Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 oktober 2004, 04:50   #21
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard

Ik persoonlijk zie Nederland 'nog steeds' als voogd van de Antillen. Gezien de gezamelijke geschiedenis zijn wij Nederlandsers verantwoordelijk voor het welvaart en welzijn van de Antillen. Dat staat voor mij aan de basis van welke optie dan ook...

Naar mijn oordeel zijn de Antillen het beste af als de Benedenwindse eilanden en Sint Maarten allen afzonderlijk een direct verband aangaan met Nederland. Hiermee is het definitief afgelopen met de onderlinge machtspolitiek tussen de eilanden en kan men zich richten op de eigen ontwikkeling. Een andere belangrijke reden is dat men daar wel de kennis heeft om zichzelf te besturen, maar zeker niet de capaciteiten. Elke dag ondervindt het Koninkrijk dat fraude, vriendjespolitiek en criminaliteit in dat deel van de Antillen vrij spel hebben. Nederland kan dit verhelpen en een faciliterende rol spelen die ten alle tijde gericht moet zijn op het afzonderlijk belang van elk eiland en haar inwoners.

Wat betreft Saba en Sin-Eustatius ben ik van mening dat zij het best als provincie kunnen toetreden tot Nederland. Het aantal inwoners is daar(respectievelijk 1100 en 1800) te klein om succesvol eigen bestuur te realiseren. Hiermee zeg ik niet dat we de mensen daar aan de kant moeten schuiven (de inwoners staan immers centraal naar mijn mening), maar Nederland moet de volle verantwoordelijkheid op zich nemen om op Saba en Sint-Eustatius welvaart en welzijn te garanderen. De lokale kennis aldaar en onze faciliteiten en bestuur kunnen gezamelijk dit het best garanderen.

Tot slot vind ik wel (en ik benadruk dit met klem) dat wanneer een eiland zich definitief wil losmaken zij dat ook moeten kunnen.
Oud 24 oktober 2004, 17:12   #22
Hrafnar
Banneling

Hrafnar's schermafbeelding

Standaard

Zelf denk ik dat Dietschland er bij gebaat zou zijn om die geldverslindende tropische "paradijzen" zo snel mogelijk af te stoten en hooguit dezelfde diplomatieke banden met de Antillen te hebben als, laten we zeggen een typisch Afrikaansch land als Burkina Faso. Geen extra geld, overgangsregelingen en/of speciale behandelingen voor de Antillen en zijn ingezetenen. Dietschland is die eilanden immers niets (meer) verschuldigd. Gewoon eenzijdig terugtrekken en de bevolking het daar fijn zelf laten uitzoeken. Dat is immers wat ze zelf ook het liefst zouden willen en dat strookt overigens ook het best met mijn volksnationalistische opvattingen.

Voor de in Dietschland woonachtige Antillianen moet ook een oplossing gezocht worden. Ik pleit dan ook voor terugzending, te beginnen met de criminele, losgeslagen, al dan niet minderjarige, Antilliaansche jeugd, waarna later de rest kan volgen. Het spreekt voor zich dat Antillianen geen Dietsch paspoort zullen krijgen, en in het geval dat ze daar reeds in het bezit van zijn, dient dat onverwijld teruggedraaid te worden. Uiteraard dienen de daar woonachtige Dietschers ook onverwijld de Antillen te verlaten.

Alle historische en culturele (?) banden met de Antillen ten spijt, en ondanks het feit dat er mogelijk veel olie in de zee rond de Antillen te vinden is, lijkt het mij het best om die met klapperbomen begroeide klippen in de Caribische Zee zo spoedig mogelijk kwijt te raken.
Hrafnar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2004, 17:14   #23
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Zeg dan toch tenminste Dietsland ipv Dietschland, pelease zeg...
Oud 24 oktober 2004, 17:25   #24
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Da's onderdeel van z'n show, snap dat dan.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2004, 17:29   #25
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Show show? Ballekes ja!
Oud 24 oktober 2004, 18:18   #26
Hrafnar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Wellicht zou ik dat kunnen doen, net zoals jij het achterwege zou kunnen laten om uitdrukkingen uit de taal van het perfide Albion te gebruiken.

Citaat:
Ik ben geen artiest die hier aan het optreden is...

Wél beoog ik door mijn, ik geef het toe, ouderwetsch taalgebruik een tegengewicht te bieden aan de taalverloedering die de laatste tijd steeds meer en steeds duidelijker naar voren komt. Enerzijds omdat nogal veel menschen het blijkbaar "cool" en "hip" vinden om allerlei on-Nederlandsche, voornamelijk Engelsche woorden, menen te moeten gebruiken, daar waar de eigen woordvoorraad ruimschoots voldoende mogelijkheden biedt om zichzelf in de eigen taal uit te drukken, en anderzijds om een tegengewicht aan de spellingvernielers te bieden, die met hun schier onaflaatbare stroom aan achterlijke spellingwijzingen mijn moedertaal om zeep proberen te helpen.

Dit gezegd hebbende, zou ik het als bijzonder prettig ervaren om eventuele inhoudelijke kritiek op de door mij geplaatste berichten te krijgen. Bij voorbaat dank.
Oud 24 oktober 2004, 18:44   #27
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hrafnar
Wél beoog ik door mijn, ik geef het toe, ouderwetsch taalgebruik een tegengewicht te bieden aan de taalverloedering die de laatste tijd steeds meer en steeds duidelijker naar voren komt. Enerzijds omdat nogal veel menschen het blijkbaar "cool" en "hip" vinden om allerlei on-Nederlandsche, voornamelijk Engelsche woorden, menen te moeten gebruiken, daar waar de eigen woordvoorraad ruimschoots voldoende mogelijkheden biedt om zichzelf in de eigen taal uit te drukken, en anderzijds om een tegengewicht aan de spellingvernielers te bieden, die met hun schier onaflaatbare stroom aan achterlijke spellingwijzingen mijn moedertaal om zeep proberen te helpen.
Tegenwicht bieden aan taalverloedering is een nobel streven, maar om daarvoor lukraak spellingsregels van voor de hervorming van 1946 te gaan gebruiken (nl. wel de uitgang -sch, maar niet de naamvalsvormen) lijkt me niet echt goed werken.
Overigens is het Nederlands doorlopend vernieuwd: vergelijk Bordewijk maar eens met Multatuli, en Multatuli weer met Hooft: je ziet dat er steeds weer veranderingen zijn opgetreden.

Citaat:
Dit gezegd hebbende, zou ik het als bijzonder prettig ervaren om eventuele inhoudelijke kritiek op de door mij geplaatste berichten te krijgen. Bij voorbaat dank.
Je voorstel lijkt me niet haalbaar, omdat wijzigingen in het Statuut voor het Koninkrijk goedgekeurd moeten worden door alle Landen van het Koninkrijk, dus ook door Aruba en de Nederlandse Antillen. En het is nu eenmaal niet zo dat de Antillen van Nederland afwillen, zoals jij beweert. In tegendeel zelfs, ze willen juist een hechtere band met Nederland. Bovendien zou Nederland er niets mee opschieten om de Antillen af te stoten, aangezien het zou zorgen voor een enorme toevloed aan Antillianen die naar Nederland komen. De Antillen zijn zelfstandig immers niet levensvatbaar en dat weten de mensen daar maar al te goed. Het idee hoeft maar te worden gelanceerd in de Nederlandse politiek en de eersten staan al op de stoep, gegarandeerd. Met onafhankelijkheid verplaats je het probleem dus alleen maar naar Nederland, net zoals bij de onafhankelijkheid van Suriname is gebeurd, toen eenderde van de Surinamers naar Nederland vertrok. En dat land is sindsdien geen stap vooruit gekomen.

In plaats daarvan is het dus veel lucratiever voor Nederland om de economie daar op gang te helpen, deels met behulp van Nederlandse bedrijven en investeerders. Dat komt ook de Nederlandse economie ten goede.
Oud 24 oktober 2004, 19:34   #28
Hrafnar
Banneling

Standaard

Citaat:
Je voorstel lijkt me niet haalbaar, omdat wijzigingen in het Statuut voor het Koninkrijk goedgekeurd moeten worden door alle Landen van het Koninkrijk, dus ook door Aruba en de Nederlandse Antillen.
Dit zou dus in de praktijk kunnen betekenen dat die klapperboomeilanden in Nederland de dienst zouden kunnen uitmaken, omdat het gelijkwaardige partners binnen het koninkrijk zijn? De tirannie van de minderheid wordt hier dan wel heel erg ver doorgevoerd, dunkt me.
Citaat:
En het is nu eenmaal niet zo dat de Antillen van Nederland afwillen, zoals jij beweert. In tegendeel zelfs, ze willen juist een hechtere band met Nederland.
Kun jij me dan uitleggen waarom er telkens weer een hoop heisa op de Antillen ontstaat als men vanuit Nederland voor de zoveelste keer orde op zaken moet komen stellen vanwege lokaal wanbeheer op de Antillen?
Dan wordt er door de Antilliaanse "politici" wel degelijk gesteld dat ze hun eigen boontjes wel kunnen doppen en dat Nedeland zich niet met interne Antilliaanse aangelegenheden heeft te bemoeien. Neen, ze willen daar wel ons belastinggeld, maar Nederland mag er verder niets te vertellen hebben. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat diegene die betaalt ook het beleid bepaalt. Zo niet, de geldkraan dicht, en wat mij betreft de boel onmiddellijk afstoten.
Citaat:
Bovendien zou Nederland er niets mee opschieten om de Antillen af te stoten, aangezien het zou zorgen voor een enorme toevloed aan Antillianen die naar Nederland komen. De Antillen zijn zelfstandig immers niet levensvatbaar en dat weten de mensen daar maar al te goed. Het idee hoeft maar te worden gelanceerd in de Nederlandse politiek en de eersten staan al op de stoep, gegarandeerd. Met onafhankelijkheid verplaats je het probleem dus alleen maar naar Nederland, net zoals bij de onafhankelijkheid van Suriname is gebeurd, toen eenderde van de Surinamers naar Nederland vertrok. En dat land is sindsdien geen stap vooruit gekomen.
Hier heb je uiteraard wel gelijk in, en een gedeelte van het probleem is reeds naar Nederland verplaatst. Ik denk dan vooral aan de reeds op de Antillen kansarme jeugddelinquenten in de dop, die daar al niet te handhaven zijn en op het vliegtuig naar Nederland gezet worden om hier ofwel alleen aan hun lot overgelaten worden, ofwel bij een ver familielid of dorpsgenoot ondergebracht worden, alwaar zij veelal binnen de korste keren criminele (jeugd)bendes vormen die de Nederlandse straten terroriseren en voor wie het gebruik van buitensporig geweld, verkrachting, roofovervallen en meer van die ongein eerder regel dan uitzondering is.
Voor zover ik weet, kreeg de bevolking in Suriname ruimschoots van tevoren de keuze tussen de Nederlandse en de Surinaamse nationaliteit. In het geval van de Antillen zou men in Nederland van deze kardinale fout moeten leren en de Antillianen wat dat betreft helemaal geen keuze moeten laten.

Citaat:
In plaats daarvan is het dus veel lucratiever voor Nederland om de economie daar op gang te helpen, deels met behulp van Nederlandse bedrijven en investeerders. Dat komt ook de Nederlandse economie ten goede.
In welk opzicht zou dat de Nederlandse economie ten goede komen?
Het enige dat ik kan bedenken, is dat men op termijn eventueel een aantal door Nederlands belastinggeld betaalde uitkeringen niet meer hoeft uit te keren.

Ik heb geen enkele binding met de Antillen en voel op generlei wijze enige verwantschap met deze eilanden noch hun bewoners en ben derhalve de mening toegedaan dat ik, en andere Nederlanders, daar helemaal niets te zoeken hebben, net zoals Antillianen in Nederland ook helemaal niets te zoeken hebben.
De enige staatkundige oplossing die ik vooralsnog zie, is dat de Antillen zo snel mogelijk zelfstandig worden, eventueel nadat ze enige tijd onder curatele van ofwel Nederland, ofwel de Verenigde Naties gesteld worden, met dien verstande dat elke Antilliaan in die tussentijd de toegang tot Nederland zo niet onmogelijk, dan toch zeker wel moeilijk gemaakt zal worden, gelijk een bewoner van welk derde wereldland dan ook. Maar op de middellange termijn dient het doel een totale afstoting van de Antillen te zijn.
Oud 24 oktober 2004, 21:31   #29
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dit zou dus in de praktijk kunnen betekenen dat die klapperboomeilanden in Nederland de dienst zouden kunnen uitmaken, omdat het gelijkwaardige partners binnen het koninkrijk zijn? De tirannie van de minderheid wordt hier dan wel heel erg ver doorgevoerd, dunkt me.
Nee, want zonder toestemming van Nederland kunnen er ook geen wijzigingen worden doorgevoerd in het Statuut.

Citaat:
Kun jij me dan uitleggen waarom er telkens weer een hoop heisa op de Antillen ontstaat als men vanuit Nederland voor de zoveelste keer orde op zaken moet komen stellen vanwege lokaal wanbeheer op de Antillen?
Dan wordt er door de Antilliaanse "politici" wel degelijk gesteld dat ze hun eigen boontjes wel kunnen doppen en dat Nedeland zich niet met interne Antilliaanse aangelegenheden heeft te bemoeien. Neen, ze willen daar wel ons belastinggeld, maar Nederland mag er verder niets te vertellen hebben. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat diegene die betaalt ook het beleid bepaalt. Zo niet, de geldkraan dicht, en wat mij betreft de boel onmiddellijk afstoten.
Het geeft aan dat er een verschil is tussen politici en de bevolking. Overigens gaat dit alleen op voor Curaçao en niet voor de andere eilanden, want daar willen ook de politici een hechtere relatie met Nederland. Zie de eerdere berichten in deze draad.

Citaat:
Hier heb je uiteraard wel gelijk in, en een gedeelte van het probleem is reeds naar Nederland verplaatst. Ik denk dan vooral aan de reeds op de Antillen kansarme jeugddelinquenten in de dop, die daar al niet te handhaven zijn en op het vliegtuig naar Nederland gezet worden om hier ofwel alleen aan hun lot overgelaten worden, ofwel bij een ver familielid of dorpsgenoot ondergebracht worden, alwaar zij veelal binnen de korste keren criminele (jeugd)bendes vormen die de Nederlandse straten terroriseren en voor wie het gebruik van buitensporig geweld, verkrachting, roofovervallen en meer van die ongein eerder regel dan uitzondering is.
Voor zover ik weet, kreeg de bevolking in Suriname ruimschoots van tevoren de keuze tussen de Nederlandse en de Surinaamse nationaliteit. In het geval van de Antillen zou men in Nederland van deze kardinale fout moeten leren en de Antillianen wat dat betreft helemaal geen keuze moeten laten.
Dat zal moeilijk gaan, aangezien zij een gelijkwaardig Nederlands paspoort hebben. Zij zijn voor de wet volwaardige Nederlanders. Je kunt daar geen onderscheid in maken. Mensen kunnen er alleen zelf voor kiezen om hun Nederlands staatsburgerschap te beëindigen.

Citaat:
In welk opzicht zou dat de Nederlandse economie ten goede komen?
Het enige dat ik kan bedenken, is dat men op termijn eventueel een aantal door Nederlands belastinggeld betaalde uitkeringen niet meer hoeft uit te keren.
Ik kan nog wel wat andere opzichten bedenken: toerisme, woningbouw, Nederlandse voorzieningen, enz. Maar die zul jij ongetwijfeld niet willen zien.

Citaat:
Ik heb geen enkele binding met de Antillen en voel op generlei wijze enige verwantschap met deze eilanden noch hun bewoners en ben derhalve de mening toegedaan dat ik, en andere Nederlanders, daar helemaal niets te zoeken hebben, net zoals Antillianen in Nederland ook helemaal niets te zoeken hebben.
De enige staatkundige oplossing die ik vooralsnog zie, is dat de Antillen zo snel mogelijk zelfstandig worden, eventueel nadat ze enige tijd onder curatele van ofwel Nederland, ofwel de Verenigde Naties gesteld worden, met dien verstande dat elke Antilliaan in die tussentijd de toegang tot Nederland zo niet onmogelijk, dan toch zeker wel moeilijk gemaakt zal worden, gelijk een bewoner van welk derde wereldland dan ook. Maar op de middellange termijn dient het doel een totale afstoting van de Antillen te zijn.
Laat nu net de Verenigde Naties zo'n regeling, waarbij Antillianen hun Nederlandse paspoort onvrijwillig wordt ontnomen, zeker weten blokkeren. Bovendien is het bij mijn weten in de recente geschiedenis nog nooit gebeurd dat een land een gebied heeft afgestoten. Dat zou uiteraard ook bespottelijk zijn. Zelfs jouw ongetwijfeld grote held Pim Fortuyn zag dat in: hij pleitte ervoor de Antillianen wèl de keuze te laten om bij Nederland te blijven of onafhankelijk te worden.

Overigens heb jij persoonlijk misschien geen band met de Antillen, maar Nederland wel. Een band die bijna 400 jaar oud is.
Oud 25 oktober 2004, 02:38   #30
Hrafnar
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee, want zonder toestemming van Nederland kunnen er ook geen wijzigingen worden doorgevoerd in het Statuut.
Dus zitten we met een patstelling...

Citaat:
Het geeft aan dat er een verschil is tussen politici en de bevolking. Overigens gaat dit alleen op voor Curaçao en niet voor de andere eilanden, want daar willen ook de politici een hechtere relatie met Nederland. Zie de eerdere berichten in deze draad.
Dus de politici daar zijn net zo min democratisch en trekken zich al net zoveel van de wil van het volk aan als de politici alhier.

Citaat:
Dat zal moeilijk gaan, aangezien zij een gelijkwaardig Nederlands paspoort hebben. Zij zijn voor de wet volwaardige Nederlanders. Je kunt daar geen onderscheid in maken. Mensen kunnen er alleen zelf voor kiezen om hun Nederlands staatsburgerschap te beëindigen.
Een overheid die mensen een Nederlands paspoort kan geven, zou datzelfde pasport ook weer moeten kunnen afnemen. Zonodig dient de wet veranderd te worden.

Citaat:
Ik kan nog wel wat andere opzichten bedenken: toerisme, woningbouw, Nederlandse voorzieningen, enz. Maar die zul jij ongetwijfeld niet willen zien.
Waarom zou ik die ongetwijfeld niet willen zien?

Citaat:
Laat nu net de Verenigde Naties zo'n regeling, waarbij Antillianen hun Nederlandse paspoort onvrijwillig wordt ontnomen, zeker weten blokkeren. Bovendien is het bij mijn weten in de recente geschiedenis nog nooit gebeurd dat een land een gebied heeft afgestoten. Dat zou uiteraard ook bespottelijk zijn. Zelfs jouw ongetwijfeld grote held Pim Fortuyn zag dat in: hij pleitte ervoor de Antillianen wèl de keuze te laten om bij Nederland te blijven of onafhankelijk te worden.
Waarom zouden de Verenigde Naties zo'n regeling weten te blokkeren?
Als bijvoorbeeld de V.S.A. en Israël, maar ook andere landen de decreten en resoluties van de Verenigde Naties ongestraft aan hun laars kunnen lappen, kan Nederland dat ook.
Waarop baseer jij overigens dat ene Pim Fortuyn ongetwijfeld mijn grote held zou zijn?
Ik vind die kale nicht die het met Maghrebijnse schandknaapjes deed nou niet bepaald iemand die mij als lichtend voorbeeld zou kunnen dienen.

Citaat:
Overigens heb jij persoonlijk misschien geen band met de Antillen, maar Nederland wel. Een band die bijna 400 jaar oud is.
Ja, en? Banden worden gesmeed en banden worden verbroken. Nederland heeft zoveel banden met andere landen. Wat maakt deze dan zo bijzonder? Toch zeker niet het feit dat het hier een zogenaamde koloniale erfenis betreft, waarvoor we tot aan het einde der tijden een vals schuldgevoel worden aangepraat, vanwege de eventuele wandaden die jouw en mijn voorvaderen daar begaan zouden kunnen hebben? Die eventuele schuld lijkt mij reeds lang geleden afgelost te zijn.
Oud 25 oktober 2004, 10:57   #31
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dus zitten we met een patstelling...
Daar zijn dus de Ronde Tafel Conferenties voor, om te overleggen.

Citaat:
Een overheid die mensen een Nederlands paspoort kan geven, zou datzelfde pasport ook weer moeten kunnen afnemen. Zonodig dient de wet veranderd te worden.
Dat kan niet volgens nationaal en internationaal recht, aangezien dat discriminatie op grond van geboorteplaats betekent. Het zou hetzelfde zijn als alle inwoners van Den Bosch van de ene op de andere dag hun paspoort te ontnemen.

Citaat:
Waarom zou ik die ongetwijfeld niet willen zien?
Omdat je niet geïnteresseerd lijkt in een oplossing die beide partijen ten goede komt, maar alleen in een onmogelijke oplossing die je eigen probleem wegneemt.

Citaat:
Ja, en? Banden worden gesmeed en banden worden verbroken. Nederland heeft zoveel banden met andere landen. Wat maakt deze dan zo bijzonder? Toch zeker niet het feit dat het hier een zogenaamde koloniale erfenis betreft, waarvoor we tot aan het einde der tijden een vals schuldgevoel worden aangepraat, vanwege de eventuele wandaden die jouw en mijn voorvaderen daar begaan zouden kunnen hebben? Die eventuele schuld lijkt mij reeds lang geleden afgelost te zijn.
Wat deze band zo bijzonder maakt is het feit dat het een binnenlandse band is, waar men niet vanaf wil. En zolang dat niet het geval is, zal die band blijven bestaan. Gebieden tegen hun eigen wil afstoten is ongetwijfeld iets dat alleen een Nederlander kan verzinnen.
Oud 25 oktober 2004, 13:28   #32
A
Gouverneur

Standaard

Persoonlijk kan ik me niet van de indruk ontdoen dat de Antillen beter een (sterke) band met NL behouden dan zich al dan niet volledig afscheuren . Zelfs aruba met 90.000 inwoners is nog steeds een Lilliput . Bovendien zien je duidelijk dat de Antillen in t geheel als onafhankelijke staten niet veel voorstellen . Barbados , Domenica , Montesrat en dergelijke zijn gewoonweg mini-ontwikkkelingslanden die voornamelijk in leven gehouden worden dankzij financiële injecties van de EU en hun oude moederland GB . Zelfde scebario's in de Grenadinen en St Lucia . Je kan je dus de vraag stellen of de Nederlandse antillen die weg ook niet definitief inslaan mochten ze van NL loskomen .
Waarom stelt men niet voor om ze , zoals de Fransen , om te vormen tot een Nederlands equivalent van de DOM , zodat ze volledig onder de Europese paraplu kunnen schuilen .

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2004, 13:43   #33
Hrafnar
Banneling

Standaard

Citaat:
Daar zijn dus de Ronde Tafel Conferenties voor, om te overleggen.
Er wordt al jaren overlegd zonder dat men ook maar iets opschiet. Bovendien, waarom zou Nederland met de Antillen en Aruba overleggen? Nederland heeft ruim 16 miljoen inwoners, de Antillen en Aruba zo'n 300.000. Evenwel kunnen in theorie die 300.000 de besluiten die door die 16 miljoen zijn genomen, tegenhouden. Vind jij dat kloppen? Vind jij dat democratie? Ik niet in ieder geval.

Citaat:
Dat kan niet volgens nationaal en internationaal recht, aangezien dat discriminatie op grond van geboorteplaats betekent. Het zou hetzelfde zijn als alle inwoners van Den Bosch van de ene op de andere dag hun paspoort te ontnemen.
Nederland zou eens moeten ophouden met altijd het braafste jongetje in de klas te willen spelen en moeten doen wat het best is voor de Nederlandse bevolking. Zoals ik in mijn vorige bericht reeds schreef, lappen bijvoorbeeld de V.S.A. en Israël, maar ook andere landen de decreten en resoluties van de Verenigde Naties ongestraft aan hun laars, dus kan Nederland dat ook.
De officiële naam van de stad is 's-Hertogenbosch, niet Den Bosch, maar dit geheel terzijde. Het verschil tussen 's-Hertogenbosch en de Antillen is dat het koninkrijk uitstekend zonder de Antillen, dat immers een geldverslindend perifeer overzees gebiedsdeel is, kan, terwijl het niet zonder 's-Hertogenbosch kan, zonder daarmee de belangrijkheid van 's-Hertogenbosch te willen overdrijven.

Citaat:
Omdat je niet geïnteresseerd lijkt in een oplossing die beide partijen ten goede komt, maar alleen in een onmogelijke oplossing die je eigen probleem wegneemt.
Wellicht, maar waarom moet persé iedereen tevredengesteld worden? Degene die betaalt, bepaalt het beleid. En de meerderheid bepaalt normaal gesproken wat er met de minderheid gebeurt. Dat gebeurt in bijvoorbeeld de E.U. ook. Als een meerderheid van de E.U.-landen besluit om iets aan te nemen dat nadelig voor Nederland zou zijn, heeft Nederland mooi pech en moeten we ons naar de meerderheid schikken. Zo ook hebben de Antillen zich naar de Nederlandse besluiten te schikken, óók als dat de volledige afstoting van de Antillen zou betekenen.

Citaat:
Wat deze band zo bijzonder maakt is het feit dat het een binnenlandse band is, waar men niet vanaf wil. En zolang dat niet het geval is, zal die band blijven bestaan. Gebieden tegen hun eigen wil afstoten is ongetwijfeld iets dat alleen een Nederlander kan verzinnen.
Wie wil niet van die banden af? Ik zou zeggen, hou hier ook een referendum over onder de bevolking in Nederland, waarbij alle voor- en nadelen eens op een rijtje gezet worden.
Rusland verkocht ook Alaska voor een appel en een ei aan de V.S.A., dus waarom zou Nederland de Antillen niet voor een zacht prijsje kunnen overdoen aan bijvoorbeeld Venezuela dat immers al jarenlang op in ieder geval de Benedenwindse eilanden aan het azen is?
Als ik jouw betogen zo eens lees, vermoed ik dat je het ook ten zeerste betreurt dat Suriname, Nederlands-Indië, de Kaapprovincie, Nieuw Amsterdam, Ceylon en weet ik veel welke koloniën nog meer voor eeuwig verloren zijn gegaan voor Nederland.
Oud 6 november 2004, 21:50   #34
Tjeerd
Burger

Tjeerd's schermafbeelding

Standaard

Intussen is op Saba ook een referendum gehouden waarbij, zoals verwacht, de overgroote meerderheid voor directe banden met Nederland koos (86% maar liefst). Terwijl 13% koos voor het behoud van de bestaande situatie en slechts 1% is voor volledige onafhankelijkheid.
Oud 6 november 2004, 22:12   #35
Dimitri

Standaard

Citaat:
Er wordt al jaren overlegd zonder dat men ook maar iets opschiet. Bovendien, waarom zou Nederland met de Antillen en Aruba overleggen? Nederland heeft ruim 16 miljoen inwoners, de Antillen en Aruba zo'n 300.000. Evenwel kunnen in theorie die 300.000 de besluiten die door die 16 miljoen zijn genomen, tegenhouden. Vind jij dat kloppen? Vind jij dat democratie? Ik niet in ieder geval.
Er kunnen alleen gezamenlijk besluiten worden genomen, voor zover het het Statuut betreft. De Europese Nederlanders kunnen net zomin zelf tot wijzigingen in dat Statuut beslissen als de Antillianen of Arubanen. Logisch, want het Statuut regelt de onderlinge relatie. Dat is overigens ook wel het enige dat het Statuut regelt. Voor de rest kan Nederland alles zelf beslissen, net als de Antillen en Aruba dat kunnen.

Citaat:
Nederland zou eens moeten ophouden met altijd het braafste jongetje in de klas te willen spelen en moeten doen wat het best is voor de Nederlandse bevolking. Zoals ik in mijn vorige bericht reeds schreef, lappen bijvoorbeeld de V.S.A. en Israël, maar ook andere landen de decreten en resoluties van de Verenigde Naties ongestraft aan hun laars, dus kan Nederland dat ook.
De officiële naam van de stad is 's-Hertogenbosch, niet Den Bosch, maar dit geheel terzijde. Het verschil tussen 's-Hertogenbosch en de Antillen is dat het koninkrijk uitstekend zonder de Antillen, dat immers een geldverslindend perifeer overzees gebiedsdeel is, kan, terwijl het niet zonder 's-Hertogenbosch kan, zonder daarmee de belangrijkheid van 's-Hertogenbosch te willen overdrijven.
De officiële naam is inderdaad 's-Hertogenbosch, maar de informele naam is Den Bosch. En Nederland kan prima zonder Den Bosch, ik zou niet weten waarom niet.

Ik zie verder geen enkele reden om de verdragen van de EU en de VN te overtreden, met alle gevolgen van dien. De VS en Israël door steun van de VS zijn nl. toch net iets minder afhankelijk van andere landen dan Nederland.

Citaat:
Wellicht, maar waarom moet persé iedereen tevredengesteld worden? Degene die betaalt, bepaalt het beleid. En de meerderheid bepaalt normaal gesproken wat er met de minderheid gebeurt. Dat gebeurt in bijvoorbeeld de E.U. ook. Als een meerderheid van de E.U.-landen besluit om iets aan te nemen dat nadelig voor Nederland zou zijn, heeft Nederland mooi pech en moeten we ons naar de meerderheid schikken. Zo ook hebben de Antillen zich naar de Nederlandse besluiten te schikken, óók als dat de volledige afstoting van de Antillen zou betekenen.
In de EU bestaat op belangrijke kwesties vetorecht, net als in het KdN. De EU-landen kunnen helemaal geen beslissingen nemen op die vlakken zonder toestemming van alle landen.
Afgezien daarvan, lijkt mij een oplossing die beide partijen ten goede komt te verkiezen boven een oplossing die alleen maar voordelig is (beter gezegd: lijkt) voor een van beide.

Citaat:
Wie wil niet van die banden af? Ik zou zeggen, hou hier ook een referendum over onder de bevolking in Nederland, waarbij alle voor- en nadelen eens op een rijtje gezet worden.
Als alle voor- en nadelen op een rijtje gezet worden zal de meerderheid wel beseffen dat het behouden van de banden voordeliger is dan het 'afstoten' van de Antillen, voor zover dat al realistisch is.

Citaat:
Rusland verkocht ook Alaska voor een appel en een ei aan de V.S.A., dus waarom zou Nederland de Antillen niet voor een zacht prijsje kunnen overdoen aan bijvoorbeeld Venezuela dat immers al jarenlang op in ieder geval de Benedenwindse eilanden aan het azen is?
Dan weet jij meer dan ik. Venezuela lijkt mij niets te hebben aan een eilandje voor de kust, als dat geen bijzondere status heeft zoals nu.

Citaat:
Als ik jouw betogen zo eens lees, vermoed ik dat je het ook ten zeerste betreurt dat Suriname, Nederlands-Indië, de Kaapprovincie, Nieuw Amsterdam, Ceylon en weet ik veel welke koloniën nog meer voor eeuwig verloren zijn gegaan voor Nederland.
Nee hoor, ik kan het hooguit betreuren dat de bevolking zich in geen van die gebieden heeft kunnen uitspreken over onafhankelijkheid van Nederland, zoals de Antillianen konden en kunnen. Nieuw-Amsterdam, Ceylon en de Kaapkolonie zijn natuurlijk wel erg lang geleden, maar in Nederlands-Indië en Suriname was een referendum wel beter geweest. Het had oorlogen en onlusten op Atjeh, Timor, de Molukken en Nieuw-Guinea, en de vlucht van eenderde van de Surinamers naar Nederland kunnen voorkomen.
Oud 6 november 2004, 22:18   #36
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
Persoonlijk kan ik me niet van de indruk ontdoen dat de Antillen beter een (sterke) band met NL behouden dan zich al dan niet volledig afscheuren . Zelfs aruba met 90.000 inwoners is nog steeds een Lilliput . Bovendien zien je duidelijk dat de Antillen in t geheel als onafhankelijke staten niet veel voorstellen . Barbados , Domenica , Montesrat en dergelijke zijn gewoonweg mini-ontwikkkelingslanden die voornamelijk in leven gehouden worden dankzij financiële injecties van de EU en hun oude moederland GB . Zelfde scebario's in de Grenadinen en St Lucia . Je kan je dus de vraag stellen of de Nederlandse antillen die weg ook niet definitief inslaan mochten ze van NL loskomen .
Waarom stelt men niet voor om ze , zoals de Fransen , om te vormen tot een Nederlands equivalent van de DOM , zodat ze volledig onder de Europese paraplu kunnen schuilen .
Omdat de grote eilanden Aruba en Curaçao hun zelfstandigheid niet willen opgeven. Ook Sint-Maarten lijkt liever veel eigen bevoegdheden te willen hebben. Bonaire, Saba en Sint-Eustatius willen echter wel rechtstreekse banden met Nederland en daarmee zullen ze voortaan waarschijnlijk inderdaad onder de EU vallen. De andere eilanden kunnen overigens ook zonder autonomie te hoeven inleveren voor de status van Ultra-Perifeer Gebied in de EU kiezen, een status die Guadeloupe, Martinique, Frans-Guyana, Réunion, Madeira, de Azoren en de Canarische Eilanden nu ook hebben. Ze moeten dan wel alle Europese wet- en regelgeving en de euro als betaalmiddel invoeren.
Oud 17 maart 2005, 17:36   #37
Dimitri

Standaard

We zijn inmiddels een paar maanden verder, de stand van zaken:
- Bonaire heeft voor integratie in Nederland gekozen
- Saba heeft voor integratie in Nederland gekozen
- Sint-Maarten had al in 2000 voor autonomie gekozen
- Curaçao en Sint-Eustatius houden op 8 april a.s. een referendum

Van het kleine Sint-Eustatius staat eigenlijk wel vast dat het ook voor integratie in Nederland zal kiezen: voor autonomie is het veel te klein, laat staan dat het onafhankelijkheid aankan.

Opmerkelijk is het verloop van de campagne op Curaçao. Er zijn hier vier opties:
A Een autonoom land binnen het Koninkrijk worden
B Een onafhankelijke staat worden
C Deel blijven uitmaken van de Nederlandse Antillen (status quo)
D Deel worden van Nederland
-> Zie ook: www.referendum2005.an (in Papiaments en Nederlands)

Alle politieke partijen zijn voor optie A, autonomie, maar de publieke opinie lijkt een stuk minder eensgezind. Gezien de vele politieke schandalen op het eiland in de afgelopen jaren en de dramatische sociale en economische toestand, lijkt een grote groep mensen te neigen naar optie D, deel worden van Nederland. De ene peiling geeft een meerderheid voor A, de andere een meerderheid voor D (de andere twee opties spelen nauwelijks een rol). Uit dezelfde peilingen blijkt dat ook onder de mensen die voor autonomie kiezen, er velen willen dat Nederland een aantal bevoegdheden van de Nederlandse Antillen overneemt, zoals justitie en financiën. Dit heeft natuurlijk alles te maken met een groot gebrek aan vertrouwen in de eigen politiek.

Vooraf leek alles al beslist - Curaçao kiest voor autonomie - maar het kan op 8 april dus toch nog spannend worden.
Oud 19 maart 2005, 15:22   #38
stanislaus
Banneling

stanislaus's schermafbeelding

Standaard

Aangezien je dit post in communautair:
Het zou goed zijn als de Antillen in het Belgisch Rijk opgenomen worden.
stanislaus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2005, 19:37   #39
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stanislaus
Aangezien je dit post in communautair:
Het zou goed zijn als de Antillen in het Belgisch Rijk opgenomen worden.
Ik heb het in communautair gepost omdat het een Nederlands communautair onderwerp is, om even aan te geven dat bij ons ook een aantal van zulke onderwerpen bestaan.
Oud 20 maart 2005, 14:32   #40
Willem
Provinciaal Statenlid

Willem's schermafbeelding

Standaard

Nederland is toe aan decentralisatie. Hoe die moet gebeuren, weet ik niet en daar kan veel over gepraat worden. Een goed plan is om Noord- en Zuid-Holland samen met Utrecht te plaatsen als deelstaat. Die zou een zwaar tegengewicht krijgen met Vlaanderen als deelstaat, als het tot een hereniging zou komen. Iets waar ik nog niet zeker van ben als het Vlaams Belang blijft scoren.

Indien dat gerealiseerd is, is de status van de Antillen makkelijk te regelen: zij die kiezen voor integratie worden een provincie, zij die kiezen voor autonomie worden een deelstaat.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be