daarna nog zullen vlamingen hun taal verloochenen voor het gemak van een ander!
Dit is een reflex die ons door de Belgenstaat werd bijgebracht. Reflexen die men in een volk heeft gedramd, gaan er niet zomaar uit. Het vergt tijd en een mentaliteitswisseling.
Oud 31 augustus 2004, 11:30   #24
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Verhofstadt kruipt nog een stukske dieper in de reet van Di Rupo ...
Nog effe en hij zit er helemaal in tot aan zijn gebit ...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 12:17   #25
Spolpoel
Banneling

Standaard

Citaat:
Mochten er geen faciliteiten geweest zijn, dan had vooreerst het aanzuigeffect nooit bestaan. En daarenboven hadden de Franstaligen weldegelijk de moeite moeten doen om de taal zich eigen te maken. Hoe wil je anders in een gemeente wonen waarvan je de taal niet begrijpt en dus ook al je officiële documenten in die taal ontvangt???
Juist, de faciliteiten waren bedoeld om 'tijdelijk' te zijn ; maw om franstalige inwijkelingen de tijd te bieden om zich in te burgeren en o.a. het Nederlands te leren. We weten allemaal wat een flop die faciliteiten zijn : nog geen handvol franstaligen in gans de rand heeft ooit de moeite gedaan om de taal te leren.
Conclusie : de faciliteiten zijn nutteloos geweest en dienen bijgevolg afgeschaft te worden. Het eentalig VLAAMS karakter van de ex-faciliteitengemeenten moet met spoed wettelijk vastgelegd worden. De franstalige inwijkelingen zullen van de nood een deugd moeten maken en hun individuele tweetaligheid (die de BUB hen altijd toeschrijft) moeten waarmaken.

Als Verhofstadt de voorgestelde piste volgt, kan hij een kruis maken over zijn carrière.
Spolpoel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 12:19   #26
rroloff
Burger

Standaard

Komt dit niet neer op uitbreiding van het franstalig territorium? Zo ja, dan kan ik dat niet anders dan interpeteren als het alvast verleggen van de grenzen / vergroting franstalig territorium i.v.m. met de nakende splitsing van Belgie.

Lijkt me iets waar veel Vlamingen gevoelig voor zijn. Dan helpt geen lieve moedertje meer tegen het Vlaams Blok. Slechts verbod op die partij zal - korstondig - soelaas bieden.....

Het wordt er niet leuker op in Belgie de komende jaren.
rroloff is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 12:38   #27
Dimitri

Standaard

Ik heb nog een veel beter voorstel: de zes faciliteitengemeentes worden officieel tweetalig en onderdeel van 'Brussel-25', in ruil voor de opheffing van het Brussels gewest en de aansluiting van Brussel bij het Vlaams gewest (als aparte provincie of als onderdeel van de provincie Vlaams-Brabant).
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 12:44   #28
Olivier
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ik heb nog een veel beter voorstel: de zes faciliteitengemeentes worden officieel tweetalig en onderdeel van 'Brussel-25', in ruil voor de opheffing van het Brussels gewest en de aansluiting van Brussel bij het Vlaams gewest (als aparte provincie of als onderdeel van de provincie Vlaams-Brabant).
Omgekeerd zie ik nog mogelijk (Brussel naar Wallonie) maar naar Vlaanderen :s
Olivier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 13:29   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit zou een werkbaar voorstel kunnen zijn, mochten de Franstaligen zich daar niet tegen verzetten. En dat zullen ze zeker doen daar een dergelijke constructie de definitieve breuk met Wallonië betekent. Een dergelijke constructie opent ook de deur voor separatisme.
Oud 31 augustus 2004, 13:39   #30
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
[size=7]Onbespreekbaar[/size]
Het mag gerust nog een paar punten groter wat mij betreft. Dan nog liever de boel verder laten rotten.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 13:47   #31
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

[size=6]NOOIT NEVER JAMAIS MAI NUNCA NIEMALS [/size]
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)

Laatst gewijzigd door Philips Inc. : 31 augustus 2004 om 13:49.
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 14:29   #32
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dit zou een werkbaar voorstel kunnen zijn, mochten de Franstaligen zich daar niet tegen verzetten. En dat zullen ze zeker doen daar een dergelijke constructie de definitieve breuk met Wallonië betekent. Een dergelijke constructie opent ook de deur voor separatisme.
Tja, als het de Franstaligen te doen is om de Franstaligen in de Vlaamse rand, moeten ze dat maar overwegen. Anders moet BHV uiteindelijk zonder meer gesplitst worden.

Overigens betekent de aansluiting van Brussel bij Vlaanderen uiteraard dat Vlaanderen een stuk tweetalig grondgebied krijgt en dat de Franstalige Brusselaars ook in het Vlaams Parlement vertegenwoordigd worden. De Franstalig-Brusselse partijen zullen dan bij de Vlaamse verkiezingen zo'n 12% van de stemmen behalen.
Oud 31 augustus 2004, 14:33   #33
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, als het de Franstaligen te doen is om de Franstaligen in de Vlaamse rand, moeten ze dat maar overwegen. Anders moet BHV uiteindelijk zonder meer gesplitst worden.

Overigens betekent de aansluiting van Brussel bij Vlaanderen uiteraard dat Vlaanderen een stuk tweetalig grondgebied krijgt en dat de Franstalige Brusselaars ook in het Vlaams Parlement vertegenwoordigd worden. De Franstalig-Brusselse partijen zullen dan bij de Vlaamse verkiezingen zo'n 12% van de stemmen behalen.
De aansluiting van Brussel bij Vlaanderen?

[size=7]JAMAIS[/size]

[size=7][/size]
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 14:36   #34
Philips Inc.
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime

[size=7]JAMAIS[/size]
U koos alvast de juiste taal ...

Voor mij is het duidelijk: België weg (dus ook hoofdstad), Antwerpen hoofdstad van Vlaanderen, en Brussel tweetalig stadsgewest in Vlaanderen.
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Oud 31 augustus 2004, 14:38   #35
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime

[size=7]JAMAIS[/size]
Dan maar een splitsing van BHV zonder meer.
Oud 31 augustus 2004, 14:41   #36
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als Brussel geen problematiek was, was België al lang geen land meer.
Oud 31 augustus 2004, 15:20   #37
N.J.S.V. Antwerpen
Burgemeester

N.J.S.V. Antwerpen's schermafbeelding

Standaard

Even over de splitsing B-H-V: Het scenario dat met alle waarschijnlijkheid uitgevoerd wordt is [size=5]"We hebben de splitsing bereikt, kijk maar hoe Vlaams we wel zijn[/size][size=1], maar natuurlijk hebben we onze solidariteit betuigd met onze onderburen. Dit door bijvoorbeeld de Senaat paritair te maken...[size=5]"[/size][/size]

Verder spijt het mij te zien dat sommigen onze hoofdstad verloren laten aan gaan aan Wallonië. We moeten kampen voor een onafhankelijk Vlaanderen mét Brussel en mét Zuid-Vlaanderen (Frans-Vlaanderen). Daarna is het maar een kwestie van vernederlandsen.

Laatst gewijzigd door N.J.S.V. Antwerpen : 31 augustus 2004 om 15:20.
N.J.S.V. Antwerpen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 15:29   #38
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N.J.S.V. Antwerpen
Even over de splitsing B-H-V: Het scenario dat met alle waarschijnlijkheid uitgevoerd wordt is [size=5]"We hebben de splitsing bereikt, kijk maar hoe Vlaams we wel zijn[/size][size=1], maar natuurlijk hebben we onze solidariteit betuigd met onze onderburen. Dit door bijvoorbeeld de Senaat paritair te maken...[size=5]"[/size][/size]

Verder spijt het mij te zien dat sommigen onze hoofdstad verloren laten aan gaan aan Wallonië. We moeten kampen voor een onafhankelijk Vlaanderen mét Brussel en mét Zuid-Vlaanderen (Frans-Vlaanderen). Daarna is het maar een kwestie van vernederlandsen.
Droom maar verder.
Oud 31 augustus 2004, 16:33   #39
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Wtf? Wij moeten NIKS geven in ruil voor B-H-V! Wat is dat nu weer?! Desnoods moet men zeggen: OF B-H-V wordt NU gesplitst OF er komt geen federale regering. Dan zullen we eens zien wie wie nodig heeft. We hebben macht, maar we durvenz e niet gebruikeken... Ik ben het zo beu dat de mensen kiezen voor een bende ruggengraatloze kwallen...BAH!

Ik ga mij voortaan nog meer inzetten voor Vlaanderen, het is nu wel genoeg geweest met dat BelgiSSche gezever.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 16:35   #40
Philips Inc.
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
Wtf? Wij moeten NIKS geven in ruil voor B-H-V! Wat is dat nu weer?! Desnoods moet men zeggen: OF B-H-V wordt NU gesplitst OF er komt geen federale regering. Dan zullen we eens zien wie wie nodig heeft. We hebben macht, maar we durvenz e niet gebruikeken... Ik ben het zo beu dat de mensen kiezen voor een bende ruggengraatloze kwallen...BAH!

Ik ga mij voortaan nog meer inzetten voor Vlaanderen, het is nu wel genoeg geweest met dat BelgiSSche gezever.
Groot gelijk: Vlaanderen heeft machtigen, maar het zijn trouwloze machtigen ...

(Friedrich Nietzsche)
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be