Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 1 februari 2014, 08:52   #21
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brette Bekijk bericht
Nogal wiedes dat je de taal van je werkgever aanleert,
zeker in het buitenland. Elementair respect.

Dat principe in twijfel trekken bestaat enkel in Vlaanderen,
waar iedereen zich belachelijk wil maken met de taal van
"de andere" te spreken, zij het de werknemer, de toerist, de politieker.
En fier dat ze dan zijn.

Talenkennis is een rijkdom, maar mag geen zwakte worden waarvan
geprofiteerd wordt.
dikke 2

Ik zou het vreselijk vinden, of alvast vervelend als ik me in het buitenland niet verstaanbaar kan maken. Het ergste dat me overkwam was een Griekse kliniek waar ze enkel grieks verstonden en ik me totaal niet uit de slag kon trekken zoals vb. in Spanje of Italië waar je toch nog noties van hebt. Zeer frustrerend.

Maar ik baal er anderzijds ook van dat mensen die hier perfect tweetaling NL/EN zijn geen deftige job vinden omdat ze perfect Frans moeten spreken bovenop.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2014, 08:53   #22
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het taalgebruik voor het vervolg van de rechtspleging mag je kiezen.
idd. maar dan moet je de boete eerst betwisten zodat het voor de rechtbank komt.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 1 februari 2014, 08:56   #23
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maori Bekijk bericht
Als vlaming fier zijn op je cultuur en voor jezelf opkomen wordt dan ook enkel in België als extremisme bestempeld.
Ik vraag mij nog steeds af wat die cultuur is. Ik draag bijvoorbeeld de Europese geest hoog in het vaandel, maar de Vlaamse? Wat is dat? Vlamingen, wie zijn dat? VOlgens mij wonen die ergens aan de kust.

Je moet dat maar kunnen he, klagen over 1830, beweren dat er geen Belgen zijn en dat België een artificiële entiteit is, en in één adem zeggen trots zijn Vlaming te zijn. Gegeven dat je niet in West- of Oost-Vlaanderen woont, zou je spontaan een aneurysma moeten krijgen van de mentale patstellingen, als je een minimum aan historische kennis hebt.
Citaat:
We spreken eenieders taal maar toch worden we ongastvrij genoemd.
Neen, Vlamingen denken graag dat ze eenieders taal spreken. Wat verlept Engels, een halve zin Frans en met wat geluk een beetje verduitst Nederlands. Wie eerlijk is, weet dat goed genoeg.

België/Vlaanderen is niet ongastvrij, Vlaams rechts daarentegen...

Citaat:
De taal leren van je nieuwe land gaat verder dan respect voor je nieuwe heimat, het heeft met resoect voor jezelf te maken. Hoe kan je jezelf nu in godsnaam integreren in je nieuwe samenleving als je de taal niet machtig bent, ik zou er zelf gek van worden! Maar, misschien staat integratie niet hoog op hun wensenlijstje. Zolang ze maar weten waar ze hun hangmat moeten gaan halen, is alles toch ok....
Dat is iets heel anders dan 'uit respect voor je werkgever' de taal leren.
Oud 1 februari 2014, 08:58   #24
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
je moest dus WEL goede communicatieskills hebben als je als Vlaming in de mijnen van Marcinelle ging werken, of de suikerbieten ging oogsten in Noord-Frankrijk.
Denk je dat je daar Nederlands kon spreken tegen je werkgever???
Belachelijk argument.
Wat heeft wat jij te zeggen hebt te maken met respect voor je werkgever? Waar heb je het over?

Je moet begrijpen wat hij te zeggen heeft. Natuurlijk is het handig als je je kan weren, maar dat heeft opnieuw niks met respect voor de werkgever te maken.
Oud 1 februari 2014, 08:58   #25
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
je moest dus WEL goede communicatieskills hebben als je als Vlaming in de mijnen van Marcinelle ging werken, of de suikerbieten ging oogsten in Noord-Frankrijk.
Denk je dat je daar Nederlands kon spreken tegen je werkgever???
Belachelijk argument.
Wat heeft wat jij te zeggen hebt te maken met respect voor je werkgever? Waar heb je het over?

Je moet begrijpen wat hij te zeggen heeft. Natuurlijk is het handig als je je kan weren, maar dat heeft opnieuw niks met respect voor de werkgever te maken.
Oud 1 februari 2014, 09:07   #26
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
dan bent U de ENIGE meertalige Vlaming ? proficiat.
http://www.geheugentest.nl/
Citaat:
op drie lessen Pools kan je ook enkel goedemorgen en goedeavond zeggen vrees ik. Men vraagt ook niet aan een seizoensarbeider dat hij "het verdriet van België" gaat kunnen lezen.
Proficiat, prachtige observatie. Waar betwist ik dat?

Moesten alleenstaande taallessen tot kennis van een taal leiden, hadden we geen problemen hier met Frans en Nederlands en Duits. Dat is net mijn punt, het taalonderwijs is hier barslecht, en leidt niet tot praktische kennis en goed gebruik van een taal.
Oud 1 februari 2014, 09:09   #27
brette
Burgemeester

brette's schermafbeelding

Standaard

[quote=AnarchoChristophe;6996201 Ik beweer nergens dat Franstaligen beter zijn, integendeel, die hebben de meest erbarmelijke talenkennis in West-Europa.
[/QUOTE]

Zeer goed punt. En waarom kunnen ze zich deze taalarrogantie veroorloven?
Met het antwoord op die vraag is de cirkel rond.
brette is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2014, 09:53   #28
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
http://www.geheugentest.nl/

Proficiat, prachtige observatie. Waar betwist ik dat?

Moesten alleenstaande taallessen tot kennis van een taal leiden, hadden we geen problemen hier met Frans en Nederlands en Duits. Dat is net mijn punt, het taalonderwijs is hier barslecht, en leidt niet tot praktische kennis en goed gebruik van een taal.
waar is "hier"? in Luxemburg (wat je toch zit op te hemelen, want daar mogen mensen wèl trots zijn op het feit dat ze Luxemburgers zijn als ik het goed begrepen heb, en daar leren �*lle migranten (ook Marokkanen en Turken die er meer dan 50% van uitmaken als ik het goed begrepen heb) ineens ook Letzeburgers.

In Wallonie weten we toch allemaal dat het werkelijke taalvirtuozen zijn die zeventalig geboren worden.

Of waar hebben ze nu dat barslecht taalonderwijs?

Oud 1 februari 2014, 10:03   #29
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
Limburg heeft de hoogste werkloosheid van Vlaanderen.
Limburg heeft helemaal geen Poolse seizoensarbeiders nodig.
En daar haal je een zeer pijnlijk punt aan.

Waarom werkt een Limburgse fruitboer met Polen, terwijl er zoveel werklozen zijn in Vlaanderen, vooral in Limburg?

Wel dit heeft verschillende oorzaken.
1) Vanwege de kostprijs. Het komt de fruitboer goedkoper uit om Polen naar hier te brengen en hen hier onderdak te geven, dan om Belgen in te huren.
Niet omdat die Polen gratis werken, zij houden zelfs meer netto over dan de Belgen, maar omdat de loonkost zer hoog ligt in Belgie.

2) Vanwege de mentaliteit. Die Polen werken voor hun kost en zetten elkaar aan tot doorwrken, terwijl de Belgen staan te klagen en zagen en elkaar aanzetten tot laksheid. Ze houden immers netto meer over met te dopen dan met fruitplukken.

3) Omdat hij geen Belgen vind. Die verliezen namelijk een deel van hun rechten als langdurige werkloze, als ze durven tijdelijk te gaan werken.
Denk maar aan het verhoogde kindergeld voor langdurige werklozen.

4) Geen controle en gezever met vakbonden, die komen klagen en zagen dat de manden te zwaar zijn, dat ze veiligheidsregels overtreden, dat ze dit moeten voorzien, dat ze dat moeten ter beschikking stellen.

5) Vanwege de werkuren. Een Poolse plukker mag 12 uur per dag werken, een Belgische plukker mag dat volgens de wet niet. Want als die fruitboer 2 plukkers per dag 12 uur laat werken, dan moet hij volgens de wet een derde plukker inhuren en hen alle drie slecht 8 uur laten werken.

6) Die Poolse plukkers werken 7 dagen per week, de Belgische werken slechts 5 dagen per week (dit is een wettelijke verplichting) en dat moet hij nog een toeslag betalen als hij ze zaterdag en zondag laat werken.

" Moeten seizoenarbeiders de taal leren? "
Neen, daar is geen enkele wettelijke verplichting voor.
Seizoenarbeiders vallen onder een uitzonderingswet, ook al voeren zij een risicojob uit. Het is de opdrachtgever die bepaald of zijn de plaatselijke taal machtig moeten zijn.
Maar fruitboeren die deze eis stellen, geraken niet aan betaalbare plukkers.
Voor vele is het dus voldoende dat de voorman de taal machtig is, in zoverre dat het de job aangaat.
En het gebrek aan taalkennis van zijn plukkers heeft voor de fruitboer het voordeel dat zijn plukkers niet achter de aanwezige plaatselijke vrouwvolk kunnen lopen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2014, 10:07   #30
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
waar is "hier"? in Luxemburg (wat je toch zit op te hemelen, want daar mogen mensen wèl trots zijn op het feit dat ze Luxemburgers zijn als ik het goed begrepen heb, en daar leren �*lle migranten (ook Marokkanen en Turken die er meer dan 50% van uitmaken als ik het goed begrepen heb) ineens ook Letzeburgers.

In Wallonie weten we toch allemaal dat het werkelijke taalvirtuozen zijn die zeventalig geboren worden.

Of waar hebben ze nu dat barslecht taalonderwijs?
Ik ben het beu met jouw waanbeelden en aangeduide posities te discussiëren. Als je een argument kan formuleren tegen iets dat ik daadwerkelijk gezegd heb, kom dan eens terug.

Probeer dit eens: http://www.geheugentest.nl/ Indien de uitkomst positief is, mijn excuses, ik mag eigenlijk niet met je lachen, want dat is een serieuze aandoening.
Oud 1 februari 2014, 10:07   #31
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Het blijft toch grappig dat AnarchoChristophe constant maar het janken is over dat de Vlaamse cultuur niet bestaat, maar dat hij daarna wel zegt dat hij waarde hecht aan de Europese cultuur/geest....

Wat is de Europese cultuur/geest dan wel? Wat hebben Nederlanders met Spanjaarden gemeen?

Als er iets niet bestaat dan is het wel de Europese cultuur/geest...
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2014, 10:10   #32
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben het beu met jouw waanbeelden en aangeduide posities te discussiëren. Als je een argument kan formuleren tegen iets dat ik daadwerkelijk gezegd heb, kom dan eens terug.

Probeer dit eens: http://www.geheugentest.nl/ Indien de uitkomst positief is, mijn excuses, ik mag eigenlijk niet met je lachen, want dat is een serieuze aandoening.
ik vroeg je wat je bedoelde met "hier" Blijkbaar te moeilijk om daarop te antwoorden?

U kan proberen rond de pot van de persoonlijke belediging rond te draaien. Doe dan vooral uw best. Eén kleine overtreding en ik pak je.
Je kan ook naar mijn negeerlijst verkassen. Ik zag net dat 95% van degenen die ik ooit op die lijst zette ondertussen verbannen is. Riskante onderneming dus. gedraag je misschien ipv op mogelijke dementie te wijzen? Dank. En denk daar nog maar eens aan als je eigen ouders je niet meer herkennen. Shame on you.

Laatst gewijzigd door circe : 1 februari 2014 om 10:12.
Oud 1 februari 2014, 10:10   #33
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zeer goed punt. En waarom kunnen ze zich deze taalarrogantie veroorloven?
Met het antwoord op die vraag is de cirkel rond.
Omdat de rest de moeite doet om Frans te spreken in zulke situaties. Wat op geen enkele manier wilt zeggen dat het goed gesteld is met de buitenlandse talenkennis elders.
Nu, persoonlijk zou ik dat niet zo plezant vinden, als ik Fransman was. Dat getuigt eigenlijk, net zoals hier reeds gezegd is, van weinig zelfrespect. Een beetje zoals iedereen trager begint te praten als er een zwakbegaafde in de groep is.

Maar bon, Uw punt?
Oud 1 februari 2014, 10:13   #34
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
ik vroeg je wat je bedoelde met "hier" Blijkbaar te moeilijk om daarop te antwoorden?
Neen, jij geeft een hoop woorden met zinsstructuur maar zonder inhoudelijke coherentie over zeventalige walen en 50% turken en weet ik wat allemaal.

Ik moet mijn woonplaats niet kenbaar maken aan jou.
Oud 1 februari 2014, 10:17   #35
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, jij geeft een hoop woorden met zinsstructuur maar zonder inhoudelijke coherentie over zeventalige walen en 50% turken en weet ik wat allemaal.

Ik moet mijn woonplaats niet kenbaar maken aan jou.
Enige vorm van sarcasme ontgaat je dus blijkbaar. Misschien zèlf even die test uitvoeren, kan er een onderdeel van zijn.

Je hebt al 100 keer gezegd dat je in Luxemburg woont.

Je bedoelde dus gewoon dat het taalonderricht in Luxemburg (of is het Wallonie?) ondermaats is.

Nou ja, dat wisten we dus allemaal al decennialang.

Laatst gewijzigd door circe : 1 februari 2014 om 10:18.
Oud 1 februari 2014, 10:21   #36
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Wat is de Europese cultuur/geest dan wel? Wat hebben Nederlanders met Spanjaarden gemeen?
Ben jij nog steeds gekwetst over de overgave bij Breda?
Zingen jullie niet dat jullie volksheld de Spaanse koning getrouw is?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Als er iets niet bestaat dan is het wel de Europese cultuur/geest...
Er bestaat wel degelijk een Europese geest. Die vind je in wetenschappelijke denkbeelden, kunst, literatuur, religie, filosofie. De Faustiaanse beschaving, zoals Spengler die beschrijft is zeer treffend.

Die heeft een brede invulling op elk vlak, zowel geografisch als historisch.
Oud 1 februari 2014, 10:26   #37
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ben jij nog steeds gekwetst over de overgave bij Breda?
Zingen jullie niet dat jullie volksheld de Spaanse koning getrouw is?

Er bestaat wel degelijk een Europese geest. Die vind je in wetenschappelijke denkbeelden, kunst, literatuur, religie, filosofie. De Faustiaanse beschaving, zoals Spengler die beschrijft is zeer treffend.

Die heeft een brede invulling op elk vlak, zowel geografisch als historisch.
1: Nounou, wij hebben iets in ons volkslied dat met de koning van Spanje te maken heeft !

Ja man, ik voel mij spontaan verbonden met de Spanjaarden.....

2: Allemaal leuk en aardig, maar als er ergens geen gemeenschappelijk gevoel meer is dan is dat wel binnen Europa.

Als in een land als Vlaanderen/Nederland al geen verbondenheid is, hoe kan een Nederlander zich dan wel verbonden voelen met iemand uit een ander land?

Ik voel mij totaal niet verbonden met een Nederlander enkel en alleen omdat hij/zij Nederlander is, en zo voel ik mij al helemaal niet verbonden met een Spanjaard of Fransman.
Oud 1 februari 2014, 10:29   #38
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Je bedoelde dus gewoon dat het taalonderricht in Luxemburg (of is het Wallonie?) ondermaats is.
Ik heb het over het Groothertogdom, en dat is erg verschillend van Wallonië.

Citaat:
Nou ja, dat wisten we dus allemaal al decennialang.
Het taalonderwijs in Vlaanderen is bijna even slecht. Het enige verschil is dat je wat meer Vlamingen hebt die 8 jaar lang nutteloze lessen grammatica-oefeningen in het Frans volgen, dan Walen die dat in het Nederlands doen.
De uitkomst is bijna hetzelfde. Weinig tot geen praktische kennis van de taal.

Je moet talen gebruiken, dwz andere lessen integraal in een andere taal geven. Geef bijv. geschiedenis in het Frans, godsdienst (of zedenleer ofzo) in het Duits en biologie in het Engels (dit zou men de voertaal van elk wetenschapsvak moeten maken), dan gaan we verder komen.

In het GhD Luxemburg doet men iets soortgelijks, en worden zelfs hele graden primair in andere talen gegeven, maar dat is zeker niet het enige land.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 1 februari 2014 om 10:30.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2014, 10:31   #39
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hebben ze in Vlaanderen geen tweetalig onderwijs?

Zo heb je in Nederland tweetalig VWO = Aso, en daarin krijgen leerlingen in de onderbouw vrijwel alles in het Engels (Behalve Nederlands,Frans,Duits)...

Laatst gewijzigd door Nietzsche : 1 februari 2014 om 10:32.
Oud 1 februari 2014, 11:06   #40
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vraag mij nog steeds af wat die cultuur is. Ik draag bijvoorbeeld de Europese geest hoog in het vaandel, maar de Vlaamse? Wat is dat? Vlamingen, wie zijn dat? VOlgens mij wonen die ergens aan de kust.

Je moet dat maar kunnen he, klagen over 1830, beweren dat er geen Belgen zijn en dat België een artificiële entiteit is, en in één adem zeggen trots zijn Vlaming te zijn. Gegeven dat je niet in West- of Oost-Vlaanderen woont, zou je spontaan een aneurysma moeten krijgen van de mentale patstellingen, als je een minimum aan historische kennis hebt.

Neen, Vlamingen denken graag dat ze eenieders taal spreken. Wat verlept Engels, een halve zin Frans en met wat geluk een beetje verduitst Nederlands. Wie eerlijk is, weet dat goed genoeg.

België/Vlaanderen is niet ongastvrij, Vlaams rechts daarentegen...

Dat is iets heel anders dan 'uit respect voor je werkgever' de taal leren.
Voor mij is die 'werkgever' de belgische staat.

Ik ben een fiere vlaming, ken de geschiedenis en denk niet dat je in Oost- of West-Vlaanderen moet wonen om vlaming te zijn.

Patstelling? België is een historische fout en zich vlaming voelen in die historische fout, wat is het probleem?

Weet niet hoe het met jouw talenkennis gesteld is maar als ik in mijn omgeving kijk, vrienden, familie, collega's dan kan ik stellen dat het gros daarvan minimum tweeltalig is. Deftig tweetalig.

Wat heeft gastvrijheid in godsnaam te maken met een politieke strekking?
En als je het dan toch over die boeg wil gooien: kan je stellen dat iemand niet gastvrij is wanneer die niet gediend is met parasitaire inwijkelingen die het systeem komen leegzuigen?
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.”
Maori is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be