![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Banneling
|
![]() Het religie is geen buitenlands beleid gaan voeren om oorlog te plegen he. Die oorlogen hebben de religieuzen wel fanatieker gemaakt. Moslims waarschuwen al decennia voor onze media. Als je de duivel uit de hand ziet lopen is het een logisch gevolg dat mensen religieuzer worden. Amerika en Europa hebben miljoenen ONSCHULDIGE slachtoffers gemaakt om eigen zak te vullen. Khadaffi en Saddam zijn dood, maar wat hebben we in de plaats? Straffer, wat krijgen zij in de plaats? Nu is er een probleem dat de wereld niet kan negeren en vertrekken morgen onze troepen waarvan talloze lijkzakken zullen terugkomen. In naam van Allah of democratie?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil met deze thread graag wat beter begrijpen waarom sommige mensen onder invloed van hun religie tot beslissingen komen die op het eerste zicht niet altijd even logisch lijken. Jij lijkt alleszins meer vertrouwd met bepaalde aspecten van islam dan ikzelf, ik ben dan ook blij met je post die je hier plaatst. Mijn visie is voornamelijk gebaseerd op wat ik voor mezelf als logisch ervaar (logica) en wat ik als mens onder de mensen gevoelsmatig wenselijk acht (gevoel). Religie speelt in deze visie denk ik geen zeer belangrijke rol, met christelijke (katholieke) basis (niet langer praktiserend) is er waarschijnlijk wel een stuk dat meespeelt op de achtergrond. In deze visie is zeker geen plaats voor uitroeiing. Ik denk voorts inderdaad dat mensen hun gedrag voor een groot stuk bepaald wordt door hun aantal in verhouding tot hetgeen aanwezig is aan middelen om het leven op materieel vlak als aangenaam te ervaren alsook de grootte van de meetbare onderlinge verschillen in materieel bezit. In die zin denk ik dan ook dat onze aantallen effectief een groot (zelfs het grootste) aandeel hebben in veel van de ellende die we kunnen aanschouwen. Ik verduidelijk met een vb hoe ik tot deze visie kom. In een streek zijn twee familie’s (telkens ouders met ieder twee kinderen zoon en dochter) op zwerftocht. Ze zijn de enige mensen in die streek. In het eerste geval is de streek rijk aan water en voedsel (dieren, vruchten, …). De zwerftocht is dan (in dit geval) ook een feest voor alle zintuigen. In het tweede geval is de streek een woestenij waar elke dag een strijd is om te overleven In beide gevallen zwerven beide families een tijdje doorheen de streek zonder weet te hebben van elkaars bestaan tot ze op een dag elkaar opmerken. In het eerste geval is materiële rivaliteit totaal overbodig gezien alles wat op dat vlak nodig is ook ruim voorradig is. In het tweede geval (de woestenij) doen we er een schepje bovenop en merken beide families gelijktijdig een wonderboom op. Deze wonderboom bevat 4 ondeelbare vruchten die eenmaal ingenomen voor altijd honger en dorst lessen. Men kan natuurlijk niet weten wat er zal gebeuren in de geschetste situaties maar ik denk dat de omstandigheden zullen maken dat er veel kans is dat de reacties totaal anders zullen zijn in beide gevallen. In het eerste geval is er volgens mij veel kans dat de ontmoeting als een positieve evolutie gezien zal worden. De ander wordt hier niet als een bedreiging maar als een mogelijke verrijking gezien. Alle positieve dingen die hen omringen kunnen in een groter groep beleefd worden hetgeen doorgaans bij mensen als een emotionele versterker werkt. Het plezier is groter. Bovendien biedt de ontmoeting kans aan de kinderen een toekomstig leven als ouder te gaan leiden en zelf kinderen op de wereld te zetten zodat de genen kunnen voortbestaan. Veel kans dat de families uitkijken naar de ontmoeting en voor een heel groot deel hun toekomstige ontdekkingstocht samen gaan ondernemen. In het tweede geval zou het anders kunnen lopen. Er is van meet af aan een element van rivaliteit in het spel. Vier van de acht mensen kunnen voortaan zonder honger en dorst doorheen het gebied trekken, mits ze de wondervrucht nuttigen. Gaan beide families de ander als een verrijking bekijken of als concurrent voor een kans op een leven zonder honger en dorst. Gaan beide families mekaar in de armen sluiten en bieden de ouders in onderling overleg de kans op een zorgeloos leven aan hun kinderen of gaan ze proberen om de eigen belangen veilig te stellen? Het kan effectief alle kanten op. Ik heb reeds onbaatzuchtig gedrag waargenomen, dus het compromis is niet uitgesloten. Toch neem ik vaker waar dat de strijd om het eigen belang primeert op de zorg om de ander. Veel kans dat er met andere woorden strijd ontstaat. Eigenlijk zit in scenario 2 op heel beknopte manier vervat van wat er op wereldvlak misloopt. De wereld is (hoewel sommigen dat lijken te betwisten of niet willen inzien) geen onuitputtelijke voorraadkast. De wondervruchten zijn beperkt, en de strijd hierom barst dan ook geregeld los. In het vb ging het over vier wondervruchten, in realiteit (de echte wereld) is het aantal wondervruchten niet exact te bepalen, maar je kan er wel van uitgaan dat er geen onuitputtelijke voorraad van is. Je kan proberen om een zo groot mogelijk aantal wondervruchten te kweken (is wat we trouwens doen) maar je komt vroeg of laat aan begrenzingen die moeilijk te verruimen zijn. Je komt dan net als in het vb tot het besluit dat indien er slechts één familie was geweest er geen aanleiding was voor strijd. Met andere woorden als het aantal mensen in overeenstemming is met de wondervruchten (hetgeen de aarde ons kan bieden) er geen reden tot strijd is. Door ons echter zonder begrenzing voort te planten is deze balans er niet, er zijn steeds te weinig wondervruchten voor het aantal gegadigden dat klaar staat om ze te plukken. Veel religies lijken geen oog te hebben voor deze dynamiek die reeds heel veel slachtoffers heeft gemaakt. Ook de Islam zoals jij opmerkt lijkt door zijn op z’n minst onvoorwaardelijke aanmoediging om zich voort te planten eerder olie op het vuur te gieten. Is dit in overeenstemming met het beeld dat de meeste gelovigen van hun godsdienst hebben? Wat mij betreft hoeven we de mens dus zeker niet uit te roeien maar wel de aantallen via bvb geboortebeperking meer in evenwicht brengen met hetgeen de aarde ons kan aanbieden. Ik hoop dat ook religieuze mensen de logica en de wenselijkheid hiervan beginnen in te zien. Laatst gewijzigd door satiper : 13 november 2014 om 21:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Minister-President
|
![]() Iets dat mss wel thuishoort in deze thread
Verwijzing naar een programma op canvas dat straks van start gaat. 'De ketter en de kerkvorst' Documentaire over de ontmoeting tussen moraalfilosoof Etienne Vermeersch en aartsbisschop André-Joseph Léonard. onder meer over overbevolking en de plaats van religie in onze samenleving. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Vorige week ook gekeken. Was niet slecht maar bleef toch een beetje op mijn honger zitten. Hopelijk is het deze week beter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Minister-President
|
![]() Stapje in de goede richting bij de katholieke kerk.
Paus Fransiscus zegt dat we ons niet als de konijnen hoeven te gedragen ivm voortplanting. Klein stapje in de goede richting dus, alles is beter niets, proficiat dus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Spijtig dat hij tegen voorbehoedsmiddelen is, dus zal het niet veel helpen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Kerk heeft nooit geleerd dat "we moeten kweken als de konijnen".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat betekent dan: Ga , en vermenigvuldig U ??
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat met bv reageerbuisbaby , of klonen ??
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
![]() |
![]() |