Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Moeten we de ontwikkenlingslanden herkoloniseren,
Herkoloniseren 48 50,53%
Onafhankelijk laten 47 49,47%
Aantal stemmers: 95. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 11 oktober 2002, 09:54   #21
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Wat een idiote discussie! Kijk, we hebben in Congo zo'n 10 miljoen mensen afgeslacht. Ik begrijp niet hoe U het in uw hoofd haalt om ons voor te stellen als een soort Ubermenschen, als wij zoveel mensen hebben uitgemoord? Ik begrijp ook niet wat U er tegen heeft dat mensen hun eigen lot willen bepalen (zelfbeschikkingsrecht der volkeren weet U).
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2002, 14:24   #22
jimmyl
Partijlid

Standaard

Denk niet dat de dekolonisatie op zich verkeerd is geweest, wel de manier waarop. Tot voor '60 werd alles bepaald en geregeerd door anderen in één jaar viel die zekerheid ineens weg en wilden de mensen daar een ander soort zekerheid en autoriteit (ze kenden geen democratie en wilden het ook niet echt) vandaar bvb mobutu. Het is gewoon veel te plots allemaal gegaan. Westerse staten hebben een zekere know how wat betreft democratie en deze knowhow hadden ze beter langzaam aan overgedragen. Net als bij alle overschakelingen van communistische staten naar kapitalistische staten overigens, ook bij dezen ging het veel te snel.

jimmyl
jimmyl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2002, 21:40   #23
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Kijk, we hebben in Congo zo'n 10 miljoen mensen afgeslacht.
Misschien hebt u mensen afgeslacht in Congo, maar ik niet. En de meeste mensen die ik ken ook niet, ze zijn niet eens in Congo geweest. Wie is die 'we' eigenlijk?
Oud 13 oktober 2002, 12:48   #24
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

'We' als volk. Zoals 'de Duitsers hebben zoveel miljoen Joden afgeslacht'. In de historische betekenis dus.
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2002, 14:09   #25
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
'We' als volk. Zoals 'de Duitsers hebben zoveel miljoen Joden afgeslacht'. In de historische betekenis dus.
Dat is een onzinnig gebruik van het woordje 'we', dat alleen maar kan dienen om mensen met onterechte schuldgevoelens resp. superioriteitsgevoelens op te zadelen. Een volk is een abstract begrip; een volk kan als zodanig niemand afslachten. Een volk heeft geen hand om een pistool of een zwaard vast te houden. Alleen individuen kunnen dat. Wanneer je zegt 'De Duitsers hebben zoveel miljoen Joden afgeslacht', dan is dat structureel een onwaarheid, omdat die uitspraak impliceert (mede door de aanwezigheid van het bepaald lidwoord), dat alle Duitsers aan de slachting hebben deelgenomen, ook diegenen die niet eens in Europa waren, of niet eens geboren waren. Wanneer je in zo'n 'historische' betekenis het woordje 'we' hanteert, doe je automatisch onrecht aan de individuen: die moeten als individu gewaardeerd of ingeschat worden, niet als exemplaar van een groep. Een individu is verantwoordelijk voor zijn eigen daden, niet voor daden die worden toegeschreven aan de groep waartoe dit individu behoort, of geacht wordt te behoren. Collectieve schuldtoedichting is ALTIJD een leugen; collectieve superioriteitsverklaring trouwens ook.
Oud 13 oktober 2002, 21:09   #26
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jimmyl
Denk niet dat de dekolonisatie op zich verkeerd is geweest, wel de manier waarop. Tot voor '60 werd alles bepaald en geregeerd door anderen in één jaar viel die zekerheid ineens weg en wilden de mensen daar een ander soort zekerheid en autoriteit (ze kenden geen democratie en wilden het ook niet echt) vandaar bvb mobutu. Het is gewoon veel te plots allemaal gegaan. Westerse staten hebben een zekere know how wat betreft democratie en deze knowhow hadden ze beter langzaam aan overgedragen. Net als bij alle overschakelingen van communistische staten naar kapitalistische staten overigens, ook bij dezen ging het veel te snel.

jimmyl
En men wist dat toen. Ik herinner mij een T.V.fragment waarbij die ene dat destijds voorspelde. Hij zei dat er in Zaire veel te weinig universitairen waren. Dat was een historisch fragment dat ze heruitzonden. Het was echt een zeer kleine minderheid daar die naar de universiteit geweest was.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2002, 12:50   #27
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst
Citaat:
Dat is een onzinnig gebruik van het woordje 'we', dat alleen maar kan dienen om mensen met onterechte schuldgevoelens resp. superioriteitsgevoelens op te zadelen. Een volk is een abstract begrip; een volk kan als zodanig niemand afslachten. Een volk heeft geen hand om een pistool of een zwaard vast te houden. Alleen individuen kunnen dat. Wanneer je zegt 'De Duitsers hebben zoveel miljoen Joden afgeslacht', dan is dat structureel een onwaarheid, omdat die uitspraak impliceert (mede door de aanwezigheid van het bepaald lidwoord), dat alle Duitsers aan de slachting hebben deelgenomen, ook diegenen die niet eens in Europa waren, of niet eens geboren waren. Wanneer je in zo'n 'historische' betekenis het woordje 'we' hanteert, doe je automatisch onrecht aan de individuen: die moeten als individu gewaardeerd of ingeschat worden, niet als exemplaar van een groep. Een individu is verantwoordelijk voor zijn eigen daden, niet voor daden die worden toegeschreven aan de groep waartoe dit individu behoort, of geacht wordt te behoren. Collectieve schuldtoedichting is ALTIJD een leugen; collectieve superioriteitsverklaring trouwens ook.
Ik ben blij dat jij er bent om te zeggen wat ik voel maar niet in staat ben te zeggen zoals jij.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2002, 19:26   #28
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Moeten we de ontwikkenlingslanden herkoloniseren
Ja!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2002, 08:18   #29
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Citaat:
Moeten we de ontwikkenlingslanden herkoloniseren
Ja!
Alez vooruit! Op naar de volgende tien miljoen slachtoffers van jouw geliefde land, Patriot!
Oud 17 oktober 2002, 12:12   #30
Moi
Provinciaal Gedeputeerde

Moi's schermafbeelding

Standaard

Wij hebben nu al 48% van de stemmen, Bush had er minder nodig om president te worden, dus we kunnen beginnen (alleen Bush zelf nog overtuigen)!
Oud 17 oktober 2002, 17:15   #31
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er zijn er toch altijd die het nooit leren....
Oud 21 oktober 2002, 12:00   #32
Moi
Provinciaal Gedeputeerde

Moi's schermafbeelding

Standaard

Zoals jij, èh
Oud 21 oktober 2002, 22:19   #33
Kotsmos
Minister-President

Standaard

Ik heb nog altijd geen degelijk weerwerk op mijn post gekregen. Quite insulting, I must say.
Kotsmos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2002, 22:32   #34
Stefanie
Minister-President

Standaard

Ha, Kotsmos. Wel, ik heb een vraag. Een tijd geleden zag ik in een T.V.programma iemand die zei: alles wat wij modern noemen komt uit de jaren '20. En ook na 1945 werd alles plots anders. Is dat toeval? Voor 1945 was de belle époque, als ik het juist heb en veel oudere mensen zeggen: na de oorlog is alles veranderd. Toeval?
Oud 21 oktober 2002, 22:47   #35
Kotsmos
Minister-President

Standaard

Nee.
Maar wat is uw punt?
Oud 21 oktober 2002, 22:53   #36
Stefanie
Minister-President

Standaard

Het was gewoon een vraag.
Oud 22 oktober 2002, 14:37   #37
Kotsmos
Minister-President

Standaard

Ge gaat mij toch nie zeggen dat ge een vraag hebt gesteld zonder bedoeling? Da maakt ge mij nie wijs.
Oud 22 oktober 2002, 20:05   #38
Stefanie
Minister-President

Standaard

Wel, we hadden het hier over de vooruitgang, over de evolutie, zowel in Afrika en Europa. Ik had den indruk dat ge hier meer over wist. Ik denk dat het antwoord op mijn vraag voor een stuk de toestand in Afrika verklaart.
Oud 23 oktober 2002, 08:57   #39
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vanmorgen op Radio I gehoord: Afrika, met al zijn rijkdommen, wordt nog altijd leeggeplunderd door het buitenland. Ook een Belgisch zakenman- met naam genoemd maar ik onthield hem niet- staat erom bekend. Pierre Chevalier, VLD, werkt voor deze zakenman. Chevalier werkt echter ook voor buitenlandse zaken. Met andere woorden: zowel het Belgische bedrijfsleven als de Belgische staat nemen deel aan de plundering van Afrika.
Het zal ook wel geen toeval zijn dat "onze" minister van Buitenlandse dinges zoete broodjes bakt met Afrikaanse dictators...
Waarom is "herkolonoseren" eigenlijk nodig? Om nog een keertje dunnetjes over te doen wat in de kroonkolonie van Leopold van Sacksen Coburg, koning der Belgen, gebeurde?
Dan gaat het plunderen inderdaad nog veel sneller...
Oud 24 oktober 2002, 20:09   #40
Stefanie
Minister-President

Standaard

Inderdaad, ik heb dat ook vernomen in 't nieuws. Ze roven die diamanten en dat metaal uit de Congolese bodem.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be