Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 december 2013, 13:14   #21
Sonny Crockett
Parlementslid

Sonny Crockett's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Ha... was jij dan die laatste vlaming/belg/whatever die nog geloofde dat de tsjeven niet durven liegen ?
In tegenstelling tot sommigen hier, heb ik niet de pretentie om in naam van de massa te willen spreken.
Met andere woorden, ik kan uw vraag onmogelijk van een antwoord voorzien.
Oud 31 december 2013, 13:17   #22
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Peeters zal alleen minister president kunnen blijven omdat Dewever federdaal gaat. Een beetje bescheidenheid is op zijn plaats.

Al zie ik nog een VL regering zonder N-VA gevormd worden, zoiets als CD&V Open VLD SP.A Groen...
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2013, 13:18   #23
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sonny Crockett Bekijk bericht
In tegenstelling tot sommigen hier, heb ik niet de pretentie om in naam van de massa te willen spreken.
Met andere woorden, ik kan uw vraag onmogelijk van een antwoord voorzien.
Ja, je moet iets als je partij richting 8-10% aan het zakken is en dat nog altijd niet door heeft he.

Laatst gewijzigd door Vrijheideerst : 31 december 2013 om 13:18.
Oud 31 december 2013, 13:19   #24
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik snap wel waarom jij wil dat de N-VA in een federale regering stapt, dat betekent dat ze 5 jaar later compleet verdwijnen, maar ik blijf het niet snappen waarom er hier N-VA'ers zijn die dat ook willen.
Ik wil dat niet, laat ze de boel maar blokkeren.

Tobback als vice premier met Petercam als kabinetschef is de laatste wanhoopspoging.
Oud 31 december 2013, 13:21   #25
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik snap wel waarom jij wil dat de N-VA in een federale regering stapt, dat betekent dat ze 5 jaar later compleet verdwijnen, maar ik blijf het niet snappen waarom er hier N-VA'ers zijn die dat ook willen.
Zonder uitzicht op een serieuze staatshervorming ten goede is er geen enkele reden waarom N-VA zich zou moeten gaan kapotregeren in een regering die het puin van Di Rupo-I moet gaan ruimen. Dan gaat N-VA gewoon dezelfde weg op van Ø-VLD, richting kiesdrempel. Laat de klassieke machtspartijen nog maar 5 jaar verder doen, dan valt Belziek wel vanzelf uit elkaar.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2013, 13:31   #26
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welnee, enkel duidelijke taal dat men geen tijd wil verspillen met eerst weken te kletsen over confederale toestanden. Direct beginnen over belangrijke zaken : socio economische dus. "giene ziever"
Onderhandelingen volgens CD&V:
Punt 1: de garanties voor de ARCO-coöperanten veiligstellen.
Punt 2: postjes verdelen
Meer moet dat niet zijn. Giene Ziever. De begrotingscontrole komt later wel.

Citaat:
Eigenlijk is dit een pracht van een uitnodiging voor n-va, om zeer zeker mee te onderhandelen. Op basis van de Bracke doctrine uiteraard.
SP.A en tot op zekere hoogte ook O-VLD zullen deze uitnodiging van Peeters aan BDW zeker niet waarderen...
Die zullen het in tegenstelling tot jou zeer zeker wél begrijpen.
SP.A weet dat ze een zware prijs zal betalen om nog te mogen meedoen. Haar obstructie-politiek in de Vlaamse regering, en het voortdurend schofferen van de Ø-VLD in de federale regering zullen haar zwaar aangerekend worden.
Oud 31 december 2013, 13:35   #27
Echte Waal
Staatssecretaris

Echte Waal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Peeters zal alleen minister president kunnen blijven omdat Dewever federdaal gaat. Een beetje bescheidenheid is op zijn plaats.

Al zie ik nog een VL regering zonder N-VA gevormd worden, zoiets als CD&V Open VLD SP.A Groen...
Tja, Peeters was niet bang om vlaams te gaan. Iemand was bang.
Oud 31 december 2013, 13:35   #28
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

CD&V = Christen (nauwelijks nog) Democratisch(niet meer) en Vlaams (laat me niet lachen, schoothondjes van de walen)
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2013, 13:36   #29
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is een analyse die zeker een deel van n-va zal maken, ik twijfel eraan of de meer liberaal gerichte kiezer van n-va dat ook doet maar dat valt af te wachten.
In elk geval kan men niet zeggen dat de rest van het politieke spectrum onduidelijk is : zowel cd&v, o-vld, sp.a als zelfs de groenen wijzen dat confederale verhaal af.
Je kunt als partij niet in je eentje regeren, de conclusie ligt dus voor de hand.

Dat hoeft als kiezer of partijmilitant natuurlijk geen impact te hebben op je eigen keuze, op je politiek engagement. Maar het lijkt me toch zinvol om minstens te beseffen dat indien men na mei 2014 dat confederale verhaal zou willen doordrukken, de weg naar de uitgang eigenlijk een zekerheid is. (federaal dus)
Als de verkiezingen voorbij zijn kan er veel, nu is dat nog allemaal veel te vroeg. Eerst nog een congres in januari, dan campagne, dan stemmen tellen, dan de bocht maken en proberen in de federale te geraken.
Je vergeet altijd nog één ding: om in de federale te stappen moet een ledencongres een 2/3 meerderheid leveren. Zonder vette vis in de pan zal dat niet gebeuren. Alle speculatie over grote bochten zijn dan ook onnozel gespin van mensen die de partij niet kennen.
Oud 31 december 2013, 13:37   #30
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal Bekijk bericht
Tja, Peeters was niet bang om vlaams te gaan. Iemand was bang.
Ja, ik was bang dat er van u eens een posting met niveau zou komen.
Oud 31 december 2013, 14:51   #31
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Zonder uitzicht op een serieuze staatshervorming ten goede is er geen enkele reden waarom N-VA zich zou moeten gaan kapotregeren in een regering die het puin van Di Rupo-I moet gaan ruimen. Dan gaat N-VA gewoon dezelfde weg op van Ø-VLD, richting kiesdrempel. Laat de klassieke machtspartijen nog maar 5 jaar verder doen, dan valt Belziek wel vanzelf uit elkaar.
De communicatie van de laatste weken vanuit de N-VA laat nochtans iets anders uitschijnen.
Het rechts-liberale haalt de bovenhand van het communautaire, de jacht op de OVLD - leden en -kiezers is belangrijker dan het behouden van de Vlaams-nationalistische leden en kiezers.
Oud 31 december 2013, 15:31   #32
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De communicatie van de laatste weken vanuit de N-VA laat nochtans iets anders uitschijnen.
Het rechts-liberale haalt de bovenhand van het communautaire, de jacht op de OVLD - leden en -kiezers is belangrijker dan het behouden van de Vlaams-nationalistische leden en kiezers.
Niet overdrijven.
Oud 31 december 2013, 15:40   #33
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet overdrijven.
De laatste aanwinsten bewijzen mijn gelijk.
Oud 31 december 2013, 16:01   #34
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal Bekijk bericht
Peeters: 'Dat er bij de volgende regeringsvorming niet over een staatshervorming wordt onderhandeld, lijkt me de logica zelf' Knack

Na SPA en VLD, ook CD&V fluit NvA terug: vergeet maar jouw plannen kameraden!
N-VA is screwed.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2013, 16:17   #35
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De laatste aanwinsten bewijzen mijn gelijk.
Tsja Als ge nu al kreft zal het niks worden he.
Oud 31 december 2013, 16:46   #36
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Bijna juist, is juist mis. Neen, ik zou liever een klassieke tripartite zien. Maar als zou blijken dat n-va een realistische koers vaart tijdens de onderhandelingen mogen ze van mijn part evenveel kans krijgen als de anderen.
Ik heb geen a priori tegen n-va als partij, maar wel tegen dat confederale verhaal.
Het is niet omdat ik op dat vlak een heel ander idee heb dat ik je punt hier niet begrijp hoor. Toch denk ik dat ook jij het hier te zwart/wit ziet.
Denk je nu echt dat de influx van eerder liberaal getinte nieuwe kiezers ook maar voor één cent interesse heeft voor het communautaire ? Die mensen willen een ander beleid, maar zijn om andere redenen toegetreden dan de klassieke achterban.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2013, 16:48   #37
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Als je dat laatste echt meent, bewijs je enkel je onkunde om iets van politiek te begrijpen.
Oud 31 december 2013, 16:52   #38
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

SP.A weet dat ze een zware prijs zal betalen om nog te mogen meedoen. Haar obstructie-politiek in de Vlaamse regering, en het voortdurend schofferen van de Ø-VLD in de federale regering zullen haar zwaar aangerekend worden.
Mogelijk. Laatste keer dat ik keek was o-vld niet groter dan sp.a, ik zie niet in waarom deze laatste dan ook zouden bang zijn van onderhandelingen met de liberalen. Voor wat betreft de vlaamse regering weet denk ik zowat iedereen toch wel dat sp.a het kan vergeten in 2014.
Oud 31 december 2013, 16:59   #39
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je vergeet altijd nog één ding: om in de federale te stappen moet een ledencongres een 2/3 meerderheid leveren. Zonder vette vis in de pan zal dat niet gebeuren. Alle speculatie over grote bochten zijn dan ook onnozel gespin van mensen die de partij niet kennen.
Niemand van ons heeft een kristallen bol hee fonne. Maar ik wil het écht nog wel eens zien, een congres dat BDW himself afschiet omdat hij voorstelt in een regering te stappen met de MR, socio-economisch programma op maat van VOKA doch géén communautair luik. Wel het door Weyts gevraagde doekje voor het bloeden : de anderen moeten "zeggen" dat ze ook naar het confederale streven.
Ik wil het zien, het congres die dat afschiet.
Dan krijg je nog dezelfde avond een splitsing van je eigen partij. Dan maak je pas echt een own-goal.
De harde kern van de partij (wellicht is dat zo in elke partij) overschat haar eigen gewicht, gewone leden zullen veel gematigder stemmen.
Mooie toespraken, stemmen, handgeklap, liedje zingen, dankwoord voor de voorzitter en dan pinten drinken. Dat is een congres.
Oud 31 december 2013, 17:16   #40
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je dat laatste echt meent, bewijs je enkel je onkunde om iets van politiek te begrijpen.
Wat een arrogantie. Bent u Babytobback?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be