![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Minister-President
|
![]() Ik zie nog steeds niet hoe hij tot de conclusie komt. Toegegeven, ik heb enkel statistiek in mijn opleiding personeelswerk gehad dus de grote expert ben ik niet maar ik denkd at we het er toch over eens kunnen zijn dat het causueel verband tussen economische groei en staatshervormingen niet gigantisch is. Invloeden van buitenaf zullen een grotere rols pelen. We kunnen al de simpele bedenking maken dat grotere economieën % misschien minder snel groeien maar dit niet betekent dat een hoger groeicijfer direct een inhaalbeweging betekent. Zo was er in 2012 (dacht ik), een berekening dat Wallonië Vlaanderen zou inhalen in 2087 of zoiets maar dat het onzinnig was omdat dit te lange termijn was om duidelijk te rekenen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Vreemdeling
|
![]() je moet toch opletten met nietszeggende % Mauste.In absolute cijfers blijft de werkloosheid in Wallonië en Brussel torenhoog en zet dat maar eens om in % van de bevolking.
Dat hun export groeit(die maar 20%van de belgische export is)is op Belgisch niveau minder indrukwekkend; Uw laatste zin is wel juist en belangrijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook zit Wallonië opgescheept met een enorm leger van langdurige werklozen, iets wat een groot probleem vormt om deze mensen nog te activeren. Daarnaast, en dat wordt ook niet belicht in de bovenstaande cijfers, heeft Wallonië een pak werklozen doorgeschoven naar het leefloon. Deze mensen kwamen dus niet in het arbeidscircuit terecht. Zo zie je maar dat mijn leraar wiskunde uit het college meer dan gelijk had als hij ons op het hart drukte: "Met statistieken kan je alles bewijzen." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vlaanderen zit al heel hoog. In de groei zal er dus nooit eenzelfde voortgang kunnen worden geboekt. Een leerling die 2/10 haalt, is veel marge om te stijgen. Een andere met 9/10 niet. Alleen blijft er een enorme kloof tussen beiden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
De zelfgenoegzaamheid en zelfvoldaanheid van heel wat nationalisten is verbijsterend. Of ga je de Waalse Pôles d'excellence en het Marshallplan vergelijken met de uitstervende Vlaamse auto-assemblage, de uitgestorven textielindustrie, de onzekere toekomst van Arcelor-Sidmar enz ???? Vlaanderen trappelt ter plaatse, dat zou zelfs een nationalist moeten zien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Vreemdeling
|
![]() Renault, Opel en textiel zijn oude koeien. Ford is al sterk afgeslankt en Sidmar is koffiedik kijken.Nu zelfs met 10000 werklozen meer zou Vlaanderen aan 172626 werklozen komen, nog beduidend minder dan de andere gewesten.
De sterkte van de Vlaamse economie ligt niet bij die mastodonten maar bij de zeer dynamische KMO'S.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad! Als ze het werkelijk zóóóó goed doen, dan zie ik niet in waarom ze nog steeds die verrekte transfers van doen hebben. Dus graag de banden losser maken tussen Vlaanderen en het zogezegde "WalloBrux". Ze hebben in die euforische welvaart-opstoot er alle belang bij zelf hun boontjes te doppen, sans l'argent des flamins.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Het aantal werklozen in Vlaanderen is het afgelopen jaar met ruim 9 procent toegenomen. Eind december 2013 waren er 229.570 werkzoekenden, een kleine 20.000 meer dan een jaar tevoren
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Prof. De Coster KU-Leuven, hoogleraar Publieke Financiën toonde aan dat de transfers tussen hooggeschoolden en laaggeschoolden vijf keer hoger zijn dan tussen de regio's. "Kortom, Brusselse en Waalse hooggeschoolde gezinnen subsidiëren even goed de armere en laaggeschoolde Vlaamse gezinnen" luidt zijn conclusie. De interregionale transfers zijn volgens de prof een onbelangrijk bijproduct van een herverdelingssysteem tussen mensen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
We zouden niets liever willen dan dat Wallonië haar zelfvertrouwen herwint en opnieuw inzet op een sterke Waalse identiteit. Ik denk dat het vooral de verkrampte belgo-centralisten (om ook eens een woord uit te vinden) zijn die dan zullen moeten opletten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En ik herhaal: ik zou niets liever willen dan dat Wallonië Vlaanderen niet meer nodig heeft. Belgicisten hebben blijkbaar nog nooit een geschiedenisboek opengeslaan en denken dat Walen van nature brave Belgen zijn. Hun huidige gehechtheid aan België is zeer recent en voornamelijk ingegeven door economische overwegingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
'Ik ben voorzitter van de jury van het Marshallplan. We beslissen welke jonge bedrijven steun krijgen van de Waalse overheid om hun ideeën verder te ontwikkelen en zo uit te groeien tot mooie bedrijven die banen creëren. We werken rond vijf polen, gaande van de biomedische sector over logistiek tot alles wat met groene economie te maken heeft. Elk jaar keuren we zo'n 25 tot 30 dossiers goed. Ik merk heel wat enthousiasme en ondernemerschap in Wallonië. Ik heb bovendien gemerkt dat Wallonië over zeer goede universiteiten beschikt. Er is heel veel knowhow.' Enz. Uit onverdachte bron! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik volg toch even niet, hoor. Ieder statistisch overzicht is dus volgens u een uiting van nationalisme... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En hoeveel werklozen waren er in Wallonië? Graag de absolute cijfers als ook de procentuele.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |