Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 januari 2014, 15:38   #21
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Johan Bollen, je bent nu officieel richting morosofie aan het gaan. Kan je, voor de vijfde keer, antwoorden:

Wat is inflatie en hoe ontstaat het?!
Beter...wat zijn de internationale reserve van Venezuela voor en na Chavez. Zijn die dan gezakt?

Het is niet correct dat er niet over de economische boycot van Venezuela gesproken wordt waarbij kunstmatige tekorten geproduceerd worden door de rechtse economische elite.

Maar indien men wil doen alsof de huidige situatie een gevolg is van de politiek van het Chavisme dan dient men ook naar de resultaten te kijken vanaf 1999. Of is 15 jaar niet genoeg om resultaten te zien. Waar zijn dan die verdwenen reserves van het land? Nee. Die zijn flink gestegen (meer dan het dubbel in 2013 dan in 1999) onder het Chavisme niet gedaald.

Daarbij hoef je geen econoom te zijn om naar de resultaten te kijken. De Human development index is zo'n resultaat dat de mensen ook echt voelen. De reductie van de armoede is zo'n resultaat. De doomscenarios van het westen mbt Venezuela zijn tot nader order propaganda.

Het moet echter ook gezegd dat 2013 geen goed jaar was voor de Venezolaanse economie. Het BNP steeg slechts met 1.2 %. Een inflatie van 56 % (de slechtse prestatie sinds Chavez, echter nog steeds onder cijfers van de neoliberale jaren vóór het Chavisme). De productie van petroleum steeg noch daalde. En CEPAL verwacht ook voor 2014 nog een moeilijk jaar met een stijging van het BNP van slechts 1 % en "minder accumulatie van reserves".

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 januari 2014 om 15:45.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2014, 15:39   #22
six
Banneling

Standaard

Johan Bollen,

Wat is inflatie en hoe ontstaat het?
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2014, 15:46   #23
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Johan Bollen,

Wat is inflatie en hoe ontstaat het?
o.a. door het bewust achterhouden van producten voor de markt. Ook speculatie genaamd.

Website
Oud 18 januari 2014, 15:48   #24
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
o.a. door het bewust achterhouden van producten voor de markt. Ook speculatie genaamd.
Voel jij je arrogant omdat je ouder bent? Of omdat je in een ander land hebt gewoond? Ik heb ook in andere landen gewoond hoor.

Ik herhaal dus de vraag, zevende keer:

WAT is inflatie, en hoe ontstaat het?
Oud 18 januari 2014, 15:49   #25
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voel jij je arrogant omdat je ouder bent? Of omdat je in een ander land hebt gewoond? Ik heb ook in andere landen gewoond hoor.

Ik herhaal dus de vraag, zevende keer:

WAT is inflatie, en hoe ontstaat het?
Ik antwoordde mbt Venezuela. Een theoretische discussie over economie hoort elders thuis. Het is niet uit arrogantie dat ik niet op die vraag van je wil antwoorden. Hoop ik toch.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 januari 2014 om 15:50.
Oud 18 januari 2014, 15:53   #26
Troubadour
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik antwoordde mbt Venezuela. Een theoretische discussie over economie hoort elders thuis. Het is niet uit arrogantie dat ik niet op die vraag van je wil antwoorden. Hoop ik toch.
Nee, het is uit onwetendheid.
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2014, 15:53   #27
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik antwoordde mbt Venezuela. een algemene discussie over economie hoort elders thuis.
Nee Bollen.

Ik heb altijd veel respect voor je gehad. Maar nu ben je een bejaarde, arrogante zak aan het wezen.
Jij smijt hier met begrippen zoals inflatie maar je weigert pertinent om uit te leggen WAT je met die term bedoelt. Het is een algemene term, die is niet anders in Venezuela dan in Belgie of in Taiwan.
Als je dus met termen gaat smijten die je weigert om uit te leggen (een intellectueel eerlijk mens maakt duidelijk wat zijn terminologie betekent, bejaarden, trollen en propagandisten doen dit niet) dan concludeer ik dat jij ofwel dom bent ofwel van slechte wil.

Voor een allerlaatste keer dus Bollen, wat is inflatie?
Oud 18 januari 2014, 16:02   #28
Troubadour
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Kranten, partijbladen en politieke roddelblaadjes zijn geen betrouwbare bronnen van kennis.

Groot academisch complot.

Laatst gewijzigd door Troubadour : 18 januari 2014 om 16:02.
Oud 18 januari 2014, 16:08   #29
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor een allerlaatste keer dus Bollen, wat is inflatie?
Prijzen stijgen als het aanbod onvoldoende is of de vraag te groot. Vandaar dat indien bv. suikerproducenten, allen lid van de economische elite of 'oligarchie', samen spannen en de suiker slechts bij mondjesmaat op de markt brengen, opslaan in voorraadplaatsen of enkel voor export voorzien, de prijs van de suiker stijgt. Dit is dus een voorbeeld van hoe speculatie inflatie veroorzaakt. Iets dat door jullie 'experten' onmogelijk geacht wordt blijkbaar. Nochtans is dit een voorbeeld uit het leven gegrepen. Een aantal van die verborgen opslagplaatsen werden namelijk ontdekt door de politie. Ondertussen schreeuwt de pers, ook in handen van die oligarchie en haar vriendjes in de VS en Europa, moord en brand over de tekorten van suiker, en wordt de schuld daarvan op de regering gestoken. Uiteindelijk doel is het kiesgedrag beïnvloeden of de regering ten val brengen op een minder geciviliseerde manier.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 januari 2014 om 16:14.
Oud 18 januari 2014, 16:17   #30
Troubadour
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Iets dat door jullie 'experten' onmogelijk geacht wordt blijkbaar.
Of het zou natuurlijk kunnen dat het heel eenvoudig is iets verkeerd te representeren en/of interpreteren wanneer je geen achtergrond hebt in de materie.
Oud 18 januari 2014, 16:18   #31
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Prijzen stijgen als het aanbod onvoldoende is of de vraag te groot. Vandaar dat indien bv. suikerproducenten, allen lid van de economische elite of 'oligarchie', samen spannen en de suiker slechts bij mondjesmaat op de markt brengen, opslaan in voorraadplaatsen of enkel voor export voorzien, de prijs van de suiker stijgt. Dit is dus een voorbeeld van hoe speculatie inflatie veroorzaakt. Iets dat door jullie 'experten' onmogelijk geacht wordt blijkbaar. Nochtans is dit een voorbeeld uit het leven gegrepen. Een aantal van die verborgen opslagplaatsen werden namelijk ontdekt door de politie.
Nee Johan.

Inflatie ontstaat doordat de centrale bank de geldhoeveelheid kunstmatig vergroot. Dat, en niks anders.
Als een overheid geld kan bijdrukken wanneer zij het wil, dan zal zij het doen. Een van je idealen, Robert "Mad Bad Bob" Mugabe, heeft letterlijk als economische policy bevolen om mensen meer geld te geven wanneer mensen nog weigerden te werken. Er werden dus geldbriefjes van miljarden dollar gedrukt.
Wanneer een overheid dus iets wil kopen wat zij niet kan betalen, kan zij kunstmatig geld laten bijmaken om dit product aan te kopen. De totale geldhoeveelheid stijgt dus en naarmate dat dit geld dissipeert onder de bevolking stijgen de prijzen: mensen merken dat voor hun geld niet genoeg productie is.
Een inflatie van 60% betekent simpelweg dit: de geldhoeveelheid is met ongeveer de helft gestegen in een jaartje.

Je mag dit ontkennen maar dit is hoe het is. Als men producten gaat achterhouden om ze later te verkopen dan noemt men het een prijsstijging en geen inflatie. Inflatie is als de prijzen van alle producten tegen hetzelfde tempo stijgen: het tempo waarmee er dus geld wordt bijgemaakt.
Oud 18 januari 2014, 16:21   #32
Troubadour
Parlementslid

Standaard

Het groot kapitalistisch complot wordt groter bij elk bericht. Nu ook de suikerboeren.
Oud 18 januari 2014, 16:23   #33
six
Banneling

Standaard

Als iemand mij dwingt om iets goedkoper te verkopen dan hetgeen ik erin heb gestoken, draai ik verlies.
Als ik loop en ik verbrand 2000 kal, maar ik eet maar voor 1800 kal, dan word ik ondervoed. Ik moet dan vet- en spiermassa beginnen verbranden, tot die op is en tot ik ziek word.

Als je de geldhoeveelheid met 50% gaat verhogen in een jaar, en ik heb suiker, en ik weet dat, dan ga ik die suiker NIET verkopen. Simpelweg omdat als ik de suiker nu verkoop, en binnen een halfjaar weer werken moet uitvoeren om suiker te prouceren of machines te vervangen, ik met dat geld minder kan doorvoeren.
Oud 18 januari 2014, 16:23   #34
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Troubadour Bekijk bericht
Of het zou natuurlijk kunnen dat het heel eenvoudig is iets verkeerd te representeren en/of interpreteren wanneer je geen achtergrond hebt in de materie.
zojuist klonk het nog
Citaat:
Inflatie en speculatie hebben nougabollen met elkaar te maken, op de laatste 5 letters na. Wanneer ga je erkennen dat je onkundig bent met economische termen?
En dat koopkracht niets met inkomen te maken heeft...

en inflatie niets met vraag en aanbod.

En dan ben ik de 'nul' op gebied van economie?

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 januari 2014 om 16:24.
Oud 18 januari 2014, 16:23   #35
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Van 'inflatie' gesproken.

De Standaard berichtte deze week over de moord op Miss Venezuela 2004 en wie het bericht verder las kon het volgende ontdekken:

Monica Spear Mootz is afkomstig uit de stad Maracaibo in het noordwesten van het land en bracht haar vakantie door in Venezuela, een van de gewelddadigste landen van Zuid-Amerika met een moordpercentage in 2013 van de 39 op 100.000 inwoners volgens Binnenlandse Zaken in Caracas en 79 op 100.000 volgens de ngo Venezolaans Observatorium voor Geweld.

Ook een erfenis van Chavez: het paradijs brokkelt af.....
Oud 18 januari 2014, 16:26   #36
six
Banneling

Standaard

"Jij MOET de suiker verkopen, en in ruil krijg je iets wat binnen een jaar 60% minder waard zal zijn, of wij gooien je in den bak".
Oud 18 januari 2014, 16:27   #37
Troubadour
Parlementslid

Standaard

Citaat:
zojuist klonk het nog

En dat koopkracht niets met inkomen te maken heeft...

en inflatie niets met vraag en aanbod.

O, nu ben je gewoon ordinair aan het liegen. Tof.
Oud 18 januari 2014, 16:28   #38
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja. Inflatie wordt namelijk veroorzaakt door het systematisch vergroten van de geldhoeveelheid.
Oud 18 januari 2014, 16:33   #39
six
Banneling

Standaard

Overigens spreekt Bollen zijn eigen hier keihard tegen:

De koopkracht stijgt, zegt hij, dus er is meer productie.

De inflatie is 60%, dus in Bollen-logica zou, met een constante geldhoeveelheid (want de centrale bank drukt geen geld bij), de productie van alle goederen met 60% zijn afgenomen (dit zijn cijfers die steek houden bij een serieus grote katastrofe zoals een grootschalige hongersnood).

Bijgevolg zou de koopkracht tegelijk stijgen en men minder zou kunnen kopen met dat geld, wat een contradictie is.

Laatst gewijzigd door six : 18 januari 2014 om 16:34.
Oud 18 januari 2014, 16:34   #40
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Troubadour Bekijk bericht
O, nu ben je gewoon ordinair aan het liegen. Tof.
Mag ik u eraan herinneren wat u schreef amper 1 pagina geleden

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door U
Koopkracht is afhankelijk van inflatie, Bollen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ik
Niet alleen van inflatie, ook van inkomsten. Of niet?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door U
Niet. Eerlijk gezegd vermoed ik dat je niet eens weet wat inflatie eigenlijk is.
Aangezien u mij niet gelooft dan maar Wikipedia:

Citaat:
Het begrip koopkracht geeft aan hoeveel goederen een huishouden kan kopen met het besteedbaar inkomen

Website
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be