Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 maart 2014, 23:28   #21
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
gaat niet, mijn baas wil dat ik kom, en 'k moet voor 9.00 uur inprikken op 't werk en aangezien ik toch minstens zo'n 3/4/uur nodig heb om er te geraken en ik eerst thuis op mijn gemak mijn ontbijt wil naar binnen lappen moet ik voor 8 uur op staan.....
Je zou van werk moeten veranderen. Wat zou je denken van een job waar enkel van u verwacht word dat je éénmaal per dag eens binnenwipt, uw handtekening zet om te bewijzen dat je gekomen bent, en waarvoor je dan 300 euros per dag krijgt ?
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2014, 23:47   #22
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Bij mij gaat iedere morgen om 5 uur de wekker af.
Mijn vrouw staat dan op.
Ik lig er dan soms nog maar 2 of 3 uur in en ben dan natuurlijk ook weer eens wakker.
En dan vanaf 7 uur gaat mijne wekker ook alle 10 minuten af. Mijn vrouw is dan al op haar werk.

Doodmoe kan je ervan worden.

En ik kan niet winnen van mijn wekker, tegen de middag gaat die nog alle 10 minuten af.

Laatst gewijzigd door Mambo : 7 maart 2014 om 23:50.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2014, 01:10   #23
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Deed gij geen doctoraat of hebt gij geen doctoraat gedaan ?

Ik zie bij zowat al mijn oud phd collegas dit syndroom: aankomen opt werk rond 10 uur en eigenlijk pas goed op gang komen na de lunch Wel veel nachtwerk doen....ik schreef tot een putje in de nacht papers.
idd.

Bij mij was het inderdaad ook pas goed op gang komen na de lunch en veel avond- en nachtwerk doen. Mijn productiefste uren liggen tussen 21.00 h en 01.00 u. Maar dat kan uitzwenken tot 2,3,4 of 5 uur in de ochtend. Vroeg opstaan deed ik zelden, tenzij er vergaderingen of bijeenkomsten gepland waren of ontmoetingen met andere collega's. Een 'weekend' kende ik niet, zaterdagen en zondagen waren er om gewoon stevig door te werken en zoiets als wettelijke feestdagen vond ik vooral storend omdat dan alles gesloten was en ik de bilbliotheken of de archieven niet inkon. Ik stond/sta misschien niet graag op, maar lui was/ben ik toch wel allerminst: als ik dat uitreken klop(te) ik weken van 80 �* 90 werkuren en neem gemiddeld maar twee �* drie weken vakantie per jaar. Ik zou de meeste andere werknemers dit wel eens willen zien doen.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2014, 09:53   #24
Tavek
Banneling

Standaard

Helaas wordt de carriere na een doctoraat vooral gedomineerd door mensen die liefst rond 6 uur beginnen
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2014, 11:33   #25
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Mijn vrouw staat dan op.
Ik lig er dan soms nog maar 2 of 3 uur in en ben dan natuurlijk ook weer eens wakker.
En dan vanaf 7 uur gaat mijne wekker ook alle 10 minuten af. Mijn vrouw is dan al op haar werk.

En ik kan niet winnen van mijn wekker, tegen de middag gaat die nog alle 10 minuten af.
Dat is heel ergerlijk, ik kan er van meespreken. En op den duur sta je dan toch op voor het nieuws van 18 uur.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2014, 17:29   #26
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tamam Bekijk bericht
Brits onderzoek wijst uit dat hersenen op school en werkvloer heel slecht werken de eerste uren in de ochtend. Men presteert minder, toch moeten we er uit.

Dit weekend was ik in Lausanne en het viel me op hoeveel vrienden daar ten zessen opmoeten voor hun werk.

Het is niet natuurlijk om op te staan wanneer er geen zonlicht is.

Iedereen klaagt dat ze moe zijn, en dat ze na het werk zich moeten opjagen om naar de winkel inkopen te gaan doen, etc. Zo geraken we in een opgejaagde sfeer.

Waarom schuiven we alles niet op? Beginnen met de standaardwerkuren 10 tot 18u. Winkels later open. etc etc alles wat later opschuiven.

Zelf in Spanje wonende, apprecieerde ik het wel om 's ochtends te beginnen werken om half 11 (en later werken uiteraard), en dat winkels later open waren. Er was geen stress, en het leven verliep beter met de "opgeschoven uren" (in vergelijking met noord-europa).

Benieuwd naar reacties waarom dit niet mogelijk is, of waarom men hiertegen kan zijn?

2!!!!

In Azië bv. zijn de meeste winkels in de grootsteden tot 's avonds laat open, heerlijk gewoon! .. Ook het fenomeen van de night markets daar vind ik echt top! En dan de vele 7 Elevens waar je rond de klok effe kunt binnnen springen .. !!

Wat ze in Nederland doen ivm. de koopzondagen is ook niet mis ...
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2014, 17:38   #27
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Brits onderzoek wijst uit dat hersenen op school en werkvloer heel slecht werken de eerste uren in de ochtend. Men presteert minder, toch moeten we er uit.

Dit weekend was ik in Lausanne en het viel me op hoeveel vrienden daar ten zessen opmoeten voor hun werk.

Het is niet natuurlijk om op te staan wanneer er geen zonlicht is.

Iedereen klaagt dat ze moe zijn, en dat ze na het werk zich moeten opjagen om naar de winkel inkopen te gaan doen, etc. Zo geraken we in een opgejaagde sfeer.

Waarom schuiven we alles niet op? Beginnen met de standaardwerkuren 10 tot 18u. Winkels later open. etc etc alles wat later opschuiven.

Zelf in Spanje wonende, apprecieerde ik het wel om 's ochtends te beginnen werken om half 11 (en later werken uiteraard), en dat winkels later open waren. Er was geen stress, en het leven verliep beter met de "opgeschoven uren" (in vergelijking met noord-europa).

Benieuwd naar reacties waarom dit niet mogelijk is, of waarom men hiertegen kan zijn?
Ik sta om kwart na 4 op.
Meestal begin ik om 5 uur.
Ik presteer veel beter in de ochtend dan in de namiddag.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2014, 17:46   #28
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik sta om kwart na 4 op.
Meestal begin ik om 5 uur.
Ik presteer veel beter in de ochtend dan in de namiddag.

oulala jij hebt moed zeg ..

of ben je wat ze noemen een "ochtendmens" ?
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2014, 18:06   #29
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Mijn vrouw staat dan op.

Ik heb daar nochthans een goed middel tegen : leg een hamer naast uw wekker, en zogauw die rinkelt, neemt ge die hamer vast en geeft een flinke slag op het marteltuig ! Gedaan met rinkelen, en je kan rustig verderslapen !
En wat zeggen we Danku meneer.
Oud 8 maart 2014, 18:08   #30
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
oulala jij hebt moed zeg ..

of ben je wat ze noemen een "ochtendmens" ?
Nee, hij neemt alle dagen amfetamine, en slaapt slechts 10 minuten. Je kan dan niet één, maar 3 jobs doen, zoals de " human robots " in de USA.
Oud 8 maart 2014, 18:41   #31
Klojo eerste klas

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Je zou van werk moeten veranderen. Wat zou je denken van een job waar enkel van u verwacht word dat je éénmaal per dag eens binnenwipt, uw handtekening zet om te bewijzen dat je gekomen bent, en waarvoor je dan 300 euros per dag krijgt ?
Kan dat nog uitgebreid worden met 'thuiswerk', liefst elke dag ?
Oud 8 maart 2014, 18:47   #32
Klojo eerste klas

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denk nochtans dat dit bv voor de administratieve sector beter uitkomt ook. vb: toen ik voor IBM werkte stemde mijn baas er zelf mee in dat ik 45 minuten laat kwam (en een uurtje later werkte). betere prestaties, klanten meer tevreden, ik ook omdat ik wat frisser stond, baas ook omdat de klanten meer tevreden waren. het maakte hem geen bal uit, zolang de contractenwijzigingen geleverd werden met de deadline.
Glijdende uren....al kweeniehoeveel jaar een feit aan de Staat...
Maar hoe zit het met mijn 'bewering' dat dat niet veel oplost in het algemeen omdat wat nu na de werkuren wordt gedaan (hobby's, huis- tuin- en keukenwerk, enz.) ook nog altijd na de nieuwe werkuren zal worden gedaan en het 'probleem' dus enkel met een paar uren opschuift ?
Als ik het goed begrepen heb is dit voorstel er enkel omdat opstaan 'in het donker' niet gezond is en zijn weerslag heeft op het werk ? Stoppen met werken en thuiskomen 'in het donker' heeft dan geen weerslag op de avondlijke activiteiten ?
Oud 8 maart 2014, 22:10   #33
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Helaas wordt de carriere na een doctoraat vooral gedomineerd door mensen die liefst rond 6 uur beginnen
Ja, dat is waar. Onze Noordwest-Europese samenleving is grotendeels gericht op 'ochtendmensen' en al zeker niet op avondmensen laat staan nachtraven. Alleen al als je de sluitingsuren van onze winkels bekijkt. Ik vind ook dat vele mensen hier verschrikkelijk vroeg avondeten. Bij mij gebeurt dat zelden voor 19.30 u en liever nog tussen 20.00 u en 21.00 u. Maar ik merk dat vele mensen al rond de klok van zessen of zelfs nog vroeger eten.

Ik begrijp natuurlijk wel als je een gezin (met zeker kleinere kinderen) hebt, dat je je dan willens nillens moet 'confirmeren' aan het 'gangbare' ritme.

Toch worden 'avond- en nachtmensen' tot op zekere hooge gediscrimineerd.
Oud 9 maart 2014, 01:50   #34
Dutch_Strawberry
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ja, dat is waar. Onze Noordwest-Europese samenleving is grotendeels gericht op 'ochtendmensen' en al zeker niet op avondmensen laat staan nachtraven. Alleen al als je de sluitingsuren van onze winkels bekijkt. Ik vind ook dat vele mensen hier verschrikkelijk vroeg avondeten. Bij mij gebeurt dat zelden voor 19.30 u en liever nog tussen 20.00 u en 21.00 u. Maar ik merk dat vele mensen al rond de klok van zessen of zelfs nog vroeger eten.

Ik begrijp natuurlijk wel als je een gezin (met zeker kleinere kinderen) hebt, dat je je dan willens nillens moet 'confirmeren' aan het 'gangbare' ritme.

Toch worden 'avond- en nachtmensen' tot op zekere hooge gediscrimineerd.
Hier ben ik het volledig met je eens. Als ik wil, kan ik tot 4 uur 's nachts werken, mits aanpassing van mijn bioritme, dat op het moment helemaal om zeep is wegens persoonlijke problemen (heb de laatste tijd wat last van een burn-out...). Mijn ouders staan steevast vroeg op, zo rond 7 uur 's morgens. Vroeger kon ik dat nog, aangezien schooldagen regelmaat brachten in mijn leven (de les begon steevast om 8.20 u), maar sinds ik op de hogeschool zit en onregelmatige lessen heb, is dat ritme dus volledig weg en kan ik 's morgens maar moeilijk in gang schieten. Pas op de middag ben ik volledig wakker, zo rond de vroege avond krijg ik een 'klop' van een paar uur (wegens mijn bioritme dat in de war is), daarna een 'boost' rond 21.00 u 's avonds die soms wel tot 2.00 u 's nachts kan duren. Heel vervelend, maar ik probeer er aan te werken.
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2014, 03:14   #35
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
Hier ben ik het volledig met je eens. Als ik wil, kan ik tot 4 uur 's nachts werken, mits aanpassing van mijn bioritme, dat op het moment helemaal om zeep is wegens persoonlijke problemen (heb de laatste tijd wat last van een burn-out...). Mijn ouders staan steevast vroeg op, zo rond 7 uur 's morgens. Vroeger kon ik dat nog, aangezien schooldagen regelmaat brachten in mijn leven (de les begon steevast om 8.20 u), maar sinds ik op de hogeschool zit en onregelmatige lessen heb, is dat ritme dus volledig weg en kan ik 's morgens maar moeilijk in gang schieten. Pas op de middag ben ik volledig wakker, zo rond de vroege avond krijg ik een 'klop' van een paar uur (wegens mijn bioritme dat in de war is), daarna een 'boost' rond 21.00 u 's avonds die soms wel tot 2.00 u 's nachts kan duren. Heel vervelend, maar ik probeer er aan te werken.
Ik ken dat fenomeen. Onze late posts zijn hier waarschijnlijk ook illustratief van.

Joepie, we zijn het eens met elkaar eens
Oud 9 maart 2014, 03:22   #36
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ik ken dat fenomeen. Onze late posts zijn hier waarschijnlijk ook illustratief van.

Joepie, we zijn het eens met elkaar eens
Bah.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2014, 12:47   #37
Dutch_Strawberry
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Bah.
Dat ik Freespirits mening omtrent de rechten van pedofielen veracht wil nog niet zeggen dat ik het niet met hem/haar eens kan zijn over andere onderwerpen.
Oud 9 maart 2014, 12:54   #38
Dutch_Strawberry
Banneling

Standaard

Deze morgen was weer eens een mooi voorbeeld van onze maatschappij die op het 'de vroege vogel vangt de worm'-principe draait. Aangezien de supermarkt hier aan de zee op zondag rond de middag al sluit, rusht iedereen dan ook om nog inkopen te kunnen doen en zijn er ellenlange rijen aan de kassa's. Kunnen die supermarkten dan niet gewoon met verschillende shifts werken of zo en langer openblijven? Het zou enkel meer winsten betekenen. Ik ben ondertussen al lang teruggekomen op mijn mening dat op zondag de winkels beter dicht blijven. In plaats van eens lekker uit te kunnen slapen, moet je 's morgens supervroeg opstaan in de hoop om nog wat broodjes te kunnen afhalen bij de bakker, want in de vroege middag sluiten die al op zondag. En dan krijg je rijen tot aan de hoek van de straat. Verschrikkelijk inefficient, eigenlijk. Ik begrijp die obsessie van het vroege opstaan niet. Mijn ouders beweren vaak dat als je vroeg opstaat, je meer uit je dag kan halen, en al meer werk hebt kunnen verzetten. Ja, da's allemaal goed en wel, maar ik zit dan aan mijn bureau te suffen door slaapgebrek. In die vroege uurtjes krijg ik echt niet zoveel werk gedaan als zij beweren, hoor.
Oud 9 maart 2014, 18:08   #39
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Kan dat nog uitgebreid worden met 'thuiswerk', liefst elke dag ?
Word volkvertegenwoordiger en ga dagelijks " stempelen " in de E.U. gebouwen : 300 euros per dag.
Voor niets te doen. Niks huiswerk. Het weinige dat u te doen staat word opgeknapt door uw assistent.
Oud 9 maart 2014, 18:31   #40
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
Deze morgen was weer eens een mooi voorbeeld van onze maatschappij die op het 'de vroege vogel vangt de worm'-principe draait. Aangezien de supermarkt hier aan de zee op zondag rond de middag al sluit, rusht iedereen dan ook om nog inkopen te kunnen doen en zijn er ellenlange rijen aan de kassa's. Kunnen die supermarkten dan niet gewoon met verschillende shifts werken of zo en langer openblijven? Het zou enkel meer winsten betekenen. Ik ben ondertussen al lang teruggekomen op mijn mening dat op zondag de winkels beter dicht blijven. In plaats van eens lekker uit te kunnen slapen, moet je 's morgens supervroeg opstaan in de hoop om nog wat broodjes te kunnen afhalen bij de bakker, want in de vroege middag sluiten die al op zondag. En dan krijg je rijen tot aan de hoek van de straat. Verschrikkelijk inefficient, eigenlijk. Ik begrijp die obsessie van het vroege opstaan niet. Mijn ouders beweren vaak dat als je vroeg opstaat, je meer uit je dag kan halen, en al meer werk hebt kunnen verzetten. Ja, da's allemaal goed en wel, maar ik zit dan aan mijn bureau te suffen door slaapgebrek. In die vroege uurtjes krijg ik echt niet zoveel werk gedaan als zij beweren, hoor.
Tja, we moeten toegeven dat onze maatschappij gericht is op 'ochtend- en dagmensen'. Ik ken dat zondagse fenomeen. Bij ons in de buurt zijn er zelfs bakkers die op zondag de ganse dag gesloten zijn, stel je voor ! Waarom open je dan in godsnaam een bakkerij ? Maar dat hier geheel off topic.

Men zegt altijd: 'Ochtendstond heeft goud in de mond', ik maak daar altijd van 'ochtendstond heeft str*nt in de mond'. Het is nu al een laat uur en ik begin nu pas goed op dreef te komen, maar ik kan nog lang doorgaan.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be