Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 augustus 2004, 14:17   #21
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Als je de peilingen moet geloven, is 35% van de Vlamingen voor de splitsing van België. Volgens diezelfde peilingen is het % Vlamingen dat voor een unitair België pleit echter vele malen kleiner (5 tot 6%). De meerderheid van de Vlamingen is dus federalistisch of confederalistisch.
Zelfs de minister van Buitenlandse Dinges 'is zover'. Maar dat schijnen voorlopig, om één of andere reden, enkel de 'Zuid-Belgen' te mogen weten.

Een proefbalonnetje?

[size=4]Belgium should split
says Foreign Minister[/size]

30 August 2004

BRUSSELS - Belgium's new foreign minister has caused shockwaves by suggesting Flanders and Wallonia could function separately inside the European Union, it was reported on Monday.

Le Soir newspaper said that Fleming Karel de Gucht chose to reopen the political Pandora's box of his country's Dutch-French linguistic divide at an annual meeting of 120 Belgian ambassadors and top foreign policy officials.

Belgium's two biggest linguistic communities are the Flemish, who speak Dutch, and the French-speaking Walloons.

Analysts say they have what can charitably be described as a love-hate relationship.

De Gucht's comments were "astonishing" coming from a federal minister, Le Soir newspaper said.

The Foreign Minister, who entered his job five weeks ago, said that Belgium could easily operate like two distinct countries in meetings of the EU's Council of Ministers, which represents Union governments.

He pointed out that new EU countries like the Czech Republic, Slovakia or Slovenia have populations similar in size to or even considerably smaller than those of Flanders or Wallonia.

The former president of Belgian Prime Minister Guy Verhofstadt's Flemish liberal VLD party argued that Flemings and Walloons often disagreed in Council of Ministers meetings over issues like agriculture.

[Copyright Expatica 2004]
Oud 31 augustus 2004, 15:46   #22
N.J.S.V. Antwerpen
Burgemeester

N.J.S.V. Antwerpen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Durft u het aan te zeggen dat de meerderheid van de Vlamingen separatistisch is?

Ja, dat durf ik. Zeker nadat iedereen ingelicht is over de waarheid omtrent bijvoorbeeld de miljardenstroom of de talloze grondwetovertredende wetten in deze staat die er enkel zijn ten voordele van de franskiljons en ten nadele van de Vlamingen...

Citaat:
Je kan tegenwoordig niet meer naast de Belgische vlaggen kijken. De verwelkoming van de atleten uit Athene in Zaventem toevallig gezien?
Zo'n oenige uitspraak is eigenlijk geen repliek waardig, maar goed. Om je voorbeeld te ontkrachten, met twintig man en een stapel vodden kan je de indruk wekken dat heel Zaventem volstaat met halve zolen. Zeker als de media zulke belse toestanden steunt.

Het verwondert mij ook niet dat je zoveel belse vodden ziet; den belgiek is een officiële staat, Vlaanderen nog niet. Of bedoel je op sportmanifestaties, zoals de wielersport... ?

N.J.S.V. Antwerpen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 15:47   #23
Sale-Flamin
Burgemeester

Sale-Flamin's schermafbeelding

Standaard

De belze schuit drift stuurloos op het water, het water staat tot op het dek en binnen korte tijd zinkt ze naar de geschiedenis.

En de blubbertjes blijven maar pompen, hoe zielig.
Sale-Flamin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 17:21   #24
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N.J.S.S.V. Antwerpen
[/b]

Ja, dat durf ik. Zeker nadat iedereen ingelicht is over de waarheid omtrent bijvoorbeeld de miljardenstroom of de talloze grondwetovertredende wetten in deze staat die er enkel zijn ten voordele van de franskiljons en ten nadele van de Vlamingen...
Hahahaha! Dream on!!!!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N.J.S.S.V.
Zo'n oenige uitspraak is eigenlijk geen repliek waardig, maar goed. Om je voorbeeld te ontkrachten, met twintig man en een stapel vodden kan je de indruk wekken dat heel Zaventem volstaat met halve zolen. Zeker als de media zulke belse toestanden steunt.

Het verwondert mij ook niet dat je zoveel belse vodden ziet; den belgiek is een officiële staat, Vlaanderen nog niet. Of bedoel je op sportmanifestaties, zoals de wielersport... ?
Leer met die "belse vod" maar leven. België zal uw land blijven tot het einde van uw dagen. Vele Vlaams nationalen hebben u dat al voorgedaan. Het gevolg is dat de frustratie generatie op generatie toeneemt, waarvan uw post het bewijs is.
Oud 31 augustus 2004, 17:31   #25
Tommy_
Schepen

Standaard

Onteren van de slachtoffers van WO1. Wat hebben de Belgicisten gedaan vroeger? Ijzertoren opgeblazen, voorwat heeft men de grafzerken gebruikt dan? Vooraleer je daarover spreekt leer eerst je geschiedenis van Belgicisten .
Tommy_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 17:45   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
België zal uw land blijven tot het einde van uw dagen. Vele Vlaams nationalen hebben u dat al voorgedaan. Het gevolg is dat de frustratie generatie op generatie toeneemt, waarvan uw post het bewijs is.
Ik zie echter een staat die steeds meer bevoegdheden wordt ontnomen, tot frustratie en frustratie van de belgicisten. Anders had uw partij toch geen nut?

Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 17:48   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommy_
Onteren van de slachtoffers van WO1. Wat hebben de Belgicisten gedaan vroeger? Ijzertoren opgeblazen, voorwat heeft men de grafzerken gebruikt dan? Vooraleer je daarover spreekt leer eerst je geschiedenis van Belgicisten .
En veel gewone Vlaamse soldaten kregen een kruis op hun graf met daarop de tekst in het Frans "Mort pour la Patrie". Zo eerde de Belgische staat het door de Vlamingen vergoten bloed... Zelfs nog geen respect voor hun taal!
Oud 31 augustus 2004, 17:50   #28
Tommy_
Schepen

Standaard

Ze hebben de zerken gebruikt om een straat mee aan te leggen....
Oud 31 augustus 2004, 17:54   #29
snoodaard
Gouverneur

snoodaard's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar snoodaard
Standaard

Citaat:
Je kan tegenwoordig niet meer naast de Belgische vlaggen kijken. De verwelkoming van de atleten uit Athene in Zaventem toevallig gezien?
Al een keer op de voetbal(brugge,lierse,beerschot) of op de koers gaan kijken

Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen
snoodaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 17:57   #30
snoodaard
Gouverneur

snoodaard's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar snoodaard
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Waar haalt u dat onnozele aantal? BUB haalde 13.151 stemmen in heel België, en ongeveer 12500 in Vlaanderen.
Blijkbaar zijn der meer rattachisten in wallonie dan ik dacht

Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen
snoodaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 17:59   #31
Tommy_
Schepen

Standaard

Misschien zijn het verzuurde mensen die iets tegen het establishment hebben. Of zijn ze laag geschoold.
Oud 31 augustus 2004, 18:07   #32
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leer jij maar eerst de geschiedenis van de flaminganten. En sla vooral het hoofdstuk begin jaren '40 niet over.
Oud 31 augustus 2004, 18:10   #33
Tommy_
Schepen

Standaard

Ik ontken dat nooit maar ook niet wat er voorheen gebeurd is en erna. Jullie weten geen 1 van de 2.
Oud 31 augustus 2004, 18:12   #34
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ontken dat nooit maar ook niet wat er voorheen gebeurd is en erna. Jullie weten geen 1 van de 2.
Toch tenminste 1 van de 3.
Oud 31 augustus 2004, 18:13   #35
Tommy_
Schepen

Standaard

hihihi. En nu to the point.
Oud 31 augustus 2004, 18:15   #36
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hihihi. En nu to the point.
Awel, dat is the point.
Oud 31 augustus 2004, 18:17   #37
Tommy_
Schepen

Standaard

Mmmm. Dat is dan de argumentatie van de BUB. Ik had meer verwacht. Zwak.
Oud 31 augustus 2004, 18:35   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mmmm. Dat is dan de argumentatie van de BUB. Ik had meer verwacht. Zwak.
Echt? Heeft u dan nog zo weinig van de Bubbels gelezen?
Oud 31 augustus 2004, 18:38   #39
Tommy_
Schepen

Standaard

Mja ik heb er al een beke van gehoord maar nu met eens te ageren op sommigen stel ik me soms vragen over hen.
Oud 31 augustus 2004, 18:49   #40
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoeveel % van de Vlamingen was op de Ijzerbedevaart of Ijzerwake aanwezig? Dan zijn er alleszins meer mensen die op onze jonge partij gestemd hebben.
Dus, als ik het goed begrijp: enerzijds is het kleine, zeg maar minieme aantal IJzerbedevaarders een duidelijke indicatie dat het flamingantisme op sterven na dood is, maar anderzijds is het minieme, enfin: verwaarloosbare aantal stemmen van de BUB zeker geen indicatie dat het belgicisme niet aanslaat? Ik sta werkelijk paf van zoveel logisch vernuft! Descartes, eat your heart out!
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.

Laatst gewijzigd door ossaert : 31 augustus 2004 om 18:51.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be