![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Gouverneur
|
![]() Ik persoonlijk zie Nederland 'nog steeds' als voogd van de Antillen. Gezien de gezamelijke geschiedenis zijn wij Nederlandsers verantwoordelijk voor het welvaart en welzijn van de Antillen. Dat staat voor mij aan de basis van welke optie dan ook...
Naar mijn oordeel zijn de Antillen het beste af als de Benedenwindse eilanden en Sint Maarten allen afzonderlijk een direct verband aangaan met Nederland. Hiermee is het definitief afgelopen met de onderlinge machtspolitiek tussen de eilanden en kan men zich richten op de eigen ontwikkeling. Een andere belangrijke reden is dat men daar wel de kennis heeft om zichzelf te besturen, maar zeker niet de capaciteiten. Elke dag ondervindt het Koninkrijk dat fraude, vriendjespolitiek en criminaliteit in dat deel van de Antillen vrij spel hebben. Nederland kan dit verhelpen en een faciliterende rol spelen die ten alle tijde gericht moet zijn op het afzonderlijk belang van elk eiland en haar inwoners. Wat betreft Saba en Sin-Eustatius ben ik van mening dat zij het best als provincie kunnen toetreden tot Nederland. Het aantal inwoners is daar(respectievelijk 1100 en 1800) te klein om succesvol eigen bestuur te realiseren. Hiermee zeg ik niet dat we de mensen daar aan de kant moeten schuiven (de inwoners staan immers centraal naar mijn mening), maar Nederland moet de volle verantwoordelijkheid op zich nemen om op Saba en Sint-Eustatius welvaart en welzijn te garanderen. De lokale kennis aldaar en onze faciliteiten en bestuur kunnen gezamelijk dit het best garanderen. Tot slot vind ik wel (en ik benadruk dit met klem) dat wanneer een eiland zich definitief wil losmaken zij dat ook moeten kunnen.
![]() |
#22 |
Banneling
|
![]() Zelf denk ik dat Dietschland er bij gebaat zou zijn om die geldverslindende tropische "paradijzen" zo snel mogelijk af te stoten en hooguit dezelfde diplomatieke banden met de Antillen te hebben als, laten we zeggen een typisch Afrikaansch land als Burkina Faso. Geen extra geld, overgangsregelingen en/of speciale behandelingen voor de Antillen en zijn ingezetenen. Dietschland is die eilanden immers niets (meer) verschuldigd. Gewoon eenzijdig terugtrekken en de bevolking het daar fijn zelf laten uitzoeken. Dat is immers wat ze zelf ook het liefst zouden willen en dat strookt overigens ook het best met mijn volksnationalistische opvattingen.
Voor de in Dietschland woonachtige Antillianen moet ook een oplossing gezocht worden. Ik pleit dan ook voor terugzending, te beginnen met de criminele, losgeslagen, al dan niet minderjarige, Antilliaansche jeugd, waarna later de rest kan volgen. Het spreekt voor zich dat Antillianen geen Dietsch paspoort zullen krijgen, en in het geval dat ze daar reeds in het bezit van zijn, dient dat onverwijld teruggedraaid te worden. Uiteraard dienen de daar woonachtige Dietschers ook onverwijld de Antillen te verlaten. Alle historische en culturele (?) banden met de Antillen ten spijt, en ondanks het feit dat er mogelijk veel olie in de zee rond de Antillen te vinden is, lijkt het mij het best om die met klapperbomen begroeide klippen in de Caribische Zee zo spoedig mogelijk kwijt te raken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Zeg dan toch tenminste Dietsland ipv Dietschland, pelease zeg...
![]() |
#24 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#26 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wél beoog ik door mijn, ik geef het toe, ouderwetsch taalgebruik een tegengewicht te bieden aan de taalverloedering die de laatste tijd steeds meer en steeds duidelijker naar voren komt. Enerzijds omdat nogal veel menschen het blijkbaar "cool" en "hip" vinden om allerlei on-Nederlandsche, voornamelijk Engelsche woorden, menen te moeten gebruiken, daar waar de eigen woordvoorraad ruimschoots voldoende mogelijkheden biedt om zichzelf in de eigen taal uit te drukken, en anderzijds om een tegengewicht aan de spellingvernielers te bieden, die met hun schier onaflaatbare stroom aan achterlijke spellingwijzingen mijn moedertaal om zeep proberen te helpen. Dit gezegd hebbende, zou ik het als bijzonder prettig ervaren om eventuele inhoudelijke kritiek op de door mij geplaatste berichten te krijgen. Bij voorbaat dank. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
![]() Citaat:
Overigens is het Nederlands doorlopend vernieuwd: vergelijk Bordewijk maar eens met Multatuli, en Multatuli weer met Hooft: je ziet dat er steeds weer veranderingen zijn opgetreden. Citaat:
In plaats daarvan is het dus veel lucratiever voor Nederland om de economie daar op gang te helpen, deels met behulp van Nederlandse bedrijven en investeerders. Dat komt ook de Nederlandse economie ten goede. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dan wordt er door de Antilliaanse "politici" wel degelijk gesteld dat ze hun eigen boontjes wel kunnen doppen en dat Nedeland zich niet met interne Antilliaanse aangelegenheden heeft te bemoeien. Neen, ze willen daar wel ons belastinggeld, maar Nederland mag er verder niets te vertellen hebben. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat diegene die betaalt ook het beleid bepaalt. Zo niet, de geldkraan dicht, en wat mij betreft de boel onmiddellijk afstoten. Citaat:
Voor zover ik weet, kreeg de bevolking in Suriname ruimschoots van tevoren de keuze tussen de Nederlandse en de Surinaamse nationaliteit. In het geval van de Antillen zou men in Nederland van deze kardinale fout moeten leren en de Antillianen wat dat betreft helemaal geen keuze moeten laten. Citaat:
Het enige dat ik kan bedenken, is dat men op termijn eventueel een aantal door Nederlands belastinggeld betaalde uitkeringen niet meer hoeft uit te keren. Ik heb geen enkele binding met de Antillen en voel op generlei wijze enige verwantschap met deze eilanden noch hun bewoners en ben derhalve de mening toegedaan dat ik, en andere Nederlanders, daar helemaal niets te zoeken hebben, net zoals Antillianen in Nederland ook helemaal niets te zoeken hebben. De enige staatkundige oplossing die ik vooralsnog zie, is dat de Antillen zo snel mogelijk zelfstandig worden, eventueel nadat ze enige tijd onder curatele van ofwel Nederland, ofwel de Verenigde Naties gesteld worden, met dien verstande dat elke Antilliaan in die tussentijd de toegang tot Nederland zo niet onmogelijk, dan toch zeker wel moeilijk gemaakt zal worden, gelijk een bewoner van welk derde wereldland dan ook. Maar op de middellange termijn dient het doel een totale afstoting van de Antillen te zijn. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Overigens heb jij persoonlijk misschien geen band met de Antillen, maar Nederland wel. Een band die bijna 400 jaar oud is. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als bijvoorbeeld de V.S.A. en Israël, maar ook andere landen de decreten en resoluties van de Verenigde Naties ongestraft aan hun laars kunnen lappen, kan Nederland dat ook. Waarop baseer jij overigens dat ene Pim Fortuyn ongetwijfeld mijn grote held zou zijn? Ik vind die kale nicht die het met Maghrebijnse schandknaapjes deed nou niet bepaald iemand die mij als lichtend voorbeeld zou kunnen dienen. Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Gouverneur
|
![]() Persoonlijk kan ik me niet van de indruk ontdoen dat de Antillen beter een (sterke) band met NL behouden dan zich al dan niet volledig afscheuren . Zelfs aruba met 90.000 inwoners is nog steeds een Lilliput . Bovendien zien je duidelijk dat de Antillen in t geheel als onafhankelijke staten niet veel voorstellen . Barbados , Domenica , Montesrat en dergelijke zijn gewoonweg mini-ontwikkkelingslanden die voornamelijk in leven gehouden worden dankzij financiële injecties van de EU en hun oude moederland GB . Zelfde scebario's in de Grenadinen en St Lucia . Je kan je dus de vraag stellen of de Nederlandse antillen die weg ook niet definitief inslaan mochten ze van NL loskomen .
Waarom stelt men niet voor om ze , zoals de Fransen , om te vormen tot een Nederlands equivalent van de DOM , zodat ze volledig onder de Europese paraplu kunnen schuilen .
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
De officiële naam van de stad is 's-Hertogenbosch, niet Den Bosch, maar dit geheel terzijde. Het verschil tussen 's-Hertogenbosch en de Antillen is dat het koninkrijk uitstekend zonder de Antillen, dat immers een geldverslindend perifeer overzees gebiedsdeel is, kan, terwijl het niet zonder 's-Hertogenbosch kan, zonder daarmee de belangrijkheid van 's-Hertogenbosch te willen overdrijven. Citaat:
Citaat:
Rusland verkocht ook Alaska voor een appel en een ei aan de V.S.A., dus waarom zou Nederland de Antillen niet voor een zacht prijsje kunnen overdoen aan bijvoorbeeld Venezuela dat immers al jarenlang op in ieder geval de Benedenwindse eilanden aan het azen is? Als ik jouw betogen zo eens lees, vermoed ik dat je het ook ten zeerste betreurt dat Suriname, Nederlands-Indië, de Kaapprovincie, Nieuw Amsterdam, Ceylon en weet ik veel welke koloniën nog meer voor eeuwig verloren zijn gegaan voor Nederland. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Burger
|
![]() Intussen is op Saba ook een referendum gehouden waarbij, zoals verwacht, de overgroote meerderheid voor directe banden met Nederland koos (86% maar liefst). Terwijl 13% koos voor het behoud van de bestaande situatie en slechts 1% is voor volledige onafhankelijkheid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik zie verder geen enkele reden om de verdragen van de EU en de VN te overtreden, met alle gevolgen van dien. De VS en Israël door steun van de VS zijn nl. toch net iets minder afhankelijk van andere landen dan Nederland. Citaat:
Afgezien daarvan, lijkt mij een oplossing die beide partijen ten goede komt te verkiezen boven een oplossing die alleen maar voordelig is (beter gezegd: lijkt) voor een van beide. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
|
![]() We zijn inmiddels een paar maanden verder, de stand van zaken:
- Bonaire heeft voor integratie in Nederland gekozen - Saba heeft voor integratie in Nederland gekozen - Sint-Maarten had al in 2000 voor autonomie gekozen - Curaçao en Sint-Eustatius houden op 8 april a.s. een referendum Van het kleine Sint-Eustatius staat eigenlijk wel vast dat het ook voor integratie in Nederland zal kiezen: voor autonomie is het veel te klein, laat staan dat het onafhankelijkheid aankan. Opmerkelijk is het verloop van de campagne op Curaçao. Er zijn hier vier opties: A Een autonoom land binnen het Koninkrijk worden B Een onafhankelijke staat worden C Deel blijven uitmaken van de Nederlandse Antillen (status quo) D Deel worden van Nederland -> Zie ook: www.referendum2005.an (in Papiaments en Nederlands) Alle politieke partijen zijn voor optie A, autonomie, maar de publieke opinie lijkt een stuk minder eensgezind. Gezien de vele politieke schandalen op het eiland in de afgelopen jaren en de dramatische sociale en economische toestand, lijkt een grote groep mensen te neigen naar optie D, deel worden van Nederland. De ene peiling geeft een meerderheid voor A, de andere een meerderheid voor D (de andere twee opties spelen nauwelijks een rol). Uit dezelfde peilingen blijkt dat ook onder de mensen die voor autonomie kiezen, er velen willen dat Nederland een aantal bevoegdheden van de Nederlandse Antillen overneemt, zoals justitie en financiën. Dit heeft natuurlijk alles te maken met een groot gebrek aan vertrouwen in de eigen politiek. Vooraf leek alles al beslist - Curaçao kiest voor autonomie - maar het kan op 8 april dus toch nog spannend worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Banneling
|
![]() Aangezien je dit post in communautair:
Het zou goed zijn als de Antillen in het Belgisch Rijk opgenomen worden. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Nederland is toe aan decentralisatie. Hoe die moet gebeuren, weet ik niet en daar kan veel over gepraat worden. Een goed plan is om Noord- en Zuid-Holland samen met Utrecht te plaatsen als deelstaat. Die zou een zwaar tegengewicht krijgen met Vlaanderen als deelstaat, als het tot een hereniging zou komen. Iets waar ik nog niet zeker van ben als het Vlaams Belang blijft scoren.
Indien dat gerealiseerd is, is de status van de Antillen makkelijk te regelen: zij die kiezen voor integratie worden een provincie, zij die kiezen voor autonomie worden een deelstaat.