![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Esperanto, een onding? Hebt u ooit het Esperanto be- of gestudeerd? Misschien moet u dit wel eerst even doen vooraleer u onnadenkend en zonder achtergrondkennis over de zaken oordeelt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Burger
|
![]() @ Jan v.d. Berghe
Dat je voor sommige van mijn argumenten enkele uitzonderingen gevonden hebt doet geen afbreuk aan de algemeenheid ervan. Belgie is immers op deze punten ook een uitzondering. (en niet alleen hierop) Tevens getuigt het zo noest zoeken achter uitzonderingen van een bepaalde ingesteldheid, nl. de wringer willen uithangen. Wel sportief dat je zelf toegeeft hoe irrelevant en onbelangrijk het esperanto is. Geniet er zelf van, maar dring het ons niet op! Wat ik geschreven heb zijn trouwens FEITEN, wat jij zegt is je MENING. De sneer onnadenkend is dan ook zeer misplaatst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Burger
|
![]() @Jan v.d. Berghe:
over je Arabische verhaal: nu wil het toeval dat ik net wat aan het zappen was op de hotbird satelliet-cluster, kwam daar een zender tegen genaamd Dubai business: alles in het Engels. U zei? |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat maakt nu toch niet uit welke taal het is. Zoals Mark al uitlegde is Engels al goed op weg.
Wat verwacht je? Dat alle mensen gaan zeggen: Ge hebt gelijk meneer de taaldeskundige, laten we dat engels vergeten en Esperanto leren. Nogal hypocriet om met dat ideaal de anderen dan nog imperialist noemen. Wat is uw mening dan? Taalfascisme? Laat mij weten wanneer het zover is en iedereen Esperanto gaat praten. Inmiddels zal ik voortdoen in het Engels. Als Esperanto dan toch zo simpel is zal ik het op een paar dagen wel kunnen leren. Als u de mensen wilt motiveren om iets te doen kan u volgende keer misschien de positieve aanpak proberen.
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom is het Esperanto volgens u trouwens een "onding"? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En wat het gebruik van het Engels betreft, daar heb ik geen probleem mee. Het is nu eenmaal sociologisch gezien een belangrijke taal. Ook ik maak er gebruik van, maar dat belet niet kritische kanttekeningen te plaatsen tegen de zeer slaafse houding die sommige niet-Engelstaligen aankijken tegenover de overheersing van het Engels. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Opdringen doe ik niet: het wordt slechts aangeboden als een ideaal, een taalproject dat toelaat dat mensen van andere culturen, landen en talen op voet van gelijkheid met elkaar kunnen communiceren. Esperanto mag dan wel naar het aantal sprekers onbelangrijk zijn (al zijn er wereldwijd toch meer dan bijvoorbeeld IJslanders), dan nog betekent dat niet dat het "irrelevant" is. Niet alleen is deze taalplan een volwaardige taal, maar ook kan het een waardig alternatief zijn in de steeds verder mank lopende communicatie op bijvoorbeeld Europees niveau. Als u immers weet hoe traag de vertalingen in het EP naar de kleinere talen gebeurt (meestal zijn omzettingen naar het Engels, Duits en Spaans nog dezelfde dag klaar wanneer de brontaal het Frans bijvoorbeeld is, terwijl Nederlands-, Grieks-, Portugees-, Deenstaligen e.a. soms een week tot meer moeten wachten), dan beseft u dat er een taaloplossing moet gezocht worden. Is het dan volgens u strokend met taalgelijkheid dat voor het Engels wordt geopteerd? Een taal die voor twee landen een nationale taal is en dus die landen en sprekers een enorme voorsprong biedt. Dan is er een neutrale uitweg: een plantaal. Nu kies ik daarbij voor het Esperanto, omdat deze plantaal heeft bewezen dat het werkt. Maar een ander taalproject mag best, al moet daarvan nog wel de deugdelijkheid aangetoond worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Burger
|
![]() Jan
Jouw argumenten voor het Esperanto blijken (als ik het goed begrijp) ontsproten te zijn uit : - Een nogal sterk anti-VS sentiment, hetgeen ik best kan begrijpen - De mailaise met de vele vertalingen in het EP Voor dat laaste kan ik minder begrip opbrengen omdat het EP zich meer als een circus profileert dat als een au serieux te nemen instituut. Trouwens, ga jij daar eens voorstellen om het Esperanto in te voeren in het EP en je zal binnen de kortste keren de wringers niet meer kunnen tellen. Want eenmaal het wringen er in zit manifesteert zich dat tegen alles , tegen het Esperanto evengoed als tegen het Engels. Ik ben beroepsmatig ook al met zulke figuren (vooral Duiste en Franse) geconfronteerd waar gewoon helemaal niks mee aan te vangen is. En jij gaat ben hen ook bot vangen. En dit soort kerels zit nu eenmaal in het EP. Ookal kiest de emotie voor een "neutraal" alternatief, de rede wijst naar het Engels, omdat het in zo vele vakgebieden, economische en politieke relaties, wetenschap, IT enz... zich al lang als norm gevestigd heeft. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn voorliefde voor het Esperanto heeft weinig te maken met enig anti-VS-gevoel, maar alles met de opvatting dat gelijkheid in communicatie beter is waardoor alle gesprekspartner juist hierdoor op hetzelfde niveau komen te staan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is het Engels dé norm voor de wetenschap? Een blik op het aantal Engelstalige publicaties aan de KUL leert bijvoorbeeld dat het overgrote aantal nog steeds in het Nederlands verschijnt. Ook in de andere landen, Nederland en Scandinavië misschien uitgezonderd, primeert de volkstaal nog steeds bij wetenschappelijke publicaties. Wel is het natuurlijk zo dat er in de VS een grote boekenproductie is (er zijn nu eenmaal ook veel academische instellingen) en dat dreigt wel een verkeerd beeld te geven. En ja, het is correct dat het Engels een heel belangrijke rol speelt bij de internationale economische betrekkingen, in de computerwetenschap e.d. Maar dat is, zoals u ruiterlijk ook toegaf, voornamelijk te danken aan de grote impact die de VS heeft. De keuze voor Esperanto is niet alleen iets emotioneels, maar is ook rationeel gegrond. Het beginsel van de gelijkheid bij internationale communicatie is een ideaal dat heel rationeel bekeken kan worden. Maar laten we zeggen dat u waarschijnlijk "Realpolitik" bedoelde, toen u het daarover had. En inderdaad, de werkelijkheid is van die aard dat Engels een belangrijke taal is geworden die men niet zomaar kan negeren. Graag had ik trouwens nog altijd een antwoord gehad op mijn vraag waarom u het Esperanto een "onding" noemde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Burger
|
![]() Ik heb ooit eens in de krant een artikel gelezen,waarin een of andere geleerde(ben echt zijn naam vergeten hoor) verklaarde, dat er op den langen duur, slechts drie talen zouden overblijven..
Het engels-nu al als wereldwijde handelstaal gezien- Het spaans- veel meer verspreidt dan men wel vermoedt.. en neem daar gerust een groot deel van zuid Amerika bij.- Het chinees..wegens zijn enorme bevolkingsaantal.. Ik ben natuurlijk geen deskundige, maar vind wel dat dat zou kunnen kloppen op de lange termijn. Maar natuurlijk vind ik ook, dat elke taal die je leert een verrijking voor jezelf kan zijn.en niks is prettiger, om tijdens een verlof, met de plaatselijke bevolking te kunnen omgaan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Burger
|
![]() Het kan kloppen, dat een taal leren een paar jaren vergt.Maar ik bedoel met op vakantie gaan.Gewoon een muzea bezoeken, een terrasje doen, een uitstap maken..etc..En mijn ondervinding is, dat het dan echt niet nodig is,de professor Einstein te gaan uithangen..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Los van het feit of nu Esperanto of Engels de taal moet zijn die iedereen gebruikt om elkaar beter te verstaan -er zijn argumenten voor beide en mij maakt het niet uit welke gekozen wordt- vind ik het toch nogal straf dat een initiatief van een regering, om mensen beter Engels te doen leren om de kansen op de internationale markt, wordt afgeschoten als taalimperialisme. Ik beschouw dat meer als realisme en juich het project toe.
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stel eens dat alle Europese regeringen van niet-Engelstalige landen (de Vlaamse incluis) plotseling beslissen dat alle leraren Engels de bons krijgen en dat men alleen nog maar "native speakers" zal aantrekken. Dit is dan een soort taalpolitiek waar Engelstaligen wel bij varen, maar waar andere leraren (die misschien zelfs een betere spraakkundige kennis hebben van de taal dan sommige moedertaalsprekers) niet meer aan de bak komen. D�*t wordt hier aan de kaak gesteld, beste vriend. En ik vind het persoonlijk niet erg dat mensen inspanningen doen een bepaalde taal te leren. |
|
![]() |
![]() |