Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 april 2014, 09:54   #21
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doge Bekijk bericht
Ja lap, ze moeten de taal niet meer leren, geen diploma maar wel een baantje aan de staat. Ooit gaan ze toch te ver gaan, ooit, nee?

--------
Als overheid bent u één van de grootste werkgevers van dit land en zijn regio's. De Lijn, NMBS, BPost, ... Spiegel de diversiteit! Promoot ervaringsbewijzen, verlaat diplomafetisjisme. Voer functie specifieke in plaats van generieke taaltesten in
--------
Binnenkort een tolk in elke bus, tram, trein of aan elk loket om alles naar 't Nederlands te vertalen, weeral extra werkplaatsen se...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2014, 09:57   #22
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Op de speelplaats trek ik mij er niks van aan. Maar in de klassen?

Op de speelplaats kweek je op deze manier segregatie;
De Turkskes bij de Turken, de Roma bij de Roma, de Arabische Marokkanen bij de arabiertje en de Berbertjes bij de berbers.
De twee vlaamse kindjes mogen in een hoekje stilzitten want kunnen nergens meespelen. Ze moeten in de klas ook maar zwijgen, want de anderstaligen hebben voorrang tot ze kunnen volgen.

Danku Groen!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 10 april 2014 om 09:57.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2014, 10:11   #23
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Op de speelplaats kweek je op deze manier segregatie;
De Turkskes bij de Turken, de Roma bij de Roma, de Arabische Marokkanen bij de arabiertje en de Berbertjes bij de berbers.
De twee vlaamse kindjes mogen in een hoekje stilzitten want kunnen nergens meespelen. Ze moeten in de klas ook maar zwijgen, want de anderstaligen hebben voorrang tot ze kunnen volgen.

Danku Groen!
Ook tussen de blanke kindjes is er segregatie, die van de ASO troepen samen, die van het BSO staan apart van die het TSO.

Is dat erg?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2014, 10:11   #24
Vigilant
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lukkas Bekijk bericht
Het is weeral 1% van de bevolking die iets door de strot duwt van de resterende 99%. Deze laatste groep is blijkbaar niet slim genoeg om het algemeen beeld te begrijpen. Paarse democratie op z'n 'best'. Adolf had zich goed gevoeld in ons beleid.
T'is enkel nog een proefproject in Gent. Waarschijnlijk omdat de sossen er zo hard hun best gedaan hebben de stad te allochtoniseren dat er bijna geen autochtone kinderen meer zijn. Elke stem telt nu voor de sossen, zelf als ze hun broek moeten afsteken voor jihadisten, zullen ze het doen.
Elders zal er van die progressieve waanzin geen sprake zijn. Na 25 mei worden de sossen gecordoniseerd. Het zal tijd worden.
Vigilant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2014, 10:15   #25
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ook tussen de blanke kindjes is er segregatie, die van de ASO troepen samen, die van het BSO staan apart van die het TSO.

Is dat erg?
Neen dat is niet erg. Klasgenoten troepen altijd samen. Vroeger heette dat teamvorming.

Als echter de klas in vijf wordt gesplitst op basis van taalkennis, waarbij de minderheid (vlamingen) worden buitengesloten heet dat "diversiteit" geloof ik.
*KNIP*

Gelieve niet persoonlijk te worden.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door Akira : 11 april 2014 om 12:37.
Oud 10 april 2014, 10:18   #26
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vigilant Bekijk bericht
T'is enkel nog een proefproject in Gent. Waarschijnlijk omdat de sossen er zo hard hun best gedaan hebben de stad te allochtoniseren dat er bijna geen autochtone kinderen meer zijn. Elke stem telt nu voor de sossen, zelf als ze hun broek moeten afsteken voor jihadisten, zullen ze het doen.
Elders zal er van die progressieve waanzin geen sprake zijn. Na 25 mei worden de sossen gecordoniseerd. Het zal tijd worden.
Hopelijk kan hun stempubliek de oproepingsbrief voor de verkiezingen lezen of ze hebben nog geen stemmen... Mss voor alle veiligheid ook maar in 12 talen versturen...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2014, 10:25   #27
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Het blijft lachwekkend. De 'zogezegde" verdedigers van de eigen taal (cultuur) zijn diezelfden die de eigen taal hebben helpen vermoorden om ze te vervangen doro een kunstmatige standaardtaal.
Daarbuiten zijn ze ook nog dom. In plaats van in het verweer te gaan tegen de beknotting van de vrijheid in het privéleven (contacten tussen leerlingen op de speelplaats is privé) konden ze beter de kennis van meerdere talen promoten.
Ik stel dus voor dat men de leeftijd dat kinderen naar school moeten gaan verlaagt. Kinderen van jonger dan 6 jaar leren véél gemakkelijker andere talen dan na de huidige verplichte schoolleeftijd. Dit zou een veel positiever effect hebben op de taalkennis dan dat idiote idee om in te grijpen in het gebruik van talen op de speelplaats.

Ik spreek uit ervaring.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2014, 10:29   #28
Vigilant
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dit experiment is reeds uitgeprobeerd, en faliekant verkeerd afgelopen. OETC (Onderwijs in Eigen Taal en Cultuur) werd in de jaren ’90 geïntroduceerd in het gemeenschapsonderwijs als grensverleggend recept voor de taalachterstand bij allochtone jongeren. OETC werd gelanceerd met als oplossing, jawel, onderwijs in de moedertaal! Achteraf heeft men in stilte moeten vaststellen dat het project niet de gewenste resultaten opleverde. OETC was niet goed geïmplementeerd (te weinig middelen en geen aanbod geschikte leerkrachten) en groeide tot een lelijk monsterproject waar je vandaag niet veel meer van hoort.
http://www.ridouani.be/index.php?opt...pinie&Itemid=6
Vigilant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2014, 10:35   #29
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kherbache zal achter den toog mogen gaan staan , in het café, naast haar man.
Laat ons hopen hé.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2014, 10:36   #30
pajoske

Standaard

Citaat:
Citaat:
De Gentse onderwijsschepen Coddens wijst deze achterstand letterlijk toe aan het feit dat kinderen thuis geen Nederlands spreken. Deze bewering is fout en ondertussen wetenschappelijk weerlegd. Het tegendeel is waar: kinderen die van jongs af verschillende talen spreken ontwikkelen een talent voor taal. Studies tonen aan dat allochtone jongeren uit Antwerpen snel en probleemloos de switch maken (en zelfs de mix) tussen hun moedertaal, het Nederlands en het Antwerps dialect. Het beheersen van verschillende talen is amper een obstakel indien op tijd de taal wordt aangeleerd. De kern van het probleem is dat allochtone kleuters te laat de schoolwereld betreden. Het kleuteronderwijs als taalbad voor anderstalige kinderen kan zo zijn rol niet vervullen. Deze belangrijke bufferzone tussen het thuisfront en de lagere school betekent voor veel allochtone kleuters slechts een kortstondige pechstrook. De meeste doorlopen amper een volledig schooljaar en dat is duidelijk veel te kort om het Nederlands goed onder de knie te krijgen. Ziedaar hoe op dat moment taalachterstand (en niet meertaligheid) leidt tot onderwijsachterstand, en dat voor de rest van het studietraject.
Dat bevestigt volledig mijn standpunt dat ik hier een beetje hoger heb neergepend.
Oud 10 april 2014, 10:38   #31
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Het blijft lachwekkend. De 'zogezegde" verdedigers van de eigen taal (cultuur) zijn diezelfden die de eigen taal hebben helpen vermoorden om ze te vervangen doro een kunstmatige standaardtaal.
Daarbuiten zijn ze ook nog dom. In plaats van in het verweer te gaan tegen de beknotting van de vrijheid in het privéleven (contacten tussen leerlingen op de speelplaats is privé) konden ze beter de kennis van meerdere talen promoten.
Ik stel dus voor dat men de leeftijd dat kinderen naar school moeten gaan verlaagt. Kinderen van jonger dan 6 jaar leren véél gemakkelijker andere talen dan na de huidige verplichte schoolleeftijd. Dit zou een veel positiever effect hebben op de taalkennis dan dat idiote idee om in te grijpen in het gebruik van talen op de speelplaats.

Ik spreek uit ervaring.
Tja, als het aan jou ligt ...

Welke taal spreek jij dan wanneer je in een andere Vlaamse regio terecht komt? Dan is voor jou, zoals voor alle Vlamingen, die " kunstmatige standaardtaal" een handig instrument om met anderen te communiceren.
Maar ja, jij behoort natuurlijk tot het groepje Calimero's die regelmatig zitten te mekkeren dat het Nederlands hen werd "opgedrongen". In elke Europese staat is de formele taal "kunstmatig" want het verschilt overal met het lokaal dialect. Leer ermee leven.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2014, 10:49   #32
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Tja, als het aan jou ligt ...

Welke taal spreek jij dan wanneer je in een andere Vlaamse regio terecht komt? Dan is voor jou, zoals voor alle Vlamingen, die " kunstmatige standaardtaal" een handig instrument om met anderen te communiceren.
Maar ja, jij behoort natuurlijk tot het groepje Calimero's die regelmatig zitten te mekkeren dat het Nederlands hen werd "opgedrongen". In elke Europese staat is de formele taal "kunstmatig" want het verschilt overal met het lokaal dialect. Leer ermee leven.
Maar met dat standaard Nederlands zal men mij 200 km naar het westen begrijpen. Maar 20km km naar het Oosten verstaat men daar geen snars van. Gelukkig kan ik mij daar heel goed verstaanbaar maken in mijn moedertaal/streektaal.

Welke taal spreek jij als ge naar Duitsland gaat?
Oud 10 april 2014, 10:52   #33
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar met dat standaard Nederlands zal men mij 200 km naar het westen begrijpen. Maar 20km km naar het Oosten verstaat men daar geen snars van. Gelukkig kan ik mij daar heel goed verstaanbaar maken in mijn moedertaal/streektaal.

Engels.
Oud 10 april 2014, 10:59   #34
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je antwoordt naast de kwestie. Ik vroeg jou welke taal je gebruikt in een andere Vlaamse regio.

Het is best mogelijk dat jouw Limburgs dialect ook nog een aantal km binnen Duitsland wordt begrepen. Maar Duitsland is wel wat groter, mocht je het nog niet weten. En wanneer ik in Duitsland ben, dan probeer ik zo goed mogelijk de formele ("kunstmatige") taal, het Duits, te spreken.

Of wil je soms Duits (of Limburgs?) gebruiken wanneer je in Gent of Oostende komt?
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2014, 10:59   #35
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Engels.
De redenering van querqus volgend kunnen we dan beter AN als standaardtaal vervangen door Engels. Dat is een nog veel handiger instrument om te communiceren. Want daarmee kan je op veel meer plaatsen in de wereld terecht.
Oud 10 april 2014, 11:00   #36
Dutch_Strawberry
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Vooral opvallend dat de (Vlaamse) schrijfster ''Marokkaans'' een taal noemt terwijl we mogen aannemen dat ze ofwel Tamazight ofwel Arabisch bedoelt.

Maar goed van een blanke linksmens in de ivoren toren mogen we niet teveel verwachten.

De maatregel zelf verandert niets. In Nederland en Frankrijk mag je op het schoolplein de taal spreken die je wil. En daar hebben we nog geen schokkende dingen over gehoord.

In Vlaanderen springt vooral de liefdeloze relatie die het eigenvolk zelf heeft met het Nederlands in het oog:

Vlaamse radio > 90 % Engelstalig
Vlaamse tv > 85% Engelstalig
Misschien moet jij eens wat minder naar MTV kijken en wat meer uit je luie zetel komen.
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2014, 11:01   #37
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Je antwoordt naast de kwestie. Ik vroeg jou welke taal je gebruikt in een andere Vlaamse regio.

Het is best mogelijk dat jouw Limburgs dialect ook nog een aantal km binnen Duitsland wordt begrepen. Maar Duitsland is wel wat groter, mocht je het nog niet weten. En wanneer ik in Duitsland ben, dan probeer ik zo goed mogelijk de formele ("kunstmatige") taal, het Duits, te spreken.

Of wil je soms Duits (of Limburgs?) gebruiken wanneer je in Gent of Oostende komt?
Niet iedereen heeft op school Duits geleerd. Noch ikzelf, noch mijn kinderen hebben in de humaniora ooit één uur Duitse les gehad.
Oud 10 april 2014, 11:03   #38
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De redenering van querqus volgend kunnen we dan beter AN als standaardtaal vervangen door Engels. Dat is een nog veel handiger instrument om te communiceren. Want daarmee kan je op veel meer plaatsen in de wereld terecht.
Nee, hier spreek ik Nederlands en in het buitenland Engels.
Haast iedereen doet dat zo.
Behalve in Frankrijk, daar spreek ik Frans, want Engels verstaan ze daar niet.
Oud 10 april 2014, 11:05   #39
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Het is inderdaad een wetenschappelijk bewezen feit dat kinderen tot de leeftijd van ongeveer zes jaar ontzettend snel talen leren spreken.

Later heeft men ontdekt dat talen die op die jonge leeftijd werden aangeleerd een apart gebied hebben in de hersenen. Dat is dus iets totaal anders dan "vertalen".
Maar om die volledige kennis te verkrijgen én dus dat apart taalgebied te ontwikkelen moet men die talen dus op zeer jonge leeftijd aangeleerd krijgt.

Ik baal van het gemekker van Pajoske die steeds opnieuw de dialecten wil vergelijken met het Standaard Nederlands.
Wel, dan ben ik tientalig geloof ik.
  1. Geboren in West Vlaanderen,
  2. deels opgevoed in Oost Vlaanderen,
  3. later verhuisd naar het Antwerpse,
  4. maar mijn ouders (moedertaal!!!!) was in feite Zeeuws Vlaams en
  5. uiteindelijk zijn we terechtgekomen in de rand van Oost Vlaanderen waar ze geen oost Vlaams spreken maar een apart dialect hebben.
  6. Neem daarbij nog dat ik op school Frans leerde,
  7. maar veel in zuid Frankrijk verbleef waar ik het sappige Marseille dialect oppikte,
  8. en ik vergeet hier nog dat mijn eerste levensjaren werden doorgebracht in Espana (jawel!)
  9. na mijn schooljaren ben ik een tijd in Engeland gaan wonen en daar mijn Engels heb geleerd,
  10. terwijl ik op het werk enkel Amerikaans sprak!

Laatst gewijzigd door circe : 10 april 2014 om 11:06.
Oud 10 april 2014, 11:06   #40
Dutch_Strawberry
Banneling

Standaard

Ik vind dit allemaal bijzonder zorgwekkend. Maar goed, de sossen zullen wel oogsten wat ze zaaien... Ik weet niet of ik het nog de moeite waard vind om mijn kinderen in dit land naar school te sturen als ze toch nergens meer met hun Nederlands terecht kunnen. Van wat ik heb gehoord is het peil van het onderwijs hier toch al naar beneden aan 't gaan.
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be