Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 september 2004, 23:07   #21
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Tantist, geloof me vrij: in vergelijking met de Nederlandse proffen zijn die in Vlaanderen een stel reactionaire gekken. Spreek in NL een prof aan als 'professor' en hij bekijkt je vreemd, doe het niet in België en je eindigt in de goelag! (om er maar eentje te noemen)
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2004, 23:13   #22
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Tantist, geloof me vrij: in vergelijking met de Nederlandse proffen zijn die in Vlaanderen een stel reactionaire gekken. Spreek in NL een prof aan als 'professor' en hij bekijkt je vreemd, doe het niet in België en je eindigt in de goelag! (om er maar eentje te noemen)
in spanje spreken ze hun docenten en proffen aan met de voornaam. mijn docente spaans is een echte spaanse, en die spreken we ook aan als sabela. ze durft ook wel eens hard op 'mierda' roepen door de klas

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2004, 23:59   #23
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Nu ja, ik zit wel in een bevoordeelde situatie. Hoop en al loopt er bij ons net geen 100 man rond, en zeker als je in je laatste jaar zit én bekend bent bij de proffen, dan is de afstand natuurlijk veel kleiner dan als schachtje in je 1e jaar rechten.
Oud 27 september 2004, 00:59   #24
Koenraad Maesschalck
Banneling

Koenraad Maesschalck's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Vergeef het "Koenraad", alles wat niet stinkt naar keltische kruisen is in zijn ogen links en dus slecht.
????????

Goed voor u dat zot zijn geen zeer doet hé?
Koenraad Maesschalck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2004, 01:03   #25
Koenraad Maesschalck
Banneling

Standaard

Laat me niet lachen met die internationale ranglijstjes van onderwijsinstellingen! Er zijn geen twee ranglijsten die dezelfde criteria gebruiken. Overigens, welke criteria moet je gebruiken? Daarover is er al geen overeenstemming. In elk geval is het onderwijs in Frankrijk en Nederland (mits de nodige uitzonderingen zoals TU van Delft en de Franse ENA) van een minder niveau omwille van de meer linkse onderwijscultuur en het progressisme dat de kwaliteit van het onderwijs doorheen de jaren gevoelig heeft aangetast. Als het de fans van het Frans en Nederlands onderwijs een troost mag zijn, we gaan hun "voorbeeld" redelijk snel achterna.

Laatst gewijzigd door Koenraad Maesschalck : 27 september 2004 om 01:04.
Oud 27 september 2004, 02:51   #26
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Maesschalck
????????

Goed voor u dat zot zijn geen zeer doet hé?
Dat klopt, ik zou kapot gaan van medelijden met u.
Oud 27 september 2004, 11:44   #27
Dimitri

Standaard

Citaat:
Laat me niet lachen met die internationale ranglijstjes van onderwijsinstellingen! Er zijn geen twee ranglijsten die dezelfde criteria gebruiken. Overigens, welke criteria moet je gebruiken? Daarover is er al geen overeenstemming. In elk geval is het onderwijs in Frankrijk en Nederland (mits de nodige uitzonderingen zoals TU van Delft en de Franse ENA) van een minder niveau omwille van de meer linkse onderwijscultuur en het progressisme dat de kwaliteit van het onderwijs doorheen de jaren gevoelig heeft aangetast. Als het de fans van het Frans en Nederlands onderwijs een troost mag zijn, we gaan hun "voorbeeld" redelijk snel achterna.
Blijkbaar vind je de evt. politieke voorkeur van de wetenschapper belangrijker dan het wetenschappelijk onderzoek dat hij verricht. In de wetenschap zijn de persoonlijke eigenschappen van de wetenschapper echter totaal onbelangrijk, als hij maar goed werk verricht. Dat jou dat niet interesseert, zegt meer over jouw extremisme dan over de kwaliteit van onderwijs en wetenschap aan de universiteiten in Frankrijk en Nederland.

Overigens, mocht 't je interesseren: uit enquêtes bij de laatste verkiezingen bleek dat niet Delft, maar Rotterdam de meest rechtse universiteit van Nederland was.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2004, 11:47   #28
jandeman
Vreemdeling

Standaard

Ik zeg ook niet dat het nederlands-onderwijssysteem beter is, alleen dat de omgangsvormen tussen studenten en professoren er duidelijk anders is dan in vlaanderen. Dit geldt ook voor middelbare scholen. Nederlandse scholieren zijn veel mondiger, dit wordt ook aangemoedigd. In vlaanderen wordt een kind geacht stil te zijn en te luisteren en in nederland is er veel meer nadruk om een discussie te ontwikkelen.
Negatief gezegd, "die ollanders maken altijd zoveel lawaai" versus "jezus wat zijn die belgen toch timide". Gezegd hebbende dat de accenten mbt onderwijs in beide landen verschillen, wil ik niet het een uitroepen tot beter, alleen dat ze simpelweg anders zijn.
jandeman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2004, 11:50   #29
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Olivier
Meeste lessen worden gegeven door universitaire docenten (Ph.D's of zelfs gewoon M.Sc.s) en daar kan je gewoon naartoe met uw vragen. Professoren zijn meestal volgeboekt en zult ge via zijn secetaresse moeten gaan.
Hebben ze in Delft secretaresses?

Op mij faculteit zijn er zowel docenten met drs. dr. als prof. voor hun naam. Afhankelijk van de leeftijd en de houding van de docent spreek je ze aan met meneer/mevrouw en u of met de voornaam en jij. Aio's (assistent in opleiding, spreek uit [ájo]) die maar een paar jaar ouder zijn dan ik zal ik nooit met u aanspreken, een docent van een jaar of zestig nooit met jij. Maar niemand spreekt docenten aan met hun titel, ook professoren niet.
Oud 27 september 2004, 15:39   #30
Koenraad Maesschalck
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Blijkbaar vind je de evt. politieke voorkeur van de wetenschapper belangrijker dan het wetenschappelijk onderzoek dat hij verricht. In de wetenschap zijn de persoonlijke eigenschappen van de wetenschapper echter totaal onbelangrijk, als hij maar goed werk verricht. Dat jou dat niet interesseert, zegt meer over jouw extremisme dan over de kwaliteit van onderwijs en wetenschap aan de universiteiten in Frankrijk en Nederland.

Overigens, mocht 't je interesseren: uit enquêtes bij de laatste verkiezingen bleek dat niet Delft, maar Rotterdam de meest rechtse universiteit van Nederland was.
Onnozelaar! Leer lezen wat er staat! Maar ja, als "Vlaams Blok" in een avatar staat is het voor jou allicht automatisch een synoniem voor extremisme.
Nergens heb ik gesproken over de politiek-ideologische voorkeur van het academisch personeel. Al kan men niet ontkennen dat dit in de menswetenschappen een zekere rol speelt, maar dat is een andere discussie. Iemanbd die onderscheid maakt tussen "linkse" en "rechtse" universiteiten is in elk geval niet goed wijs.
Het onderscheid waar het hier over gaat is in hoeverre een onderwijsinstelling is aangetast in haar geheel door progressieve maatschappelijke tendenzen van nivellering, dogmatisme, alles-kan-en-niets-moet. Zo is in ons land de VUB daar meer door aangetast dan pakweg de KUL, maar het gaat niet op te beweren dat de VUB een linkse unief is en de KUL een rechtse. Er zijn goede individuele wetenschappers actief aan de VUB en er zijn academische lapzwanzen actief aan de KUL. Zo wordt bijvoorbeeld de Université Jean Moulin in Lyon aan zien als een "extreem-rechts broeinest" terwijl dat in realiteit hoegenaamd niet het geval is. Het feit dat een aantal proffen er een lidkaart van of sympathie hadden voor het Front National was al voldoende om een etiketje opgeplakt te krijgen. Maar goed, voor jou zijn diegenen die dergelijke etiketjes plakken géén "extremisten" uiteraard?
Oud 27 september 2004, 15:42   #31
Koenraad Maesschalck
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jandeman
Ik zeg ook niet dat het nederlands-onderwijssysteem beter is, alleen dat de omgangsvormen tussen studenten en professoren er duidelijk anders is dan in vlaanderen. Dit geldt ook voor middelbare scholen. Nederlandse scholieren zijn veel mondiger, dit wordt ook aangemoedigd. In vlaanderen wordt een kind geacht stil te zijn en te luisteren en in nederland is er veel meer nadruk om een discussie te ontwikkelen.
Negatief gezegd, "die ollanders maken altijd zoveel lawaai" versus "jezus wat zijn die belgen toch timide". Gezegd hebbende dat de accenten mbt onderwijs in beide landen verschillen, wil ik niet het een uitroepen tot beter, alleen dat ze simpelweg anders zijn.
Inderdaad, het Nederlandse onderwijs is veel sterker door die progresieve nivelleringsmentaliteit aangetast, hiërarchie en respect voor titulatuur is er nauwelijks nog bestaande. De vraag is dan ook waar de grens ligt tussen enerzijds mondigheid en anderzijds brutaliteit en onbeschoftheid.
Oud 27 september 2004, 16:00   #32
predator
Parlementslid

predator's schermafbeelding

Standaard

KM schreef :

Citaat:
Laat me niet lachen met die internationale ranglijstjes van onderwijsinstellingen!
Wél KM, algemeen wordt aangenomen dat de beste Universiteit ter wereld deze van :

Harvard

is.

Deze instelling heeft echter (minstens) drie grote nadelen :

- je moet er binnen geraken en binnen kunnen blijven :
- je buist best niet, want b.v. de beste bachelors uit de "gewone" universiteiten" komen er hun master doen - onvolledige uitleg; zet alleen de toon;
- de prijs per jaar : inschrijving, kot en (de meeste) studiekosten (inclusief zélfs de talrijke stageverblijven) inbegrepen, lopen op tot circa $ 40.000.

Deze instelling heeft echter één, ÉÉN geweldig groot voordeel :

- (praktisch) WERKZEKERHEID wanneer je er afstudeerd.

KM, moest je moeten kiezen tussen een Nederlandse en een Belgische instelling dan zou je als volgt kunnen "werken" :

- kies Nederland als je gemakkelijk een diploma wil behalen;
- kies België als je iets wil "leren".

Beste Groeten.
Oud 27 september 2004, 16:23   #33
Dimitri

Standaard

Citaat:
Onnozelaar! Leer lezen wat er staat!
Er staat: "in elk geval is het onderwijs in Frankrijk en Nederland van een minder niveau omwille van de meer linkse onderwijscultuur en het progressisme dat de kwaliteit van het onderwijs doorheen de jaren gevoelig heeft aangetast." Met andere woorden: niet de inhoud, maar de "linkse onderwijscultuur" en het "progressisme" bepalen volgens jou de kwaliteit van het onderwijs.
Citaat:
Nergens heb ik gesproken over de politiek-ideologische voorkeur van het academisch personeel.
Nee? Hoe krijg je dan een "linkse onderwijscultuur" en "progressisme" op een universiteit? Met rechtsgeoriënteerd academisch personeel misschien?
Citaat:
Iemand die onderscheid maakt tussen "linkse" en "rechtse" universiteiten is in elk geval niet goed wijs.
Je kunt prima onderzoek doen naar de politieke voorkeuren van docenten en studenten en dan constateren dat de linkse of de rechtse partijen domineren op een universiteit. Ik zie niet in wat daar 'niet goed wijs' aan is.

Citaat:
Het onderscheid waar het hier over gaat is in hoeverre een onderwijsinstelling is aangetast in haar geheel door progressieve maatschappelijke tendenzen van nivellering, dogmatisme, alles-kan-en-niets-moet. Zo is in ons land de VUB daar meer door aangetast dan pakweg de KUL, maar het gaat niet op te beweren dat de VUB een linkse unief is en de KUL een rechtse. Er zijn goede individuele wetenschappers actief aan de VUB en er zijn academische lapzwanzen actief aan de KUL.
Ah, dat klinkt al een stuk genuanceerder. Wat is dan nog de waarde van die maatschappelijke tendenzen als blijkt dat die geen invloed hebben op de kwaliteit van het wetenschappelijk onderwijs en onderzoek? Als het zou gaan om slechte wetenschappers zouden ze immers niet geciteerd en gepubliceerd worden.

Citaat:
Zo wordt bijvoorbeeld de Université Jean Moulin in Lyon aan zien als een "extreem-rechts broeinest" terwijl dat in realiteit hoegenaamd niet het geval is. Het feit dat een aantal proffen er een lidkaart van of sympathie hadden voor het Front National was al voldoende om een etiketje opgeplakt te krijgen. Maar goed, voor jou zijn diegenen die dergelijke etiketjes plakken géén "extremisten" uiteraard?
Nee hoor, je kunt best besluiten uit een analyse van de politieke voorkeuren dat een universiteit extreemrechtsgeoriënteerd is. Wat jij deed is echter een verband leggen tussen het politieke en de kwaliteit van het onderwijs. Het zou in dit geval ook nergens op slaan om te zeggen dat de kwaliteit van het onderwijs op de Jan Molenaar Universiteit slecht is omwille van de 'rechtse onderwijscultuur' en het 'conservatisme'. Dat zijn nl. zaken die niets met de kwaliteit van het onderwijs te maken hebben.
Oud 27 september 2004, 16:27   #34
Dimitri

Standaard

Citaat:
Inderdaad, het Nederlandse onderwijs is veel sterker door die progresieve nivelleringsmentaliteit aangetast, hiërarchie en respect voor titulatuur is er nauwelijks nog bestaande. De vraag is dan ook waar de grens ligt tussen enerzijds mondigheid en anderzijds brutaliteit en onbeschoftheid.
Dat ligt eraan waar je persoonlijke voorkeur ligt. De een heeft liever een sterke hiërarchie, de ander heeft liever een nauw onderling contact. Dat is aan een docent om dat te bepalen en de studenten zullen zich daar dan aan aanpassen. Maar nogmaals, dit heeft niets te maken met de kwaliteit van het onderwijs. Die meet je af aan de inhoud.
Oud 27 september 2004, 16:31   #35
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door predator
KM, moest je moeten kiezen tussen een Nederlandse en een Belgische instelling dan zou je als volgt kunnen "werken" :

- kies Nederland als je gemakkelijk een diploma wil behalen;
- kies België als je iets wil "leren".
Ja, en je kan diploma's ook kopen in Nederland. Van horen zeggen uiteraard hè.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be