Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 augustus 2014, 16:17   #21
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
moet mij eens uitleggen hoedat je niemand anders schaadt als je iemand anders opeet. En als je de veeteelt steunt, een praktijk die allerlei gezondheidsrisico's genereert voor de brede bevolking (zoonotische ziektes) en toekomstige generaties (klimaatopwarming).
Jij weet toch wat "schaden" wil zeggen?
Er gaat toch niets boven dit veganistisch eten.
Bijgevoegde afbeelding(e)

reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2014, 16:23   #22
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ja, we gaan vooruit, en stevig! Lees bv het boek "Ons Betere Ik" van Steven Pinker.

ja, de vraag is wanneer, en vooral: kunnen we het bespoedigen? Maar het gaat er komen, want de vooruitgang die we zien doorheen de geschiedenis is indrukwekkend en niets wijst erop dat ze snel gaat stoppen. En over een paar jaar gaat kweekvlees commercieel worden...

hoe we het doen laat ik in het midden. Mijn eis is wel dat veetelers die overschakelen naar plantaardige productie daarvoor financieel gesteund en vergoed worden. Ah, en ik wil liever een vreedzaam abolitionisme deze keer, dus geen burgeroorlog meer zoals in de VS bij de afschaffing van de slavernij. Gewoon door steeds minder dierlijke producten te eten, mee te doen met een vegan challenge of meerdere dagen per week veganistisch te gaan eten
Mooi gematigd standpunt waar ik respectvol mijn denkbeeldige hoed voor afneem
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2014, 16:32   #23
satiper
Minister-President

Standaard

Aan reservespeler

Je plaatst hier nu wel mooie plaatjes aan de lopende band maar in het slachthuis gaat het er minder liefelijk aan toe.
Mensen die er zo licht over gaan zouden mss eens een paar weken in het slachthuis moeten werken, zien of ze dan nog zo stoer zijn?
Oud 24 augustus 2014, 16:34   #24
Otherwise
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
na jarenlang studiewerk over maatregelen om de wereld te verbeteren, heb ik hier mijn top drie van allerbelangrijkste maatregelen geselecteerd: veganisme (consumptie van plantaardige in plaats van dierlijke producten), reproductieve gezondheidszorg (investeren in gezinsplanning in plaats van luxeconsumptie) en geoïsme (belasting op natuurlijke voorzieningen in plaats van op arbeid). het zijn voor zover ik weet de enige maatregelen die niet enkel een grote positieve impact hebben, maar vooral ook vele winnaars. De drie maatregelen verhogen het welzijn van vele partijen, beschermen het recht op lichamelijke zelfbeschikking (van dieren, vrouwen en arbeiders) en beschermen de biodiversiteit.
Zie http://stijnbruers.wordpress.com/201...n-maatregelen/
Rationeel gezien heb je 300% gelijk, maar ik vrees dat de mens ook nog eens wil leven: geen vlees eten, niet meer copuleren, tenzij heel weinig en gratis gaan werken voor de appreciatie van de anderen. Denk dat de menselijke sort eerst moet muteren eer ze dat mentaal aankan...
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2014, 16:38   #25
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gepensioneerde Bekijk bericht
Als het slachten van dieren al moord wordt, dan staan we zeer ver van de natuur, waar vleeseters vlees eten.
Persoonlijk zou ik het geen moord noemen (zeker niet in de juridische betekenis).
Toch neem je het leven van een wezen met gevoelens.
Iets dat nu volop op een zeer onachtzame manier gebeurd.
Iets waar de meesten onder ons liever niet bij stilstaan.

Ik zou de mensen die hun huisdier zouden verkiezen boven een willekeurige mens niet te eten willen geven.
Diezelfde mensen die zo van hun huisdier houden en het doden van hun huisdier wel bijna als moord zouden ervaren en toch zonder problemen hun vork zetten in hun steakje afkomstig van een anoniem en dus vervangbaar dier.

Ergens zit daar toch wel een dubbele moraal denk ik.
Oud 24 augustus 2014, 16:45   #26
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
jij bent geen Inuit, en jij hebt voldoende luxe om veganistisch te eten.
Altijd zo zot dat iemand als jij moet verwijzen naar de Inuit... Je staat dan met een vlag te zwaaien "Ik lijdt aan cognitieve dissonantie!"
Ik wil mijn luxe voor leukere dingen gebruiken.
Het bent U die de morele vlag zwaait en uwzelve beter voordoet dan u bent.

Kijk eens, mijn stront stinkt niet... waw, ik ben onder de indruk.

Zo hypocriet ben ik niet.

En als u met al het andere gezwam me een schuldgevoel wil aanpraten, vergeet het maar.
Oud 24 augustus 2014, 16:50   #27
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Persoonlijk zou ik het geen moord noemen (zeker niet in de juridische betekenis).
Toch zijn het modellekes zoals Deepeco die zulke verwordingen gebruiken om schuldgevoelens te kweken.
Citaat:
So?
Citaat:
Klopt, ik zou het moeilijk vinden een koe te slachten, ik geef de voorkeur aan het mes te smeden waarmee de koe geslacht word.

Citaat:
Ik zou de mensen die hun huisdier zouden verkiezen boven een willekeurige mens niet te eten willen geven.Diezelfde mensen die zo van hun huisdier houden en het doden van hun huisdier wel bijna als moord zouden ervaren en toch zonder problemen hun vork zetten in hun steakje afkomstig van een anoniem en dus vervangbaar dier.
Ik ben zo iemand.
Maar als ik de keuze zou hebben van "eigen dakhaas" in de pan te gooien of een onbekende mens, dan gaat er dakhaas in de pan. Kwestie, Deepeco haalt met recht en reden zooönose aan. Er zijn maar weinig menselijke ziektes en parasieten niet besmettelijk via het eten van mensenvlees.

Citaat:
Kan je moraal eten, wegen of anderzijds kwantificeren?
Oud 24 augustus 2014, 16:57   #28
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aan reservespeler

Je plaatst hier nu wel mooie plaatjes aan de lopende band maar in het slachthuis gaat het er minder liefelijk aan toe.
Mensen die er zo licht over gaan zouden mss eens een paar weken in het slachthuis moeten werken, zien of ze dan nog zo stoer zijn?
Beste,

Mijn vader had gedurende meer dan 30 jaar een slachtploeg aan het werk in het slachthuis van Hasselt.
Mijn zus koopt varkens, laat ze slachten en verkoopt ze.
Natuurlijk moet zij regelmatig op de slachtvloer aanwezig zijn om te klasseren of om een tegenklassement te doen. Ik ben daar kind aan huis.

Ik weet dus perfect hoe het er aan toe gaat.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  geslachte varkens.png‎
Bekeken: 82
Grootte:  1,8 KB
ID: 95185  

Naam:  varken.png‎
Bekeken: 63
ID: 95188  

Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: bmp varken.bmp‎ (804,3 KB, 65x gelezen)

Laatst gewijzigd door reservespeler : 24 augustus 2014 om 17:05.
Oud 24 augustus 2014, 16:59   #29
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik zou de mensen die hun huisdier zouden verkiezen boven een willekeurige mens niet te eten willen geven.
Diezelfde mensen die zo van hun huisdier houden en het doden van hun huisdier wel bijna als moord zouden ervaren en toch zonder problemen hun vork zetten in hun steakje afkomstig van een anoniem en dus vervangbaar dier.

Dubbele moraal????
Dat moet u hier niet achter zoeken.
Het is gewoon de gang der natuur, niet meer, niet minder.
Oud 24 augustus 2014, 17:02   #30
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dubbel
Bijgevoegde miniaturen

Naam:  geslachte varkens.png‎
Bekeken: 66
ID: 95186  

Laatst gewijzigd door reservespeler : 24 augustus 2014 om 17:02.
Oud 24 augustus 2014, 17:02   #31
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Beste,

Mijn vader had gedurende meer dan 30 jaar een slachtploeg aan het werk in het slachthuis van Hasselt.
Mijn zus koopt varkens, laat ze slachten en verkoopt ze.
Natuurlijk moet zij regelmatig op de slachtvloer aanwezig zijn om te klasseren of om een tegenklassement te doen. Ik ben daar kind aan huis.

Ik weet dus perfect hoe het er aan toe gaat.
Hoeveel koeien of varkens heb jij zelf al geslacht?
Oud 24 augustus 2014, 17:05   #32
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
De mens heeft nu eenmaal vlees nodig.
mensen hebben helemaal geen vlees nodig; noch voedingskundig, noch landbouwkundig gezien. Integendeel: veganistische voedingspatronen kunnen zelfs gezondheidsvoordelen bieden. Dat zeggen de voedingsdeskundigenorganisaties (academy of nutrition & dietetics,...)
Oud 24 augustus 2014, 17:06   #33
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dit laat ik toch niet graag aan mij voorbij gaan.
ja, ik ga ook graag naar vegan barbeques Onlangs nog eentje gedaan
Oud 24 augustus 2014, 17:07   #34
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoeveel koeien of varkens heb jij zelf al geslacht?
een paar honderd kiekens, kalkoenen en duiven.
Een kalkoensteakske op de BBC of een lekkere duivensoep, hmmmm.
Varkens en koeien heb ik wel al helpen slachten, zelf doe ik dat niet omdat ik nu eenmaal geen slachter ben.
Oud 24 augustus 2014, 17:10   #35
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

feiten waarom we geen vegetariër zijn

Feit 1 Onze darm is te kort
Planteneters hebben altijd een veel langere darm om het eten te verteren. Herkauwers hebben zelfs een aantal extra magen om de vegetatie te verteren. De lengte van de darm van de mens eerder wijst op een carnivoor dan een herbivoor. Officieel heten wij mensen omnivoren. Een omnivoor is een herbivoor die minimaal 5% energie uit dierlijke bronnen haalt of een carnivoor die minimaal 5% van de energie uit plantaardig voedsel haalt. Je kunt met die 95% dus behoorlijk variëren.

Feit 2 We hebben vitamine B12 nodig
Vitamine B12 hebben we nodig en de beste bron is vlees. Inmiddels is bekend dat er wel 6 verschillende cobalamine (vit B12) bindingen zijn. Juist de vorm die met een aminozuur gebonden is wordt door de mens het best opgenomen. Helaas zitten de goede en effectief opgenomen bindingen in vlees, vis of eieren. B12 fungeert in de maag als Intrinsic Factor (IF) waardoor het verteren van eiwitten beter verloopt. Veganisten kunnen na loop van tijd dus geen dierlijke eiwitten meer verteren omdat de maag dat niet meer aankan. De enige manier is er voor zorgen dat er weer B12 wordt gegeten.

Feit 3 We hebben dierlijke eiwitten nodig
Hormonale processen en de processen van het immuunsysteem functioneren op eiwitten en goede vetten. De ervaring leert dat mensen die langer dan 8 jaar vegetarisch leven een vale huid en slechte slijmvliezen hebben. Ze zijn veel verkouden en de huid gaat rimpelen. Daarnaast merken vrouwen verstoringen in hun cyclus en hebben mannen problemen met de potentie. Na enkele maanden dierlijke eiwitten toevoegen herstellen deze processen zich gelukkig vaak.

Feit 4 groenten zijn in grote hoeveelheden nodig.
Eiwitten en vetten verzuren het lichaam, groenten en fruit zorgen voor een base verschuiving. Minimaal 1 kilo groente per dag en een halve kilo fruit per dag is nodig. Gebruik dus veel groenten en fruit per dag naast goede eiwit- en vetbronnen.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 24 augustus 2014 om 17:10.
Oud 24 augustus 2014, 17:10   #36
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Is Venus Williams veganiste? Ik betwijfel het. Hier lees ik dat ze "vlees zoveel mogelijk geschrapt heeft uit haar dieet". Dat is wat anders dan veganistisch zijn!
http://www.trouw.nl/tr/nl/4508/Sport...naar-top.dhtml
ze is cheagan (cheating vegan), zoals de meeste vegans die het doen om gezondheidsredenen.
http://venuswilliams.com/tennis/nutrition-and-fitness/
Oud 24 augustus 2014, 17:12   #37
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dubbele moraal????
Dat moet u hier niet achter zoeken.
Het is gewoon de gang der natuur, niet meer, niet minder.
In de natuur is er de jager en de prooi, dat klopt.
Hetgeen wij doen is daar uit ontstaan maar wel enigszins ontspoort lijkt me.
Zelf hoop ik op lekkere gezonde vegetarische alternatieven die vlees op termijn volledig moeten kunnen vervangen.
Want ik beken, ik ben op dit vlak niet vrij van zonden (ik eet maw nog vlees).
Ik pleit dus niet voor een nieuwe heksenjacht.
Ik hoop wel dat mensen bereid zijn een stuk realiteit onder ogen te zien die ze nu maar al te vaak gemakshalve liever wegmoffelen.
Oud 24 augustus 2014, 17:14   #38
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een herbivoor is een planteneter. Simpel. Als je kijkt naar de lichamelijke kenmerken van een planteneter, vallen een paar zaken op.
Allereerst heeft een planteneter een gebit dat bestaat langwerpige, dwarsgeplooide kiezen (maalkiezen - heeft iemand wel eens een olifantenkies gezien?) en (niet altijd) voortanden die werken als een soort schop waarmee de herbivoor taaie grassen en andere planten af kan bijten, met behulp van de gespierde tong.
Daarnaast de manier van kauwen: herbivoren herkauwen hun voedsel, omdat plantaardige vezels heel moeilijk te verteren zijn. Ze vermalen hun voedsel (de verticale kauwbeweging), slikken het door en vervolgens komt het weer naar boven - na kort aan de maagsappen bloot te zijn gesteld.
Als het voedsel ingeslikt is, komt het in het zeer uitgebreide maag-darm stelsel terecht. Een herbivoor heeft namelijk hele lange darmen, omdat het dus erg moeilijk is om voedingsstoffen te onttrekken aan plantaardig voedsel. Daarom hebben de meeste herbivoren ook zo'n enorme "hangbuik", om al die darmen kwijt te kunnen.
Verder moet een herbivoor bijna continu eten en verteren, anders krijgt het lichaam niet genoeg voedingsstoffen en energie.
(Koeien hebben vier magen. Of dit ook geldt voor andere herbivoren, weet ik niet.)

Een carnivoor is een vleeseter. Ook simpel. Carnivoren hebben snijtanden, grote hoektanden en knipkiezen om mee te doden, vlees mee af te scheuren en het in kleine brokken te "knippen".
Een carnivoor hoeft het voedsel niet nog een keer te herkauwen, maar het verdwijnt meteen in het korte maag-darm stelsel. Carnivoren hebben korte darmen, omdat uit vlees vrij makkelijk voedingsstoffen en energie te krijgen is.
Hierdoor hoeven ze ook niet vaak te eten (kijk naar leeuwen) en zijn ze over het algemeen ook vrij slank (ze hoeven geen enorme darmen met zich mee te dragen).

En dan de omnivoor. Een omnivoor is letterlijk een alleseter. Nou ja, niet echt heel letterlijk natuurlijk, maar toch.
Het gebit van een omnivoor bestaat min of meer uit een combinatie van een carnivoor en een herbivoor gebit. Een omnivoor heeft snijtanden, kleinere hoektanden en knobbelkiezen. Knobbelkiezen zijn echt een mix van maalkiezen en knipkiezen; noch het een, noch het ander.
De gemiddelde lengte van de darmen van een omnivoor houdt het relatief gezien tussen die van een herbivoor en carnivoor. Omdat een omnivoor zowel plantaardig als dierlijk voedsel eet, hoeven niet alle voedingsstoffen uit planten gehaald te worden (dit leidt tot kortere darmen), maar niet alle voedingstoffen komen uit vlees (dit leidt tot langere darmen).
Om deze reden zijn omnivoren zo wijd verspreid; ze kunnen zich makkelijk aanpassen. Mensen hebben dus, geredeneerd vanuit deze feiten (en we kunnen echt niet om biologische feiten heen), naast plantaardige ook zeker dierlijke voedingsstoffen nodig. Niet zo veel als bijvoorbeeld een leeuw of een slang, maar ook niet zo weinig dat we zonder vlees kunnen. Waarom eet een vegetariër anders produkten die stoffen bevatten die in vlees voorkomen, ofwel, die het vlees VERVANGEN? Omdat je dus anders ziektes en afwijkingen kunt krijgen die komen door een tekort aan deze stoffen.
Oud 24 augustus 2014, 17:16   #39
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Er gaat toch niets boven dit veganistisch eten.
je speelt het wel eerlijk, zo nergens enig zinnig argument geven, maar enkel foto's van BBQ's en vlees. Je geeft dus eigenlijk gewoon toe dat je geen argumenten hebt om vlees te mogen eten.
Oud 24 augustus 2014, 17:19   #40
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
je speelt het wel eerlijk, zo nergens enig zinnig argument geven, maar enkel foto's van BBQ's en vlees. Je geeft dus eigenlijk gewoon toe dat je geen argumenten hebt om vlees te mogen eten.
Kijk hierboven, argumenten genoeg denk ik.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be