Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 september 2004, 20:51   #21
jusbou
Lokaal Raadslid

jusbou's schermafbeelding

Standaard

wat er in het hoofd van van cauwenberghe omgaat weet ik niet maar er moet wel iets serieus loos zijn daar. hij is nu al een paar keer in de media verschenen telkens met een provocerende houding. het lijkt er precies op of hij wil iets zien gebeuren maar wat....? elk normaal denkend mens gaat toch niet zo tekeer in de media zonder daar tegangas op te verwachten. welk plan heeft hij? wat is zijn visie op het geheel? ik bedoel dit gedrag vertoont een politicus toch niet zomaar, hier moet toch iets achter zitten?
jusbou is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2004, 20:55   #22
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jusbou
wat er in het hoofd van van cauwenberghe omgaat weet ik niet maar er moet wel iets serieus loos zijn daar. hij is nu al een paar keer in de media verschenen telkens met een provocerende houding. het lijkt er precies op of hij wil iets zien gebeuren maar wat....? elk normaal denkend mens gaat toch niet zo tekeer in de media zonder daar tegangas op te verwachten. welk plan heeft hij? wat is zijn visie op het geheel? ik bedoel dit gedrag vertoont een politicus toch niet zomaar, hier moet toch iets achter zitten?
Alsook het hele FDF. Louis Michel gaat dezer dagen ook als grommende vlamingenbijter door het leven, maar zo zijn er wel meer in de MR. Onckelinkx is er niet vies van en Happart zijn we ook niet vergeten.... eigenlijk de halve PS ook.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2004, 20:56   #23
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Baarle volledig in Nederlandse handen in ruil voor een stuk grond ten zuidwesten van Achtmaal bijvoorbeeld.
Ik vraag me af of de inwoners van Baarle-Hertog daar op zitten wachten. Huizen in de Vlaamse grensstreek zijn nu immers zeer gewild.

Overigens is in het geval van ruilen, het overhevelen van Castelre misschien voor de hand liggender dan een stuk landbouwgrond (?) in het buitengebied van een klein dorpje. Maar eigenlijk is de huidige situatie ook wel leuk en uniek in de wereld. Het is alleen wat onhandig.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2004, 20:59   #24
Tjeerd
Burger

Tjeerd's schermafbeelding

Standaard

Ik heb ergens gelezen dat men de scheiding Baarle-Hertog en baarle-Nassau bewust in stand houdt vanwege het toeristische karakter.
Tjeerd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2004, 21:01   #25
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
Ik heb nooit anders geweten.
Er moet massaal op gereageerd worden, niet alleen vanuit flamingantisch perspectief. Iedereen die dit land lief heeft, weet dat dit contraproductief werkt.

Let wel, hij zegt "als Vlaanderen onafhankelijk wordt, dan bouwen we een brug naar Brussel door Sint-Genesius-Rode te verfransen". Ten eerste is dit voor een Waals Minister-President onaanvaardbare taal. Ten tweede doet hij hiermee niets aan de huidige problematiek, integendeel. Hij verergert het, en hij provoceert hiermee alleen de Nederlandstalige Belgen.

Anderzijds is het ergens logisch dat, als de Vlamingen voor een onafhankelijk Vlaanderen kiezen, zij daar ook economische redenen voor zullen hebben. En dan is het ook logisch dat Wallonië nog een voet aan grond wil hebben in Brussel. Maar nogmaals, dit is onaanvaardbare futuristische taal voor iemand die 4 000 000 Belgen moet vertegenwoordigen.
Oud 6 september 2004, 21:01   #26
Tjeerd
Burger

Tjeerd's schermafbeelding

Standaard

Over Sint-Genesius-Rode gesproken: dat is en blijft Vlaams en de faciliteiten moeten geleidelijk aan worden afgebouwd (zoals in alle andere faciliteitengemeenten zou moeten gebeuren).
Tjeerd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2004, 21:09   #27
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Anderzijds is het ergens logisch dat, als de Vlamingen voor een onafhankelijk Vlaanderen kiezen, zij daar ook economische redenen voor zullen hebben.
Er zijn ontelbaar veel redenen om de Walen hun eigen boontjes te laten doppen. Wie weet leren ze dan zichzelf helpen en spuwen ze die walgelijke PS'ers uit. Wie weet kunnen we elkaar dan na 10 jaar weer in de armen vallen. Vergelijk het maar met een oppositiekuur. Ik was uitzinnig van plezier toen de CVP in 1999 de ruimte werd ingeschoten maar intussen zie ik de CD&V en zeker Leterme als erg bekwaam. Een serieuze herbronning kan veel doen. Maar het zal er in Wallonië in geen duizend jaar van komen zolang ze maar moeten blaffen om Vlaams manna en alle problemen kunnen worden opgelost door het annexeren van Vlaamse gemeenten.

Citaat:
En dan is het ook logisch dat Wallonië nog een voet aan grond wil hebben in Brussel.
Dat zal afhangen van het statuut dat Brussel dan krijgt. Europese hoofdstad, Vlaamse of Waalse hoofdstad... Ook de Vlamingen zullen er willen blijven werken dus voor Brussel zijn oplossingen te vinden die niet zover gaan als de grondhonger van Van Cau en zijn schurftige bende.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 6 september 2004, 21:11   #28
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jusbou
Waarschijnlijk denkt hij hiermee de flaminganten te kunnen chanteren. Maar hij vergeet dat, als Vlaanderen ooit onafhankelijk wordt, de meerderheid hiervoor een beslissende rol zal spelen. Maw: een onafhankelijk Vlaanderen wordt hoe dan ook democratisch gekozen. En dan heeft het totaal geen zin meer om Vlaamse gemeenten te verfransen, om een brug naar Brussel te bouwen. Dan is het al te laat.
Oud 6 september 2004, 21:16   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ik vraag me af of de inwoners van Baarle-Hertog daar op zitten wachten. Huizen in de Vlaamse grensstreek zijn nu immers zeer gewild.

Overigens is in het geval van ruilen, het overhevelen van Castelre misschien voor de hand liggender dan een stuk landbouwgrond (?) in het buitengebied van een klein dorpje. Maar eigenlijk is de huidige situatie ook wel leuk en uniek in de wereld. Het is alleen wat onhandig.
Ik weet niet of de prijzen in Baarle-Hertog nu zo spectaculair verschillen van die in Baarle-Nassau. Al evenmin weet ik in hoeverre de mensen van Baarle-Hertog aan hun speciaal statuut zijn gehecht. Voelen ze zich niet veel meer Nederlander onder de Nederlanders? En ze zullen wel hetzelfde dialect spreken als hun Nederlandse stadsgenoten... Ik herinner me trouwens dat er jaren geleden een Belgische "Baarler" (of hoe mogen die inwoners dan ook genoemd worden?) op tv geïnterviewd werd: AN met een duidelijk "Hilversum"-accent, niet het VRT-AN.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2004, 21:17   #30
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn ontelbaar veel redenen om de Walen hun eigen boontjes te laten doppen. Wie weet leren ze dan zichzelf helpen en spuwen ze die walgelijke PS'ers uit. Wie weet kunnen we elkaar dan na 10 jaar weer in de armen vallen. Vergelijk het maar met een oppositiekuur. Ik was uitzinnig van plezier toen de CVP in 1999 de ruimte werd ingeschoten maar intussen zie ik de CD&V en zeker Leterme als erg bekwaam. Een serieuze herbronning kan veel doen. Maar het zal er in Wallonië in geen duizend jaar van komen zolang ze maar moeten blaffen om Vlaams manna en alle problemen kunnen worden opgelost door het annexeren van Vlaamse gemeenten.
Zoals de Flaminganten in Vlaanderen niet representatief zijn voor de Vlamingen, zijn de Wallinganten niet representatief voor de Walen. Maar het zijn wel zij die we het hardst horen brullen als het om communautaire aangelegenheden te doen is.

Ik vraag niet liever dat Vlamingen en Walen rond de taalgrens goed met elkaar kunnen opschieten. Maar zolang er politici bestaan die ze tegen elkaar opzetten, zal er weinig opgelost worden vrees ik.

Citaat:
Dat zal afhangen van het statuut dat Brussel dan krijgt. Europese hoofdstad, Vlaamse of Waalse hoofdstad... Ook de Vlamingen zullen er willen blijven werken dus voor Brussel zijn oplossingen te vinden die niet zover gaan als de grondhonger van Van Cau en zijn schurftige bende.
Brussel het Washington DC van Europa? Vergeet het maar.
Oud 6 september 2004, 21:17   #31
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarschijnlijk denkt hij hiermee de flaminganten te kunnen chanteren. Maar hij vergeet dat, als Vlaanderen ooit onafhankelijk wordt, de meerderheid hiervoor een beslissende rol zal spelen. Maw: een onafhankelijk Vlaanderen wordt hoe dan ook democratisch gekozen. En dan heeft het totaal geen zin meer om Vlaamse gemeenten te verfransen, om een brug naar Brussel te bouwen. Dan is het al te laat.
Yann, je verbaast me. Dit is klare flamingantentaal met een vooruitziende blik naar de onafhankelijkheid.

Doe zo voort.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 6 september 2004, 21:19   #32
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals de Flaminganten in Vlaanderen niet representatief zijn voor de Vlamingen, zijn de Wallinganten niet representatief voor de Walen. Maar het zijn wel zij die we het hardst horen brullen als het om communautaire aangelegenheden te doen is.
U vergist zich deerlijk. Het gaat niet enkel over rattachisten. Ook de Waalse Belgicisten behandelen Vlaanderen enkel als melkkoe en te verfransen grondgebied. En ze zijn aan de macht in WL, BXL en federaal.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 6 september 2004 om 21:19.
Oud 6 september 2004, 21:19   #33
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Brussel het Washington DC van Europa? Vergeet het maar.
Liever dat het bij een der twee landsdelen gaat dan ?

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 6 september 2004, 21:20   #34
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Yann, je verbaast me. Dit is klare flamingantentaal met een vooruitziende blik naar de onafhankelijkheid.

Doe zo voort.
Nee, ik plaats mij enkel in het futuristische wereldje van Van Cauwenberghe. Ik heb helemaal geen vooruitziende blik naar de onafhankelijkheid. Een referendum zal aantonen dat de Belgen dat ook niet hebben.
Oud 6 september 2004, 21:22   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tjeerd
Ik heb ergens gelezen dat men de scheiding Baarle-Hertog en baarle-Nassau bewust in stand houdt vanwege het toeristische karakter.
Eerlijk gezegd denk ik dat dit slechts een aspect is dat de laatste jaren opgang heeft gemaakt. Dit verklaart ook waarom men de laatste jaren allerlei markeringen heeft aangebracht, iets wat vroeger niet het geval was.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2004, 21:22   #36
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U vergist zich deerlijk. Het gaat niet enkel over rattachisten. Ook de Waalse Belgicisten behandelen Vlaanderen enkel als melkkoe en te verfransen grondgebied. En ze zijn aan de macht in WL, BXL en federaal.
Wallinganten zijn niet altijd rattachisten.
Oud 6 september 2004, 21:24   #37
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wallinganten zijn niet altijd rattachisten.
So be it. Het zijn hun belgicisten die gevaarlijk zijn.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 6 september 2004, 21:25   #38
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, ik plaats mij enkel in het futuristische wereldje van Van Cauwenberghe. Ik heb helemaal geen vooruitziende blik naar de onafhankelijkheid. Een referendum zal aantonen dat de Belgen dat ook niet hebben.
Als er Walen bij die belgen zitten... rest assured... die gaan hun manna niet opgeven.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 6 september 2004, 21:25   #39
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
So be it. Het zijn hun belgicisten die gevaarlijk zijn.
Wat is de definitie van een Belgicist volgens u? Personen die Vlaanderen willen verfransen en als melkkoe behandelen? In dat geval ben ik geen Belgicist.
Oud 6 september 2004, 21:26   #40
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als er Walen bij die belgen zitten... rest assured... die gaan hun manna niet opgeven.
Ok, laat Vlaanderen gerust alleen beslissen. Ik denk niet dat de meerderheid voor een onafhankelijkheid zou kiezen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be