Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 september 2004, 19:18   #21
snoodaard
Gouverneur

snoodaard's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar snoodaard
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dronyon
Tel daar zowat de helft van Afrika maar bij...
Trouwens, als het om de meestgesproken taal gaat, zou men de koters dan geen Chinees moeten aanleren?
De andere helft spreekt engels,ik heb het over de taal waar men het meest mee uit de voeten kan anders is idd chinees 1e taal en russisch of hindoestaans 2e

Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen
snoodaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2004, 19:38   #22
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vercetti
Kleuterscholen hebben de keuze om franse lessen aan kleuters te geven.
Dit is volstrekt belachelijk. De kleuters kunnen amper schrijven en lezen, laat staan een volledig nieuwe taal leren.
Dit is volgens mij een nieuwe poging van de walen om de Vlaamse taal zo snel mogelijk ten gronde te richten, en van het frans in België de enige taal te maken
Ik ben benieuwd hoe de walen zouden reageren indien de Vlamingen een gelijkaardig voorstel zouden lanceren.

Sorry als dit bericht niet goed is opgesteld. Ik ben hier nl. nieuw
In het Franstalig onderwijs bestaan Engelse en Nederlandse klassen al jaren. Ik heb juist nog op RTBF gezien. Ze hebben veel succes.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2004, 20:01   #23
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LA'er
Persoonlijk vind ik het een slecht idee. Als men nu naar de jeugd ziet stelt men alleen maar vast dat het Nederlands dat ze spreken maar erg belabberd is. Ook de nieuwe generatie politiekers hebben dringend wat lessen standaardtaal nodig. Er zou eens een studie daaromtrend moeten gemaakt worden. Vergelijk dictees van 16-jarigen van 1996 tot 2004 en conclusies kan men al snel maken. Het is belangrijker om eerst de moedertaal goed aan te leren dan twee talen halvelings.
Die kritiek zou kloppen indien het zo zou zijn dat als je twee talen leert, je ze elk maar voor de helft kent.
Dit is echter niet zo, kinderen die op een gestructureerde wijze twee talen leren spreken, spreken hun moedertaal even goed als een ander. Bij de iets intelligentere talen komt daar nog bij dat ze meer taalgevoel aangeleerd krijgen door die twee talen van jongs aan te leren, waardoor ze sneller andere talen leren.
Oud 1 september 2004, 21:19   #24
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Het idee van "taalbaden" komt uit Wallonië, en wordt daar al een tijdje getest.
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2004, 08:56   #25
Tzuvar Raemborr
Minister

Tzuvar Raemborr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
In het Franstalig onderwijs bestaan Engelse en Nederlandse klassen al jaren. Ik heb juist nog op RTBF gezien. Ze hebben veel succes.
Het topic gaat over kleuterscholen.

Ik zou in dat verband nog iets over jou willen zeggen maar ik zal het maar laten
But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay,
I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet.
Tzuvar Raemborr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2004, 16:30   #26
LA'er
Provinciaal Gedeputeerde

LA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk
Die kritiek zou kloppen indien het zo zou zijn dat als je twee talen leert, je ze elk maar voor de helft kent.
Dit is echter niet zo, kinderen die op een gestructureerde wijze twee talen leren spreken, spreken hun moedertaal even goed als een ander. Bij de iets intelligentere talen komt daar nog bij dat ze meer taalgevoel aangeleerd krijgen door die twee talen van jongs aan te leren, waardoor ze sneller andere talen leren.
Spreken is niet hetzelfde als schrijven. Er worden enorm veel fouten tegen de grammatica gemaakt. Als je ziet hoe dat de jonge jeugd schrijft, stel ik mij toch wel veel vragen bij het onderwijzen van Nederlands. Nu dat de internet- en smstaal meer dan ooit de standaardtaal bedreigt moet men extra aandacht schenken aan het Algemeen Nederlands in de plaats van kinderen van 4 jaar op te zadelen met wat Franse woordjes. Het is niet omdat het Frans spreken zou lukken dat ze daarom ook de Franse taal machtig zijn. Schrijven is, zoals ik al eerder zei, immers heel wat anders spreken.
Eén van de vele goede voorbeelden is de taal van de nieuwe generatie politiekers. Vergelijk de taal van Bruno Toback met die van zijn vader Louis Toback en u zult meteen weten wat ik bedoel.
Oud 5 september 2004, 22:18   #27
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Spreken is niet hetzelfde als schrijven.
Dat klopt, er is dan ook eigenlijk geen verband tussen uw verwijt en het voorstel om al in de kleuterklas een 2de taal aan te leren.

Citaat:
Als je ziet hoe dat de jonge jeugd schrijft, stel ik mij toch wel veel vragen bij het onderwijzen van Nederlands.
Staat deze zin er speciaal om uw gelijk te illustreren?!
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2004, 22:32   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Vercetti, het is al langer geweten, hoe jonger een kind(met bepaalde ondergrens) ,hoe makkelijker het is om een 2de taal bij te leren.
U gaat te snel door de bocht. Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen het kind dat de spraakontwikkeling doormaakt en een kind dat die ontwikkeling reeds achter de rug heeft.

Kinderen die leren spreken, leren natuurlijkerwijze ook heel vlug en moeiteloos een andere taal. Maar op die leeftijd gaat het kind nog niet naar school.

Kinderen die wel al de spraakontwikkeling hebben doorgemaakt en dan een taal erbij krijgen, zullen het moeilijk hebben. Juist de peuters zijn reeds een groot deel gevorderd in hun spraakontwikkeling en bijgevolg is er kans dat er verwarring ontstaat. Hier moet het kind ook een taal leren op een andere manier dan tot nu toe de moedertaal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2004, 22:33   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Het gaat slechts om een heel beperkt aantal pilootprojecten. Ieder jaar wordt de zaak opnieuw bekeken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2004, 04:32   #30
Hingis
Schepen

Hingis's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Hingis
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door snoodaard
Zou men dan niet beter opteren voor Engels?Engels is de internationale taal bij uitstek,terwijl frans alleen kan gesproken worden tegen fransen en canadezen uit Quebeq en enkele zwitsers.
Hier se, een kenner van het franse taal ( NOT ) !!!!
Oud 6 september 2004, 07:20   #31
Tzuvar Raemborr
Minister

Tzuvar Raemborr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hingis
Hier se, een kenner van het franse taal ( NOT ) !!!!
Hier se, een kenner van de Nederlandse taal.
But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay,
I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet.
Tzuvar Raemborr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2004, 07:24   #32
Hingis
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tzuvar Raemborr
Hier se, een kenner van de Nederlandse taal.
Dat de "de" of "het" probleem is vergelijkbaar met de "un" of "une" of "le" ou "la" probleem bij de Vlamingen als ze in het frans praten
Oud 6 september 2004, 09:14   #33
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat de "de" of "het" probleem is vergelijkbaar met de "un" of "une" of "le" ou "la" probleem bij de Vlamingen als ze in het frans praten
Ik ben dan ook slim genoeg om nooit Frans te spreken
Oud 6 september 2004, 09:17   #34
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hier se, een kenner van het franse taal ( [size=3]NOT[/size] ) !!!!
Waarmee snoodaards punt weer bewezen is.
Het Engels is zo verspreid geraakt dat het zelfs ons dagelijks spraakgebruik binnen dringt, zelfs bij francofonen.

Of dat nu zo'n goeie zaak is betwijfel ik. Het verbaasd mij dat zoveel vlaams nationalisten, die twee eeuwen taalstrijd hebben gevoerd, nu zo hoog oplopen met het Engels dat de plaats van het Frans als dominante taal gewoon overneemt.
Oud 6 september 2004, 09:33   #35
Brabo
Parlementslid

Brabo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Het Engels is zo verspreid geraakt dat het zelfs ons dagelijks spraakgebruik binnen dringt, zelfs bij francofonen.

Of dat nu zo'n goeie zaak is betwijfel ik. Het verbaast mij dat zoveel vlaams nationalisten, die twee eeuwen taalstrijd hebben gevoerd, nu zo hoog oplopen met het Engels dat de plaats van het Frans als dominante taal gewoon overneemt.
Wat is er mis mee dat zowat iedereen o.m. dankzij de media een mondje Engels spreekt? Taal is uiteindelijk niets meer dan een communicatiemiddel hoor...

Maar goed, we wijken af van het onderwerp. De laatste inhoudelijk interessante posts moeten deze zijn geweest:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
U gaat te snel door de bocht. Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen het kind dat de spraakontwikkeling doormaakt en een kind dat die ontwikkeling reeds achter de rug heeft.

Kinderen die leren spreken, leren natuurlijkerwijze ook heel vlug en moeiteloos een andere taal. Maar op die leeftijd gaat het kind nog niet naar school.

Kinderen die wel al de spraakontwikkeling hebben doorgemaakt en dan een taal erbij krijgen, zullen het moeilijk hebben. Juist de peuters zijn reeds een groot deel gevorderd in hun spraakontwikkeling en bijgevolg is er kans dat er verwarring ontstaat. Hier moet het kind ook een taal leren op een andere manier dan tot nu toe de moedertaal.
Brabo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2004, 09:36   #36
Hingis
Schepen

Standaard

Citaat:
Waarmee snoodaards punt weer bewezen is.

Of dat nu zo'n goeie zaak is betwijfel ik. Het verbaasd mij dat zoveel vlaams nationalisten, die twee eeuwen taalstrijd hebben gevoerd, nu zo hoog oplopen met het Engels dat de plaats van het Frans als dominante taal gewoon overneemt.
Ik weet wel dat Engels de Worldwide taal is maar niet het frans onderschatten zoals veel van de Flaminganten of Vlaamse Nationalisten doen... Frans is één van de 10-15 meest gesproken taal ter wereld.
Oud 6 september 2004, 09:38   #37
Hingis
Schepen

Standaard

Citaat:
Ik ben dan ook slim genoeg om nooit Frans te spreken
Ja ge mist toch wel iets maar ge zal het nooit beseffen, jamer genoeg voor jou. Frans is m'n moedertaal waar ik er fier op ben maar ik vertik het niet om Vlaams/Nederlands te klappen zelfs als je bijna nergens ben met dat taal behalve in Vlaanderen en Nederland.
Oud 6 september 2004, 09:50   #38
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja ge mist toch wel iets maar ge zal het nooit beseffen, jamer genoeg voor jou. Frans is m'n moedertaal waar ik er fier op ben maar ik vertik het niet om Vlaams/Nederlands te klappen zelfs als je bijna nergens ben met dat taal behalve in Vlaanderen en Nederland.
Begrijp me niet verkeerd he, ik heb niets tegen de Franse taal, integendeel. De veelheid van talen (Frans inclusief) is een rijkdom, daarom ben ik ook tegen de Verengelsing. Ik heb helemaal geen problemen met het Frans, integendeel. Ik was er alleen altijd gebuisd voor op school, dus ik ga u mijn 'frans' gewoon besparen

Ik zie trouwens nog wel gebeuren dat de francofonen zich aan de kant van de taalflaminganten gaan scharen wanneer ook bij hen de verengelsing grote vormen aanneemt.
Oud 6 september 2004, 15:53   #39
jusbou
Lokaal Raadslid

jusbou's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"de" en "het" is ook een vlamings probleem, mijn vriendin is vlaems en ik heb nog niks anders gehoort als "ne" "nen" "dieje" "deda" "wullie" en "gullie" maar "de" en "het"? tot zover euh......neen
jusbou is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2004, 15:58   #40
Starlight
Burgemeester

Starlight's schermafbeelding

Standaard

Awel, bij ons op school gaat men met 'Frans voor kleuters' starten. Ik zal jullie dan wel op de hoogte houden over de evolutie.
Starlight is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be