Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 september 2004, 11:11   #21
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rock Against Communism
dat is niet helemaal juist hoor, er is wel degelijk een christelijke taak die wij op aarde hebben. Wij moeten ook een plaatsje bestellen voor mijn nakomelingen: De toekomst veilig stellen voor onze nakomelingen, ons heel volk zelfs, maar dat gaat over het aardse.. zoals je zegt heeft het christendom zeker ook hogere doelen.
Haha, ons heel volk zelfs.....
Het aardse is wel meer dan ons volk alleen.
De evolutie houdt rekening met iedereen.....
Toch een beetje juist dan ?
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2004, 11:15   #22
Rock Against Communism
Gouverneur

Rock Against Communism's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Haha, ons heel volk zelfs.....
Het aardse is wel meer dan ons volk alleen.
De evolutie houdt rekening met iedereen.....
Toch een beetje juist dan ?
In de bijbel maakt men duidelijk onderscheid tussen volkeren. "Alle volkeren, rassen, en talen .." hoor je zo dikwijls. Trouwens dat is mijn persoonlijke interpretatie van de bijbel.. ik ben ook niet zo iemand die éen en alleen éen verklaring accepteert van de bijbel.. het geloof is een persoonlijke zaak.
Oud 13 september 2004, 11:22   #23
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
In de bijbel maakt men duidelijk onderscheid tussen volkeren. "Alle volkeren, rassen, en talen .." hoor je zo dikwijls. Trouwens dat is mijn persoonlijke interpretatie van de bijbel.. ik ben ook niet zo iemand die éen en alleen éen verklaring accepteert van de bijbel.. het geloof is een persoonlijke zaak.
Dat is dan ook de reden waarom ik er mijn weg niet in vind ......
Oud 13 september 2004, 11:24   #24
Rock Against Communism
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Dat is dan ook de reden waarom ik er mijn weg niet in vind ......
maar dat is juist wél iets voor jou8) alle volkeren zijn gelijk, in die zin dat ze allemaal bezield zijn met de mogelijkheid tot beschaving te komen. Na de dood zijn we trouwens compleet gelijk. Is toch een idee dat jij goed moet vinden?
Oud 13 september 2004, 12:32   #25
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrea|K
Neen, God is gewoon een zwaktebod.
God is de eenheid der tegenstellingen, "jenseits von Gut und Böse" zoals Nietzsche zou zeggen!
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2004, 12:53   #26
Fonske
Gouverneur

Fonske's schermafbeelding

Standaard

Waarom moet er iets hoger zijn? Waarom, als men iets niet begrijpt, grijpt men naar een gemakkelijke verklaring zoals god of iets hoger? Is dan zo moeilijk om zich los te maken van het oorzaak-gevolg denken? Kan men niet aanvaarden dat men het niet weet en het zo laten?
Nog iets, stel dat alles door iets hoger is geschept, van waar komt dat hogere dan? Waar ligt zijn oorsprong? Is het hogere dan ook tijdloos en oneindig? Met een verklaring zoals "het hogere" kom je niet veel verder in mijn ogen.
Neen, dan denk ik toch liever dat tijd en ruimte oneindig zijn, dat er geen oorsprong, noch een einde is. Dat er geen schepping van enige aard is en dat alles louter toevallig en at random gebeurt.
Oud 13 september 2004, 14:14   #27
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
maar dat is juist wél iets voor jou8) alle volkeren zijn gelijk, in die zin dat ze allemaal bezield zijn met de mogelijkheid tot beschaving te komen. Na de dood zijn we trouwens compleet gelijk. Is toch een idee dat jij goed moet vinden?
Beschaving is dus voor jou de Bijbel en rechts
Na de dood zijn we trouwens compleet gelijk. Gelukkig..... "que justice soit faite " maar dit zijn toch vijgen na Pasen ?

Laatst gewijzigd door labyrinth : 13 september 2004 om 14:17.
Oud 13 september 2004, 14:31   #28
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer
God is de eenheid der tegenstellingen, "jenseits von Gut und Böse" zoals Nietzsche zou zeggen!
De evolutie is de balans van positieve en negatieve krachten......
Oud 13 september 2004, 15:06   #29
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fonske
Waarom moet er iets hoger zijn? Waarom, als men iets niet begrijpt, grijpt men naar een gemakkelijke verklaring zoals god of iets hoger? Is dan zo moeilijk om zich los te maken van het oorzaak-gevolg denken? Kan men niet aanvaarden dat men het niet weet en het zo laten?
Nog iets, stel dat alles door iets hoger is geschept, van waar komt dat hogere dan? Waar ligt zijn oorsprong? Is het hogere dan ook tijdloos en oneindig? Met een verklaring zoals "het hogere" kom je niet veel verder in mijn ogen.
Neen, dan denk ik toch liever dat tijd en ruimte oneindig zijn, dat er geen oorsprong, noch een einde is. Dat er geen schepping van enige aard is en dat alles louter toevallig en at random gebeurt.
God is geen gemakkelijke verklaring; verre van zelfs... Beste bewijs is de reactie van zeer velen op dit forum telkens "God" op de proppen komt. Het is ook geen kwestie van oorzaak-gevolg -denken, maar van zingeving: zonder het hogere, heeft het lagere geen zin. Het is veel gemakkelijker om jezelf exclusief te richten op datgene wat je wel begrijpt en kan peilen; de meeste mensen doen dat. De drang naar zingeving verdwijnt er niet door, maar wordt "gemakkelijkheidshalve" verdrongen. Freud heeft over dat mechanisme nog heel zinvolle dingen geschreven.

Laat ons ook niet vergeten dat "schepping" een zeer breed begrip is, dat niet noodzakelijkerwijs haaks staat op de notie van evolutie. Er zijn fundi's die de Bijbel letterlijk nemen, en zich hardnekkig verzetten tegen elke kritische vraagstelling vanuit de wetenschap. En dit terwijl wetenschap reeds in de vroege middeleeuwen (zoals die toen werd bedreven door Bacon et al.) werd aangemoedigd omdat het een manier was om God's schepping beter te leren kennen en zo dichter bij God te komen. Ik ben er als gelovige van overtuigd dat de wetenschap inderdaad één van die elementen is die een geloofsbeleving verder verfijnt en uitdiept. (en ik sta daar zeker niet alleen in; het Vaticaan blaast warm en koud tegelijk, maar wijst die visie alvast niet resoluut van de hand)
Oud 13 september 2004, 15:27   #30
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Alles is cyclisch en eindeloos.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2004, 16:28   #31
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
Alles is cyclisch en eindeloos.
Alles is permanent in evolutie, zoals onze gedachten......8)
Oud 13 september 2004, 17:32   #32
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Misschien kunnen de mods de twee threads betreffende dit onderwerp samenvoegen.
Oud 13 september 2004, 18:00   #33
Rock Against Communism
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Beschaving is dus voor jou de Bijbel en rechts
Na de dood zijn we trouwens compleet gelijk. Gelukkig..... "que justice soit faite " maar dit zijn toch vijgen na Pasen ?
neen de beschaving die ik bedoel heeft niets te maken met religie, ik bedoelde eigenlijk de westerse levensstandaard. Dus een indiaan uit het oerwoud kan opklimmen tot een westerling, in die zin is hij "gelijk" aan ons. Dat neemt niet weg dat er nog vele verschillen zijn en blijven zolang hij in het land der levenden woont.
Oud 13 september 2004, 20:38   #34
Phrea|K
Parlementslid

Phrea|K's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
God is geen gemakkelijke verklaring; verre van zelfs... Beste bewijs is de reactie van zeer velen op dit forum telkens "God" op de proppen komt. Het is ook geen kwestie van oorzaak-gevolg -denken, maar van zingeving: zonder het hogere, heeft het lagere geen zin. Het is veel gemakkelijker om jezelf exclusief te richten op datgene wat je wel begrijpt en kan peilen; de meeste mensen doen dat. De drang naar zingeving verdwijnt er niet door, maar wordt "gemakkelijkheidshalve" verdrongen. Freud heeft over dat mechanisme nog heel zinvolle dingen geschreven.

Laat ons ook niet vergeten dat "schepping" een zeer breed begrip is, dat niet noodzakelijkerwijs haaks staat op de notie van evolutie. Er zijn fundi's die de Bijbel letterlijk nemen, en zich hardnekkig verzetten tegen elke kritische vraagstelling vanuit de wetenschap. En dit terwijl wetenschap reeds in de vroege middeleeuwen (zoals die toen werd bedreven door Bacon et al.) werd aangemoedigd omdat het een manier was om God's schepping beter te leren kennen en zo dichter bij God te komen. Ik ben er als gelovige van overtuigd dat de wetenschap inderdaad één van die elementen is die een geloofsbeleving verder verfijnt en uitdiept. (en ik sta daar zeker niet alleen in; het Vaticaan blaast warm en koud tegelijk, maar wijst die visie alvast niet resoluut van de hand)
Wetenschap aangemoedigd?
Copernicus en Galileo werden inderdaad met open armen onthaalt.
Ik dacht dat de Kerk nogal furieus reageerde als een wetenschapper de euvele moed had om hun leer in twijfel te trekken.

Ik begrijp ook niet goed waarom zingeving een God zou behoeven.
Phrea|K is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2004, 21:43   #35
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Volledig akkoord.
Oud 13 september 2004, 21:51   #36
de Vexille
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Wetenschap aangemoedigd?
Copernicus en Galileo werden inderdaad met open armen onthaalt.
Ik dacht dat de Kerk nogal furieus reageerde als een wetenschapper de euvele moed had om hun leer in twijfel te trekken.

Oh jazeker, wetenschap aangemoedigd...
De voorbeelden die je geeft zijn inderdaad heel populair. Smijt "Galilei" in het midden als lichtend voorbeeld en ontken vooral de drijvende kracht achter de vroege universiteiten, de verzamelwoede van de kloosters waar talloze geschriften gered werden van een zekere ondergang in zeer duistere tijden. Doe vooral niet de moeite om de zaken binnen context te situeren (reformatie & contrareformatie,...). Sure, de Kerk heeft zeer zeker zware fouten gemaakt én die ook erkend (da's alvast iets; er zijn er ook die hun fouten nooit erkennen). In het betoogje van Vermeersch in een andere thread op dit subforum vind je dergelijke spelletjes met historische voorbeelden "buiten context" trouwens continu terug. Ze zijn niet "onwaar", maar ze zijn -mits een klein beetje elementaire kennis van de context- niet geheel onbegrijpelijk.

Wat die zingeving betreft, ik ben één en al oor om jouw alternatief te vernemen...
Oud 13 september 2004, 21:53   #37
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
neen de beschaving die ik bedoel heeft niets te maken met religie, ik bedoelde eigenlijk de westerse levensstandaard. Dus een indiaan uit het oerwoud kan opklimmen tot een westerling, in die zin is hij "gelijk" aan ons. Dat neemt niet weg dat er nog vele verschillen zijn en blijven zolang hij in het land der levenden woont.
Die indiaan zal je overleven in het oerwoud en je zou hem waarschijnlijk best als gids nemen als je ooit in een oerwoud belandt.
Kan je gewoon niet aanvaarden dat je ook iets van hem kan leren zoals wij hem iets kunnen leren....dat we beiden anders maar gelijkwaardig zijn, dat een verschillende levenswijze niet op zich negatief is.
Dat de westerling niet superieur is, toch zeker niet in respect voor zijn biotoop.
Oud 13 september 2004, 21:57   #38
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Wat die zingeving betreft, ik ben één en al oor om jouw alternatief te vernemen...
Als u niet persoonlijk verderleeft na de dood, heeft het dus voor u geen zin ? De mensheid is voor u niet belangrijk genoeg......
Oud 13 september 2004, 22:05   #39
de Vexille
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Als u niet persoonlijk verderleeft na de dood, heeft het dus voor u geen zin ? De mensheid is voor u niet belangrijk genoeg......
Zingeving, Labyrinth... is iets anders dan "leven na de dood".
En "de mensheid"? Is dat de zin van uw bestaan? Staat de mensheid centraal in het universum? Is alles wat goed is voor "de mensheid", meteen ook absoluut "goed"? Of bestaat er nog iets hogers dan "de mensheid"? Waarom is die "mensheid" er trouwens, heeft ze een doel, een streven? Of bestaat ze enkel für sich en an sich? Sorry, maar je wipt niet op 5 minuten een antwoord op de vraag naar zingeving uit je klaviertje hoor.
Oud 13 september 2004, 22:16   #40
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

[quote=de Vexille]
Citaat:
Zingeving, Labyrinth... is iets anders dan "leven na de dood".
Zeker.
Citaat:
En "de mensheid"? Is dat de zin van uw bestaan? Staat de mensheid centraal in het universum? Is alles wat goed is voor "de mensheid", meteen ook absoluut "goed"? Of bestaat er nog iets hogers dan "de mensheid"? Waarom is die "mensheid" er trouwens, heeft ze een doel, een streven? Of bestaat ze enkel für sich en an sich?
De mensheid is inderdaad voor het ogenblik de zin van mijn bestaan. Naast natuurlijk andere persoonlijke zingeving zoals mijn familie.
Bestaat er iets hoger dan de mensheid, ja, de evolutie, een gedeelte althans waarop we vat hebben.
Niet de sterren en planeten dus, die zijn voorlopig nog te ver verwijderd. Laten we het aards houden.
Citaat:
Sorry, maar je wipt niet op 5 minuten een antwoord op de vraag naar zingeving uit je klaviertje hoor
Ik wip zoals het komt Echt bij stilstaan doe ik niet hoor.....

Laatst gewijzigd door labyrinth : 13 september 2004 om 22:23.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be