Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 augustus 2014, 10:28   #21
Gepensioneerde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Ja , kheb den Anciaux gevonden . hij is aanwezig op politics.be .
Was dat niet spabert ?
De man van de warme en diverse samenleving ?
Zijn posts ergerden me op het einde niet meer, ze werkten op mijn lachspieren.
Gepensioneerde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2014, 10:40   #22
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nar Bekijk bericht
Doordat onze lage landen momenteel onder de voet gelopen worden door horden gelukszoekers, oorlogsvluchtelingen, nomaden, godsdienstvervolgden, ... en hun mama's, baba's, moemoe's, opoe's, nonkels, tantes, neven en nichten, achterkozijnen, buren, dorpsgenoten en stamverwanten, facebookvrienden, instagramkennissen en toevallige passanten, ... komt er druk te staan op onze beschaving en cultuur. Met grote zwarte ogen als van koeien hebben ze onze wereld aanschouwd op hun schermpjes in den vreemden en werden gelokt door de sirenen van coca cola, Quickstep, nivea, dash, audi, Dovy keukens, Festina, ... en schaften zich een businessseat richting onze contreien aan. Daardoor dienen er zich dringend maatregelen aan om onze way of life, onze beschaving te beschermen en te versterken.

1, de civitate morum puerilium

Fastfoodtenten ea andere eetplaatsen mogen nog enkel geopend zijn tijdens de etensuren. Voedsel dient op een teloor, bord of dik stuk brood. Er dient proper bestek aan geboden te worden. Indien door bvb een defecte afwasmachine te weinig bestekken voorradig zijn mag uitzonderlijk van de handen gebruik gemaakt worden. Men belet zich echter het gebruik van de pink en ringvinger. Bij gebrek aan bestek is het beschaafd slechts drie vingers te nuttigen. Kauwen doet men traag en met de mond toe. Men blijft met zijn armen en handen rustig, frunnikt niet aan haar of tussen de tanden uit boerse verlegenheid, legt geen gekauwd voedsel terug op de quadrae en hoewel tegen de gezondheid in laat men de bilspieren strak gespannen en brengt geen geluid voort tot men zich verwijderd heeft van de tafel, men heeft geen snot aan de neus en gebruikt met gedraaide lijf een neusdoek om zich van de vuiligheid van de neus te ontdoen, hoewel van tijd tot tijd gevarieerde conversatie is aangeraden spreekt men niet met de mond vol, men spuwt en hoest niet en maakt geen keelgeluiden, men veegt de lippen af alvorens te drinken – niet aan pet, mouw of gebuur – ook al wordt er niet uit een gezamenlijke kan gedronken, ...

Het parlement dient een codex van verboden levensmiddelen op te stellen.

Uiteraard wordt eten op de openbare weg verboden, zo ook het kauwen op tabak of petroleumresten. Op de openbare weg, de publieke ruimte, bewegen de lippen enkel in gesprek en met gedempte stem. Het verwijderen van slijmen gebeurt waar niemand het ziet, liefst gebruik makende van neusdoeken, anders door middel van twee vingers.

2, Boke of nurture

Onze beschaving, onze zeden en gewoonten kunnen slechts behouden worden als er goede voorbeelden zijn. Daarom moeten we een verlichte elite vormen waar de nieuwe Vlaming zich aan kan optrekken, een voorbeeld aan kan nemen. Gezien onze huidige elite onzichtbaar is, internationaal, meritocratisch, zich onderscheidde door studie, ondernemingszin, talenkennis, ... en eindigde in de grote cultuurhuizen, multinationals, sportinstituten, politieke planetaire instellingen... en vanuit die machtsposities onze beschaving aanvielen door onze arbeid te delokaliseren, hebben we nood aan een plaatselijke elite. In plaats van een meritocratische elite van mensen die zich denken te moeten bewijzen zijn we beter af met paljassen die nergens heen gaan. Daarom is het meer aangewezen te selecteren op de verdiensten van het bloed, de familie dan op de verdiensten van de persoon. We moeten de kostprijs van het onderwijs doen stijgen door het inschrijvingsgeld te verhogen, beurzen af te schaffen, het onderwijs te privatiseren, ... Bijkomend moeten de successierechten worden afgeschaft, de vennootschapsbelastingen worden gedecimeerd, het algemeen stemrecht worden terug geschroefd, ... .
De elite moet voor iedereen duidelijk zichtbaar zijn, daarom dienen ze zich te kleden in een maatpak, de broek blauw met gele sterren, het hemd zwart, de vest geel en de das roze met blauwe leeuwen. Vrouwen mogen geen deel uit maken van de nieuwe elite om de nieuwkomers niet in de war te brengen of tegen de haren in te wrijven.

De HEMA heeft gelijk. Niet dat ik tegen een Zwarte Piet ben. Maar wel samen met Pieten van een andere huidskleur.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2014, 10:42   #23
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2014, 13:40   #24
Gelukkoos
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Orie Bekijk bericht
Heel vooringenomen om de afbraak van sociale cohesie volledig bij nieuwkomers te leggen.
Volgens mij hebben die er maar een kleine impact op. Er zijn landen die worden overspoeld door vreemdelingen, bv. de VAE, en die hun eigen dominante cultuur en samenhang behouden.
Misschien moet u eens in eigen boezem durven kijken voor u met de vinger naar een ander wijst?
Ligt het aan de nieuwkomers dat 1/3 in België single is?
Dat de Belgen onderling vechten?
Nee, er wordt hier meer waarde aan autonomie en individualisme gehecht i.p.v. aan groepsdenken, wat elke relatie op termijn natuurlijk kapot maakt.
Minder samenhang hebben de Belgen voor 90% aan zichzelf te danken.
We zitten wel in België, en verder overal, wel met overbevolking.
Single zijn, autonoom zijn, individualistisch zijn, aard me dus goed in 2014.
Een aangenaam groepsgevoel heb ik daarenboven ook, omdat ik leef in een omgeving waar vrede heerst.
Oud 27 augustus 2014, 14:15   #25
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gepensioneerde Bekijk bericht
Gij wilt het algemeen stemrecht terugschroeven ? Wie mag er dan nog wel stemmen ?
Dat is zeker geen slecht idee. Die zever heeft lang genoeg geduurd, dat elke idioot die toevallig meer dan 18 jaar geleden geboren is mag beslissen wat er wel en niet gedaan wordt.
Oud 27 augustus 2014, 14:17   #26
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ik heb ook heimwee naar 100 jaar terug!
Je trekt het in het belachelijke.

Dat mensen de samenleving waarin ze opgroeiden niet meer herkennen is wel degelijk een bestaande zorg.
Oud 27 augustus 2014, 14:21   #27
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gepensioneerde Bekijk bericht
Gij wilt het algemeen stemrecht terugschroeven ? Wie mag er dan nog wel stemmen ?
Hm, mensen die willen stemmen, en er toe bekwaam zijn.
Misschien is het een optie om een bepaalde relevante basiskennis te kunnen bewijzen.

Voordat iemand het aanhaalt, ja, dat vreet aan de NV-a en VB stemmen, is dat geen goede zaak dan?
Oud 27 augustus 2014, 14:30   #28
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Niet in het belachelijke, in het absurde... Zie volgende quote.

Citaat:
Dat mensen de samenleving waarin ze opgroeiden niet meer herkennen is wel degelijk een bestaande zorg.
Mensen, zeker de laatste eeuwen en decennia, herkennen nooit de samenleving waarin zij opgroeiden. Onze Westerse maatschappijen zijn dan ook in constante evolutie. Laudator tempus acti.

Of dacht jij dat onze maatschappij dezelfde is als die in 1960, die zelf hetzelfde is als die in 1920, die zelf dezelfde is als die in 1880, enz.?
Oud 27 augustus 2014, 15:20   #29
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is zeker geen slecht idee. Die zever heeft lang genoeg geduurd, dat elke idioot die toevallig meer dan 18 jaar geleden geboren is mag beslissen wat er wel en niet gedaan wordt.
Het maakt weinig uit wanneer de kiezer geboren is, het traditionele anti-Vlaamse profitariaat zoals het ACV is en blijft voorlopig baas.
Oud 27 augustus 2014, 16:42   #30
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Mensen, zeker de laatste eeuwen en decennia, herkennen nooit de samenleving waarin zij opgroeiden. Onze Westerse maatschappijen zijn dan ook in constante evolutie. Laudator tempus acti.

Of dacht jij dat onze maatschappij dezelfde is als die in 1960, die zelf hetzelfde is als die in 1920, die zelf dezelfde is als die in 1880, enz.?
West-Europa heeft een enorme migratie-golf te verduren gekregen van de laatste helft van de 20ste eeuw tot nu, dat valt niet te ontkennen. Om zoiets soortgelijks te zien, moet je naar de koloniale periodes teruggrijpen.

Europa is daar betrekkelijk tolerant en goed mee omgegaan, andere samenlevingen hebben dat minder gedaan. Ik denk dat het buiten kijf staat dat de migranten hier vrijer zijn dan in eender welke samenleving waar ze gemiddeld uit komen. Het helpt niet dat migranten of nazaten van die 20ste eeuwe migratie dat ontkennen of proberen te banaliseren (jij inclus), met een schouderophalende houding van "tja, dan moet je je maar aanpassen". Het is onze cultuur, nogal logisch dat we die willen behouden. Er zijn samenlevingen die hun cultuur gewelddadiger verdedigd hebben.
Als er tegen 2030 grootsteden zijn waar een vreemde cultuur het demografische en democratische overwicht heeft, is het geen wonder dat mensen zich bedreigd voelen. Aan zulke immigratie en demografische verplaatsingen zijn samenlevingen verwoest, kijk maar even over de Atlantische oceaan. Zeker niet als die migranten de tendens hebben voorkeursbehandelingen, parallelle legale systemen, e.d. te eisen.

Het is geen geheim dat de 20ste eeuwse migratie en de multiculturele samenleving gefaald heeft. Dat moeten ook migranten en afstammelingen van die migratie onder ogen zien. Over wat daaraan gedaan moet worden kan gediscussieerd worden, maar het helpt alvast weinig je kop in het zand te steken en te doen alsof er niets aan de hand is.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 27 augustus 2014 om 16:53.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2014, 16:44   #31
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Het maakt weinig uit wanneer de kiezer geboren is, het traditionele anti-Vlaamse profitariaat zoals het ACV is en blijft voorlopig baas.
Ik bedoel eerder dat je geboortedatum de enige qualificatie is waarover je moet beschikken om te mogen stemmen.
Oud 27 augustus 2014, 17:37   #32
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
West-Europa heeft een enorme migratie-golf te verduren gekregen van de laatste helft van de 20ste eeuw tot nu, dat valt niet te ontkennen. Om zoiets soortgelijks te zien, moet je naar de koloniale periodes teruggrijpen.

Het is geen geheim dat de 20ste eeuwse migratie en de multiculturele samenleving gefaald heeft. Dat moeten ook migranten en afstammelingen van die migratie onder ogen zien. Over wat daaraan gedaan moet worden kan gediscussieerd worden, maar het helpt alvast weinig je kop in het zand te steken en te doen alsof er niets aan de hand is.
Ik ontken niks rond het bestaan van de migratie en het falen van het (non-)integratiebeleid errond. En ik ontken zeker niet dat er sociale spanningen bestaan die daardoor veroorzaakt worden. Evenals ik al verschillende malen gezegd heb dat die migratie onze maatschappij verder zal veranderen, hoe weet niemand echter.

Ik ontken wel dat de hele "maatschappelijke crisis" waarmee wij momenteel geconfronteerd worden daardoor veroorzaakt wordt. Dat is één factor, maar zeker niet de belangrijkste. En het beste bewijs daarvoor is dat er soortgelijke crisissen in het verleden reeds hebben plaatsgevonden, zonder dat er sprake was van migratieproblemen. Of liever, zonder dat er sprake was van buitenlandse migratie.
Ik citeer uit 1820: "Maintenant, la société est en décomposition ; elle est en poussière. La révolution n'a laissé debout que des individus."

Ik erken het bestaan van die maatschappelijke crisis, maar ik meen dat er andere oorzaken zijn die veel belangrijker zijn: de desintegratie van de maatschappelijke band door allerlei fenomenen (derde industriële revolutie, feminisering, ontchristelijking, afname van de ideologie, digitalisering, globalisering, enz) die soms al decennia aan de gang zijn. Mensen weten niet meer waar zij aan toe zijn omdat zij geen houvast meer hebben, en omdat zij niet weten hoe onze maatschappij er binnen 20 of 30 jaar eruit zal zien. En daarom kijken zij naar het verleden: dat is gekend, daar kan men zich aan vastbinden. Maar omdat dat verleden toch wel meestal niet zo rooskleurig is, wordt het "geïdealiseerd". Ook dat is een fenomeen dat al eeuwen gekend is.

Nu, mij niet gelaten hoor, als je uw aandacht wilt besteden aan de migratie, moet je dat maar doen. Wij zullen daarover tientallen posts uitwisselen maar zullen de realiteit niet kunnen veranderen. En die realiteit is: je kan bang zijn, dromen van een utopische wereld zonder migranten en Moslims, en steeds ongelukkig zijn, of je kan ermee leren leven dat onze maatschappij ook zonder migratie enorm aan het veranderen is, en u zo goed mogelijk aanpassen.
Oud 27 augustus 2014, 18:52   #33
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik ontken niks rond het bestaan van de migratie en het falen van het (non-)integratiebeleid errond. En ik ontken zeker niet dat er sociale spanningen bestaan die daardoor veroorzaakt worden. Evenals ik al verschillende malen gezegd heb dat die migratie onze maatschappij verder zal veranderen, hoe weet niemand echter.
Je kan een duidelijke indicatie halen uit de geschiedenis. Het heeft zich meerdere malen herhalen, met duizenden jaren ertussen, genoeg om te doen vermoeden dat er patronen zijn.
De Kelten, de Romeinen, de Indianen, de Aboriginals, etc. De assimilatie tot uitwissing van een beschaving.
Citaat:
Ik ontken wel dat de hele "maatschappelijke crisis" waarmee wij momenteel geconfronteerd worden daardoor veroorzaakt wordt. Dat is één factor, maar zeker niet de belangrijkste. En het beste bewijs daarvoor is dat er soortgelijke crisissen in het verleden reeds hebben plaatsgevonden, zonder dat er sprake was van migratieproblemen. Of liever, zonder dat er sprake was van buitenlandse migratie.
Ik citeer uit 1820: "Maintenant, la société est en décomposition ; elle est en poussière. La révolution n'a laissé debout que des individus."
Dat is zo. Er zijn maatschappelijke crisissen geweest die niet gepaard gingen met migratie. Er is echter nog geen enkele migratie van zulk kaliber geweest die niet gepaard ging met een maatschappelijke crisis.
Citaat:
Ik erken het bestaan van die maatschappelijke crisis, maar ik meen dat er andere oorzaken zijn die veel belangrijker zijn: de desintegratie van de maatschappelijke band door allerlei fenomenen (derde industriële revolutie, feminisering, ontchristelijking, afname van de ideologie, digitalisering, globalisering, enz) die soms al decennia aan de gang zijn. Mensen weten niet meer waar zij aan toe zijn omdat zij geen houvast meer hebben, en omdat zij niet weten hoe onze maatschappij er binnen 20 of 30 jaar eruit zal zien. En daarom kijken zij naar het verleden: dat is gekend, daar kan men zich aan vastbinden.
Daar heb je zeker gelijk maar ik zou die factoren niet meer of minder belangrijk noemen, ze hangen eerder samen. De Westerse beschaving valt volgens mij ook niet meer te redden. Het zonsondergang in het avondland, dat is gewoon zo.
De oorzaak is m.i. dat mensen hebben het besef van waarden buiten de mens (dat kan van goddelijk tot archetypes tot Nietzschiaan heroïsme gaan) verloren hebben. Onze wetten e.d. reflecteren dat vacuüm zeer duidelijk. Het enige wat nog overschiet, en waar onze politiek en wetten op gebaseerd zijn, zijn wat lege progressieve en onbereikbare conceptjes zoals egalitarisme. Daaraan is mede de lage weerstand tegen die migratie te wijten en het feit dat de Westerling politiek over zich heen laat walsen.
Citaat:
Maar omdat dat verleden toch wel meestal niet zo rooskleurig is, wordt het "geïdealiseerd". Ook dat is een fenomeen dat al eeuwen gekend is.
Je loopt een periode achter, de romantiek is al voorbij. We zitten wel in de post-moderne tijd van het deconstruïsme, waar het omgekeerde eerder het geval is. Men komt met de meest belachelijke theorieën af, in geschiedenis, godsdienst, kunst etc. om alles wat oud is te deconstrueren. Om eigenlijk gewoon de contrarian in idee-vorm uit te hangen.
Citaat:
Nu, mij niet gelaten hoor, als je uw aandacht wilt besteden aan de migratie, moet je dat maar doen. Wij zullen daarover tientallen posts uitwisselen maar zullen de realiteit niet kunnen veranderen. En die realiteit is: je kan bang zijn, dromen van een utopische wereld zonder migranten en Moslims, en steeds ongelukkig zijn, of je kan ermee leren leven dat onze maatschappij ook zonder migratie enorm aan het veranderen is, en u zo goed mogelijk aanpassen.
Dat zie je helemaal verkeerd en is de typische houding die migranten aannemen en die kritiek op de multicul politiek onmogelijk maakt.
De wereld moet niet zonder moslims of migratie zijn. Ze moeten gewoon niet de boel hier overnemen. Mensen die zich niet kunnen aanpassen aan onze cultuur en die hem ronduit bedreigen zijn het probleem.
De Europese cultuur is niet perfect, maar ze is de onze.

De migratie is één aspect van de veranderende maatschappij. Wat voor een belachelijk argument is het dat we maar flauw zijn als we daar aandacht aan geven want "er zijn ook andere dingen die veranderen"?

Proberen we niet beter een oorlog te voorkomen. Want over het einde van de Westerse beschaving bestaat weinig twijfel, maar dat wilt niet zeggen dat er geen gewelddadige reactie zou aankomen.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 27 augustus 2014 om 18:55.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2014, 03:20   #34
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Orie Bekijk bericht
Nee, er wordt hier meer waarde aan autonomie en individualisme gehecht i.p.v. aan groepsdenken, wat elke relatie op termijn natuurlijk kapot maakt.
Minder samenhang hebben de Belgen voor 90% aan zichzelf te danken.
Inderdaad , zonder samenhang geen goede samenwerking(sverband) !!
De ieder-voor-zich-mentaliteit ??

Dat was ook in de tijd van de Oude Belgen tegen Romeinen !!
Eerst wilden de stammen samenwerken , en dan plots toch elk apart ,
hoe zou de wereld er uitzien , moesten ze wel hebben samengewerkt hebben ??
(Dit meen mij nog te herinneren van geschiedenislessen op school)
Als ik fout ben , verbeter me dan , aub !!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2014, 07:55   #35
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je kan een duidelijke indicatie halen uit de geschiedenis. Het heeft zich meerdere malen herhalen, met duizenden jaren ertussen, genoeg om te doen vermoeden dat er patronen zijn.
De Kelten, de Romeinen, de Indianen, de Aboriginals, etc. De assimilatie tot uitwissing van een beschaving.
Enfin ja, behalve dat in het geval van de Aboriginals en de Indianen, er eigenlijk geen sprake is van assimilatie, maar van genocide. In tijden die niks met de 21ste eeuw te maken hebben. Terwijl de Galliërs hun beschaving hebben aangepast aan hun nieuwe realiteit, toch met een zekere succes zou ik willen geloven. Van assimilatie is in hun geval dan ook absoluut geen sprake.

Over de Romeinen, gesproken, zij zeggen de migraties niet als oorzaak van het verval van het Rijk, maar als gevolg ervan... Eigenlijk een beetje zoals in de VS, waar de conservatieven ook menen dat de VS op het punt staan in te storten. Zij zien hun migratieprobleem in het Zuiden niet als oorzaak, maar als gevolg van de "moral decay".

Citaat:
Dat is zo. Er zijn maatschappelijke crisissen geweest die niet gepaard gingen met migratie. Er is echter nog geen enkele migratie van zulk kaliber geweest die niet gepaard ging met een maatschappelijke crisis.
Dan moet je u ook de vraag stellen in ons geval: was kwam als eerste: de maatschappelijke crisis, of de migratie?

Citaat:
Daar heb je zeker gelijk maar ik zou die factoren niet meer of minder belangrijk noemen, ze hangen eerder samen. De Westerse beschaving valt volgens mij ook niet meer te redden. Het zonsondergang in het avondland, dat is gewoon zo.
Dat is UW uitgangunt, niet het mijne. Ik meen dat onze beschaving zal doen wat ze altijd heeft gedaan: veranderen en iets nieuws worden. Of dat beter of slechter zal zijn dan de huidige, weet niemand, al kunnen enkel wij bepalen in welke richting het zal gaan.
En inderdaad, hoe wij met migranten en "nieuwe Belgen" (een lachwekkende uitdrukking eigenlijk) vandaag omgaan, zal deels bepalen wat er morgen zal komen.

Citaat:
De oorzaak is m.i. dat mensen hebben het besef van waarden buiten de mens (dat kan van goddelijk tot archetypes tot Nietzschiaan heroïsme gaan) verloren hebben. Onze wetten e.d. reflecteren dat vacuüm zeer duidelijk. Het enige wat nog overschiet, en waar onze politiek en wetten op gebaseerd zijn, zijn wat lege progressieve en onbereikbare conceptjes zoals egalitarisme. Daaraan is mede de lage weerstand tegen die migratie te wijten en het feit dat de Westerling politiek over zich heen laat walsen.
Hiermee erken je eigenlijk dat het slecht beheer van de migratie veroorzaakt wordt door de maatschappelijke veranderingen, en niet omgekeerd...

Citaat:
Je loopt een periode achter, de romantiek is al voorbij. We zitten wel in de post-moderne tijd van het deconstruïsme, waar het omgekeerde eerder het geval is. Men komt met de meest belachelijke theorieën af, in geschiedenis, godsdienst, kunst etc. om alles wat oud is te deconstrueren. Om eigenlijk gewoon de contrarian in idee-vorm uit te hangen.
Ik moet niks hebben van een geïdealiseerd verleden, en ik moet niks hebben van een gedemoniseerd verleden. Maar niemand kan ontkennen dat onze huidige Westerse beschaving, ondanks al haar talrijke gebreken, een van de meest vrije en welvarendste beschavingen uit de geschiedenis is. Of het daarom een van de gelukkigste is, dat is een andere vraag...

Citaat:
Dat zie je helemaal verkeerd en is de typische houding die migranten aannemen en die kritiek op de multicul politiek onmogelijk maakt.
Probleem is dat onze maatschappij al decennia lang polycultureel is... Wij nemen al decennialang zaken over van andere beschavingen.
Wat het probleem van de integratie van Moslims betreft, is dat inderdaad specifiek omdat de maatschappelijke afstand heel groot is, en dat er dus een veel diepere kloof te dichten is.

Los daarvan is er geen "migratieprobleem", maar een integratieprobleem : als wij morgen onze grenzen hermetisch afsluiten (en dat kan je niet), zullen de problemen blijven...

Citaat:
De wereld moet niet zonder moslims of migratie zijn. Ze moeten gewoon niet de boel hier overnemen. Mensen die zich niet kunnen aanpassen aan onze cultuur en die hem ronduit bedreigen zijn het probleem.
Ik sou de smerige vraag kunnen stellen van wat de kenmerken zijn van "onze cultuur", maar ik zal het braafjes niet doen. Er gewoon op wijzen dat onze maatschappij sterk genoeg is om "neen" te zeggen, zoals voor burqa's en hoofddoeken voor ambtenaren. Een daarbij vergeet ik niet dat de individuele vrijheid een van de fundamenten (Tjû, nu antwoord ik al deels op een vraag dat ik niet stel) van onze beschaving is.

Citaat:
De Europese cultuur is niet perfect, maar ze is de onze.
En binnen 100 jaar zal de opvolger van nog steeds de onze zijn. Zoals onze cultuur de erfgename is van tal van vroege culturen.

Citaat:
De migratie is één aspect van de veranderende maatschappij. Wat voor een belachelijk argument is het dat we maar flauw zijn als we daar aandacht aan geven want "er zijn ook andere dingen die veranderen"?
Ik zeg niet dat je daar geen aandacht aan moet besteden, ik zeg dat wie daar teveel aandacht aan besteed en de andere factoren Links laat liggen, verkeerd bezig is. En wie denkt onze maatschappij te "redden" via het oplossen van de migratie, dwaalt. Onze maatschappij is aan het veranderen, dat is een feit. Nogmaals, de integratie van migranten en "nieuwe Belgen" zal enkel het eindresultaat van het proces beïnvloeden, niet het bestaan van het proces als dusdanig.

Citaat:
Proberen we niet beter een oorlog te voorkomen. Want over het einde van de Westerse beschaving bestaat weinig twijfel, maar dat wilt niet zeggen dat er geen gewelddadige reactie zou aankomen.
Nogmaals: uw uitgangspunt is het mijne niet, daarom dat wij het ook nooit eens zullen geraken. Voor mij zal onze maatschappij niet ineenstorten, maar verander en over dit en ik weet niet wanneer een nieuwe maatschappij laten ontstaan. En nogmaals, niemand weet of die beter of slechter zal zijn. Daar zullen wij deels bepalen.

Btw: ik denk dat er een land is waar die evolutie reeds duidelijk aan de gang is (weer eens, zonder dat dat echt sprake van migratie) en dat is Rusland. Volgens mij is Poetin immers de fundamenten aan het leggen van een nieuwe Russische maatschappij... En misschien is Erdogan hetzelfde aan het doen in Turkije. We shall see.
Oud 28 augustus 2014, 08:03   #36
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Inderdaad , zonder samenhang geen goede samenwerking(sverband) !!
De ieder-voor-zich-mentaliteit ??

Dat was ook in de tijd van de Oude Belgen tegen Romeinen !!
Eerst wilden de stammen samenwerken , en dan plots toch elk apart ,
hoe zou de wereld er uitzien , moesten ze wel hebben samengewerkt hebben ??
(Dit meen mij nog te herinneren van geschiedenislessen op school)
Als ik fout ben , verbeter me dan , aub !!
Dat groepen mensen tegen elkaar vechten en elkaar eigenlijk haten is niet zo verwonderlijk, hoor. En het plezantste is dat zij soms een gemeenschappelijke identiteitsgevoel hebben.
De Galliërs hadden dat misschien/waarschijnlijk, maar het bekendste voorbeeld zijn de oude Grieken: het feit dat zij zich allemaal Grieks voelden, heeft er nooit voor gezorgd dat zij op politiek vlak structureel verenigd werden ... tot de Macedoniërs hen geen keuze meer lieten.
Oud 28 augustus 2014, 08:59   #37
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:

Ja, dat is waar, Christophe.
Ik mis dagelijks cassetterecorders, rokerige cafés, stofzuigzakken, vrouwen met epauletten en een permanent, fluo trainingpakken, de opel ascona van mijn pa...

Dat is een zorg die ik me dagelijks maak.
Ik herken de jaren '80 niet meer en dat is erg, heel erg...

Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2014, 09:35   #38
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Thuleander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ja, dat is waar, Christophe.
Ik mis dagelijks cassetterecorders, rokerige cafés, stofzuigzakken, vrouwen met epauletten en een permanent, fluo trainingpakken, de opel ascona van mijn pa...

Dat is een zorg die ik me dagelijks maak.
Ik herken de jaren '80 niet meer en dat is erg, heel erg...

Heb je je blanke kindjes al eerlijk verteld dat ze hier geen toekomst meer hebben, Jack?
Of hou je ze nog wat onnozel?
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2014, 10:04   #39
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
Heb je je blanke kindjes al eerlijk verteld dat ze hier geen toekomst meer hebben, Jack?
Zijt jij nog altijd niet weg naar Moeder Rusland? Of post je ondertussen vanuit Moskou?
Oud 28 augustus 2014, 11:04   #40
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
Wie zegt dat mijn kindjes blank zijn?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be