Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 december 2013, 09:59   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht
Discussie vermijden? Argumenten!!! Jij verwart je bleke schimpreplieken met argumenten! Het kenmerk van de onbenulligen.
Je hebt duidelijk niet de expertise om over het taalitem iets zinvols te schrijven. Dat je in je commentaar op mijn tekst naar Card. Mercier verwijst, is niet enkel kwetsend maar vooral oerdom. Je hebt van mijn tekst geen bal begrepen.
Wie zei er ook alweer iets over verwijten? U bent echt wel een grapjas, hoor!

Wat is er trouwens "kwetsend" aan een verwijzing naar Mercier? En oerdom? Is het niet zo dat Mercier bepaalde talen inferieur achtte en andere niet, net als u?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2013, 10:00   #22
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Al veel eerder kwam dit ter sprake in een andere, oudere draad. In navolging wat een aantal organisaties bepleiten, heb ik toen gesteld dat miskramen niet zomaar bij het ziekenhuisafval zouden mogen komen.
Vroeger gaf men in christelijke ziekenhuizen miskramen in een schoendoos mee aan de mama...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2013, 10:02   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Spreken van superieure en inferieure talen, zeker op een forum waar taal een belangrijk item is, is dan ook provocerend. Ook al kan je het goed bedoelen.
Of het nu provocerend is of niet, laat me eigenlijk volkomen koud. Mij gaat het erom dat het een onjuiste stelling is. Daarnaast kan men niet stellen dat een taal verdwijnt omdat ze "inferieur" zou zijn. Is het Iers bijvoorbeeld een inferieure taal? Op een bepaald moment van haar geschiedenis was haar dood nabij. Slechts door verwoede inspanningen is het onheil afgewend. Als een taal verdwijnt, zijn er veeleer sociologische en economische elementen aanwezig. Denken we maar aan een overheid die een andere taal dwingend oplegt. Niet omdat de taal op zich inferieur zou zijn ten opzichte van een andere taal.

Daarom kan hier ook een mooie gelijkenis aangetroffen worden tussen het denken van mauste en dat van Mercier.
Oud 24 december 2013, 11:16   #24
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Spreken van superieure en inferieure talen, zeker op een forum waar taal een belangrijk item is, is dan ook provocerend. Ook al kan je het goed bedoelen.
Ik verneem graag wat er provocerend is in mijn bijdrage. Ik ben Vlaming en tracht mijn taal zo correct mogelijk te gebruiken. Zoals het past voor een loyale federalist ben ik tweetalig.
Mijn bijdrage toont precies aan dat v.w.b. het Frans en het Nederlands men zeker niet in termen van superioriteit of inferioriteit kan spreken. Men kan natuurlijk beide talen vanuit een taaltechnisch oogpunt bekijken en de analyse verfijnen. Dat lijkt me legitiem.
Wat je schrijft over de wereldordenende functie van een taal is natuurlijk juist. Zo zal het Frans in de meeste gevallen eerst het zelfstandig naamwoord plaatsen en vervolgens de kenmerken van die zaak, die realiteit: "J'ai acheté une montre bon marché mais solide." Het Nederlands (en het Duits) sommen eerst de kenmerken op van de realiteit "Ik heb een goedkoop maar sterk uurwerk gekocht", en dan pas de zaak waarover men het heeft. Men moet dus iets geduldiger zijn als taalgebruiker om de boodschap te begrijpen.
De Franse woordorde verraadt een Cartesiaanse kijk op de taal. Is dit superieur? Geenszins.
mauste is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2013, 13:56   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik verneem graag wat er provocerend is in mijn bijdrage. Ik ben Vlaming en tracht mijn taal zo correct mogelijk te gebruiken. Zoals het past voor een loyale federalist ben ik tweetalig.
Zoals het past? Van een loyale federalist zou ik verwachten dat hij drietalig is. Om welke reden sluit u het Duits eigenlijk uit?
Oud 24 december 2013, 13:58   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn bijdrage toont precies aan dat v.w.b. het Frans en het Nederlands men zeker niet in termen van superioriteit of inferioriteit kan spreken. Men kan natuurlijk beide talen vanuit een taaltechnisch oogpunt bekijken en de analyse verfijnen. Dat lijkt me legitiem.
Wat bedoelt u met een analyse die uit zou moeten voortvloeien uit een taaltechnisch analyse van beide talen?
Oud 24 december 2013, 13:59   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat je schrijft over de wereldordenende functie van een taal is natuurlijk juist. Zo zal het Frans in de meeste gevallen eerst het zelfstandig naamwoord plaatsen en vervolgens de kenmerken van die zaak, die realiteit: "J'ai acheté une montre bon marché mais solide." Het Nederlands (en het Duits) sommen eerst de kenmerken op van de realiteit "Ik heb een goedkoop maar sterk uurwerk gekocht", en dan pas de zaak waarover men het heeft. Men moet dus iets geduldiger zijn als taalgebruiker om de boodschap te begrijpen.
De Franse woordorde verraadt een Cartesiaanse kijk op de taal. Is dit superieur? Geenszins.
Wat is dan wel die "Cartesiaanse kijk op taal"? Is een taal dan een uiting van een individueel filosofisch systeem?
Oud 24 december 2013, 15:36   #28
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat is dan wel die "Cartesiaanse kijk op taal"? Is een taal dan een uiting van een individueel filosofisch systeem?
Heb je ooit filosofie gestudeerd, Jan?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be