Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juli 2014, 09:46   #21
Leopold de halve
Provinciaal Statenlid

Leopold de halve's schermafbeelding

Standaard

Van anti-depressiva is algemeen geweten dat ze bij sommige mensen suïcidale neigingen kan opwekken. En iemand met suïcidale neigingen denkt niet rationeel.

De theorie lijkt mij plausibel, het oorzakelijk verband aantonen lijkt me schier onmogelijk. Als men kan aantonen dat de stuurbewegingen inderdaad bewust waren is men al een grote stap verder.

Groot voordeel voor de ouders kan zijn dat de farmawereld in het vizier komt als verantwoordelijke, die hebben geld om een schadevergoeding uit te betalen. Helaas ook om een batterij dure advocaten in te huren.

Mijn advies aan de ouders zou zijn om het af te sluiten. Het blijvben rekken van dit proces zal immers grote emotionele schade toebrengen en de kans om het te winnen is miniem.
Oud 18 juli 2014, 09:59   #22
Clicquot
Lokaal Raadslid

Clicquot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leopold de halve Bekijk bericht
Van anti-depressiva is algemeen geweten dat ze bij sommige mensen suïcidale neigingen kan opwekken. En iemand met suïcidale neigingen denkt niet rationeel.
Een poging is toch nog iets anders dan overgaan tot suïcide, niet?
En dat het algemeen geweten is? Nog veel te veel onzekerheid daarover mbt die link. Er zijn meer problemen bij het stoppen van de medicatie en de start ervan (eer het begint te werken is het misschien al te laat).

Dat zo'n medicijn untouchable moet blijven op de kap van een bus kinderen, geloof ik ook niet. Je kan het evengoed op een serie 'slaperkes' afwenden icm een fractie van een seconde afleiding en 'patat'... Ze zoeken de zondebok natuurlijk :-s
Clicquot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2014, 11:09   #23
Leopold de halve
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clicquot Bekijk bericht
En dat het algemeen geweten is? Nog veel te veel onzekerheid daarover mbt die link. Er zijn meer problemen bij het stoppen van de medicatie en de start ervan (eer het begint te werken is het misschien al te laat)
Het staat zelfs in de bijsluiter van Seroxat. Hier te vinden db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h14668.pdf
Oud 18 juli 2014, 12:47   #24
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

ik vrees dat er te veel mensen die ouders maximaal financieel uitbuiten.
die doen me bijna denken aan wonderdokters.

moesten antidepressiva echt zulke verheerende risico's hebben, dit was al lang opgevallen/bestudeert/...

zelfs als je zelfmoord wil plegen is er geen reden om een hele bus mee te sleuren.
dit is trouwens veel moeilijker, lijkt mij, als van 10hoog springen.

het was een ongeval en misschien moet iemand eens die ouders voor die aasgieren beschermen
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2014, 13:16   #25
Clicquot
Lokaal Raadslid

Clicquot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leopold de halve Bekijk bericht
Het staat zelfs in de bijsluiter van Seroxat. Hier te vinden db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h14668.pdf
Begrijpend lezen Leo: de meldingen aldaar zijn algemene zaken van toepassing op (meerdere soorten) antidepressiva. Wat kinderen betreft (< 18 jaar) spreekt men altijd over pogingen en niet over zelfdoding. Dat is een niet onbelangrijk verschil. Bij volwassenen haalt men dat amper aan.
In uw bijsluiter lees je ook: "Deze onderzoeken toonden bovendien aan dat dezelfde symptomen konden worden waargenomen bij kinderen en adolescenten die suikerpillen (placebo) gebruikten in plaats van Seroxat, hoewel het bij hen minder vaak werd waargenomen."

Over die minder vaak kan je dan nog discussiëren, maar nog altijd spreek je over poging tot zelfdoding (waarvan het merendeel dus niet fataal afloopt): die pillen werken niet onmiddellijk, daar moeten een paar weken over gaan. Iemand (en diegenen in de buurt van die iemand) die in een serieuze depressie zit en al eerder die gedachten had, moet er dus niet van uitgaan dat door het slikken van een paar pillen die gedachten onmiddellijk onderdrukt worden... staat ook in uw bijsluiter trouwens: die gedachten kunnen verergeren (omdat de pillen nog niet werken).

Ik denk dat niets van dit allemaal van toepassing is op de buschauffeur. Een depressief iemand kan aan zelfdoding denken en pogen dit uit te voeren. Die wil van de wereld af, z'n leven is een kwelling en wil uit z'n lijden verlost worden. Maar die wil anderen niet uit hun lijden verlossen hoor, if so, dan is er meer aan de hand.
Clicquot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2014, 13:42   #26
Leopold de halve
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clicquot Bekijk bericht
Begrijpend lezen Leo: de meldingen aldaar zijn algemene zaken van toepassing op (meerdere soorten) antidepressiva. Wat kinderen betreft (< 18 jaar) spreekt men altijd over pogingen en niet over zelfdoding. Dat is een niet onbelangrijk verschil. Bij volwassenen haalt men dat amper aan.
In uw bijsluiter lees je ook: "Deze onderzoeken toonden bovendien aan dat dezelfde symptomen konden worden waargenomen bij kinderen en adolescenten die suikerpillen (placebo) gebruikten in plaats van Seroxat, hoewel het bij hen minder vaak werd waargenomen."

Over die minder vaak kan je dan nog discussiëren, maar nog altijd spreek je over poging tot zelfdoding (waarvan het merendeel dus niet fataal afloopt): die pillen werken niet onmiddellijk, daar moeten een paar weken over gaan. Iemand (en diegenen in de buurt van die iemand) die in een serieuze depressie zit en al eerder die gedachten had, moet er dus niet van uitgaan dat door het slikken van een paar pillen die gedachten onmiddellijk onderdrukt worden... staat ook in uw bijsluiter trouwens: die gedachten kunnen verergeren (omdat de pillen nog niet werken).

Ik denk dat niets van dit allemaal van toepassing is op de buschauffeur. Een depressief iemand kan aan zelfdoding denken en pogen dit uit te voeren. Die wil van de wereld af, z'n leven is een kwelling en wil uit z'n lijden verlost worden. Maar die wil anderen niet uit hun lijden verlossen hoor, if so, dan is er meer aan de hand.
Ok, je hebt gelijk. Ik heb nog wat opzoekingswerk gedaan en je kan op zijn minst zeggen dat er discussie is. In het compendium van het Belgisch Centrum voor Farmaceutische Informatie staat wel degelikk dat er geen evidentie voor is. Ik beschouw dit als een heel betrouwbare bron die ik zelf vaak gebruik. Ik werk in de gezondheidssector, zie je.

http://www.bcfi.be/GGR/Index.cfm?ggr.../Merk/MP_S.cfm

Ik heb me laten misleiden door een psycholoog collega die me dit ooitheeft verteld. Die neem ik in de toekomst dus maar beter met een korrel zout.
Oud 20 juli 2014, 09:03   #27
Peche
Banneling

Standaard

Walk the talk en deel gratis medicijn uit

Een VZW voor alternatieve geneeskunde

Laatst gewijzigd door Peche : 20 juli 2014 om 09:05.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be